וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרגת קושי: כניסה לספרי ההיסטוריה

אסף רביץ

4.8.2012 / 23:45

ניתוח המוקדמות, היריבים, הניקוד, הסיכויים והשופטים "האנטישמים". כל מה שצריך לדעת לקראת גמר תרגיל הקרקע של אלכס שטילוב (16:00, ערוץ 1), ומה הסיכוי למדליה בענף הבכיר

ערוץ 1 - אולימפיאדה

צפו בתרגיל הקרקע שלו מגמר הקרב רב, באדיבות ערוץ 1
עורך וידאו: מיכאל ברגמן

אלכס שטילוב מכריח את עם ישראל להכיר ענף ספורט חדש-ישן. בזכות האולימפיאדות הקודמות כבר התרגלנו להבין את ההבדל בין יוקו לווזארי ואת שיטת הניקוד של השייט, אבל התעמלות מכשירים זה סיפור חדש שיכול להיות מסובך לא פחות למי שמעוניין להבין באמת איך העסק עובד. בשביל זה אנחנו כאן.

מתעמל ישראלי אלכס שטילוב במהלך תרגיל המקבילים. רויטרס
המלים צוקהארה ופליק פליק פתאום חשובות לנו לא פחות משהן חשובות למדינות הבכירות בתחרות/רויטרס

המוקדמות

קודם כל, חשוב להזכיר, בלי לזלזל באף ענף, שבזמן שאינה מתפקדת על תקן תקווה למדליה ישראלית, התעמלות המכשירים היא עדיין אחת משלוש מלכות המשחקים האולימפיים. גמר תרגיל הקרקע בו ישתתף שטילוב יהיה האירוע המרכזי באולימפיאדה היום (ראשון) בשעה 16:00 וישודר בכל רחבי העולם. לכן, עצם היותו של שטילוב מועמד רציני למדליה ומועמד לגיטימי לזכייה, זהו הישג ענק בפני עצמו.

את רמת הביטחון של שטילוב ניתן היה לראות במוקדמות. לא רק ברוגע שהוא שידר ובקלילות בה הוא ביצע את התרגיל שלו, אלא גם ובעיקר בהחלטה שלו לא להשתמש בתרגיל הקשה ביותר שלו למרות שזה פגע בניקוד ההתחלתי שלו. גם כך דרגת הקושי ששטילוב השתמש בה היא מהגבוהות מבין תרגילי הקרקע, והיה לו מספיק בטחון מוצדק בעצמו כדי לשמור את התרגיל הקשה שלו לגמר. זו מקבילת ההתעמלות לשחייה או ריצה ב-90 אחוז יכולת במוקדמות, פריבילגיה שיש רק למעטים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מתעמל ישראלי אלכס שטילוב במהלך תרגיל על מכשיר המקבילים. רויטרס
מספיק ביטחון כדי לשמור את התרגיל הקשה לגמר. שטילוב/רויטרס

הניקוד

אמרנו התעמלות מכשירים, אמרנו נדיה קומנצ'י ואמרנו ציון 10. השאיפה לשלמות הפכה את ההתעמלות לייחודית מבין שלושת הענפים הגדולים באולימפיאדה. בשני האחרים תמיד אפשר יותר, השאיפה היא למתוח את גבולות היכולת האנושית, בהתעמלות המטרה היא להגיע לביצוע המושלם, האלוהי. הציון המושלם, בו זכתה 7 פעמים במונטריאול ב-76', הפך את קומנצ'י לכוכבת בינלאומית. אבל מה עושים ביום שאחרי ה-10? ממשיכים לחלק אותו. מתעמלים רבים זכו לציון המושלם בעקבות קומנצ'י, אף אחד מהם לא הפך לסופרסטאר.

למי שפספס את עשרות הפעמים בהן ג'קי וישניה חזר על כך - כיום כבר אין ציון 10 מושלם. שיטת הציון השתנתה, ההתעמלות ויתרה על המותג המרכזי שלה. חשוב לדייק - כן ניתן לקבל 10 על ביצוע, אך לכך מתווסף ציון של דרגת הקושי של התרגיל, לה עקרונית אין מגבלה. כיום הרבה יותר קשה, אולי בלתי אפשרי, לקבל 10 על ביצוע. החוקים מחמירים מאוד, אך השינוי בציון הופך את דרגות הקושי לחשובות יותר. עדיף לבצע תרגיל קשה וקצת פחות מדויק, עדיף לחפש אלמנטים יותר ויותר קשים, ההשפעה היחסית שלהם על הציון גבוהה מאוד. שינוי נוסף ופחות מדובר הוא הויתור על תרגילי החובה, בהם כל המתעמלים מבצעים אותם אלמנטים. במילים אחרות - בהתאם לשינויים ברוח התקופה, התעמלות המכשירים שינתה את עורה. כיום הדגש הוא פחות על הדיוק ועל השאיפה לשלמות ויותר על יצירתיות ומתיחת גבולות היכולת. זה יבלוט במיוחד בגמר על מכשיר המתח שייערך ביום שלישי וצפוי להיות אחד האירועים המרהיבים והיצירתיים באולימפיאדה בראשות ההולנדי ההרפתקן אפקה זונדרלנד.

איך כל זה קשור לשטילוב? בכך שבעיקר אצל הבנים, השינוי בניקוד הוביל להתמקצעות על מכשירים שונים. בכל אחד מששת המכשירים יש כמה מומחי מכשיר שמתמקדים בעיקר בו על ידי ביצוע תרגילים עם דרגת קושי גבוהה במיוחד. שטילוב הוא גם מתעמל קרב רב איכותי, אך עיקר תהילתו הגיעה בזכות התמקצעותו בתרגיל הקרקע. הוא זיהה את התחום החזק שלו ושכלל אותו עד לתרגיל שנמצא ברמות הגבוהות ביותר.

לכל מכשיר טווח דרגות קושי משלו, בקרקע מספר המפתח הוא 6.5 - עם דרגת קושי נמוכה יותר כמעט בלתי אפשרי להגיע לגמר. בשביל מדליה בדרך כלל צריך לפחות 6.7. שטילוב ביצע במוקדמות תרגיל של 6.6 ובקרב רב תרגיל של 6.7, שהוא כנראה ישחזר בגמר. ציון 9 על ביצוע, שבמוקדמות הוא הצליח לעבור, אמור להספיק למדליה (הציון הסופי במצב כזה יהיה 15.7, חיבור פשוט של השניים).

נדיה קומנצ'י מתעמלת רומניה אחרי תרגיל מושלם במשחקים האולימפיים מונטריאול 1976. AP
היום כבר אין 10, מאז הימים שלה שיטת הניקוד השתנתה. נדיה קומנצ'י/AP

השיפוט

שטילוב ביסס את עצמו כאחד הטובים בתחומו בשנים האחרונות. כל מומחה יזכיר אותו כאחד מחמשת הגדולים של תרגילי הקרקע כיום. בענפים אחרים עובדה זו לא הייתה משמעותית לקראת הגמר, אך במקצוע שמתבסס על ציוני שופטים זה חשוב. כן - מקצועי ככל שינסו להפוך אותו, מבוסס על כללים ברורים ומערכת איזונים ככל שיהיה, הציון בהתעמלות עדיין ניתן על ידי בני אדם המושפעים מגורמים רבים, לטוב ולרע. למשל - באליפות העולם לפני שנה הציונים באופן כללי בקרקע היו נמוכים משמעותית מהציונים במוקדמות לפני שבוע. זה תלוי באופי השופטים, אך לפחות בנקודה זו יש עקביות בין המתחרים בכל תחרות.

עם כל הכבוד לכל סוג אחר של פוליטיקה, למזלו של שטילוב הפוליטיקה החשובה ביותר היא של שמות. השופטים יודעים מי השמות הבולטים בגמר ויודעים ששטילוב הוא אחד מהם. אם המדליות יוכרעו על מאיות, מה שבהחלט עשוי לקרות, הנטייה של השופטים לראות תרגילים טובים יותר אצל מי שאמורים לבצע תרגילים טובים יותר יכולה לעשות את ההבדל. לצערו של שטילוב, נקודה זו תפעל קודם כל לטובת קוהיי אוצ'ימורה, הכוכב היפני שהקרקע יהיה גמר המכשיר היחיד שלו.

ספורט שמבוסס על ציוני שופטים ולא על מפגש ישיר יוצר גם אופנים שונים של צפייה בו. לא טבעי לראות ספורטאי מבצע תרגיל ולקוות שייכשל, אך זה המצב של מי שמעוניין בהצלחת אחד הספורטאים המתחרים. זה לא שונה במיוחד מתקווה שהשחקן היריב יחטיא זריקת עונשין או יבעט פנדל לשמיים. שינוי נוסף הוא שהמתח מתחלק בין התרגיל לבין הציפייה לציון, שלב בו השליטה כבר אינה אצל המתעמל ואליו מתנקזים כל הפחדים הקמאים, שבמקרה שלנו יכללו את המילים "דילים" ו-"אנטישמיות" שבטח יעברו לכל אחד בראש בזמן ההמתנה.

קוהיי אוצ'ימורה מתעמל יפני. רויטרס
לא יהיו דילים ולא תהיה אנטישמיות, אבל השופטים הולכים עם הטוב ביותר, והטוב ביותר הוא אוצ'ימורה/רויטרס

היריבים

הסיפור הגדול של המוקדמות היה הנפילה של הברזילאי דייגו היפוליטו, מומחה קרקע וותיק שנחשב לאחד המועמדים הבולטים למדליה. ההיעדרות שלו בהחלט מגבירה את הסיכוי של שטילוב, גם כי הוא מהבודדים שמסוגל לבצע תרגיל עם דרגת קושי גבוהה יותר, אבל גם מזכירה שכל אחד יכול ליפול בכל שלב. זו התעמלות, אלה תרגילים לא פשוטים ונפילה אחת, או אפילו תזוזה משמעותית, יכולה לסיים את כל התקוות.

גם ללא היפוליטו, שטילוב יפגוש שמות מוכרים רבים. אוצ'ימורה יגיע לאחר שנפל בקרקע בקרב רב וגרר מכל ישראלי את התגובה "לא יכולת לחכות עם זה כמה ימים?". הנפילה יכולה להשפיע עליו לרעה גם בגמר. כשהוא לא נופל, הוא בדרך כלל נשתל בקרקע ללא תזוזה, מה שמקפיץ את ציון הביצוע שלו. בקרקע אין יותר מדי מרחב תמרון והתרגילים די דומים, מי שמחפש אינדיקציה לציון ימצא אותה באופן בו המתעמלים נוחתים. ברוב האלמנטים הקשים יש תזוזה קלה, מי שמצליח לעמוד בלי תזוזה נמצא במצב מצוין. זה לא הקריטריון היחיד לציון, כמובן, אך לנחיתות יש נטייה להשפיע באופן מיוחד על השופטים.

בין השמות המוכרים יהיה גם קוצ'י הרומני שניצח את שטילוב באליפות אירופה אך בדרך כלל מפסיד לו, והסיני זו קאי שמבצע תרגיל בדרגת קושי 6.9 שהופך אותו למועמד חזק למדליה אם הוא לא מפשל בגדול. בין השמות הפחות מוכרים כדאי לשים לב לרוסי הצעיר דניס אבזילין שעלה מהמקום השמיני. גם הוא מבצע תרגיל בדרגת קושי של 6.9, אך עד כה לא הצליח לבצע אותו ברמה גבוהה מספיק. נקווה שהיום לא תהיה הפעם הראשונה.

16:00, ערוץ 1: אלכס שטילוב בגמר תרגיל הקרקע

לי קורזיץ בדרך למדליה אבל רחוקה מאופוריה

מי לקח לדונלד סנפורד את הנעליים?

אלכס שטילוב. רויטרס
קדימה אלכס - העם אתך, עכשיו רק לבצע תרגיל טוב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully