וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפוס טיפוס: כך הגיע אריק דג'מבה דג'מבה להפועל תל אביב

15.8.2012 / 7:00

במנצ’סטר יונייטד הוא החזיק עשרה ג’יפים ו-30 חשבונות בנק לפני שפשט את הרגל, באודנסה הוא השתקם מקצועית אבל פירק את הקבוצה מבחינה חברתית. כך הגיע אריק דג’מבה דג’מבה, אחד הפלופים הגדולים של אלכס פרגוסון, דווקא להפועל תל אביב

כדי להבין כיצד לטפל בחניכו החדש אריק דג'מבה דג'מבה, כדאי לניצן שירזי להתקשר ללארס אולסן. קפטן נבחרת דנמרק שזכתה ביורו 1992 מאמן כיום את נבחרת איי פארו, אולם את ההישגים הגדולים בקריירת האימון שלו הוא רשם באודנסה. הוא היה אחראי להחתמתו של אריק דג'מבה דג'מבה במועדון הדני בקיץ 2008, ואיתו הפגין הקשר הקמרוני את כושרו הטוב ביותר. כאשר השניים עבדו יחדיו, סיימה אודנסה פעמיים כסגנית אלופה, אחרי קופנהאגן הגדולה.

כאשר נקלעה אודנסה למשבר בתחילת עונת 2010/11, פוטר אולסן, ומיד סיפר לתקשורת על אשר התרחש מאחורי הקלעים. "כן, דג'מבה דג'מבה ופיטר אוטאקה קיבלו יחס מועדף" לא התבייש להודות המאמן. "הייתי אחראי לתוצאות, ועשיתי הכל כדי להשיג אותן. פירוש הדבר הוא שדרושה גישה שונה לשחקנים שונים. אחדים אתה צריך ללטף, לאחרים צריך לתת בעיטות בתחת. מוסר האימונים שלנו לא היה גרוע. היו ימים טובים יותר וטובים פחות, אבל ככה זה בכל קבוצה", אמר אולסן. כדי להוציא את המקסימום מדג'מבה דג'מבה הוא ליטף אותו ללא הפסקה, וזה לא תמיד מצא חן בעיני השחקנים האחרים.

שחקן אודנסה בשנת 2011, אריק דג'מבה דג'מבה מול שחקן פנאתינייקוס, סוטיריס ניניס. Thanassis Stavrakis, AP
לוטף ללא הפסקה. דג'מבה דג'מבה באודנסה/AP, Thanassis Stavrakis

"דג'מבה דג'מבה הוא הבעיה"

אחרי הדחתו של המאמן המצליח הקשיים של אודנסה רק החמירו, ורבים החלו לחפש אשמים. באוקטובר 2010 התפרסם בעיתון הנפוץ "אקסטראבלאדט" תחקיר אודות מצבה של הקבוצה תחת הכותרת: "ד'גמבה דג'מבה הוא הבעיה". העיתונאי קלאוס אגלונד טען במאמרו: "הקמרוני קיבל יחס מיוחד מיומו הראשון בדנמרק. למשל, מספר פעמים הוא קיבל חופשות באמצע העונה על מנת לטוס לפריס. היה מקרה בו איחר בשעה לאימון אחרי שבילה בלילה. הכל תמיד נסלח, והוא תמיד היה בהרכב. לעומת זאת, שחקני ספסל מעולם לא קיבלו הזדמנות הוגנת, ללא קשר להשקעתם ולאיכותם. כל עוד התוצאות היו משביעות רצון, הבעיות לא יצאו החוצה, אבל עכשיו המצב שונה". המתח בחדר ההלבשה נחשף אז במלוא עוצמתו. הקשר הוותיק תומאס הלבג, מכוכבי נבחרת דנמרק בשנות התשעים, פתח את הפה על התנהלות המועדון ופרש מכדורגל בסוף 2010. השוער הצפון אירי רוי קארול יצא לעימות חזיתי עם אוטאקה במהלך משחק.

אז, בשלהי 2010, העריכו בדנמרק כי ימיו של דג'מבה דג'מבה בקבוצה ספורים. גם סוכנו צ'ארלס קולימור פיזר דיווחים על עזיבה קרובה. למעשה, מספר חודשים קודם לכן, בקיץ 2010, הכל כבר היה מוכן לחזרה החגיגית של הקשר לאנגליה, כאשר ווסט ברומיץ' של רוברטו די מתאו הגישה הצעה של 2.5 מיליון ליש"ט תמורתו. אלא שאז נכשל לטענת האנגלים דג'מבה דג'מבה בבדיקות רפואיות, ונעשה ניסיון להוריד את מחירו. אודנסה כעסה וביטלה את העסקה, ולזעמו של הקמרוני על ווסט ברומיץ' לא היה גבול. באותה תקופה דווח בתקשורת גם על העניין שמגלות בו לאציו ופארמה, אולם דבר לא יצא לפועל, וצריך לקחת את הכל בערבון מוגבל.

בסופו של דבר, הקמרוני נשאר במועדון עד לסיום החוזה, וספק אם באודנסה מרוצים מכך. ב-2011 אמנם סיימה הקבוצה את העונה לא רע למרות הבעיות והתברגה שוב, בפעם השלישית ברציפות, במקום השני, אבל העונה שעברה התבררה כקטסטרופה אמיתית. אודנסה דורגה עשירית, שש נקודות מעל הקו האדום. המאמן הנריק קלאוסן לא הצליח בלשון המעטה, ודג'מבה דג'מבה לא הסתיר את חוסר הערכתו כלפיו. במרץ השנה, במהלך ההפסד הביתי לנורשלנד, החליף קלאוסן את הקמרוני בדקה ה-60. דג'מבה דג'מבה הזועף לא לחץ יד ליאקוב שופ הצעיר שנכנס במקומו, והתעלם בהפגנתיות גם מהמאמן. האירוע עורר סערה תקשורתית בקנה מידה לא קטן במונחים הדנים, וקלאוסן פוטר כעבור שבועיים.

שחקן מנצ'סטר יונייטד בשנת 2004, אריק דג'מבה דג'מבה. Chris Trotman, GettyImages
היה אמור להיות יורשו של רוי קין. דג'מבה דג'מבה ביונייטד/GettyImages, Chris Trotman

מבוקש באיטליה, צרפת וסין... או שלא

עתידו של דג'מבה דג'מבה היה ידוע בשלב זה – אודנסה לא התכוונה בשום אופן לחדש את חוזהו. הדיווחים על כך פורסמו כבר בנובמבר 2011, והמועדון לא היה מתנגד למכור אותו בחלון ההעברות בחורף, אך לא מצא קונים. באפריל טען הסוכן קולימור: "הובהר לי שאין לאריק עתיד בקבוצה, וזה בסדר. אנחנו מבינים את סדר העדיפויות הכלכלי, ושכרו באמת גבוה. אודנסה תתבסס מעתה על שחקנים צעירים, עדיף לכל הצדדים להיפרד". בתחילת יולי היה קולימור מלא אופטימיות: "אנחנו עובדים על הרבה אופציות. יש לנו הצעות מברסט הצרפתית, מאיטליה, מארצות הברית ומסין. צריך לראות לאן זה יתפתח. אנחנו לא לחוצים, ויכולים לחכות גם עד סוף החודש". ואולם ההצעות נעלמו כלא היו, ודג'מבה דג'מבה נאלץ להרחיב את מעגל החיפושים, עד שהגיע להפועל תל אביב.

בקרב העיתונאים הדנים חלוקות הדעות על המורשת שמותיר דג'מבה דג'מבה. מיקאל האנסן משוכנע: "היו לו ארבע שנים טובות באודנסה, והוא היה פופולרי מאוד. כמו כל הקבוצה, הוא לא היה במיטבו בעונה שעברה, אבל אין לי ספק שהוא יצליח אם יגיע לקבוצה הנכונה עם השחקנים הנכונים". סורן קריסטנסן מספר: "היו לדג'מבה דג'מבה משחקים גדולים, אבל הוא גם אחראי לבעיות לא מבוטלות בחדר ההלבשה". סבנד פראנדסן נחרץ אפילו יותר: "דג'מבה דג'מבה הוא שחקן טוב, אבל אופיו פעל פעמים רבות לרעתו. הוא גרם לחוסר שקט גדול מבחינה חברתית, ואני מאמין שלאודנסה פשוט נמאס ממנו. הוא נהג לבקר את הקבוצה ואת השחקנים בפומבי".

מקרים מסוג זה ניתן למצוא בשפע. עוד במרץ 2010, כאשר אולסן היה על הספסל והקבוצה רצה חזק בצמרת, פתח דג'מבה דג'מבה פה על החלוץ האיסלנדי רוריק גיסלאסון בגלל החמצה אחת: "הוא לא יכול להרשות לעצמו לבזבז מצבים כאלה, וחייב ללמוד מכך". באותה הזדמנות סיפר הקמרוני: "האווירה בסגל גרועה, ואנחנו צריכים לדבר על זה. כדי לזכות באליפות אנחנו צריכים להחליף דיסקט. כל שחקן צריך להילחם למען הקבוצה". ביקורתו התרכזה בעיקר בעמיתיו הדנים, וזה לא מקרי – העיתונאים יודעים לספר על מחנאות שיצרו האפריקאים – דג'מבה דג'מבה, אוטאקה והחלוץ הסנגלי ג'יבי פאל. מצד שני, גם אוטאקה לא היה בסופו של דבר חסין, ולפני שנה רץ דג'מבה דג'מבה לתקשורת אחרי משחק חלש של הניגרי: "אמרתי לפיטר שהוא צריך להתאמץ יותר. האוהדים צדקו כאשר שרקו לו בוז. פיטר הוא חבר טוב שלי, ולכן זה תפקידי לייעץ ולעזור לו".

וזו בדיוק הנקודה - דג'מבה דג'מבה הרגיש בדנמרק, במידה מסוימת של צדק, ככוכב על. הוא היה אחד השחקנים הבולטים בליגה, ועברו במנצ'סטר יונייטד הקנה לו סטטוס מיוחד. שלא יהיה ספק - הקמרוני באמת היה פעם הבטחה גדולה. הוא צמח באקדמיה של נאנט, אשר נחשבה במשך עשורים לאחת הטובות באירופה, והצמיחה בין היתר את דידייה דשאן, מרסל דסאי וקלוד מקאללה. אלכס פרגוסון סבר שדג'מבה דג'מבה יהפוך ליורשו של רוי קין, אולם תקווה זו היתה מוגזמת, והקמרוני נכנס דווקא לרשימת הפלופים הגדולים בקריירה של המנג'ר הסקוטי.

אריק דג'מבה דג'מבה במדי אסטון וילה בשנת 2006. Lars Kaletta, GettyImages
עזב את אנגליה כפושט רגל. דג'מבה דג'מבה באסטון וילה/GettyImages, Lars Kaletta

מחכה לנדוניה

למעשה, היה הקשר עסוק במנצ'סטר בעיקר בבעיות כלכליות. אם אנשי הפועל תל אביב, אשר נתקלו במהלך המשא ומתן בניסיונות של דג'מבה דג'מבה לקבל את רוב הכסף מראש היו מספרים על חוויותיהם באולד טראפורד, הם היו זוכים לאוזן קשבת. ניהול הכספים של דג'מבה דג'מבה בימיו באנגליה היה כה שערורייתי, עד שכל שכרו הלך מיד להחזר הלוואות, ובשלב מסוים החל הקמרוני לבקש מקדמות. משום מה, היו לו לא פחות מעשרה ג'יפים, והוא פתח 30 חשבונות בנק. שלא תהיה טעות – הוא ניסה לעזור גם לאחרים. חבריו מספרים שקנה לא פעם רהיטים גדולים ושלח אותם למשפחתו ולחברים בקמרון, וגם הלווה בעצמו כספים לכל מי שביקש, אפילו לאנשים שלא הכיר. בסופו של דבר, אחרי שעזב את אנגליה ב-2007, הוכרז דג'מבה דג'מבה כפושט רגל. עד אז הוא הספיק לבלות תקופה מאכזבת באסטון וילה, במהלכה הסתכסך עם המנג'ר מרטין אוניל שלא בנה עליו בעקבות פציעה. כסף, אגב, מעולם לא הפסיק לעניין אותו. כאשר התבדח עם עיתונאי דני, אמר לו פעם דג'מבה דג'מבה: "יש לי ארבע בנות, וזה בסדר. רק תדמיין לעצמך איזו נדוניה אקבל מכל החתנים לעתיד".

את תקופתו באודנסה קשה לסכם באופן חד משמעי. למרות הבעיות החברתיות, הוא היה אחד הבולטים בליגה הדנית, במיוחד בשנתיים הראשונות. היו שחקנים שאהבו אותו. למשל, החלוץ האנס אנדראסן, המבוגר בשנתיים מדג'מבה דג'מבה, סיפר בזמנו: "אני לומד ממנו משהו כל יום. זה תענוג לשחק לצידו, יש לנו מזל שהוא בקבוצתנו. הוא חזק, מתקל מעולה ומוסר בחסד". עם זאת, המחמאות הלכו ופחתו עם הזמן.

לקראת עזיבתו של דג'מבה דג'מבה בשלהי העונה החולפת התנהל בפורומים של אוהדי אודנסה דיון לוהט. בעוד אוהד אחד כתב: "הוא ייזכר כאחד השחקנים הגדולים שלנו בכל הזמנים". מנגד, טען אוהד אחר: "שלום ותודה על זמנך, אריק. אין שום סיבה להאריך את חוזהו. הרמה שלו ירדה מאוד בשנה האחרונה. הוא מבצע יותר מדי עבירות, ומאבד המון כדורים במקום להעביר מסירות פשוטות. בשכר שלו, אין ספק שאפשר למצוא שחקן צעיר וטוב יותר". בשורה התחתונה, שניהם צודקים. לרוע מזלה של הפועל תל אביב, היא מקבלת את דג'מבה דג'מבה מודל 2012 ולא מודל 2009. להנהלה, צוות האימון והשחקנים צפויות הפתעות לא מעטות כאשר יגלו את אופיו המיוחד של הקמרוני, בעוד התפוקה על כר הדשא מוטלת בשלב זה בספק. אחרי הכל, מכל ההצעות המפתות עליהן דיבר סוכנו, לא במקרה הוא הגיע בסופו של דבר לבלומפילד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully