וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין ג'ואל דמאו לג'ון קולמה

15.9.2012 / 7:00

אחד זהיר, שני זהיר מדי. אחד נפל עם יעקובו, שני טעה עם מרטינוביץ'. אחד פגע בדה סילבה, שני הבריק עם אריאס. אוהדי מכבי חיפה התלוננו על שניהם בנושא הזה, אבל מי מהם מביא זרים טובים יותר: אלישע לוי או ראובן עטר

בעונה שעברה הוצע למכבי חיפה שחקן צעיר מאוד ואלמוני יחסית בשם ג'ואל קמפבל. חלוץ נבחרת קוסטה ריקה התכונן אז לקופה אמריקה ומשחקי גביע העולם לנבחרות צעירות. אחרי שהוצע למכבי חיפה במחיר יחסית מצחיק של 600 אלף יורו, המועדון השתהה וככל שחלף הזמן והטורניר התקדם, המחיר עלה. קמפבל נחת בסופו של דבר בארסנל בסכומים גבוהים בהרבה, אבל לא קיבל רישיון עבודה והושאל ללוריין הצרפתית. אחרי שקבוצות גדולות באירופה חיזרו אחריו, החליטה ארסנל להשאילו לבטיס במטרה להחזירו בעתיד למועדון. קמפבל, אגב, נבחר בעונה שעברה על ידי פיפ"א כאחד מעשרת הצעירים המבטיחים בעולם, וייתכן מאוד שבעוד כמה שנים אלישע לוי יצרף אותו לרשימת השחקנים הזרים שפספס, יחד עם קברניטי מכבי חיפה.

ג'ואל קמפבל שחקן נבחרת קוסטה ריקה. Fernando Llano, AP
פספוס ענק. קמפבל/AP, Fernando Llano

לראובן עטר יש סיפור דומה, ועוד עם חותמת. למאמן מכבי נתניה לשעבר הוצע בעבר חלוץ אלמוני יחסית מארגנטינה בשם גסטון סאנגוי. אחרי שויתר על שירותיו הוא ראה אותו פורח בהפועל אשקלון ומאוחר יותר הופך לכוכב הגדול של ספורטינג חיחון, בליגה הספרדית. את סאנגוי עטר החליף בחלוץ מוסא סאנוגו. את ההיסטוריה הקצרה של החלוץ מחוף השנהב במכבי נתניה כולם מכירים.

שתי הדוגמאות האלה מייצגות השוואה מעניינת בין שני המאמנים האחרונים של מכבי חיפה שנפגשים ביום שבת בוסרמיל. למאמן היוצא של מכבי חיפה אוהדי הקבוצה באו בטענות לא אחת על בחירת הזרים וביקשו ממנו לחשוב יותר בגדול. למאמן הנכנס של מכבי חיפה האוהדים באים בטענות דומות בעקבות החתמת שחקנים כמו ג'ואל דמאו. האם אוהדי מכבי חיפה יכולים לבנות על שדרוג בנושא הזה? האם הם צריכים דווקא להתגעגע? בחרנו לנסות להשוות בתחום הכל כך חשוב הזה, במיוחד במכבי חיפה, בין שני המאמנים.

ראובן עטר, מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
נמצא בקשר עם מספר מצומצם של סוכנים בישראל. עטר/אדריאן הרבשטיין

בורח מסיכונים

האופן שבו מכבי חיפה בחרה העונה את הזרים שלה, מחדדת את ההבדלים בין המאמנים. עטר הוא מאמן ששונא סיכון אפילו יותר מאלישע לוי. המאמן החדש של מכבי חיפה לא מוכן להמר על שחקנים לא מוכרים, אלא אם כן מדובר בשחקנים מוכחים, שבדרך כלל גם מועדון כמו מכבי חיפה לא מסוגל להחתים. הבחירה בדינו אנדלובו, אנדריי פיליאבסקי וג'ואל דמאו כזרים שאמורים לשדרג את מכבי חיפה מלמדת על ההססנות של המאמן בנוגע לבחירת זרים, ועל העדפה ברורה לבחור בשחקנים מוכרים מהליגה הישראלית שהוא מסוגל לשדרג, מתוך הבנה שהם מתאימים לשיטת המשחק שלו.

עטר נמצא בקשר עם מספר מצומצם של סוכנים בישראל, תמונה שמשתנה ברגע שאתה מאמן במכבי חיפה, מועדון שבו התובנות של פיני זהבי מקבלות משקל כבד יחסית. סוכנים אחרים מדווחים כי פנו למאמן מספר פעמים והופנו לסקאוט אלון חרזי, אך מאז לא נוצר עימם קשר. בעבר עטר היה מעדיף שחקנים ממוצא אפריקאי, ולפחות כעת זה נמשך במכבי חיפה: שניים משלושת הזרים שצירף הם מאפריקה.

עטר גם אוהב שחקנים דרום אמריקאים ונמצא בקשרים הדוקים עם סוכנים בארגנטינה. הבעיה: אחרי שהוא הופך אותם למועמדים העיקריים שלו, הוא מגלה שחלות עליו מגבלות התקציב, וזה ייאמר להגנתו. כך למשל, המאמן נסע מיד לאחר מינויו לארגנטינה כדי לצפות בשני קשרים אחוריים, חרמן בסואלדו וניקולס אולמדו, וסימן את האחרון כמועמד מוביל. אבל אז הגיעה מגבלת תקציב, עטר השתהה וסיים את החודשיים הראשונים שלו במועדון מבלי להחתים את השחקנים שכל כך רצה לראות בקבוצה. בסופו של דבר הוא נאלץ להסתפק בג'ואל דמאו, שחקן שמוכר לו מהליגה הישראלית והוא מאמין שהוא מסוגל לשדרג באמצעות תבנית המשחק.

אצל אלישע לוי התמונה קצת דומה, אבל גם מאוד שונה. לוי, גם הוא זהיר בנושא הזרים, כמעט ולא מוכן להחתים שחקנים ללא מבחנים. שחקנים כמו סיידו יאיא ואנדריי פיליאבסקי נבחנו אצלו תקופה ארוכה לפני שחתמו בקבוצה. את ז'ורזה טשיירה הוא בחן שבועיים. בבאר שבע של העונה הוא העדיף לשחרר את הקשר הליטאי מינדאוגאס פאנקה שסיכם לשלוש שנים בקבוצה בגלל שלא היה מוכן לערוך אימון אחד של התרשמות לפני החתימה. אלא שבניגוד לעטר, אלישע לא מפחד ללכת על הלא מוכר, אם בחן אותו היטב, ולכן לפעמים גם מצליח יותר. גם סגנון הזרים שונה בין המאמנים. לוי מעדיף שחקנים גבוהים (פיליאבסקי) או פיזיים (קולמה, דבאלישווילי, צוצאליץ' הם דוגמה טובה), עטר מעדיף שחקנים טכניים. בניגוד לעטר, לוי עובד עם קשת רחבה יותר של סוכנים (העונה בבאר שבע, כל זר מיוצג על ידי סוכן אחר), וזאת מתוך אמונה ש"השחקן אמור לעשות את הסוכן, ולא להפך".

שחקן עירוני קרית שמונה, שמעון אבוחצירא, מול שחקן מכבי חיפה, אנדריי פיליאבסקי. אדריאן הרבשטיין
נבחן במשך תקופה ארוכה. פיליאבסקי/אדריאן הרבשטיין

מי זוכר את קלאודיו קהימי?

הנה כמה דוגמאות לזרים ששני המאמנים הביאו: ברשימת השחקנים המצליחים אצל עטר ניתן למצוא את השוער הבוליביאני קרלוס אריאס, שרשם עונה מצוינת במדי מכבי נתניה, וגם את אברהים עבדול ראזאק, סרגיי טרטיאק שרשם עונה נהדרת לפני שנתיים ופינאס טובארנו, מגן שמאלי ששודך לו בעונה שעברה.

ב"רשימה השחורה" של המאמן תוכלו למצוא את סרגיי אלכסייב, חלוץ נבחרת מולדובה שהגיע בעונה שעברה בינואר וזכה לכינוי "השיכור" ביציע ונחשב לכישלון גדול. השוער אלכס מרטינוביץ' (הגיע בחוזה גבוה לשלוש שנים לפני שנה בתור המחליף של אריאס, אבל הוחלף אחרי חמישה משחקים ורק בימים האחרונים השתחררו מהחוזה שלו) והמגן הסלובקי סטניסלאב אנגלוביץ' נמצאים אף הם ברשימה (האחרון הגיע בתקופת יאמר בקיץ 2007 על תקן קשר אחורי, אבל אז עטר קרא כי מדובר בכלל במגן ימני. השחקן שוחרר בינואר). מוסא סאנוגו שהגיע בינואר 2007 למכבי נתניה וכן הקשר האחורי הקולומביאני חורחה קבאז'רו (הגיע בינואר 2008 למכבי נתניה, שוחרר מיד בתום העונה ולא שותף כמעט) נמנים ברשימה הזאת. הכישלון עם קבאז'רו בולט במיוחד לאור העובדה שהוא הגיע כמחליפו של זנו בונדאה, שחקן שאלי גוטמן הביא למכבי נתניה יחד עם לואיס מרין.

אצל אלישע לוי ניתן למצוא שחקנים בכירים בהרבה, למרות שבמקרה שלו חשוב לזכור שבחלק גדול מהזמן מדובר בתקציב של מכבי חיפה, לעומת זה של נתניה, איתו עטר התמודד. בתעודת ההצטיינות של אלישע לוי בנוגע לזרים נמצאים ז'ורז'ה טשיירה, ג'ון קולמה, סמואל יבואה, קלאודיו קהימי וסרג'ן צולאקוביץ' ששיחקו אצלו בבית שאן, ולדימיר דבאלישווילי ודגלאס דה סילבה.

סרגיי אלכסייב שחקן נבחרת מולדובה (משמאל) מול יוריס מאתייסן שחקן נבחרת הולנד. bas czerwinski, AP
ברשימת הכשלונות של עטר. אלכסייב/AP, bas czerwinski

גם ברשימה השחורה של לוי ניתן למצוא שחקנים בכירים יותר, שלא הצליחו לבוא לידי ביטוי. הבלמים איגנסיו קאנוטו ויוריצה בוליאט רשמו הופעות במדי נבחרות ארגנטינה וקרואטיה ונחשבו לשחקנים שבזבזו לא מעט מזומנים, החלוצים דניאל צסארץ ומרלון דה חסוס שהגיעו כברירת מחדל גם הם ברשימה. גם השוער הפיני יאן ויאנדר והקשר ההונגרי שנחשב להבטחה, לאיוש טריאק, שניהם שיחקו באשדוד – נחשבו לכישלון גדול.

אדריאן סילבה, היום שחקן הרכב בספורטינג ליסבון, נחשב לאחת ההחמצות הגדולות של לוי בקריירה כמאמן, שבטח ירצה לשכוח את שחרורו של איגביני יעקובו, אותו בחן בעבר כמאמן ראשון לציון. איונג אנו (קשר הקמרוני נבחן בחיפה ושוחרר, חתם לאחר מכן באייאקס) או בונגני קומאלו (בלם נבחרת דרום אפריקה שנרכש על ידי טוטנהאם והיום בפאוק סלוניקי, נבחן יחד עם טשיירה במחנה האימונים) הם עוד שמות שבמכבי חיפה ירצו לשכוח. עטר, לעומת זאת, סירב להחתים בעבר את ירו בלו שהגיע כשחקן מושאל ממכבי חיפה. אטס פורייה, האסטוני שנבחן ושוחרר מנתניה, היה השחקן המצטיין העונה במדי קופס, שהדיחה את מכבי נתניה באירופה. עטר בטח לא ישכח גם את החלוץ הבוליביאני חואקין בוטרו, שאחרי שחרורו כבש שלושער לרשת נבחרת ארגנטינה במסגרת מוקדמות גביע העולם הקודם.

למרות שאלישע לוי תמיד ייזכר כמאמן שפספס את יעקובו, הוא גם האיש שהביא לישראל כמה מהזרים הטובים ביותר ששיחקו בכדורגל הישראלי בשנים האחרונות. לעומתו, רשימת ההצלחות של עטר בבחירת הזרים מצומצמת מאוד ונובעת מאופיו הזהיר. המאמן שמעדיף את המוכר על הלא ידוע זכה להצלחות בעיקר בגלל היכולת שלו בשיפור וקידום שחקנים צעירים. הבחירה שלו בדמאו ואנדלובו העונה צריכה להוכיח את עצמה כדי לשנות את התמונה. במכבי חיפה, אלישע לוי יכול לספר לו, זרים בינוניים לפעמים גובים מחיר כבד.

דעה: מסע הרכש של עטר מסמל את אובדן הדרך של מכבי חיפה

מכבי חיפה בוואלה! ספורט

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
תמיד ייזכר כמאמן שפספס את יעקובו. לוי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully