וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול אונס

11.10.2012 / 7:10

האנס הבלגי שזומן לנבחרת לקראת סרביה, הסקוררים הארמנים ששולטים בליגות ברוסיה ואוקראינה וחולמים על הישג מול איטליה, והטעות הקבועה של קאפלו בבחירת קפטנים. מיכאל יוכין עם חמישה סיפורים מרתקים לקראת סופ"ש הנבחרות, כולל שניים מותחים במיוחד מאפריקה

אנס מורשע בהופעת בכורה (סרביה – בלגיה, שישי, 20.30)

למי שעדיין לא מעריך את אישיותו של וינסנט קומפאני להלן הסיפור של כשרון קונגולזי נוסף שגדל בשכונת המצוקה בצפון בריסל והתחיל את דרכו בכדורגל באקדמיה של אנדרלכט. אילומבה מבויו קיבל כבר בילדותו את הכינוי "פלה הקטן", ועל הפוטנציאל העצום שלו לא היה ויכוח. אלא שהוא הידרדר למקומות הגרועים ביותר, נזרק מאנדרלכט בגיל 14, וחבר לכנופיית פשע אלימה שהשליטה טרור ברחובות העיר. ב-2004 התלוננה נערה בת 14 על כך שנכלאה במשך ארבעה ימים ונאנסה באכזריות. מבויו היה בן 17 בלבד, אולם זכויותיו כקטין נשללו לאור חומרת הפשע, והוא נשפט ב-2005 לשבע שנות מאסר בפועל, ושלוש נוספות על תנאי. לפי גזר הדין המקורי היה החלוץ אמור להשתחרר מהכלא רק עכשיו.

חלוץ גנט אילומבה מבויו. EuroFootball, GettyImages
בעוד רוב האוהדים והתקשורת מפרגנים לתמורה שלו, גורמים לא מעטים מביעים סלידה ממנו ולא רוצים לראותו אותו לובש את חולצת הנבחרת. מבויו/GettyImages, EuroFootball

פרויקט מיוחד שמשלב אסירים בכדורגל החזיר את חייו של מבויו למסלולם. פייר בודנחין, הסקאוט של שרלרואה, שיכנע את נשיא המועדון מוגי באיאט ליצור קשר עם הרשויות. תחילה הורשה מבויו להתאמן עם קבוצת המילואים תוך כדי ריצוי העונש, וב-2009 שוחרר מהכלא, שלוש שנים לפני תום תקופת מאסרו, בין היתר בשל התנהגות מופתית. באיאט נזכר: "בהתחלה לא סיפרתי לאף אחד בקבוצה על עברו, כי לא רציתי שישפטו אותו כך. הגיעה לו הזדמנות שניה. לאחר מכן עידכנתי את מאמניו ואת חבריו, אבל עד אז הוא כבר השתלב מצוין".

"שיחות עם הפסיכולוגים בכלא עזרו לי. בכנופייה אפשר היה לקבל כבוד רק אם אתה גונב ושודד. הבנתי עד כמה גישה זו שגויה, ופתחתי דף חדש", אמר מבויו. הדרך החדשה הביאה אותו לקורטרייק, ובהמשך לגנט, קבוצת צמרת בה הפך לכוכב והבקיע 14 שערים בעונה שעברה. החלום הגדול שלו התגשם שלשום. בעקבות פציעתו של רומלו לוקאקו, זימן מאמן בלגיה מארק וילמוטס את מבויו בן ה-25 לסגל לראשונה בחייו, והתגובות היו מגוונות.

בעוד רוב האוהדים והתקשורת מפרגנים לתמורה של מבויו, גורמים לא מעטים מביעים סלידה ממנו ולא רוצים לראותו אותו לובש את חולצת הנבחרת. כותרות מסוג "מאנס לשד אדום" עוררו סערה, ויו"ר ההתאחדות פרנסואה דה-קרסמאקר נדרש להסברים: "אני מבין שלא כל אחד מרגיש נוח עם כך. הוא נכלל על סמך שיקולים מקצועיים נטו. באופן אישי אפילו לא ידעתי על עברו. אכן יש גבול דק בין האינטרסים של קורבנות ושל פושעים לשעבר. זהו חבל דק. אבל ברור ששיקומו של מבויו טוב לחברה. הוא הפך לשחקן נבחרת ולא חזר לפשיעה. חייו יכולים לשמש דוגמא לצעירים".

לא ברור אם מבויו יזכה לשחק בבלגארד – הוא נאבק על המקום בחוד עם כריסטיאן בנטקה, חלוצה החדש של אסטון וילה, אשר נעצר בשנה שעברה על שוד מכוניות. איזה עבריין יעדיף וילמוטס? בינתיים מבויו גאה מאוד בעצמו: "כשהיינו ילדים שיחקנו עם קומפאני ברחובות. עכשיו אנחנו מתאמנים ביחד בנבחרת. הוא תמיד היה בחור רציני".

מלכי מזרח אירופה (ארמניה – איטליה, שישי, 19.00)

הנריך מחיטריאן שחקן נבחרת ארמניה. Michael Steele, GettyImages
ממש, ממש לא כדאי לזלזל בחבר'ה האלה. מחיטריאן/GettyImages, Michael Steele

במוקדמות יורו 2012 סיפקה נבחרת ארמניה סנסציות לא מעטות. היא גברה פעמיים על סלובקיה, כולל 0:4 מטורף בחוץ, נתנה פעמיים פייט לרוסיה, ולפני המחזור האחרון היתה זקוקה לניצחון בדאבלין כדי להקדים את אירלנד בקרב על המקום בפלייאוף. שער עצמי על סף השריקה להפסקה הרס את החלום. אז היה לארמנים בית קל יחסית, הפעם הם קיבלו הגרלה אכזרית עם איטליה, דנמרק, צ'כיה ובולגריה, והסיכויים להגיע לברזיל 2014 נראים נמוכים מאוד. ובכל זאת, ליריבותיה יש סיבה אמיתית לדאגה. החבורה של המאמן הצעיר ורדאן מינסיאן מציגה לראווה את מלכי השערים הן בליגה הרוסית והן בליגה האוקראינית.

הנריך מחיטריאן הופך בשבועות אלה לכוכב-על בכל קנה מידה. בעונתו השלישית בשחטאר דונצק, הפך הקשר ההתקפי בן ה-23 לכובש הבולט של האלופה האוקראינית, למרות שלצידו מככבים ברזילאים מצוינים רבים. כבנו של האמלט מחיטריאן, הכוכב המצטיין של אררט ירבאן בליגה הסובייטית בשנות ה-80', הנריך נהנה מגנים טובים מאוד. שחקן יצירתי וטכני, עם ראיית משחק משובחת, יכולת למלא כמעט כל עמדה בקישור ובהתקפה ושליטה מושלמת בכדור בשתי הרגליים, הוא הפך לבלתי ניתן לעצירה עם 16 שערים ב-13 משחקים בכל המסגרות העונה. כאשר שחטאר היתה עדיפה על יובנטוס בטורינו בתיקו 1:1 בליגת האלופות בשבוע שעבר, למדה הגנת הגברת הזקנה עד כמה הוא מסוכן. זו גם ההגנה של נבחרת איטליה שתפגוש אותו מחר בירבאן, ומחיטריאן, שקיבל את סרט הקפטן הלאומי למרות שהוא רק בן 23, ישמח להוסיף למאזן שכולל שישה שערים במוקדמות היורו.

לפניו יככב יורה מובסיסיאן, חלוץ עם סיפור חיים יוצא דופן. משפחתו היגרה לקליפורניה בהיותו ילד קטן, הוא צמח בליגת ה-MLS וחיכה לזימון מנבחרת ארצות הברית שלא הגיע. בגיל 22 החליט מובסיסיאן לשנות כיוון ולנסות את מזלו באירופה. אחרי תקופה מוצלחת בראנדרס הדנית, הוא נחטף על ידי קרסנודאר הרוסית. בעונה שעברה היו לו 14 שערים, העונה הוא מוביל את טבלת המבקיעים עם תשעה כיבושים ב-10 משחקים, למרות שקבוצתו מדורגת רחוק מאוד מהצמרת. תוסיפו ארבעה שערים במוקדמות היורו, ותקבלו סקורר שישמח מאוד לתסכל את ג'יג'י בופון.

הקפטנים של קאפלו (רוסיה – פורטוגל, שישי, 17.00)

פאביו קאפלו מאמן נבחרת רוסיה. ברני ארדוב
חי בסרט. קאפלו/ברני ארדוב

אפשר לקבוע באופן נחרץ – אין מאמן גרוע יותר בבחירת קפטנים לאומיים מאשר פאביו קאפלו. את דרכו בנבחרת אנגליה הוא סיים בגלל ההתעקשות למנות מחדש לתפקיד את ג'ון טרי, ללא סיבה הגיונית. כאשר הסמל האהוב של צ'לסי הסתבך בפרשת ההערה הגזענית לעברו של אנטון פרדיננד ונושל מהסרט בידי ההתאחדות, האיטלקי סירב לקבל את הגזירה, ראה בכך פגיעה בסמכויותיו ונטש חודשים ספורים לפני אליפות אירופה.

קצת יותר מחודשיים עברו מאז מינויו למאמן רוסיה, והוא כבר נכשל עם שני קפטנים נוספים. אחת ההחלטות הראשונות שלו במוסקבה היתה להשאיר את הסרט אצל אנדריי ארשבין, וזה היה מחדל משמעותי מאוד. בעיני הציבור הרוסי, נתפס ארשבין בשנים האחרונות כשחקן עצלן שחושב אך ורק על עצמו. הנה לכם בדיחה – ארשבין חוזר הביתה מאוחר, ואישתו שואלת אותו היכן היה. "שיחקתי כדורגל" הוא אומר. "אבל החולצה שלך יבשה", צועקת אישתו. "שיחקתי בנבחרת", עונה ארשבין. התדמית הבעייתית ממילא ספגה מכה אנושה אחרי ההדחה ביורו, כאשר הקפטן זרק למבקריו: "לא עמדנו בציפיות האוהדים? זו לא הבעיה שלנו. זו הבעיה של האוהדים". ממש לא מפתיע, אם כך, שהוא זכה לשריקות בוז צורמות מהקהל המוסקבאי במשחק הבכורה של קאפלו מול חוף השנהב באוגוסט.

אלא שארשבין לא רואה דשא בארסנל, ולכן לא זומן על ידי קאפלו למשחקים הרשמיים במוקדמות. באופן מדהים, האיש שירש ממנו את סרט הקפטן הוא איגור דניסוב – קשר אחורי נהדר, אבל אדם שנמצא באופן מתמיד על סף אי שפיות. חייו של דניסוב בזניט מלווים בשערוריות, ודי להזכיר את העימות עם מאמן ספרטק ואלרי קרפין שהיה קרוב מאוד לגלוש לפסים אלימים, ואת הקטטה עם מורה לנהיגה שפגש אותו ברחובות העיר. המורה סיים עם אף שבור, דניסוב החמיץ משחק קריטי במוקדמות ליגת האלופות מול אוקזר בגלל פציעה ברגלו.

משעשע מאוד, אם כך, ששבועות ספורים אחרי המינוי לקפטן רוסיה, יצא דניסוב למאבק מתוקשר מול זניט בדרישה להכפיל את שכרו ונזרק לקבוצת המילואים. אירוני אפילו יותר שהוא נפצע במשחק מילואים, ולכן נמצא בספק לקראת המפגש עם פורטוגל הן מסיבות מקצועיות והן מסיבות בריאותיות. אז מי יהיה הקפטן הבא של קאפלו?

הקרב על אפריקה (סנגל – חוף השנהב, שבת, 20.30)

דידייה דרוגבה שחקן נבחרת חוף השנהב (מימין) חוגג עם ז'רביניו. AP
אחת מהשתיים - סנגל או חוף השנהב - תודח כבר במוקדמות. האם יהיו אלה דרוגבה וז'רביניו?/AP

באפריקה הוחלט לקיים מעתה את אליפות היבשת בשנים אי זוגיות, ולכן הטורניר בינואר 2013 מתקיים שנה בלבד אחרי זה של 2012. הדבר חייב קיצור טורניר המוקדמות, והשיטה הסופית פשוטה – משחקי פלייאוף כפולים. המנצחת עולה למפעל. היתה רק בעיה אחת "קטנה" בהגרלה – בעקבות התוצאות הלא מחמיאות לאחרונה היתה סנגל לא מדורגת. רצה הגורל, והיא קיבלה את היריבה הקשה מכולן. וכך נחרדו המארגנים לגלות – חוף השנהב או סנגל תודח כבר במוקדמות.

דידייה דרוגבה ויאיא טורה מול דמבה בה ופאפיס סיסה – זה הקרב האולטימטיבי. במשחק הראשון באביג'אן הובילה האורחת 1:2, כולל הנגיחה האדירה הזו של סיסה מטווח בלתי אפשרי, אבל נכנעה לבסוף 4:2. הפילים מגיעים לדקאר עם יתרון מבטיח, אבל המאבק רחוק מלהיות מוכרע. מומלץ בחום לחפש שידור ישיר באינטרנט.

שובו של סמואל (קמרון – קאפו ורדה, ראשון, 16.00)

סמואל אטו שחקן נבחרת קמרון. Michael Steele, GettyImages
ברוכים השבים. האם זה מאוחר מדי? סמואל אטו/GettyImages, Michael Steele

אם כבר מדברים על אימפריה בסכנת הדחה, הרי שקמרון עלולה להחמיץ אליפות שניה ברציפות. האריות לא העפילו לטורניר בינואר האחרון אחרי שסיימו אחרי סנגל במוקדמות. הפעם הבושה תהיה גדולה אפילו יותר. הקמרונים הציגו יכולת מזעזעת בהפסדה 2:0 מול כף ורדה במשחק הראשון, וחייבים למחוק את הפיגור בגומלין. לשמחתם הרבה, סמואל אטו סיים סכסוך ארוך מאוד עם ההתאחדות, ונכלל בסגל של המאמן החדש ז'אן פול אקונו.

המריבה החלה בשלהי 2011 כאשר אטו סירב ליטול חלק במשחק ידידות מול אלג'יריה ודרש בונוסים גבוהים יותר לו ולחבריו. ההתאחדות הגיבה בהשעיה של הכוכב מ-15 משחקים, אולם העונש קוצר בהמשך. הכוכב הגדול זומן מחדש לקראת המשחק הראשון מול קאפו ורדה, אך העדיף להחרים אותו בגלל "ארגון חובבני" כדבריו. כעת נכנס לפעולה נשיא המדינה בכבודו ובעצמו, ונראה כי הסקורר של אנז'י מחצ'קלה, השחקן עם השכר הגבוה ביותר בתבל, ילבש את החולצה הירוקה. האם זה יהיה מאוחר מדי?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully