וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה ששכחתי בכדורסל המבקרים שלי לא יידעו לעולם"

6.10.2012 / 13:00

הקבוצה החדשה ("תוביל לעידן הארנה"), העידן החדש ("יש יותר פתיחות בעידן שאחרי קליין"), המאמן החדש ("קטש לא הכיר את השוק"). דני כהן, המנהל המקצועי בירושלים, פותח את כל הפצעים

לאחר 20 שנים בהפועל ירושלים, דני כהן, מקברניטי הקבוצה, מודה: היו בעונה שעברה רגעים ששקלתי לפרוש. ולמי שחושב שהחיק החמים של הבית קרץ לכהן בגלל מאבקי השליטה העזים על הקבוצה, הוא מבהיר: "זה לא היה לפני או אחרי המאבקים, זה בא ביחד. היה גם שלב מסוים בהתנהלות בין שני הגופים שלא חשבתי שזה יכול לעבוד יחד".

כהן, נמר ספורט ותיק, אחרי 20 שנה בצוות ההיגוי והניווט של ירושלים, שעברה לא מעט סערות ומשברים, ספג לא מעט אש בעונה שעברה לאחר שמונה למנהל המקצועי של הקבוצה. "אין לי רגשי נחיתות לגבי הידע והבנת הכדורסל שלי. שיחקתי כדורסל בעברי, אני מוכן לשבת סביב שולחן עגול עם האנשים שעשו להם אג'נדה לבקר אותי, כמו האנשים בערוץ מסוים, שהייתה להם דעה נחרצת. לגבי כדורסל נטו, אני בטוח שאת מה ששכחתי הם בחיים לא יידעו".

דני כהן נמנע מראיונות, אולם בראיון נרחב ובלעדי ל"וואלה! ספורט" הוא מודה שאולי היה צריך להתנהל אחרת בזמן המאבקים, מספר על מערכת היחסים עם הנציגים החדשים, על הכישלון בעונה שעברה ומתייחס לעתידה של הפועל ירושלים בסיום העונה.

דני כהן מנהל מקצועי הפועל ירושלים. מגד גוזני
מהבודדים ששרדו את השינויים בהנהלת הפועל ירושלים. דני כהן/מגד גוזני

האינתיפאדה הייתה מוצדקת

כהן (53), הוא בין הבודדים ששרדו את השינויים הדרסטיים שהתחוללו בהנהלת הפועל ירושלים. יחד עם שמעון נבון ורוני הירשנזון, הוא מהנציגים היחידים של 'המשטר הישן' בדירקטוריון כשלאחרונה אף מונה לכהן בוועדה המקצועית של הקבוצה.

בחודשים האחרונים נמנעת מלשוב לדירקטוריון. למה חזרת רק עכשיו?

"החלטתי להשעות את ההתמנות שלי בשיתוף עם חברי העמותה. זה לא היה נכון לי להיות דירקטור לפני שהעמותה החליטה להיכן פניה מועדות ואם נהיה במצב של שיתוף פעולה עם האנשים של גומא. זה עשוי היה ליצור עבורי ניגוד עניינים".

אחרי כל ההאשמות שהטחתם זה בזה, מה השתנה כעת?

"אני חושב שאם אנשים היו יכולים לקחת את הזמן אחורה, הרבה דברים היו נעשים אחרת. מכירת קבוצת כדורסל, בשונה למכירת עסק רגיל, זה דבר מאוד אמוציונלי. דברים יצאו דרך העיתונות בזמנו וזה יצר אווירה שלא הייתה צריכה להיות".

העזיבה של דני קליין תרמה להרגעת הדם הרע?

"הפועל אינה מונעת ע"י אדם זה או אחר או קבוצה זו או אחרת. האנרגיות שהפועל מקבלת, היא מהעיר ירושלים והבסיס הרחב של האוהדים שממלאים את מלחה. הם היו פה לפני אדם זה או אחר ויהיו פה אחרי. הקבוצה נמכרה וזו עובדה. אגייאר אדם מקסים שהייתה לו דרך מסוימת והאנשים שנמצאים היום יש להם את הדרך שלהם וצריך לכבד אותה. בשלב הראשון הייתה הרגשה שהם באים לטאטא את מה שהיה רע, לכאורה, ב-20 השנים האחרונות, וכל זה הוביל לאמוציות לא נכונות משני הצדדים".

איפה טעיתם מבחינת העמותה?

"האנשים שייצגו את גומא בזמנו יצרו אווירה אגרסיבית והעמותה ענתה בהתאם. הייתה הרגשה שהפועל מובלת למקום לא טוב. לקח זמן לאנשי העמותה לעכל שמה שהם הבינו מגומא, לא הולך לקרות".

הרי מכרתם את הקבוצה. אז תנו לאנשים שמכרתם להם לנהל את הקבוצה.

"יש הסכם ויש רוח הסכם. בשלב הראשון, בצורה שהתנהלו הנציגים החדשים, זה לא שיקף את רוח ההסכם ואת הדברים שהבנו מגומא. לכן זה יצר סוג מסוים של התקוממות".

אתה האיש החזק בעמותה עכשיו?

"לא. בעמותה יש ועד מנהל שמורכב מרוני הירשנזון, שמעון נבון ואני. כולנו מדווחים לעמותה ונבחרנו מטעמם".

החרמתם לפני שבועיים את אירוע הרמת הכוסית בגלל שדני קליין לא הוזמן.

"עד כמה שתלוי בי, אני לא אתן שייקחו ממנו את כל הזכויות הללו. שוחחתי באותו בוקר עם נבון והירשנזון והגענו למסקנה שאם חבר עמותה לא הוזמן לאירוע הזה, לא נכון מצידנו, כוועד מנהל, להגיע".

דני קליין יו"ר הפועל ירושלים. ברני ארדוב
"לא אתן שיקחו מדני קליין את כל הזכויות המגיעות לו"/ברני ארדוב

מוזר בלי דני קליין

גומא נעדר. הפועל ירושלים נמצאת במצב מוזר, תלויה באוויר.

"המצב החוקי של הקבוצה השתנה. היום הקבוצה לא נמצאת בידי הנציגים של אגייאר, אלא 60 אחוזים ממנה נמצאים בידי נאמנים של מערכת המשפט האמריקנית. לכן גם כולנו צריכים לשלב ידיים ולהוביל את הקבוצה הזאת בצורה הכי מאוחדת".

מה יהיה בתום העונה עם הפועל ירושלים? היא תחזור לעמותה?

"יכול להיות. זה לא כל כך תלוי באדם זה או אחר. זה תלוי במי שיפנה לבית המשפט האמריקאי, שהוא הנאמן של כל נכסיו של אגייאר והוא יצטרך להסכים שהמניות יחזרו לעמותה. תהליך לא פשוט ומורכב. ישנם הרבה תרחישים שיכולים לקרות, יכול להיות משקיע חדש".

זה אומר בעלים חדש?

"בעלים ב-60 אחוזים. אבל יש לעמותה זכות סירוב".

אתה הרבה שנים במערכת, מה השינוי המהותי בקבוצה?

"הרבה דברים השתנו, קודם כל בעמדת המנכ"ל. דני קליין היה מנכ"ל מיתולוגי שבזכותו הפועל ירושלים החזיקה מעמד כלכלית הרבה מאוד שנים".

החילוף בעמדת המנכ"ל גרם להפועל להיות פחות ריכוזית?

"אני לא יודע אם לקרוא לזה ריכוזיות או לא. גם בשנים שדני קליין כיהן היו שנים של התפתחות. ויש אלמנט נוסף: אמיר (הוכפלד, המנכ"ל – ו"כ) הגיע עם תקציב מוכן. לאורך שנים הפועל ירושלים התחילה את העונה ללא כסף עם גרעון של מיליונים וזה היה על כתפיו של דני - ללכת על תקציב גירעוני ומצד שני לגייס כסף. אז במובן מסוים קשה לאמיר, כי הוא מגיע אחרי מנכ"ל מיתולוגי, ובמובן מסוים קל לו, כי הדאגה שיש לו זה לעמוד בתקציב – ולא בעיה קיומית מבחינה תקציבית".

אז מבחינה תקציבית, ההתנהלות של קליין הייתה בלתי אחראית?

"הרבה היו קוראים לזה חוסר אחריות, אך אם אנו מסתכלים על מבחן התוצאה, הקבוצה תמיד עמדה בזה. תמיד היה לה את הכסף. גם המנכ"ל שהגיע עכשיו מקבל קבוצה עם כסף בבנק, ולא במינוס חמישה מיליון שקל".

גומא אגייאר איש עסקים. קובי אליהו
מצב סבוך שהפך את ירושלים לתלויה באוויר. אגייאר/קובי אליהו

בתקופת המאבק על השליטה, אנשי גומא התקיפו לא אחת את דני קליין על הסכומים שהרוויח או על בונוסים.

"לאנשים מאוד נוח לשכוח שהוא עבד ללא שכר, וכשהוא עבד בעסק של אבא שלו, העסק של אבא שלו נפגע".

התלוננו גם שקליין לא הסכים להוריד את השכר שלו. אפילו על ההסכם שנחתם עתה הם כועסים. הם טוענים ש"אם היה אכפת לו מירושלים, הוא לא היה דורש סכומים כאלו".

"קודם כל יש לו הסכם פרישה. מה זאת אומרת לא אכפת לו מהפועל? אני, בתור איש דירקטוריון ואוהד הפועל ירושלים, לא יכול לתרום חצי מיליון שקל להפועל ירושלים. להגיד לדני אחרי 20 שנה שהוא עובד בקבוצה, לוותר, זה כמו להגיד לו: 'תתרום חצי מיליון שקל להפועל ירושלים', מאיפה יש לו לתרום? זו העבודה שלו, יש לו משפחה. אני חושב שהוא הרוויח את כספו בזכות, לא בחסד. אני לא מסכים עם כל הביקורות הכספיות על קליין".

השכר של דני קליין היה גבוה. איך ומדוע זה אושר בכלל בתקופתכם? הרי זה לא היה בהיחבא.

"אי אפשר לנתק את זה מעשר השנים שהוא עבד ללא שכר, בשונה מנושאי מ?שרות רגילים. תנסי לחשב כמה כסף הוא גייס בעשר השנים האחרונות".

מוזר היה להיות במסיבת העיתונאים בלי דני קליין?

"מאוד מוזר. לכל מי שמלווה את הפועל ירושלים במשך ה- 20 שנים האחרונות היה מאוד מוזר לא לראות את קליין באירוע הזה. אבל דני קליין לא בהפועל ירושלים מתוך בחירה, לא בגלל שמישהו לא רצה אותו. דני הגיע לנקודה שבה הרגיש שנכון לכרגע מיצה את עצמו".

מה ההבדל העיקרי בין הוכפלד לקליין כמנכ"ל וכיצד הוכפלד מתפקד לדעתך?

"התפקוד של קליין היה יותר מסורתי בהפועל ירושלים וזה הוביל לסוג של ריכוזיות, בניהול של הוכפלד, שהינו מנכ"ל מקצועי, יש יותר פתיחות לשיתוף. נכון שחובת ההוכחה עליו, אבל אני מאוד מתחבר לתפיסת עולמו בנושא הצעירים, האוהדים ובנושא השקיפות. רוני הירשנזון, שנמצא עימי בדירקטוריון, אמר שהפועל זו לא קבוצה שיש לה אוהדים - אלא אוהדים שיש לה קבוצה. אני חושב שהוכפלד מאמין בדרך הזאת, כך גם אני. אני מאוד אוהב את החיבור שלי איתו".

לירז יעקב הוא האיש החזק בהפועל?

"כן. למרות שליו"ר דירקטוריון יש זכויות מסוימות כיו"ר. התרשמתי מהפתיחות ומהשקיפות שהוא מייצג. זה מרענן. לראייה, הוא הכניס נציג מהאוהדים כמשקיף לכל ישיבות הדירקטוריון. אך הוא לא מתנהג כבוס של הפועל ירושלים, הוא מתנהג כאילו הדירקטוריון מנהל את הפועל. כשמשהו חשוב לו הוא מעביר אותו דרך הדירקטוריון".

אוהדי הפועל ירושלים. דרור פיקלני
"לא קבוצה שיש לה אוהדים אלא אוהדים שיש להם קבוצה"/דרור פיקלני

אנחנו? בית קברות?

הפועל ירושלים נכשלה לא מעט למרות התקציב הגבוה. מה גורם לכם לפספס תארים שנה אחרי שנה? זו אשמת הניהול?

"העונה האחרונה הלכה הפוך מכל הכיוונים, אין ויכוח. מקצועית, נכשלנו כישלון חרוץ והמאמן התפטר. תארים? למעט מכבי תל אביב, כמה קבוצות מלבדנו זכו בארבעה גביעים ובגביע אירופה? כל זה קרה בעשר השנים האחרונות".

מכנים את הקבוצה גם "בית קברות למאמנים".

"אם נשים את העונה האחרונה בצד – כל המאמנים סיימו חוזים, חוץ מדן שמיר שהחליט להתפטר". המאמן האחרון שלא סיים חוזה היה אפי בירנבוים, לפני הרבה שנים".

אבל תמיד בתקשורת הופיעו ידיעות בנוסח "מצפים שהמאמן יתפטר" ומסרים דומים.

"אני חושב שבהנהלת הפועל היו מעדיפים שדברים לא יודלפו החוצה".

אולי זה חלק מהבעיה של הפועל, שגרר את חוסר ההצלחה?

"יכול להיות. הפועל ירושלים היא מערכת לחוצה וצריך להבין שכשמגיעים שחקנים הם מרגישים שהם מגיעים לקבוצה גדולה, ולחלקם לוקח זמן לעשות את המעבר. בתקציב של הפועל מצפים לתוצאות כאן ועכשיו, וזה דבר שמכניס מערכות ללחץ. אבל עד לפני שנתיים ירושלים הצליחה".

מאמן הפועל חולון דן שמיר. קובי אליהו
"אם נשים את העונה האחרונה בצד – כל המאמנים סיימו חוזים, חוץ מדן שמיר שהחליט להתפטר"/קובי אליהו

קטש לא העריך את קוצר הזמן

לא מעט ביקורת הופנתה כלפי כהן בנושא בחירת השחקנים. אמרו שמקצועית הוא בזבז כספים. כהן מגיב לכך בריסון עצמי מרבי. "אף בן אדם לא יכול להיות קורבן אם הוא לא מסכים להיות קורבן, ואני לא קורבן. הבנתי די מהר שמבחינת העיתונות, אני עומד להיות האחראי לכל הכישלונות בהפועל, וזה בסדר. לגבי העניין של בחירת שחקנים, עומדות בפניי שתי אפשרויות: או להתחיל להצביע על אנשים אחרים ולהאשים אותם, או להשאיר את הדברים כמו שהם. היות שלא אאשים אדם אחר – אשאיר את הדברים כמו שהם. אז אני אשם".

נפגעת מהביקורות?

"לא".

היו רגעים בעונה שעברה שחשבת שלא תמשיך בקבוצה?

"כן. מבחינה מקצועית, הרבה דברים בעונה שעברה היו מתסכלים. לא חשבתי שכך תיראה העונה".

רצית לפרוש בסיום העונה, לפני שהתחילו המאבקים על הקבוצה?

"היו מחשבות על פרישה. המחשבות האלה לא באו לפני או אחרי המאבקים, אלא במקביל. היה גם שלב מסוים בהתנהלות בין שני הגופים שלא חשבתי שזה יכול לעבוד יחד".

התייאשת?

"זה לא ייאוש. אין לי רגשי נחיתות לגבי הידע והבנת הכדורסל שלי. שיחקתי כדורסל בעברי, אני מוכן לשבת סביב שולחן עגול עם האנשים שעשו להם אג'נדה לבקר אותי, כמו חלק מהאנשים בערוץ מסוים, שהייתה להם דעה נחרצת. לגבי כדורסל נטו, אני בטוח שאת מה ששכחתי הם בחיים לא יידעו. אני חושב שברגע שהוצגתי כמנהל המקצועי בהפועל ירושלים, חלק מסוים מהעיתונאים החליטו לעשות אג'נדה שבועית להגיד דברים עליי".

מה היו הטעויות של קטש?

"אני חושב שלפעמים דברים לא מסתדרים. אני חושב שלקטש יש ראש כדורסל מבריק. העונה השנייה הלכה הפוך מכל הכיוונים".

בישיבת דירקטוריון של סיכום העונה העירו לו שהוא היה צריך להיות תקיף יותר עם שחקנים.

"אני לא חושב שאתה יכול להביא מישהו שמתנהל בדרך מסוימת ולקבוע לו כיצד להתנהל עם שחקנים. אתה צריך להחליט אם הבן אדם הזה מתאים לך או לא".

היו שחקנים שקטש לא רצה ובכל זאת החתמתם?

"לא הגיע אף שחקן שקטש לא רצה. השחקן היחידי שקטש התלבט לגביו היה סטרוברי - שהגיע לתקופת ניסיון והחליט להשאירו".

מאמן הפועל ירושלים עודד קטש. ברני ארדוב
ראש כדורסל מבריק, אבל העונה השנייה הלכה הפוך והביאה לפרידה. קטש/ברני ארדוב

מה ההבדל בין דרוקר לקטש, ועד כמה אתה מעורב בבחירת השחקנים?

"ההיכרות. לכן עם עודד 'נדבק' יותר העניין שאני בחרתי לו את השחקנים. עודד היה אומר: 'אני לא מכיר שחקנים, תביאו לי שמות', וכך עשינו את המיון הראשוני. לשרון יש את הידע הזה, הוא מכיר את השחקנים, הוא לא צריך אותי בשביל להביא לו שם של שחקן. צורת ההתייעצות של דרוקר היא אחרת. במובן מסוים, שרון מטפל בהרבה יותר דברים מבחינת שחקנים. הוא טיפוס דומיננטי ומכיר את השוק. דרוקר גורם לאנשים כמוני לעבודה להיות הרבה יותר קלה".

מה הטעות העיקרית של קטש? דובר על כך שלא היתה היררכיה ברורה, שהוא לא היה תקיף מדי עם השחקנים.

"אני חושב שאחת הטעויות של קטש היא שהוא לא העריך נכונה את קוצר הזמן שיש במערכת כמו הפועל ירושלים. הוא חשב שדברים יכולים להתבשל לאט לאט כמו בגליל".

מאמן הפועל ירושלים שרון דרוקר. קובי אליהו
לא צריך אף אחד בשביל להביא לו שם של שחקן. דרוקר/קובי אליהו

להגיע לכל הגמרים

הפסדתם משחקי אימון, ברבע הראשון מול אשדוד נראיתם רע. סימן אזהרה?

"לכל קבוצה חדשה יש עליות ומורדות. לא התלהבתי יותר מדי כשניצחנו את חולון ב- 20 הפרש, ואני גם לא מתרגש מההפסד - למרות שהיה לנו בחצי הגמר יום איום ונורא בכל הפרמטרים של הקליעה שלנו. כשפולן קולע 15\2 וכל השאר באחוזים זהים פחות או יותר- אז נפסיד את המשחק. פולן בקריירה שלו לא ידוע כמישהו שיש לו עליות ומורדות. זו עדיין תקופת הכנה, אני מאמין שיהיה בסדר. אני לא רואה כאן סימן אדום".

קרייג סמית' היה על סף מעבר למכבי ת"א.

"היו דיבורים. הנושא הזה עלה. אבל ירושלים מאוד אוהבת את קרייג סמית' ושמחה שהוא משחק בשורותיה".

התרשמותך המקצועית מהקבוצה שנבנתה.

"מאוד אוהב את הקבוצה. החומר האנושי מאוד גבוה ואני חושב שיש לנו קבוצה מאוד מאוזנת, מוכשרת ואיכותית. היא תוביל אותנו בגאווה לקראת עידן הארנה שנבנית".

מקצועית, מה ייחשב ככישלון? לא להגיע לפיינל פור?

"תמיד בהפועל לא להגיע לפיינל פור זה נחשב ככישלון, וכמובן גם השנה. הפועל ירושלים צריכה להגיע לכל הגמרים".

שחקני הפועל ירושלים דן גרונפלד (מרכז), רביב לימונד, ג'ייקוב פולן, קרייג סמית'. קובי אליהו
ועכשיו נראה מה הם שווים. קרייג סמית'/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully