וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו שחקן ההתקפה השלישי בטיבו בעולם?

21.10.2012 / 15:30

בזמן שמסי ורונאלדו מתכתשים על תואר הכדורגלן הגדול ביקום, מתנהל מאחוריהם מאבק לא פחות מרתק. זלאטן איברהימוביץ' המעוטר, רובין ואן פרסי המפציץ או רדאמל פלקאו הלוהט?

הקלאסיקו האחרון הוכיח כי ליאונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו נמצאים בספרה משלהם. ההופעה העצומה של הפנומן מברצלונה והסופרסטאר מריאל מדריד - ביום בו כל העיניים הופנו לעברם ועל הבמה הכי יוקרתית בכדורגל האירופי מלבד גמר האלופות - הבהירה כי אנו עדים לתופעה ייחודית אותה ינתחו גם עוד עשרות שנים. ובינתיים, מאחורי המפלצת הדו ראשית הזו, מתנהל מאבק לא פחות מסקרן על התואר הבלתי רשמי של השחקן השלישי הטוב בעולם. הרשת מוצפת בדיונים סוערים, מומחי הכדורגל הבכירים כבר נדרשו לעניין ועכשיו גם אנחנו צללנו למים בחיפוש אחר האיש הראוי להתייצב בעמדה שנותרה פנויה על הפודיום.

כדי להיות ממוקדים ולא לחטוא בהשוואות בלתי אפשריות בין מגנים, קשרים (עם אנדרס אינייסטה ואנדראה פירלו הסליחה) וחלוצים, התמקדנו בשחקני ההתקפה. אז ווין רוני נפל לפני קו הגמר וניימאר אולי עוד יגיע אליו בעתיד. כך נותרנו עם זלאטן איברהימוביץ', רדאמל פלקאו ורובין ואן פרסי. מיהו השחקן השלישי בטיבו נכון לעכשיו, או אם תרצו החלוץ המרכזי (מספר 9) הטוב בעולם? גם אתם מוזמנים להביע דעה בטוקבקים או בסקר שבתחתית העמוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משלושה יוצא אחד. רובין ואן פרסי, זלאטן איברהימוביץ', רדאמל פלקאו/מערכת וואלה!, צילום מסך

תארים

זלאטן איברהימוביץ'

מבין שלושת החלוצים הנפלאים הללו, הבוגר מכולם הוא גם המעוטר מכולם. זלאטן נטש את מאלמו לטובת אייאקס בקיץ 2001 וכבר בעונתו הראשונה בהולנד היה שותף לזכייה באליפות. בעונה הבאה אייאקס כשלה, אך לאחר מכן החל 'איברה' ברצף מזהיר שלא היה כדוגמתו. השבדי נפרד מאייאקס עם אליפות בעונת 2003/4, עבר ליובנטוס וזכה עימה בשתי אליפויות רצופות שנמחקו לה בעקבות פרשת הקאלצ'ופולי, המשיך לאינטר עם שלוש אליפויות ככוכב המוביל, נדד לספרד כדי לזכות גם עם ברצלונה בתואר לפני שהרגיז שם את כולם, ואז שב לאיטליה על מנת להעביר את הסקודטו לצד האדום של מילאנו. אם נתעלם לרגע מגניזת האליפויות של יובה, מדובר בשמונה תארי ליגה רצופים בהם זכה זלאטן בחמש קבוצות שונות ועל פני שלוש מדינות, עד לקטיעת השרשרת אשתקד. "בדיוק בשביל זה הביאו אותו לפריס סן ז'רמן ולא אף כוכב אחר בסדר הגודל הזה", מסביר העיתונאי הצרפתי סולן שרייה, כתב 'לה ז'ורנל דו דימאנש'. "כולם יודעים שזלאטן שווה תארים, בכל קבוצה ובכל ליגה. החלום המשותף הוא שכאן גם יצליח לזכות לראשונה בליגת האלופות". בגיל 31, זו השאיפה המרכזית של השבדי.

רובין ואן פרסי

שמונה עונות העביר ואן פרסי בארסנל. הוא התחיל כקיצוני שמאלי סורר שהגיע מהולנד, עבר בשנתיים האחרונות שלו בתותחנים להיות חלוץ מרכזי קלאסי שלא מפסיק להבקיע ובכל זאת נותר עם שני תארים בלבד משנתו הראשונה במועדון - הגביע האנגלי ומגן הקהילה. זוהי גם הסיבה בגינה ויתר על סרט הקפטן בארסנל אחרי שהוביל אותה לבדו לליגת האלופות, ועבר למנצ'סטר יונייטד. בגיל 29 וממרום מעמדו כאחד החלוצים המובילים בכדורגל האירופי, ואן פרסי לא יכול להרשות לעצמו תקופה כל כך ארוכה ללא תואר קבוצתי משמעותי. עם כל הכבוד לפרסים האישיים ולבחירה היוקרתית לשחקן העונה בפרמיירליג על ידי חבריו השחקנים, העיתונאים, האוהדים והימאים - כרגע המדליה הכי נוצצת שלו היא מימיו בפיינורד עם הזכייה בגביע אופ"א לפני יותר מעשור. עם אלכס פרגוסון, הכישרונות הרבים מסביב והמסורת המפוארת, הבהלה לזהב תהיה הרבה פחות מבהילה. בינתיים, זה הנתון המרכזי שמעכב אותו.

רדאמל פלקאו

כאשר 'אל טיגרה' אמר תודה ושלום לריבר פלייט, היה באמתחתו תואר בודד - אליפות ארגנטינה בקלאוסורה 2008. אז פורטו רכשה אותו תמורת ארבעה מיליון יורו כמחליף של ליסנדרו לופס, והתארים החלו להפוך לדבר שבשגרה מבחינת פלקאו. תחילה היה זה הגביע הפורטוגלי ב-2009, הודות לשער שכבש בגמר. בעונה הבאה, תחת הדרכתו של אנדרה וילאש בואש, פלקאו כבר קפץ כיתה והוביל את פורטו לטרבל מדהים עם אליפות כבר במחזור ה-25, שמירה על הגביע והדובדבן: זכייה בליגה האירופית, כולל שער הניצחון בגמר מול בראגה. אתלטיקו מדריד החליטה להמר עליו והשקיעה כ-40 מיליון יורו ברכישתו. העסק השתלם לה עם זכייה משלה בליגה האירופית שהכתירה את פלקאו כשליט הבלתי מעורער של המפעל (הראשון שזכה בגביע הזה ברצף ועוד עם שתי קבוצות שונות). לקינוח הגיעה ההצגה הבלתי נשכחת בסופר קאפ האירופי, שהציבה את החלוץ הקולומביאני בראש רשימת הקניות של רומן אברמוביץ' וגם הפכה אותו סופית לקנדידט ראוי לתחרות האלטרנטיבית שלנו כאן. יש סיכוי שהתואר הבא יהיה באנגליה?

זלאטן איברהימוביץ' חוגג אליפות עם מילאן. רויטרס
שווה תואר בכל מקום בו הוא נמצא. זלאטן איברהימוביץ' במילאן/רויטרס

שערים

זלאטן איברהימוביץ'

לאורך השנים אמרו על זלאטן שהוא חלוץ של לא יותר מ-15 שערים לעונה. הוא יבקיע שערים קלאסיים, כאלה שיככבו במצעד שערי העונה במאי, אבל לא ייזכר כסקורר פר אקסלנס. המספרים באייאקס, יובנטוס ואינטר הנציחו זאת. עד העונה השלישית בשורות הנראזורי. אז, לראשונה בקריירה, זלאטן סיים כמלך שערי הליגה האיטלקית עם 25 כיבושים והראה שאם צריך הוא גם יכול להתחפש לפיפו אינזאגי. בשנתיים הבאות הוא סיפק 21 שערים בכל המסגרות במדי ברצלונה ומילאן, ואשתקד שוב זכה בתואר מלך השערים עם שיא קריירה של 28 שערי ליגה (ו-35 כיבושים בסך הכל) שלא הספיקו לרוסונרי כדי לשמור על האליפות. "דווקא בגיל מבוגר יחסית, הוא עשה את השינוי הזה והפך לחלוץ קטלני הרבה יותר", טוען שרייה. "פ.ס.ז' קיבלה לא רק גאון בחסד שמשגע את כל ההגנות בליגה, אלא גם שועל רחבות טיפוסי שיודע בדיוק היכן להתמקם. ההבדל מכל האחרים? הוא עושה את זה בסטייל, כמו השער הראשון נגד מארסיי. בזכות השילוב הזה הוא כבר עם תשעה שערים העונה, וממש בלי להתאמץ".

רובין ואן פרסי

ואן פרסי, כאמור, לא שיחק כחלוץ מרכזי לכל אורך הקריירה. הוא התחיל בפיינורד כשחקן כנף ושיחק כך גם לא מעט בארסנל, כשבמקביל ארסן ונגר החליט לעשות לו הסבה לתפקיד החולץ המרכזי. למהירות ולכוח המתפרץ שאפיינו את ואן פרסי באגף, התווספו יכולות ההתמצאות ברחבה והבעיטה הנהדרת וכך התגלה ההולנדי כתחליף האולטימטיבי מבחינת ונגר לתיירי הנרי שהוסב אצלו בצורה דומה. בעונת 2006/7 כבש ואן פרסי לראשונה יותר מ-10 שערי ליגה. שנתיים לאחר מכן כבר היו לו 20 בכל המסגרות, ואשתקד בעונת השיא הוא סיפק 30 שערי ליגה ו-37 בכל המסגרות. ההבדל הגדול: העונה שעברה הייתה העונה המלאה היחידה שלו, בה לא החמיץ משחק ליגה. גם ביונייטד הוא המשיך מאותה נקודה, עם שישה שערי ליגה עד כה, עוד שניים בליגת האלופות ובמקביל גם שניים בארבעת משחקי המוקדמות של הולנד. פריחה מאוחרת, אבל לא מאוחרת מדי. נמצא בשיאו ויודע שיש לו מוניטין לשמר כמלך שערי הפרמיירליג.

רדאמל פלקאו

"כולם מתפעלים מפלקאו עכשיו, בעיקר אחרי השלושער האדיר מול צ'לסי, אבל שוכחים שהוא עושה את הדברים האלה כבר שלוש שנים באירופה", מזכיר העיתונאי הספרדי סרג'י הרננדס. "בשתי העונות שלו בפורטו הוא כבש יותר מ-30 שערים, באתלטיקו מדריד היו לו 36 בכל המסגרות והעונה הוא לבטח יעבור את הכמות הזו אם יישאר עד הקיץ. הוא מכונת שערים בלתי ניתנת לעצירה. לדעתי, כך נראה החלוץ המושלם". המספרים של פלקאו אכן מדברים בעד עצמם - 74 שערים ב-91 משחקיו האחרונים בכל המסגרות, ורצף נוכחי של תשעה משחקים בהם כבש לפחות פעם אחת. במדי פורטו בליגה האירופית הוא שבר את שיא הכיבושים של יורגן קלינסמן עם 17 שערים ב-14 משחקים, ושמר על תואר מלך שערי המפעל במדי אתלטיקו, כאשר הבקיע צמד מרהיב בגמר לרשת בילבאו. עכשיו הגולים החלו לזרום גם בנבחרת. "הוא מריח דם במעמדים גדולים", מציין הרננדס את האלמנט שמייחד את פלקאו. "לא פלא שהמשחקים הכי מרשימים בקריירה שלו היו בגמרים. הוא חד ומרוכז יותר מכל חלוץ אחר".

שחקן מנצ'סטר יונייטד רובין ואן פרסי. Jon Super, AP
יש לו מוניטין לשמר בפרמיירליג. רובין ואן פרסי/AP, Jon Super

מעמד לאומי

זלאטן איברהימוביץ'

אם תשאלו את זלאטן מי השחקן הטוב בעולם, הוא יגיד שזה הוא. מסי ורונאלדו? רונאלדו ומסי? הסדר לא משנה. הם לא נספרים אצל מי שמכנה עצמו "אגדה חיה". אגו מניאק? נכון, אבל גם בשבדיה רבים סבורים כמוהו. אמנם החלוץ נחשב לדמות שנויה במחלוקת בגלל הפה הגדול שלו והעימותים התקשורתיים בהם היה מעורב עם שחקני עבר של הנבחרת דוגמת פרדי ליונברג, אך הציבור הרחב מעריץ אותו ובוחר בו פעם אחר פעם לספורטאי הפופולארי במדינה. בחודשיים האחרונים הוא קיבל כבוד בעירו מאלמו כאשר נבחר להטביע את ידיו בשדרת התהילה מחוץ לאצטדיון בו החל את דרכו ככדורגלן, הוכתר שוב כדמות הכי מסוקרת בשבדיה וגם חלקו ב-4:4 ההירואי של שבדיה בגרמניה העלה את קרנו. "זה חלק מהקסם שלו", אמר העיתונאי ביורן אלס לפני המשחק הראשון של שבדיה ביורו 2012. "הוא לעולם לא יהיה קונצנזוס בסגנון ביורן בורג, אבל כולם רוצים לקרוא ולשמוע עליו". הכדורגל השבדי כולו נסוב סביב זלאטן, שמצידו נהנה ממעמד העל וההנחות הנלוות, אף על פי שאין בצידו הצלחות גדולות עם הנבחרת.

רובין ואן פרסי

בעוד זלאטן ופלקאו נחשבים לכוכבים הבלתי מעורערים בנבחרות שלהם, ואן פרסי הוא אחד מבין שורה של שחקנים בכירים בנבחרת הולנד. ווסלי סניידר, אריאן רובן וגם רפאל ואן דר וארט נמצאים באותה קטגוריה. אפילו מקומו בהרכב לקראת היורו הוטל לעתים בספק. ואן פרסי מעולם לא היה אליל אמיתי בהולנד, על אף מאזן השערים המרשים (31 כיבושים ב-71 משחקים, מרחק תשעה שערים מהשיאן פטריק קלייברט אך בממוצע פחות טוב מאשר המתחרה הישיר קלאס יאן הונטלאר) והעלייה עם הנבחרת לגמר מונדיאל 2010. הוא הכתים את המדים הלאומיים כאשר נעצר בחשד לאונס ביוני 2005 עת שהה עם הנבחרת והעצים את תדמיתו מימי פיינורד כפרחח וחסר לויאליות (מה יגידו אוהדי ארסנל?). אף אחד לא הופתע כאשר שמו צץ בפרסומים ברומניה בין השחקנים שבילו עם זונות לאחר הניצחון 1:4 בבוקרשט במוקדמות המונדיאל, אם כי על יכולותיו המקצועיות אין איש בהולנד שמעוניין לערער. חלוץ על, לא גיבור לאומי.

רדאמל פלקאו

החודשיים האחרונים העצימו את דמותו של פלקאו בקולומביה. חזרתו למדינה לאחר פתיחת העונה המסחררת במדי אתלטיקו וההצגה בסופר קאפ האירופי, יצרה אופוריה שלא זכורה כמותה כבר שנים. דווקא מול הלחץ הבלתי נתפס שהופעל עליו - "פפ גווארדיולה אמר שפלקאו הוא החלוץ הטוב בעולם, אבל הוא עדיין לא הוכיח לנו שהוא החלוץ הטוב בקולומביה", כתבו עליו לפני משחקי הנבחרת בספטמבר - פלקאו פרח. היה שווה לחכות לו. החלוץ שבר בצורת ארוכה במדי הנבחרת והצדיק את כל הסופרלטיבים עם ארבעה שערים בשלושת המשחקים האחרונים של קולומביה. כולם הסתיימו בניצחונות מרשימים וקירבו את הקפטרוס למונדיאל ראשון מאז 1998. לפתע, פלקאו רחוק רק 10 שערים משיאן השערים של הנבחרת. כרגע, מעמדו בנבחרת קולומביה זהה לזה של רונאלדו בפורטוגל או של מסי בארגנטינה. הרחק מעל כולם. אף אחד כבר לא מפקפק בו. הגיבור הלאומי שאמור לגאול את הקולומביאנים משנים ארוכות של ייסורים ספורטיביים.

רדאמל פלקאו שחקן נבחרת קולומביה. רויטרס
אחרי בצורת ארוכה, הפך לגאווה הכי גדולה של קולומביה. רדאמל פלקאו/רויטרס

פוטנציאל עתידי

זלאטן איברהימוביץ'

את השדרוג לסגנון המשחק שלו - התוספת הקטנה אך המשמעותית שהקפיצה אותו למעמד של אחד הטובים בעולם - זלאטן כבר ביצע עם הגדלת סך השערים העונתי שלו. "הוא בשיאו, קשה לי לראות אותו משכלל אלמנט נוסף בגילו. יש לו הכל, פשוט הכל. הוא יותר לטיני מכל החלוצים הלטיניים שמתחרים איתו. הוא החלוץ המרכזי הטוב בעולם כרגע", משוכנע שרייה. איברהימוביץ' כובש, מבשל, מנהיג ובמקביל גם מייצר באזז. הוא שינה את פני הליגה הצרפתית תוך פחות מחודשיים ותמיד דואג להישאר בכותרות. בגילו ובמעמדו, ההתקדמות היחידה שעוד נותרה לו היא במדד הזיכרון הקולקטיבי. לשם כך הוא זקוק לזכייה בליגת האלופות או להצלחה מפתיעה עם שבדיה בטורניר גדול.

רובין ואן פרסי

העונה האחרונה של ואן פרסי בארסנל הדגימה עד כמה עצום הפוטנציאל שלו, אך גם הזכירה כי עונותיו הקודמות היו פספוס. בעיקר פציעות עיכבו את החלוץ ההולנדי לאורך השנים, אם כי לעתים הוא עצמו גרם לנסיגה ביכולת בעקבות עימותים עם אנשי צוות או קרבות אגו כאלה ואחרים. כעת ואן פרסי התבגר ומבין שכדי לקחת תארים אין שום מקום לוויתורים. נראה כי מנצ'סטר יונייטד תהיה המרוויחה העיקרית מכך. הפתיחה שלו לעונה כבר רמזה לבאות. מהר מאוד הוא השתלט על ההתקפה והעמיד אפילו את ווין רוני בצל. השידוך הזה ישרת את כל הצדדים, ולדעת אנשי מקצוע באנגליה מעניק לוואן פרסי מקום בין הגדולים בעולם. "כל מאמן בעולם היה בוחר במסי או רונאלדו, השאלה היא רק באיזה סדר. השם השלישי שלי ברשימה הוא בלי שום ויכוח רובין ואן פרסי - עד כדי כך אני מעריך את החלוץ הזה", טען לאחרונה הארי רדנאפ. "הוא היה שחקן העונה של כולם אשתקד, וכל עוד הוא כשיר מדובר בכוח אש אדיר מבחינת מנצ'סטר יונייטד. הוא רכש מדהים שצריך להוביל את יונייטד לאליפות ה-20 שלה".

רדאמל פלקאו

ההתקדמות של פלקאו נגלית לנגד עינינו מדי שבוע. הוא בועט בשתי הרגליים, מנתר נהדר, מהיר, פיזי ומסתובב ברחבה כמו רומאריו בימיו הגדולים. הקולומביאני רק בן 26. הוא צעיר בשנה מרונאלדו ומעט מבוגר יותר ממסי. בניגוד אליהם, ובניגוד גם לאיברהימוביץ' ו-ואן פרסי, את היכולת האקספלוסיבית שלו הוא מציג בקבוצה בעלת משאבים מוגבלים למדי. "הוא האנדרדוג האולטימטיבי, ובכל זאת הוא היחיד שיכול להתחרות עם שני הענקים", מבהיר הרננדס. אתלטיקו לא שייכת למועדוני העילית של אירופה - לא מבחינה כלכלית ולא מבחינה מקצועית. במצב דומה הוא נמצא בנבחרת וכך היה גם בפורטו. מסביבו אין את צ'אבי ואינייסטה, גם לא את אוזיל ודי מריה או רוני וקגאווה. מה יהיה אם יעבור לצ'לסי או למנצ'סטר סיטי? השמיים הם הגבול. "לאורך כך הקריירה שלי, רק שחקן אחד הרשים אותי באותה מידה כמו מסי בפעם הראשונה שראיתי אותו... וזה רדאמל פלקאו", אמר פאביו קאפלו בראיון ל'גאזטה דלו ספורט'. "הוא חלוץ פנטסטי שרק ישתפר וישתבח. ללא ספק הטוב ביותר נכון לעכשיו". מסכימים?

מי שחקן ההתקפה השלישי בטיבו בעולם?

זלאטן איברהימוביץ'
27%
רדאמל פלקאו
51%
רובין ואן פרסי
22%
הסקר הסתיים
5214 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully