וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חריגות בנייה

השכר המוזר של בן יוסף, ההחתמה התמוהה של פטקוביץ', החיפזון שיצר עומס בעמדות מסוימות והלחץ שיצר חיסרון בעמדות אחרות. על הנייר, הפועל תל אביב בנתה סגל לתפארת, אבל היום מתגלים כל החסרונות

תומר בן יוסף לא ידע מאיפה זה בא לו. הקיץ היה יבש מהרגיל, והבלם, אז עוד של בית"ר ירושלים, היה מוכן להתגמש כלכלית רק כדי להמשיך לשחק כדורגל. חוזה לשנה אחת, רק 350 אלף שקל ברוטו, מה שתגידו ואיפה חותמים.

אבל אלי כהן לא רצה. בצוות המקצועי של בית"ר טענו שהפציעות גמרו את בן יוסף, שהוא לא יכול היה לסחוב יותר. הבלם הסתכל הצדה וראה אפס הצעות. כלום, נאדה. מקורביו מספרים שמחשבות פרישה החלו לרחף במוח.

ואז הגיע הטלפון מהפועל תל אביב.

שחקני הפועל תל אביב ניקולה פטקוביץ', תומר בן יוסף. קובי אליהו
שניים שהם, איך נגיד בלשון המעטה, לא בדיוק הרכישות הכי טובות של הפועל תל אביב בשנים האחרונות. ניקולה פטקוביץ' ותומר בן יוסף/קובי אליהו

2 בספטמבר, על הבאזר של החלון האירופי, פגישה של שעה עם האדומים ועם הסוכן לירן עטיה. חוזה לשנתיים, פי 2 ממה שציפה. השכר יותר מפי 2. בלי ויכוחים, בלי פערים, מה שתגיד ואיפה חותמים. ובכל התהליך, בלי בדיקה רצינית מול המעסיקה הקודמת. בלי לשאול "איך הוא" ו"באיזה מצב". בירושלים צוחקים עד היום מאחת ההחתמות ההזויות ביותר בשנים האחרונות. "מדהים ששחקן שאלי כהן החליט שהוא לא רוצה בגלל שהוא לא מסוגל לרדת לגליץ', חתם בהפועל לשנתיים", אומר גורם בבית"ר.

גם בהפועל תל אביב כנראה מבינים זאת. מאוחר מדי. בן יוסף לא ראה דקה ואפילו לא קרוב להריח ספסל. "תומר כאילו פצוע", אומר שחקן בקבוצה, "כאילו בא להעביר את הזמן". "לא נראה שהוא בכושר משחק", אומר שחקן אחר. "הוא לא נראה טוב באימונים ואני לא חושב שהוא בכלל בתוכניות. החתמה מוזרה, אין מה להגיד".

אלי כהן מאמן בית"ר ירושלים. מגד גוזני
לפחות על דבר אחד יש לו סיבה לחייך: בן יוסף כבר לא בקבוצה שלו. אלי כהן/מגד גוזני

***

יש עוד. באותו יום, על אדי ההחתמה של גילי ורמוט, הגיע קינוח סרבי – ניקולה פטקוביץ'. בלם גרזן מהכוכב האדום, חשבו כולם, הפועל תל אביב יוצרת מפלצת. אבל בינתיים הסרבי הוא פחות מפלצת ויותר חתול והוא גם בכלל מגן שמאלי. "הוא פשוט לא טוב מספיק", אמר שחקן בהפועל תל אביב, ובאמת שהיה לו קשה אפילו לזכור את השם. "זו בטח הייתה החלטה של לחץ".

המאמן הסרבי דרגוסלב סטפנוביץ', שאימן בעבר את פרנקפורט, לברקוזן ובילבאו, אולי היה יכול לעזור אם היה מקבל צלצול רגע לפני שהדיו התייבש. "פטקוביץ' הוא שחקן שיש לו הכל", הוא אומר. "אלוהים נתן לו את הטכניקה וההבנה הטקטית, אבל הוא לא הגיע לרמות הגבוהות ואם הוא לא ישנה משהו בראש, הוא גם לא יגיע. אם הוא ימשיך ביכולת שהוא הראה בנבחרת סרביה הצעירה, הוא לא ישיג דבר בחייו. פעם, מזמן, מישהו אמר שלסופיה לורן יש אף יפה, עיניים יפות, אוזניים יפות, מצח יפה, אבל היא לא יפה. זה פטקוביץ'".

כשמסכמים את היום ההוא – בן יוסף, פטקוביץ' וורמוט – רואים שהפועל ת"א הביאה שני שחקנים שכנראה לעולם לא ילבשו את החולצה האדומה, וכוכב שבאופן בולט דורך לשחקן אחר בול על המשבצת. אי אפשר ומוגזם יהיה לסכם תפוקת רכש אחרי חמישה מחזורי ליגה – בטח שלקבוצה יש 12 נקודות. אבל כמו שאומר סוכן השחקנים רונן קצב, "כל אחד יכול לראות שהפועל ת"א נבנתה העונה בצורה לא מאוזנת".

קצב מרחיב, מדבר על יותר מדי בלמים ופחות מדי קשרים אחוריים. "יש בלמים שלא מתלבשים", הוא אומר, "הסגל עמוס בכמה עמדות – כמו למשל שגילי (ורמוט) בא ברגע האחרון על העמדה של אלרואי כהן - אבל כל זה לא בהכרח שלילי. חייבים להבין שהכל נעשה מרצון להצליח. באה הנהלה חדשה, רצתה רק להביא ולהביא, לגרום להתלהבות סביב הקבוצה. בסוף עוד ייצא דבר חיובי מזה".

קצב מתייחס באופן ספציפי להבאת בן יוסף ופטקוביץ'. "בכל דבר יש סיכון", הוא מסביר, "ביום הזה בהפועל פחדו לפספס ובסוף סגרו עם שניהם. זה חוסר ניסיון ניהולי, אבל מדובר בשני שחקנים שלא באו ביותר מדי כסף ואין פה הפסד גדול, חוץ מלשחקנים עצמם כמובן. זה קורה בכל קבוצה. במכבי ת"א אין עומס גדול מדי בעמדות מסוימות? במכבי חיפה אין שחקנים שלא מתלבשים? כרגע הפועל לא נראית טוב, אבל צוברת נקודות. הדביקו שם שקל לשקל כדי להגשים חלום ולעשות צעד בדרך לקבוצת אוהדים. בינואר בטח יחשבו מחדש ויראו אם צריך לעשות שינוי".

גילי ורמוט שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
נחת ברגע האחרון שוב בהפועל, ישר לתוך המשבצת של אלרואי כהן. גילי ורמוט/ברני ארדוב

***

מה שבטוח, אם היה אפשר, בהפועל היו עושים היום כמה שינויים. גם בתוך הקבוצה יודעים שכמה מההחלטות שהתקבלו שם בקיץ, לא היו מתקבלות לאחר מחשבה עמוקה יותר ולחץ גדול פחות. "אנשים לא מבינים באיזו סיטואציה עבדנו", אומר גורם במועדון. "עד אמצע הקיץ עבדו פה תחת תנאי אלי טביב (חיים רמון החליף את טביב ב-4 ביולי, א"י), שזה אומר תקציב נמוך ורכש בהתאם. פתאום הגיעה הנהלה חדשה עם ציפיות חדשות, והיה צריך לשנות הכל תוך כדי תנועה. המאמן ניצן שירזי והעוזר שביט אלימלך עשו הכל, השקיעו, ראו המון שחקנים. כמה מהם היו בינגו וכמה לא".

בחלק של הלא, תסמנו את ברונו קוטיניו. "אני לא מאלה שגומרים אותו מבחינה מקצועית", אומר אותו גורם. "הוא שחקן טוב. אבל אין לי מושג איך הוא הגיע וחתם כל כך מהר. קוטיניו הגיע, כביכול, על תקן תחליף לנוסא איגייבור. אבל נוסא עדיין היה בקבוצה אז, והצוות המקצועי נלחם להשאירו. מישהו דחף להביא את ברונו להפועל, כשהדבר הכי חשוב היה להביא בלם".

ולא שחסרו אופציות. ג'ון מנסה, מתיאס ביארסמיר, ג'ואל אקסטרן. בהפועל ממש רצו, אבל חלמו. בסביבת הצוות המקצועי מדברים על "שילוב של מזל רע והתמהמהות בקבלת ההחלטות". אז יש וואליד באדיר, שיהיה בהרכב גם שנים אחרי הפנסיה, ועל משבצת השותף נאבקים מור שושן הצעיר וזאב חיימוביץ', שנכשל באודישנים בלרנקה של רן בן שמעון.

שחקן הפועל תל אביב, ברונו קוטיניו, מול שחקן בני יהודה, איציק עזוז. ברני ארדוב
"מישהו דחף להביא את ברונו להפועל כשהדבר הכי חשוב היה להביא בלם". קוטיניו/ברני ארדוב

***

בהפועל ומחוץ לקבוצה מדברים בעיקר על מחסור בעמדה אחת קריטית – הקישור האחורי – שנבע גם מסיבות לא ספורטיביות. "שי אבוטבול פצוע, ובגלל בלגאנים של ההנהלה, עד הרגע האחרון לא ידענו אם אביחי ידין נשאר", אומר גורם בקבוצה. "אם אביחי נשאר, הסגל מאוזן. ביחד עם רועי גורדנה ואריק דג'מבה דג'מבה, יש יופי של קישור אחורי".

דג'מבה דג'מבה הגיע דרך המלצה של סקאוט המועדון, ניר אפרתי, ויכולת מו"מ מדופלמת של השוער אפולה אדל. במועדון מרוצים מהקמרוני, שינסה להראות יכולת טובה ולהישאר רק ברשימת פלופים אחת – זו של אלכס פרגוסון (מקום שלישי, לפי הסאן). אבל יונייטד זו יונייטד, ובישראל, כך לפי אייל לחמן, אריק עדיין לא החליט על איזה דג'מבה הוא מתעורר בבוקר.

"לישראל הגיעו בשנים האחרונות שני סוגים של קשרים", מנתח מאמן הפועל ראשון לציון. "מארגן משחק – דוגמת דרק בואטנג וחבייר דירסאו, והורס – דוגמת ריימונדס ז'וטאוטאס וג'ון קולמה. דג'מבה דג'מבה הוא יותר קולמה, אבל בהפועל הוא משחק יותר בואטנג. הבעיה של הפועל פה היא לא בבחירת השחקן, אלא ביכולת שלו להביא למגרש את התכונות הטובות שלו. הוא חייב להיות הרבה יותר פיזי ופחות להניע כדור. כשהוא מנסה לשחק בסגנון שלא מתאים לו, הוא חושף את הפועל ללחץ, כמו מול אתלטיקו".

שחקן הפועל תל אביב, אריק דג'מבה דג'מבה. ברני ארדוב
עדיין לא החליט מי יתעורר בבוקר - דוקטור אריק או מיסטר דג'מבה/ברני ארדוב

***

פרשן ערוץ הספורט, עמרי אפק, היה ביציע במשחק הליגה האחרון מול בני סכנין (0:1) וראה מקרוב מה לא דופק: "יש קשר אחורי אחד – דג'מבה דג'מבה – שעושה הכל בסדר, אבל אין לו איזה ערך מוסף. בנוסף, יש מגוון גדול של בלמים, אבל אף אחד מהם לא דומיננטי או ממש בכושר. המגנים, פיינטסיל ואנטבי, לא משפיעים התקפית כמו עמרי קנדה ודדי בן דיין".

אפק טוען שהקיץ הקשה ואי הוודאות שעברו על הפועל תל אביב יכולים לספק נסיבות מקלות, אך מוסיף שהבעיות ממש לא נגמרות בהגנה. "אין איזון בין כמות השחקנים בכל עמדה ובסוג השחקנים. פטקוביץ' ובן יוסף בכלל לא קיבלו הזדמנות, ורמוט פתח את השנה טוב בגרמניה אך לפני זה לא שיחק כמעט עונה שלמה, וטוטו תמוז פתאום נכנס לשחק אחרי שלא היה בכיוון כל הקיץ. יש בהפועל יותר מדי שחקנים שחייבים חודש-חודשיים להיכנס לפוקוס, ומצד שני צריכים שם לספק תוצאות כמה שיותר מהר. גם זה גורם לבעיות".

אז מה עושים? "עכשיו כבר אין מה לעשות", טוען אפק. "יוסי אבוקסיס הוא מאמן מצוין, מנהיג ששיחקתי לידו, ואני בטוח שהוא יוכל להוציא יותר מהסגל הזה. אין ספק שאפשר להוציא הרבה מהסגל הזה. הוא פשוט לא מאוזן, וגם יוסי יודע את זה. אני בטוח שבינואר הוא יעשה דברים בנוגע לזה. למרות הכל, הקבוצה הזו עדיין מועמדת לאליפות ותישאר כזו".

יוסי אבוקסיס מאמן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
מחכה לו הרבה עבודה בינואר. אבוקסיס/ברני ארדוב

***

הערב (21:00, ספורט1) בפורטוגל, הפועל תעלה להילחם מול אקדמיקה עם מה שיש. ואם כבר אקדמיות, קחו שיעור חינם, כפי שהיטיב לנסח גורם המקורב למועדון: "הלקח שצריך ללמוד הוא שאם יש לך משהו טוב ביד, אל תחפש משהו מושלם. כי אז מגיע היום האחרון לחלון ההעברות, אין אף שחקן שאפשר להביא, ופתאום נתקעת עם פטקוביץ'".

לטוויטר של אורן יוסיפוביץ
orenjos@walla.co.il

אבוקסיס: "לא חושב שאקדמיקה פייבוריטית"

מאמן אקדמיקה: "יש להם ניסיון, אבל ננסה לנצח"

הפועל תל אביב בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully