וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפים לשחיה במים פתוחים

דניאל קציר, easyswim

9.9.2012 / 10:31

דניאל קציר, חלוץ השחיה במים הפתוחים בארץ, נותן כמה עצות מועילות לספורט המפתפתח הזה לקראת צליחת הכינרת

שחיה במים פתוחים בנהר, או באגם, או באוקיאנוס שונה לחלוטין משחיה בבריכה. השחיין נתון להשפעה חזקה של איתני הטבע, שעליהם אין לו כל שליטה כגון: מים קרים, זרמי מים חזקים, דגים בגדלים שונים בים ואולי גם כרישים, רוחות חזקות, גלים גבוהים וכו'. השחיין צריך לדעת להתאים את תנועות השחיה שלו לסביבה שבה הוא שוחה, לשחות עם זרם המים או נגדו בהתאם לצורך, ולהתגבר על תחושת הפחד והדאגה שחש לפעמים מהשינויים בתנאי השחיה. כיום נערכות בארץ תחרויות אחדות בשחיה במים פתוחים.

כשחיין מים פתוחים ברמה בינלאומית אני מרשה לעצמי לתת עצות אחדות לשחיה במים פתוחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר לא מדובר בשחיה בבריכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לחץ נפשי בתחילת התחרויות

במים פתוחים יכולים להתחרות בתחרות אחת בין 50 ל-150 שחיינים בו זמנית, כפי שהיה למשל ב"משחה לחופש" בקייפטאון בדרום אפריקה במאי 2011. השחיין צריך לדעת לפלס את דרכו קדימה בין מספר רב של שחיינים, כשפילוס הדרך מלווה לעיתים בחבטות, מרפקים ובעיטות משאר השחיינים. קשה להיות מוקף בשחיינים רבים כל כך כשבנוסף גם המים קרים. כל הגורמים הללו יחדיו יכולים להשפיע ולגרום לשחיין ללחץ נפשי, לקשיים בנשימה ולעיתים גם לעצירת הנשימה בכניסה למים הקרים.

השחיה במים פתוחים היא תמיד בסגנון החתירה. הדבר החשוב ביותר לצורך שחיית החתירה הוא הנשימה. שחיין העוצר את הנשימה כשנכנס למים הקרים מגביר מיד את הלחץ הנפשי בו הוא נתון ועלול להרגיש גם תחושת פאניקה. התחלה כזו לשחיין במים פתוחים או לטריאתלט בתחילת התחרות יגרום לכישלון ידוע מראש.

יש פתרון לבעיה זו וניתן להתמודד עימה בקלות. כשהשחיין נכנס לשחות במים הוא צריך מבחינה פסיכולוגית לחסום בראש כל דבר שקורה מסביבו ולהתמקד אך ורק בעצמו, בגופו ובטכניקת הנשימה שלו. צריך לעשות הכנה מנטאלית בנושא לפני התחרות.

במהלך התחרות אם אתה מרגיש, כי אתה מתחיל להיכנס ללחץ נפשי, אז הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לעבור לשחיית גב לשניות אחדות, לקחת נשימות עמוקות אחדות עד שאתה נרגע. אחר כך להמשיך באותן נשימות עמוקות כשאתה חוזר שוב לשחות בסגנון החתירה בתחרות. היות ומדובר בשחיה למרחקים במים פתוחים, תמיד יש מספיק זמן לתקן תקלות מעין אלה ולחזור ולשחות היטב בתחרות.

שחיה במים פתוחים באליפות העולם ביפן. GettyImages
נראה מלחיץ, אבל אפשר לעבור את זה/GettyImages

הקפד לשחות בנתיב התחרות

1. לפני התחרות צא לשטח, בדוק היטב את נתיב התחרות, ושנן אותו בזיכרונך. אם ישנו בניין מסוים לצידי הנתיב או חורשת עצים או גן משחקים למשל, למד להכיר את הגופים הקבועים בשטח והיכן הם ממוקמים בנתיב התחרות. לכן במהלך התחרות אם תוכל לזהות בניין או עץ או גן ותדע היכן הוא ממוקם בנתיב התחרות, הדבר יעזור לך מבחינה פסיכולוגית ומעשית כדי להגיע למטרה הסופית מהר יותר.

2. עליך לשחות רק בתוך הנתיב של התחרות, לא לסטות ממנו. סטייה מהנתיב מאריכה את השחיה שלך שלא לצורך ועלולה לגרום לך לשחות מרחק גדול יותר מהנדרש ולסיים את התחרות בתוצאה לא טובה.

3. במהלך השחיה אתה חייב להרים את הראש ולהסתכל ולבדוק האם לא סטית מהמסלול. כל הסתכלות צורכת אנרגיה נוספת ופוגעת במהירות השחיה.

4. כשאתה מסתכל - הרם את ראשך מעט מאוד, כדי להסתכל קדימה ואז לנשום לצד. הנשימה צריכה להיות דו-צדדית לשני הכיוונים.

5. במילה "להסתכל" הכוונה היא להוציא את העיניים מהמים, כדי לראות להיכן אתה שוחה. צריך להרים מעט את הראש ולהסתכל קדימה. תנועה פשוטה זו מחייבת מיומנות רבה של כישורים וטכניקה, כדי לעשות זאת טוב. החוכמה היא לדעת להסתכל מבלי להפסיק את הקצב של תנועות השחיה ותנוחת הגוף במים וזה למעשה המפתח להצלחה.

6. אם אתה יודע שאינך מסוגל לשחות בקו ישר באופן טבעי, אז עליך להסתכל על הנתיב לעיתים קרובות יותר ולבדוק אם אין לך סטייה מהנתיב. הסתכלות לעיתים קרובות גורמת כאמור להאטת השחיה. אם אתה לא שוחה בקו ישר זה גורם לך לאבד אנרגיה ומהירות על ידי תיקון כיוון כל הזמן. לכן השתדל לשחות בקו ישר ובנתיב התחרות בלבד.

שחיה במים פתוחים באליפות העולם ביפן. GettyImages
כדאי לזכור את המבנים בקו החוף/GettyImages

נשימה לשני הכיוונים

נשימה רק לצד אחד בזמן אימונים יכולה לגרום לשחיין לחוסר איזון בגוף. כדי לשחות ישר השחיין צריך לבצע תנועות מאוזנות בשני הידיים קדימה והדבר אפשרי רק עם נשימה דו צדדית לשני הכיוונים. ניתן לשפר את טכניקת הנשימות לשני הכיוונים בשחיה בבריכה וזה יגרום כמובן לשיפור הנשימות גם בשחיה במים הפתוחים.

הנשימה לשני הכיוונים הינה המפתח לשחיה מהירה, סימטרית והרמונית. החכמה היא לנשום ואחר כך להוציא החוצה את האוויר ולא להחזיקו בריאות.

חשוב לדעת, כי נשימה לצד אחד בלבד יוצרת תנועות חד כיווניות, אשר יכולות לגרום לשחיין לסטות מנתיב השחיה וזה יחייב אותו להסתכל על נתיב השחיה לעיתים קרובות יותר. לכן, חשוב לפתח הרגלי נשימה לשני הכיוונים.

כיצד להסתכל על נתיב השחיה?

צריך לדעת לשלב את טכניקת ההסתכלות על נתיב השחיה עם הנשימה הדו צדדית. ההסתכלות צריכה להיות התנועה הראשונה ואחר כך הנשימה לצד. עליך להרים את הראש ולהסתכל על נתיב השחיה וזאת ממש לפני שאתה רוצה לנשום, כך שאם אתה הולך לנשום לכוון שמאל, הרם את עיניך מהמים ממש לפני שאתה דוחף למטה את המים עם היד המובילה, שאמורה להיות במקרה זה יד ימין. הרם את עיניך במידה מספקת שיצאו מהמים. אחר כך סובב את ראשך לכוון שמאל כדי לנשום, ולאחר שאתה עושה זאת תן לראשך להיכנס חזרה למים על ידי החזקת הראש בתנוחה נמוכה כשאתה מסתכל ואחר כך נושם לצד. הדבר עוזר לשמור על הקצב של התנועה ועל המהירות במהלך השחיה.

תנועת ההסתכלות וסיבוב הראש לנשימה היא מאוד מהירה וצריכה להיות חלק מתנועה שוטפת. סביר להניח שבפעם הראשונה לא תצליח לראות במדויק קדימה. לאחר תרגול רב זה ייהפך בהדרגה ברור יותר ככל שאתה מתקדם קדימה. בדרך כלל אתה צריך להסתכל על נתיב השחיה לאחר כל תשע תנועות, אך זה כמובן תלוי בתנאי המים, אם הם שקטים או סוערים, ובתנאי הראיה במשחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההסתכלו7ת צריכה להיות התנועה הראשונה ואחר כך הנשימה לצד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לשחות על שובל הגלים של השחיין לפניך - דרפטינג

כל שחיין מים פתוחים מכיר היטב את נושא הדרפטינג שיכול להקל על שחייתו. הדרפטינג פירושו לשחות מאחורי שחיין אחר או לצידו. זה חוסך לך לפחות 20 אחוזים מהאנרגיה שאתה צריך להוציא בשחיה. יש לציין כי בחלק מהמדינות שחיית הדרפטינג אסורה, כמו למשל בארגנטינה שגורמת לפסילת השחיין. לכן רצוי לבדוק את הכללים הקיימים בתחרויות במדינות השונות.

בדרפטינג אתה יכול לשחות מהר יותר מהרגיל על ידי כך שאתה שוחה על הרגליים של שחיין אחר, שהינו מהיר יותר ממך, או לשחות מאחוריו, על שובל הגלים שהוא מותיר מאחור וזה משאיר לך כח כדי להגביר את הקצב בשלב מאוחר יותר ולברוח קדימה.

קיימות כאמור שתי צורות לדרפטינג:

1. לשחות ישירות מאחורי שחיין אחר כשאתה כמעט נוגע לו בכפות הרגליים. הדבר דורש ניסיון ומיומנות. אסור לנגוע בכפות הרגליים של השחיין שלפניך או להפריע לו בשחיה. צריך גם להיזהר כדי לא לחטוף בעיטה מרגליו של השחיין שלפניך. בדרפטינג החוכמה היא לדעת מתי לעקוף את השחיין שלפניך ולפרוץ קדימה בשחיה בתחרות. כמו כן כדאי להתחיל בתחרות בקצב מהיר מאד, על מנת להיות במשחה בדרפטינג על שחין טוב יותר, ובכך למעשה להרויח פעמיים, גם מהירות יותר גדולה וגם חיסכון משמעותי של אנרגיה.

2. לשחות לצידו של מישהו בקרבה רבה. עליך לשחות לצידו של השחיין האחר אך להיות מעט אחורה ואז אתה שוחה על הגלים שהוא יוצר. טכניקה זו דורשת יותר מיומנות, אך יכולה להיות יעילה יותר מאשר לשחות על הרגליים של השחיין שלפניך. אתה צריך להתאים את התנועות שלך לתנועות של השחיין שלצידך ולהימנע מהתנגשות של הידיים שלכם, כי אתה צריך להיות קרוב אליו מבחינה גופנית. גם טכניקה זו צריך ללמוד ולהתאמן בה, אך זה מקל כאמור על השחיה עצמה.

חליפת שחיה

במים פתוחים מותר לשחות בחליפות שחיה, שנושאות את חותמת FINA (התאחדות השחיה הבינלאומית) עליהן, בניגוד לשחיה בבריכה, שמותר בה לשחות בבגדי ים עד הברכיים בלבד. גם בטריאתלון מותר להשתמש בחליפות שחיה. תמיד צריך לבדוק וללבוש את חליפת השחיה החדשה בשבוע שלפני התחרות, לשחות בה ולבדוק את התאמתה לגוף, ולא לנסות בגד חדש ביום התחרות בלבד. כשהחליפה כבר עליך, שים משחת ווזלין על כתפייך כדי שהחליפה לא תשאיר סימנים אדומה של שפשוף בכתפיים ובצוואר.

לאחר שלבשת את החליפה - שפוך על עצמך קצת מים באזור הצוואר של החליפה, כדי להכין את גופך להלם של המים הקרים וכן ליצור קצת מרווח בין גופך לבין החליפה ההדוקה.


הכותב דניאל קציר, אלוף ישראל וחלוץ השחיה במים פתוחים, מייסד בית הספר לשחייה Easy Swim ומפתח השיטה לשחייה אפקטיבית Harmony Movements.

לאתר בית הספר לשחיה של דניאל קציר

  • עוד באותו נושא:
  • שחייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully