וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמשת רגעי השיא של ההתעמלות בלונדון 2012

אסף רביץ

9.8.2012 / 11:54

הנפילות מהקורה, חוסר המושלמות של אוצ'ימורה והכוכבת השחורה שנזכור לעד. אסף רביץ מסכם את התחרויות, עם הקשר ישראלי כמובן

ערוץ 1 - אולימפיאדה

צפו בשערוריית מדליית הארד שנלקחה מאוקראינה, באדיבות ערוץ 1

בזמן שאנחנו היינו עסוקים בשטילוב, התנהלה תחרות מרתקת של התעמלות מכשירים שהוכיחה שוב את מעמדה כאחד האירועים הגדולים של המשחקים האולימפיים. לסיכום שבוע וחצי מרתקים של התעמלות ברמה הגבוהה ביותר, הנה חמשת האירועים המעניינים ביותר.

5. גמר קורה

הקורה היא המכשיר האכזרי מכולם, לא רק למתעמלות ישראליות. השטף כל כך חשוב - עליה לא טובה, התנדנדות קלה באלמנט הראשון, וכל התרגיל יכול להיהרס. גמר הקורה היה מרתק לא בגלל הרמה הגבוהה, להיפך, בגלל שאחת אחרי השנייה עלו המתעמלות הגדולות בעולם ולא עמדו במבחן ה-10 ס"מ. זה כולל את גבי דגלאס וויקטוריה קומובה, שתי הגדולות ביותר שהנפילות שלהן היו המביכות ביותר. כשהתפזר עשן הנפילות, נשארו רק שתי הסיניות.

הפייבוריטית לניצחון, סיו לו, עלתה ראשונה ועשתה תרגיל נהדר, אך ראתה את חברתה לנבחרת לינלין דנג מבצעת תרגיל מעט קשה יותר ועוקפת אותה, מה שגרם לה לפרוץ בבכי שנמשך לכל אורך התחרות. המחזה הסוריאליסטי היה של מתעמלות נופלות אחת אחרי השנייה ועוברות ליד הסינית שבוכה על מקום שני. וכדי לסיים אירוע מטורף הגיע הקרב על המקום השלישי בו זכתה לבסוף אלי רייזמן. עם כל הכבוד להבה נגילה, הקשר הישראלי של רייזמן הוא המאמן שלה מיכאי ברסטיאן, עוד מאמן איכותי שעבד בעבר בישראל, לא שרד את האינטריגות המקומיות ועבר לגדל אלופות אולימפיות בארה"ב. ברסטיאן הגיב בזריזות עם ערעור על הציון של רייזמן, הערעור התקבל והשיג לה בדיוק את העשירית שהייתה חסרה לה כדי לעלות למקום השלישי אחרי שהרומניה פונור כבר הוכרזה כזוכה בארד. מה שמזכיר לי...

אלכסנדרה רייזמן, מתעמלת אמריקאית. רויטרס
הקשר הישראלי האמיתי הוא המאמן שלה, והוא גם העניק לה מדליה. אלי רייזמן/רויטרס

4. גמר קבוצתי, בנים

אין ספק שהגמר הקבוצתי הזה ייזכר בעיקר בגלל הדרמה בסיום, בה היפנים ערערו על הציון האחרון של קוהיי אוצ'ימורה בסוס הסמוכות, קיבלו בחזרה נקודה שלמה וקפצו מהמקום הרביעי לשני. הבריטים כבר חגגו מדליית כסף, אבל כשמדובר במדליה ראשונה מאז ימי הביניים הם שמחו גם עם הארד. הקורבנות האמיתיים הם האוקראינים שאיבדו מדליה אחרי תחרות מפתיעה ונהדרת שלהם.

אבל אולי הקורבן האמיתי הוא כל ענף ההתעמלות, שהרגע הזה הזכיר לצופים בו כמה כל העסק של השיפוט סובייקטיבי ועובר מעל לראש שלהם. הספק-ירידה-גרועה-ספק-נפילה של אוצ'ימורה הייתה אירוע לא שגרתי ורוב המומחים טוענים שהערעור היה מוצדק כך שהצדק נעשה, אך סימני השאלה נותרו - איך עושים טעות של נקודה שלמה? האם התוצאה הייתה שונה אם לא היה מדובר באוצ'ימורה? האם ניתן להנגיש את חישובי דרגת הקושי לקהל הרחב כדי שהציונים לא ייראו כל כך רנדומאליים גם למי שמתעניין בתחום?

אחרי כל זה, מגיעה מילה נהדרת למנצחים בגמר הקבוצתי, וכאן מדובר שני הגמרים. הסינים בבנים והאמריקאיות בבנות העמידו שתי נבחרות איכותיות במיוחד שהדגימו עבודה קבוצתית לתפארת. בלי טעויות, בלי חוליות חלשות, עם התעלויות אפילו מעל לתחרויות האישיות. שתי הנבחרות האלה השאירו פירורים לאחרים עם תחרות קבוצתית ברמה גבוהה גם בקנה מידה היסטורי.

נבחרת ההתעמלות של אוקראינה חוגגת זכייה במדליה, לפני החלטת השיפוט. רויטרס
צדק צריך גם להיראות, לא רק להיעשות - והצופים לא בדיוק ראו אותו. האוקראינים חוגגים ארד לפני שנלקח מהם/רויטרס

3. גמר קרב רב, בנים

הספקות החלו לחלחל עם הנפילות במוקדמות והתחזקו לאחר אותו רגע של מחלוקת בגמר הקבוצתי, דווקא כשהקבוצה הייתה זקוקה לו יותר מתמיד. אוצ'ימורה הגיע ללונדון על תקן הסופרסטאר, גרסת ההתעמלות לפלפס ובולט, מסוג הספורטאים ששווה לבוא לראות רק כדי להגיד שהייתי שם. האולימפיאדה הייתה אמורה להיות המקום בו הוא הופך את מעמדו כאחד הגדולים אי פעם לרשמי, אבל שתי ההופעות הראשונות שלו השאירו שאלה אם הוא אכן ראוי למעמדו הרם.

את התשובה הוא נתן בגמר הקרב רב. מכשיר אחרי מכשיר הוא הוכיח שליטה מוחלטת, הראה שהוא מסוגל לייצר תרגיל של גמר גם במכשירים החלשים שלו (משימה כמעט בלתי אפשרית בימינו). הגמישות החתולית, הכוח העצום, הנחיתות המושלמות, המשהו הנוסף שהוא מכניס לתרגילים הטובים שלו - כל אלה לא הותירו ספק שלפנינו כוכב. אז כן, הוא נפל בקרקע, אבל זה היה אחרי שהוא פתח פער שלא ניתן לסגור, לאחר נפילת המתח (המטאפורית, הפעם). וכן, חשוב לציין שלא הגיע ללונדון אפילו יריב ראוי אחד לתואר האישי. אוצ'ימורה סיים את הקרב רב באופן הראוי ביותר להופעה שלו בלונדון - ענק, אבל לא מושלם.

קוהיי אוצ'ימורה מתעמל יפני. רויטרס
ענק, אבל לא מושלם. אוצ'ימורה/רויטרס

2. גמר מתח

ההתמקצעות על מכשירים ספציפיים הגיעה לשיא חדש אצל הבנים והפכה את ההתעמלות גם לגלובלית מתמיד. פרט לשני סינים, הזוכים על המכשירים היו הונגרי, ברזילאי, דרום קוריאני והולנדי- לא בדיוק מעצמות התעמלות ידועות. כל אחד מהם הוא אמן בתחומו שמתח עוד קצת את גבול המכשיר, אך אין ספק שהכוכב האמיתי מבניהם הוא הזוכה במתח - ההולנדי אפקה זונדרלנד. אפקה נראה כמו כוכב קולנוע ועולה על המתח כדי לתת שואו, סימן ההיכר שלו הוא שלוש עזיבות רצופות שמותירות את הקהל פעור פה וגורם לכל האולם להתאהב בו בכל מקום בו הוא מופיע. לאחר הנחיתה המושלמת שלו בגמר, ולמרות ציונים גבוהים מאוד למתעמלים קודמים (ובכלל, גמר מדהים, האיכותי ביותר בתחרות), הקהל הבהיר לשופטים שפחות ממקום ראשון הוא לא מוכן לקבל הפעם.

בטוח שכאשר שינו את שיטת הניקוד חשבו על תופעות כמו זונדרלנד - מתעמל מבריק אבל לא מלוטש, שמביא לידי ביטוי את היכולות שלו באלמנטים קשים. התרגיל שלו בגמר המתח צריך להיות הפוסטר של התעמלות המכשירים, הדרך למשוך קהל רב יותר. זהו אפקט ה-"וואו", היכולת הטהורה להדהים, ליצור רגע אחד בתוך בליל הציונים המסובכים בו לכל אחד ברור שקרה משהו גדול. טוב שבשיטה הנוכחית זה גם מתוגמל בציון גבוה במיוחד.

אפקה זונדרלנד מתעמל הולנדי. רויטרס
לא זולנדר - זונדרלנד, למרות שתודו שיש דמיון לאואן ווילסון/רויטרס

1. גמר קרב רב, בנות

בסופו של דבר, למרות שלבנים יש המון מה להציע, התעמלות מכשירים עדיין נחשבת לספורט הנשי ביותר מבין הענפים המרכזיים. כי עדיין אין משהו יפה יותר ממתעמלת מושלמת בשיא יכולתה. השילוב בין גמישות, אצילות, מבנה גוף אידיאלי להתעמלות והמגע האלוהי הזה שלא ניתן ממש להסביר- מתעמלת גדולה באמת היא תופעה מהפנטת. כל הזמן יש מתעמלות יעילות, לפעמים הן גם אלה שמנצחות, אבל כשרואים מתעמלת גדולה מזהים את זה מיד. הפעם היה קרב אדיר בין שתי מתעמלות גדולות.

גבי דגלאס וויקטוריה קומובה היו בשיאן בגמר הקרב רב. התרגיל של כל אחת מהן היה מבין הארבעה הטובים ביותר על כל מכשיר בקרב רב והיה נותן להן מדליה בגמר המכשיר. העליונות שלהן על כל היתר הייתה ברורה בכל אלמנט פשוט. הן היו מהפנטות- התעופפו בקפיצות, טיילו בין המקבילים, ריחפו על הקורה, תמיד מדויקות, תמיד מתוחות עד הקצה. הן גם נאבקו עד הרגע האחרון בקרב שהוכרע על עשיריות בודדות. אבל מישהי הייתה צריכה להפסיד וקומובה מתחילה לפתח אישיות של מקום שני נצחי.

מה שפינה את הבמה לדגלאס. הגמר המושלם הפך אותה לתגלית הגדולה של התחרות. יחד עם הסיפור האישי המיוחד והיותה ספורטאית שחורה בענף לבן, היא הצליחה להפוך לאחת הכוכבות הגדולות של המשחקים האולימפיים עד כה ולשם מוכר בכל בית בארה"ב. אין ספק - את התעמלות המכשירים של אולימפיאדת לונדון נזכור קודם כל בזכות גבי דגלאס. היא הרוויחה את זה.

אלכס שטילוב חזר: "מאוכזב"

היום בלונדון: נטע ריבקין וההתעמלות האמנותית יוצאות לדרך

סין נעלה את תחרויות ההתעמלות עם שתי מדליות זהב

אולימפיאדה לונדון 2012 בוואלה!

גבריאלה דגלאס, מתעמלת אמריקאית. רויטרס
הוציאה את ההתעמלות לפחות לרגע מהשלטון הלבן. גבי דגלאס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully