וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוד הנחת?

27.8.2012 / 14:23

השיטה של ראובן עטר, הצירוף של אנדלובו והנוכחות של אזולאי ותורג'מן הם בשורה להתקפת מכבי חיפה, אבל הירידה ביכולת ובביטחון של וויאם עמאשה עלולה להפריע. האם המאמן יידע לתמרן בין החלוצים והבעיות וליצור את החוד הכי קטלני בליגת העל?

שחקנים במכבי חיפה משוכנעים שמשהו כבה אצל ויאם עמאשה. "זה לא השחקן של תחילת העונה שעברה", מנתח אחד מהם. "רואים שהוא סובל מחוסר ביטחון מאז הפציעה ובמיוחד כשהוא רואה את דינו אנדלובו ומבין שמעמדו בירידה. הוא לא עושה פרצופים ומתאמן חזק, אבל ברור שהוא מבואס ולא מרוצה. אולי השער הראשון ישחרר אותו". בפתיחת העונה שעברה, כשעמאשה הפציץ מכל מצב וסקאוטים מרחבי היבשת החלו לגשש סביבו, החלוץ חלם על מעבר גדול לאירופה או לכל הפחות הישארות בחוזה משודרג. הוא בוודאי לא דמיין מצב שבו הוא נאלץ להילחם על מקום בהרכב הירוקים.

ראובן עטר יצר תופעה מעניינת במכבי חיפה. הוא העמיק וגיוון את הסגל בצורה מרשימה, יצר תחרות בריאה על כמעט כל עמדה, אך עם זאת קבע היררכיה ברורה. בהתקפה, המצב הוא המורכב מכולם. על מקום אחד בחוד נאבקים ארבעה שחקנים בכירים, כשמלבד אנדלובו (כרגע, האופציה המועדפת) ועמאשה, נמצאים בסגל גם הצעירים שלומי אזולאי ואלון תורג'מן, שחקנים שהוכיחו את יכולתם ברמות הגבוהות של ליגת העל. השאלה היא: האם התחרות האכזרית תהפוך את התקפת הירוקים לקטלנית כפי שחולם המאמן או שתגרום ללא מעט פרצופים ממורמרים?

הפועל חיפה (ראובן כהן). מכבי חיפה
האם התחרות האכזרית תהפוך את התקפת הירוקים לקטלנית כפי שחולם המאמן או שתגרום ללא מעט פרצופים ממורמרים?תורג'מן ועמאשה/מכבי חיפה

עמאשה נמצא בסיטואציה בעייתית. עובדתית, המעמד המקצועי שלו בירידה חדה. רק לפני שנה הוא נרכש מעירוני קרית שמונה באחת העסקאות הגדולות של הקיץ. ההתחלה הייתה מסחררת. החלוץ כבש 13 שערי ליגה ב-16 המחזורים הראשונים כולל רביעייה בלתי נשכחת בנתניה במחזור הפתיחה. אלא שבדצמבר הכל נעצר בגלל הפציעה הטורדנית במפשעה שמלווה אותו לאורך כל הקריירה. עמאשה נעדר חודשיים, אבל החליט לדחות את הניתוח ככל שאפשר. כשהוא חזר בשלהי פברואר, זה כבר לא היה אותו שחקן. על המגרש עמאשה נראה מוגבל, מפוחד וחסר ביטחון ועד תום העונה הוא הוסיף שני שערים בלבד.

מכיוון שהחלוץ רצה לעזור לקבוצה במאבק על הכרטיס לאירופה, הניתוח במפשעה – הרביעי בסך הכל בקריירה – נדחה לקיץ ופגע בו בהכנות לעונה הנוכחית. עמאשה אמנם יצא למחנה האימונים של הירוקים, אבל שותף רק במשחק האימון האחרון. הוא פתח בשני משחקי גביע הטוטו האחרונים מול הפועל עכו ובני סכנין, אבל שוב גילה יכולת חלשה. הפציעה, ברור לכולם במכבי חיפה, לא לגמרי מאחוריו. עטר הבין זאת טוב בקיץ ולכן לחץ להביא את אנדלובו.

במובן מסוים, סבורים במכבי חיפה, עמאשה מרגיש שהחלומות שוב נשמטים ממנו. רגע לפני שהוא עושה עוד קפיצת מדרגה – מקצועית וכלכלית – שוב באה הפציעה והרסה הכל. שוב הוא נמצא בסיטואציה של עונת שיקום. רק שבמועדון כמו מכבי חיפה המשמעות של עונת שיקום היא לא מעט דקות על הספסל. מכאן נובע התסכול.

שמעון הדרי, כיום מאמן הפועל עכו, היה המאמן הראשון שהעלה את עמאשה לבוגרים של קרית שמונה והוא מנתח: "היכולת של עמאשה אובחנה כשהוא היה במחלקת הנוער, הייתה לו מהירות ויציאה מהמקום שהם דברים נדירים. הוא לוקה בצד הטכני, הוא שחקן מאוד מהיר ונחוש, מחפש את השער כל הזמן, אבל אחת הבעיות זה שבשנים האחרונות הוא סובל מפציעות. כל פציעה שלו לוקחת תקופת החלמה ארוכה, ועד שהוא חוזר להרכב. כמה שנים שהוא לא מצליח לסיים עונה מבלי להיעדר חודשיים-שלושה. תמיד יצא לו לרוע מזלו כשהוא התחיל לפרוח, ולהבקיע בצרורות אז באה הפציעה האומללה".

אנדלובו בפעולה מול סכנין (ראובן כהן). מכבי חיפה
מקבל את העדיפות. אנדלובו/מכבי חיפה

הצירוף המאוחר של אנדלובו טרף את הקלפים בכל הקשור להיררכיה הפנימית בין הארבעה. אמנם העברת הדרום אפריקאי הייתה עובדה ידועה מראש שבועות ארוכים, אבל העובדה שהוא הצטרף רשמית לסגל רק בשבוע שעבר יצרה לא מעט אי ודאות. השיטה של עטר, עוד מימי נתניה, ברורה. 4-2-3-1, עם חלוץ 9 אמיתי אחד שעושה הרבה עבודה. בנתניה עטר לא החזיק מחליף אמיתי לאחמד סבע ואילו כעת יש לו מבחר עצום. אזולאי התחיל את המחנה כחלוץ הבכיר, עמאשה קיבל את ההזדמנות בגביע הטוטו וגם השחרור של מוחמד גדיר וסינטאיהו סלליך התעכב. כשאנדלובו בא, דברים השתנו. ללא קשר לצמד מול בני סכנין (0:6), לכולם ברור כי הדרום אפריקאי הוא האופציה המועדפת לחוד.

עטר הצהיר כי הקבוצה שלו תשחק גם עם שני חלוצים. זה יקרה בהרכבים בהם יניב קטן יקבל מנוחה או כשהקבוצה תהיה בפיגור במהלך משחק. הבעיה של עמאשה היא שהוא פחות מתאים לשחק כחלוץ שני או באחד האגפים וכאן יש עדיפות לאזולאי ותורג'מן. בחיפה טוענים כי הם מתקשים לראות הרכב בו אנדלובו ועמאשה ישחקו יחד ולכן, לפחות בשלב הראשוני, דקות המשחק של מלך שערי הקבוצה אשתקד אמורות לרדת באופן משמעותי.

כשמנתחים את הסטטיסטיקה, אפשר להבין את הרצון של עטר להרחיב את הרוטציה. בעונה שעברה, חמישה חלוצים בירוק (עמאשה, דבאלישווילי, תורג'מן, גדיר וצסארץ) כבשו יחד 32 שערי ליגה. בעונת האליפות שקדמה לה, ארבעה חלוצים (חמד, דבאלישווילי, אזולאי וגדיר) כבשו 37. ההבדל נעוץ גם בחוליית הקישור שכללה בעונת האליפות את ליאור רפאלוב. חן עזרא אמור לפתור את בעיית היצירתיות ולספק פעולות אישיות ומספרים אישיים מהקישור. האם זה יספיק להרים את ההתקפה?

"הבעיה המרכזית של מכבי חיפה גם בסגל הנוכחי היא שאין לה חלוץ מרכזי שמסוגל להבקיע שער מכלום", טוען איציק אהרונוביץ' ונותן דוגמה: "שחקן כמו חמד שמבקיע שערים לבד ולא צריך שיבשלו לו. על הסוגיה הזו הקבוצה תקום ותיפול,כלומר תיקח או לא תיקח אליפות. עטר רואה באנדלובו כחלוץ המוביל. עמאשה? נדיר שהוא עושה מבצע אישי. צריך להריץ אותו ולהשתמש במהירות שלו. הוא גם שחקן שנפצע כרוני ובמועדון לוקחים בחשבון שלא יהיה בריא ולכן השאירו את תורג'מן והחזירו את אזולאי. כמובן שתהיה רוטציה ואם עמאשה יהיה בריא ויחזור לכושר, הוא יתחרה על מקום, אבל זה רחוק ממנו כי הביטחון לא מה שהיה ושום דבר לא נדבק לו".

ראובן עטר מאמן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
רוטציה עבורו היא לא מילה גסה. עטר/אדריאן הרבשטיין

הדברים הללו מובילים את הדיון לנקודה הבאה: התחרות. ברור שקבוצה ששואפת להיאבק על כל התארים צריכה סגל רחב. עטר בנה סגל עמוק ומאוד מגוון. יש לו שני שוערים בכירים, שני מגנים שמאליים שכל קבוצה בליגה הייתה חולמת עליהם, שלושה מגנים ימניים ושחקנים ורסטיליים בקישור, לצד אותם ארבעה חלוצים שנאבקים על מקום אחד. בכל הקשור להתקפה, קשה שלא לתהות האם זה לא מוגזם. ריאל מדריד, שמשחקת בשיטה דומה, מסתפקת ברוטציה בין קארים בנזמה לגונסאלו היגואין בעמדת החוד. גם לברצלונה אין שלושה מחליפים לחלוצים.

"מכבי חיפה שדרגה עצמה בצורה מכובדת וארבעה חלוצים כאלה זה טוב בשביל כל קבוצה", משוכנע זאהי ארמלי. "כל אחד יכול להיות מחליף טוב וכל אחד יכול להיות מבקיע שערים ואסור לשכוח שהיום קשה למצוא חלוץ בשוק. יש פציעות והרחקות מי שיחכה להזדמנות ויהיה לו הרבה אוויר ייהנה מזה. זה עניין של תקופה של זמן עד שכולם ישחקו. נכון, חלק יאבדו כושר משחק ויאבדו טעם של ההרכב, אבל כל שחקן צריך לחכות להזדמנות. עמאשה? אם הוא בריא, הוא צריך לחזור לעצמו ולהתמודד בתחרות לא קלה. הוא צריך להיות מוכן לכך שיהיה לו קשה לשחזר עונה של 15 שערים".

זה בעצם יהיה אחד האתגרים של עטר, לנווט ולתמרן בסגל שכולל כוכבים וזה משהו שלא היה לו בנתניה. כבר עכשיו רואים היררכיה די ברורה, הרכב מתגבש, אבל ככל שהעונה תתקדם, הדברים עליהם מדבר ארמלי - סבלנות ואוויר – יקבלו משנה תוקף. רוטציה, במקרה של עטר, לא צריכה להיות מילה גסה וכדי להשאיר את כולם מחייכים ובכושר, הוא יצטרך לבצע שינויים מדי פעם. אחרת הוא ייתקל במהרה בפרצופים חמוצים, במיוחד כאשר מדובר בשחקנים מבוקשים שיכולים לשחק בקלות בהרכב בכל מקום אחר.

בעניין עמאשה, הדרי דווקא אופטימי: "הוא יקבל את התחרות. הוא מקבל התמודדות על מקום בהרכב כי הוא יודע שהדברים הם מקצועיים נטו ושאין שום אינטרסים. הוא מבין את זה, לא מוריד את הראש שלו וממשיך לעבוד קשה יותר. הוא מחכה להזדמנות שלו. אם לא יפקדו אותו פציעות, יהיה קשה מאוד למאמן להתעלם מהיכולות שלו. זה לא משנה שעכשיו הוא לא בהרכב. כשהוא יהיה בהרכב, אי אפשר יהיה להוציא אותו". גם אהרונוביץ' נחרץ: "קבוצת כדורגל צריכה תחרות בריאה על ההרכב ומי שייתן את התפוקה ויבקיע, ישחק. המלחמה בין החלוצים על מקום אחד או שניים טובה למכבי חיפה".

שחקן מכבי חיפה ויאם עמאשה. אדריאן הרבשטיין
מוכן לעונה קשה? עמאשה/אדריאן הרבשטיין
  • עוד באותו נושא:
  • מכבי חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully