וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי זה מאוחר מדי?

28.9.2012 / 16:00

הסנטר שיחליף את מנסה בונסו, כנראה מלקולם תומאס, יתווסף לרשימה לא קטנה של שחקנים שהצטרפו למכבי תל אביב ברגע האחרון: איזה רושם הם הותירו? עד כמה החבירה המאוחרת שלהם פגעה בהם או בקבוצה? הבלוג של גרינוולד מנסה להבין

עד לתחילת השבוע הבא, כך מסתמן, יחתום מלקולם תומאס במכבי תל אביב. רוב התנאים בין הצדדים סוכמו, וכעת רק פרטים טכניים מעכבים את החתימה הרשמית.

תנאי הפתיחה של תומאס אינם אופטימליים: מעבר לעובדה שמדובר בבחור צעיר (בנובמבר יחגוג 24), שמשחק כדורסל מקצועני שנה אחת בלבד (לא נבחר בדראפט 2011. את העונה שעברה העביר בנדודים, שכללו ביקור חפוז בליגה הקוריאנית וחזרה מהירה לארה"ב, שם עבר מיד ליד בין קבוצות כמו הלייקרס, הספרס והרוקטס, שהשתמשו בו בעיקר כשחקן אימונים וגלגלו אותו לקבוצות-הבת שלהן בליגת הפיתוח) - תומאס יצטרף לקבוצה שפתחה את אימוניה לפני מספר שבועות, עברה מספר משחקי הכנה והחלה לגבש רוטציה מסוימת. והוא מצטרף לקו קדמי צפוף (שרמדיני, ג'יימס, קיינר-מדלי, אליהו), מה שיחייב אותו להיאבק על דקות משחק.

מלקולם תומאס במדי מכללת סן דייגו סטייט. Kevork Djansezian, GettyImages
ממצטרף לקו קדמי צפוף מאוד. תומאס/GettyImages, Kevork Djansezian

עונת היורוליג תחל בעוד פחות משבועיים, ב-11 באוקטובר. בשבוע הבא תושק רשמית עונת המשחקים 2012/13, בגביע ווינר. תומאס, שמעולם לא שיחק באירופה והעביר זמן מועט בלבד בקבוצות מקצועניות, יצטרך להשתלב במהרה.

עם ההחתמה הזו השלימה מכבי את סגל השחקנים שלה. מה מלמד ניסיון העבר על סיכויי ההצלחה של זרים - כל שכן צעירים ובלתי-מנוסים כתומאס - שהצטרפו למכבי בשלב מאוחר של הקיץ, לרכבת שכבר החלה במסלול הנסיעה שלה? לפניכם כמה מקרים בולטים מהעשור האחרון.

* * *

נואל פיליקס

נואל פליקס הפועל ירושלים עם אלי רימון שופט כדורסל. ברני ארדוב
הפלופ הגדול שהספיק לעבור גם בירושלים. פליקס/ברני ארדוב

מתי חתם? 10.10.2006

מכל הזרים שחתמו במכבי בעשור האחרון, תנאי הפתיחה של תומאס מזכירים יותר מכל את אלו של נואל פיליקס - הזר החביב שהחתים נוון ספאחיה בסמוך לפתיחת עונת 2006/7, שבהמשך הפך לאחד הפלופים המהדהדים בהיסטוריה של המועדון.

כמו תומאס, גם פיליקס הצטרף למכבי בגיל צעיר (25), שרכש את מירב ניסיונו בליגות הפיתוח (בנוסף לפלרטוט קצר עם קבוצה מהליגה הפיליפינית). גם פיליקס נחשב לשחקן הגנה טובה, שאמור היה לספק גוף ותזמון בצבע, עזרה בריבאונד וחסימות. וגם הוא הצטרף למכבי שבועיים לפני פתיחת העונה.

פיליקס לא הצליח להשתלב בקבוצה; אולי היה זה העומס בקו הקדמי (וויצ'יץ', ארנולד, אליהו, גרין), שמא חוסר-ניסיונו או סתם העובדה שפשוט לא היה מוכשר מספיק - מכל מקום, פיליקס קבע תקדים כאשר הפך לשחקן הפוסטר הזר הראשון שמשלים במכבי עונה מלאה. הוא סיים הפארסה עם ממוצעי יורוליג של 2.8 נקודות, 1.1 ריבאונדים ו-0.5 נקודות מדד (ב-12 הופעות), ועם מקום של כבוד ברשימת הפאדיחות הגדולות של המועדון בכל הזמנים.

לאן המשיך? אפיזודה קומית נוספת בהפועל ירושלים, משם לליגת הפיתוח ובשנתיים האחרונות בליגה הסינית.

הצלחה או כישלון? נחשו אתם.

אסטבן באטיסטה

אסטבן באטיסטה שחקן מכבי תל אביב מול אריק וויליאמס שחקן אבלינו. ברני ארדוב
עונת בכורה נהדרת. באטיסטה/ברני ארדוב

מתי חתם? 17.10.2007

כמו תומאס ופיליקס, גם הסנטר האורוגוואי חתם במכבי כמעין ברירת-מחדל, עמוק בתוך קיץ 2007, לאחר שלא הצליח לאתר חוזה ב-NBA.

דווקא דן שמיר, אז מאמן הפועל ירושלים, היה הראשון לשים עין על הבחור הגדול והגמלוני-משהו. בשלב מסוים הצטרפה גם מכבי למרוץ, שלפה עוד כמה דינרים והנחיתה את באטיסטה בתל אביב.

אלא שלעומת פיליקס, באטיסטה היה להצלחה מסחררת: אם בחלקה הראשון של העונה, תחת המאמן עודד קטש, שימש כשחקן למשימות מיוחדות, תחת צביקה שרף (שהחליף את קטש בינואר) פרח והפך לאחד משחקני הפנים היעילים ביבשת.

באטיסטה השלים את אחד הקווים הקדמיים הדומיננטיים ביותר שהעמידה מכבי בעשור האחרון (לצד וויצ'יץ', טרנס מוריס ואליהו), ובטופ-16 התפוצץ עם 14.2 נקודות, 6.2 ריבואנדים ו-13.8 נקודות מדד ב-24:30 דקות. ברבע גמר היורוליג נחלש מעט, אבל עזר למכבי להתגבר על ברצלונה וסיינה בדרך למפגש מול צסק"א בגמר המפעל. שם, היה לאחד השחקנים הבודדים שתפקדו מול המכונה של אטורה מסינה עם 14 נקודות, 7 ריבאונדים ו-17 נקודות מדד ב-12 דקות.

למרות הכל, באטיסטה לא הוציא את שנת 2008 במדי מכבי. הסנטר לא הצליח למצוא את מקומו בהיררכיה החדשה של אפי בירנבוים, וכאשר זה הוחלף בידי פיני גרשון - הפך, על פי דיווחים, לשק החבטות הפרטי של המאמן באימונים. בתוך זמן קצר מצא עצמו באטיסטה בחוץ, כאשר כבר בחודש דצמבר 2008 נשלח לדינמו מוסקבה האזורית.

לאן המשיך? מרוסיה עבר לפואנלבראדה מהליגה הספרדית, משם לעונה בקאחה לבוראל ויטוריה ובעונה אשתקד באפס פילזן. ושום מילה על מוני פנאן.

הצלחה או כישלון? כגודל ההצלחה בעונה הראשונה, כך עוצמת הכישלון בעונה השנייה.

מילאן מצ'באן

מילאן מצ'באן שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
אחד המקרים התמוהים בתולדות מכבי. מצ'באן/קובי אליהו

מתי חתם? 19.12.10

אחד המקרים התמוהים בתולדות מכבי תל אביב, ללא ספק. מצ'באן, כוכבה הצעיר של המופארם ורסאץ', אמור היה להצטרף למכבי בקיץ 2010, אלא שלאחר מו"מ אינטנסיבי לא הצליחו הצדדים להגיע להבנות; לאחר מכן הגיע עם ורסאץ' לישראל, ובתום תצוגת תכלית במסגרת מוקדמות היורוליג מול הפועל גליל\גלבוע החליטה הנהלת מכבי להוציא את עסקת מצ'באן לפועל.

זו הייתה אחת העסקאות המורכבות והיקרות בתולדות המועדון: מצ'באן חתם לחמש שנים, בעסקה שהיקפה הכולל עלה על חמישה מיליון דולר ברוטו (לרבות דמי הפיצוי לורסאץ' ושכרו הכולל של השחקן).

"מכבי גאה להודיע כי החתימה את מילאן מצ'באן", כתבה הקבוצה בהודעתה הרשמית לתקשורת, "מהכישרונות הגדולים ביותר של הכדורסל הסרבי. שחקן מחונן... מסירה יוצאת דופן... משחק פוסט-אפ נפלא... שילוב חלומי של גוף מאסיבי וטאץ' בקליעה...נחשב לאחד השחקנים המבוקשים באירופה...".

לאחר שנים של צירוף זרים כושלים, הייתה אמורה החתמת מצ'באן להתעלות אפילו על החתמת ניקולה וויצ'יץ', שצורף למכבי מספליט בגיל 23. הוא אמור היה להיות העתיד של המועדון, אבל מצ'באן, שצורף כאשר הקבוצה החייתית שהעמיד דיוויד בלאט בעונת 2010/11 הייתה כבר למעשה מגובשת, לא מצא את מקומו בסגנון המשחק האתלטי והנפיץ שלה. הוא היה כבד ואיטי מדי עבור בלאט, שלמורת רוחם של חברי ההנהלה אפסן את הסרבי הצעיר, שעד אז טרם יצא מגבולות מדינתנו, על הספסל.

מצ'באן סיים את העונה במדי מכבי (ואפילו שותף בהפסד בגמר היורוליג מול פנאתינייקוס), אבל חש פגוע מהספסול המתמשך ומחוסר-האמון המקצועי. הוא רשם ממוצעי יורוליג דלים במיוחד של 3.5 נקודות, 1.7 ריבאונדים ו-3.6 נקודות מדד ב-9 דקות.

לאן המשיך? עם סיום העונה החליטו השחקן ומכבי על השאלה לפרטיזן בלגרד, אך הסרבי צחק אחרון עם ניצחון במדי השחורים-לבנים על מכבי ביורוליג בעונה החולפת, כשהוא קולע 22 נקודות, מוריד 8 ריבאונדים וצובר 25 נקודות מדד. למרות עונה סולידית בבלגרד, מכבי ומצ'באן החליטו לסיים את ההתקשרות ביניהם.

הצלחה או כישלון? אחת העסקאות הכושלות בתולדותיה של מכבי, הן ברמה הפיננסית והן בזו המקצועית.

אלכס גארסיה

אלכס גארסיה שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
תצוגה בלתי נשכחת מול סיינה. גארסיה/ברני ארדוב

מתי חתם? 28.9.2007

את הברזילאי האנרגטי גילו אנשי מכבי בשיטוטיהם בליגות הקיץ בארה"ב, למעשה. גארסיה רשם אפיזודות קצרות במדי הספרס וההורנטס (2004-2005), חזר לליגה הברזילאית אבל קיווה לשוב לליגה הטובה בעולם. מכבי הייתה זקוקה לחיזוק בעמדות הגארד, ולאחר המלצות חמות מאנשי מקצוע בברזיל החליטה להמר על הסקנד-גארד הנמוך והחזק.

כאמור בעניין באטיסטה, החלפתו של קטש בשרף היטיבה עם חברי המושבה הדרום-אמריקאית של מכבי בעונת 2007/8. גארסיה לא הפגין כדורסל מבריק אבל היה לאחד משחקני ההגנה החשובים של מכבי, ורוח הלחימה שלו הפכה אותו לאחד מחביבי הקהל. הוא הגיע לשיאו דווקא בפיינל-פור היורוליג, עם תצוגה בלתי-נשכחת בחצי הגמר מול סיינה (19 נקודות ו-20 נקודות מדד ב-27 דקות).

מכבי לא זכתה בתואר באותה עונה (הפסידה בגמר היורוליג, גמר הגביע וגמר הפיינל-פור הישראלי) והנהלת הקבוצה החליטה לפרק את הסגל, אבל רצתה לשמור דווקא על הברזילאי במועדון. הבעיה הייתה שגארסיה, ובעיקר אשתו, התקשו להתאקלם בישראל, ובשל קשיי קליטה בחר השחקן לשוב לברזיל בתום העונה. בכך ויתר גארסיה על חוזה שהחזיק במכבי לשנתיים נוספות.

לאן המשיך? חזר לליגה הברזילאית, כאמור.

הצלחה או כישלון? יחסית, ולמרות הכישלון ברמה הקבוצתית, סיפור הצלחה שהשאיר זיכרונות מתקתקים.

מרכוס בראון

מרכוס בראון שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
היה כוכב ענק עוד לפני שהגיע. בראון/יותם רונן

מתי חתם? 20.10.2008

אחת ההחתמות המפתיעות של מכבי בעשור האחרון התרחשה ממש עם תחילת עונת 2008/9, כאשר לאור שרשרת ההפסדים במשחקי ההכנה קבעה הנהלת הקבוצה כי הסגל שגיבש אפי בירנבוים אינו איכותי מספיק והחליטה, על דעת עצמה, לצרף דווקא את מרכוס בראון - מלך הסלים של היורוליג בכל הזמנים, אחד האייקונים הגדולים של הכדורסל האירופי בעשור הראשון של המילניום השלישי, לשעבר כוכבה הגדול של צסק"א מוסקבה ומי שנחשב לגרסה המעודנת-פחות והאנוכית-יותר של אנתוני פארקר.

בראון חבר לקו אחורי שכלל כוכב גדול אחר, קרלוס ארויו. למרות גילו המתקדם (34) קיבל קרדיט נרחב מפיני גרשון, שהחליף בתוך זמן קצר את בירנבוים, ולמרות יכולת קבוצתית בלתי-משכנעת בלט באופן אישי עם 13.6 נקודות ו-13.5 נקודות מדד ב-29 דקות משחק בממוצע בשלב הראשון של היורליג. בטופ-16 לא הצליח להתעלות ולעזור למכבי להעפיל לשלב רבע-הגמר, לראשונה אחרי שנים ארוכות.

בישראל זכתה מכבי של בראון, ארויו וגרשון באליפות, אך בסיום העונה הוחלט לבצע מהפכה נוספת בסגל ובראון, כמו כמעט כל יתר שחקני אותה השנה (צ'ארלס גיינס, די בראון, טרה סימונס, דרור חג'ג', טל בורשטיין, ליאור אליהו), הועזב. שלוש שנים לאחר מכן יחווה אייקון אירופאי אחר - תיאו פפאלוקאס - חוויה דומה במועדון.

לאן המשיך? בראון הגיע למכבי מז'לגיריס קובנה ואליה חזר בתום העונה. הוא המשיך בז'לגיריס שנתיים נוספות וזכה איתה בחמישה תארים (בעונת 2009/10 אף נבחר ל-MVP הליגה הבלטית). באוקטובר 2011, בגיל 37, לאחר אינספור תארים ונקודות, הודיע על פרישה מכדורסל.

הצלחה או כישלון? מבחינה אישית בראון סיפק את הסחורה. מבחינה קבוצתית, בוודאי שביורוליג, חייבים לציין שהיה חלק מאחת העונות הגרועות של מכבי בדור האחרון, שטואטאה מהתודעה.

קית' לנגפורד

שחקן מכבי תל אביב קית' לנגפורד. נמרוד סונדרס
אחת ההצלחות הגדולות. לנגפורד/נמרוד סונדרס

מתי חתם? 21.10.11

מה לא אמרו על קית' לנגפורד, כשצורף למכבי עם תחילת עונת 2011/12 מחימקי מוסקבה? סרטן קבוצתי, קרא לו (בתרגום חופשי) מאמנו לשעבר רימאס קורטינאייטיס. דיוויד אנקראם 2.0, התריעו הפרשנים ששרדו בענף מתחילת שנות ה-90'. בעברית קוראים לזה דמוניזציה.

ואכן, בתחילה נראה היה שנבואות החורבן מתגשמות: בין ג'ורדן פארמר, תיאו פפאלוקאס ודווין סמית' התקשה לנגפורד לחדור לרוטציה, וגם כשנוסה על הפרקט נראה מפוזר וחסר-ביטחון. רק בהופעת היורוליג השביעית במדי מכבי קלע, לראשונה, בדאבל-פיגרס - מה שהיה, אגב, הלילה הראשון בלי פארמר.

עם עזיבתו של האול-אראונד היהודי-למחצה השתלט לנגפורד על הקו האחורי של מכבי: פפאלוקאס אופסן בפריזר, והשחקן החלוד של נובמבר הפך לדבר החם של דצמבר. 6.8 נקודות, 1.7 ריבאונדים, 0.4 אסיסטים ו-8.2 נקודות מדד ב-16 דקות בשלב המוקדם (המספרים הללו היו נמוכים הרבה יותר ללא 20 הנקודות שהמטיר על שרלרואה במשחק שסגר את השלב) הפכו ל-14.8 נקודות, 3.7 ריבאונדים, 2.3 אסיסטים ו-16.8 נקודות מדד ב-31 דקות בטופ-16 (ול-13.4 נקודות ב-30 דקות בסדרת רבע-הגמר מול פנאתינייקוס).

מכבי אומנם לא הרשימה כמו בעונה שלפניה, אבל לנגפורד סחב את מכבי לסדרת פלייאוף מרגשת מול הירוקים של ז'ליקו אובראדוביץ' ולדאבל קליל בארץ. לקראת סיום העונה החלו אפילו אוהדי מכבי לחבב את לנגפורד האדיש, אך הנחמד-בדרכו.

לאן המשיך? בעל הבית בקו האחורי סומן כשחקן המטרה של מכבי גם לעונה הקרובה, אבל בחר לוותר על הצעה כספית נדיבה ממכבי (כ-1.1 מיליון דולר נטו) לטובת סכום גבוה יותר במילאנו. שחק-שחקן, חמדן-חמדן.

הצלחה או כישלון? אין מה לומר: הצלחה גדולה.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully