וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היד ששומרת על לנדאו

24.7.2012 / 13:50

לא מעט אנשי מקצוע תוהים מדוע מאמן עם רזומה בעייתי כזה מקבל הזדמנות בקרית שמונה, ועוד בליגת האלופות. האם אנשי התקשורת הם אלה ששומרים עליו? האם יש בו באמת משהו שפספסנו? הדחה הערב, ולנדאו יצטרך לענות על השאלות האלו מהר משחשב

ברני ארדוב

צפו בגילי לנדאו מדבר במסיבת העיתונאים של קריית שמונה לקראת המשחק מול ז'ילינה

לא מעט אנשי מקצוע איתם שוחחנו בנוגע לגילי לנדאו לקראת הכתבה הזאת, היו מלאים בגיחוך ביחס לשאלה האם הוא ראוי לקרית שמונה. רובם דיברו על הכישורים התקשורתיים, הרצון של איזי שרצקי ביס-מן ועוד מספר גירסאות שאף אחת מהן אינה כוללת הערכה מקצועית אמיתית. "הוא קנה את עולמו המקצועי בשנתיים בקרית גת והפועל פתח תקוה, בהן סיים במקום האחרון וירד ליגה. אז מאיפה הוא יקבל הערכה? הערכה יש לו מהשדרים והצלמים שאוהבים את המונולוגים שלו", אמר מאמן בכיר בארץ.

והאמת, אי אפשר שלא להבין את סימן השאלה הגדול הזה. הרזומה המקצועי של גילי לנדאו (54) לא היה אמור להביא אותו לקרית שמונה בעונה הנוכחית, ולמעשה הוא מקבל את ההזדמנות של הקריירה מבלי שהרוויח אותה (הוא קיבל עוד אחת בהפועל תל אביב ונכשל) באופן מלא. הדברים, כמובן, מורכבים יותר, ויש משהו בלנדאו שגורם לאנשים לא לקרוא אותו רק לפי רשימת הכישלונות שלו כמאמן. אז מה יש בלנדאו שגרם לאיזי שרצקי ללכת עליו כמחליף של רן בן שמעון וכאיש שמסוגל יהיה להביא את המועדון להצלחה באירופה? הערב, אחרי המשחק מול ז'ילינה (19.15, ספורט1), השאלה הזו עלולה לצוף מחדש.

מאמן עירוני קרית שמונה גילי לנדאו באימון הקבוצה. ברני ארדוב
"הערכה? לגילי לנדאו יש אותה רק משדרים וצלמים שאוהבים את המונולוגים שלו". לנדאו באימון המסכם של קרית שמונה/ברני ארדוב

"גילי ייחודי, אף אחד לא דומה לו"

בהפועל פתח תקוה בכלל לא אהבו את העובדה שלנדאו מיהר לסגור בקרית שמונה. אמנם מדובר בהצעה אטרקטיבית יותר, אך במועדון כעסו על כך ואמרו: "שנים הוא לא היה באיזור ליגת העל והיה שרוף, הוא קיבל כאן הזדמנות לשקם את המועדון הזה והיה צריך לרדת איתו ליגה ולהעלות אותו חזרה ולקבל קרדיט לשנים. אך אין טיפת הערכה. ברגע שהייתה הזדמנות, הוא שכח מה הוא קיבל כאן. אם לאיזי הייתה בעיה עם הרצון של רן לפזול, אם וכאשר גילי לנדאו יצליח בקרית שמונה תהיה לאיזי בעיה גדולה פי חמש".

מה שנתן לגילי לנדאו את המפתחות לקרית שמונה זאת העונה האחרונה עם הפועל פתח תקוה. הקבוצה אמנם ירדה ליגה מהמקום האחרון, אך העובדה כי פתחה עם מינוס 9, בתקציב הנמוך בליגה ושידרה אמונה הירואית ונסיון אמיתי להילחם ולהיות ספורטיבית עד הרגע האחרון קנתה את איזי שרצקי, שראה בלנדאו כאיש שאחראי לכך. מה לנדאו הביא לפתח תקוה? בעיקר את האמונה. גיא צרפתי מסביר: "גילי הוא קודם כל מאמן של שחקנים. הוא מוצא את הדרך לגרום לשחקנים להתחבר ולשחק בשבילו וליהנות להתאמן . זה לאו דווקא בשיחות אישיות, אלא יותר בתחושה הכללית, באמונה כי אפשר לעשות דברים גדולים. הוא גם לא שומר דברים לשיחות פרטיות. כשיש לו משהו להגיד לשחקן, הוא אומר לו את זה בפנים מול כולם. הוא הביא את עצמו למצב כזה שבדרך כלל השחקנים לא נעלבים כי הם מחוברים אליו. עברתי הרבה סוגים של מאמנים והוא לא דומה לאף אחד. גילי ייחודי בסגנון ובדרך שלו".

לנדאו הוא אכן ייחודי בדרכו התקשורתית ובעבודה עם השחקנים, אך האם זה מספיק כדי להחליף את רן בן שמעון. גורם בקרית שמונה סיפר השבוע כי "עד כמה שאיזי כעס על רן, הוא התרגל לפרפקציוניזם שלו כמובן מאליו. הדברים שרן הביא לכאן, הדברים שהוסיף, הנתונים והשינויים שהביא למועדון, אלה דברים שאיזי, אחרי שנרגע, זוכר היטב. איזי יודע שחלק גדול מהדברים של רן, גילי לא יוכל להביא. בגלל זה הוא ידאג שהוא והמועדון ישמרו אותם ויוסיפו עליהם את התכונות של גילי. כמה שאיזי מדבר גבוה, גם לו יש את החששות שמה שרן והוא בנו כאן יקרוס. הבסיס הזה זה משהו שהוא מרגיש שהוא חייב לשמר".

איזי שרצקי בעלי עירוני קרית שמונה. ברני ארדוב
לקח את הפרפקציוניזם של רן בן שמעון כמובן מאליו? איזי שרצקי/ברני ארדוב

"איזי בשלב החשדנות"

כאשר איזי שרצקי התעניין בלנדאו כמחליף לבן שמעון, הוא התייעץ עם מספר מקורבים. באחת השיחות הוא שמע כי "בנתניה גילי עשה מקום רביעי, בקיץ הביא מספר שחקני רכש שנפל איתם ובגלל זה הקבוצה ירדה ליגה". לא ברור כמה הדברים נכנסו לאזניים של שרצקי, אך ניתן לראות כי מספר שחקנים ישראלים בהם התעניין לנדאו בתקופת הקיץ כמו משה אבוטבול, אבי ריקן וסטיבן כהן, לא עלו כלל על הפרק מבחינת שרצקי. לפחות לא בשלב הראשון. מקורב לשרצקי אמר השבוע כי "שרצקי התייחס בחשדנות לכל מאמן שמגיע אליו וגילי חייב להבין שאיזי בשלב החשדנות גם איתו. הוא נותן לו את המושכות, אבל בודק אותו בזכוכית מגדלת ושואל היטב שחקנים ואנשי מועדון לגבי כל פרט. איזי שומר על הבייבי שלו בשלושים עיניים וגילי חייב להיות מודע לזה ולא לעשות טעויות"

גילי לנדאו, למי ששכח, הגיע למכבי נתניה בקיץ 2002 אחרי הירידה של מכבי קרית גת, בה קנה את עולמו כמאמן, וכמו בקרית שמונה הנוכחית, הוא לא בנה את הקבוצה. הסגל היה מושתת על שחקני בית כמו אילן בוארון, אורי אוזן, רביד גזל, כפיר צוקול וישראל זביטי שקודמו בעידן אורי מלמיליאן, ושחקני רכש שגם הם הובאו על ידי מלמיליאן, כמו גיא צרפתי, מרטין פשקו ורוסלן לוברסקי.

למעשה, באותו קיץ גילי עשה שלוש פעולות משמעותיות: הוא החתים את אמיר שלח ואת אדריאן גמאן שבא איתו מקרית גת ולקראת תחילת העונה צירף את ראובן עטר, למרות שזה היה יותר מהלך של גימיק למכור מנויים מצד היו"ר אשר אלון. בינואר הוסיף לנדאו את אימורו לוקמן וישמעאל אדו. הקבוצה סיימה את העונה במקום הרביעי עם כרטיס לאינטרטוטו, כאשר בסיבוב השלישי היא מנצחת ברציפות את שלוש המועמדות לאליפות- מכבי חיפה, הפועל ומכבי תל אביב.

בקיץ שלאחר מכן, לנדאו עשה כמה שינויים שהרסו לו את הקבוצה. הוא החליף את פשקו בניקולאס טאובר, שוער יהודי ארגנטינאי נמוך וחלש. במקום גמאן, שלא הגיע לסיכום, הוא החתים את טוני טוקלומטי ומוסטפה דיאלו למרכז ההגנה ושחרר אותם אחרי כמה משחקים .הרכש הישראלי הבולט היה לירון וילנר שחזר מהשאלה. יתרה מזו, הציפיות שהעונה הנפלאה הראשונה יצרו, התחילו להפריע. ציפיות איתן הוא מתומדד גם הפעם, בקרית שמונה.

כשהדברים לא הלכו בעונה השנייה, הבעיות עם הבעלים אשר אלון התפוצצו. לנדאו התפטר, נתניה ירדה ליגה. אשר אלון מסביר: "האמת היא שאני לא רציתי שגילי ימשיך כבר אחרי העונה הקודמת. אמנם סיימנו במקום הרביעי ויש לו איכויות כמאמן, אך ההנהלה כולה לא הסתדרה איתו והאש הוסטה אליי. גילי יודע איך לעבוד עם אנשי תקשורת ואיך לכוון אותה למקומות שהוא רוצה, ואני הייתי פחות טוב בזה. אי אפשר שהדברים הולכים לקחת קרדיט וכשלא הולך להפנות את זה להנהלה ולחזור כל שבוע על המנטרה שחייבים חיזוק. כל האש מוסטת אלינו. לא שמעתי את דרור קשטן אף פעם אומר דבר כזה. צריך לדעת ליישר קו עם ההנהלה והמצב".

שחקני עירוני קרית שמונה שמעון אבוחצירא, סלאח חסארמה רצים עם חבריהם באימון. ברני ארדוב
כעת, השאלה היא האם השלד שנבנה בשנה שעברה קיבל את החיזוק המתאים. שחקני קרית שמונה/ברני ארדוב

"גילי איבד שליטה בהפועל"

לנדאו הוא כאמור לא מאמן רע. הוא מאמן שיודע לבוא מאחור ולהבריק, אבל תחת ציפיות, כמו בנתניה, דברים עובדים אצלו אחרת. כך גם קרה בהפועל תל אביב. ביום בו פוטר-התפטר גילי לנדאו מתפקידו כמאמן הפועל תל אביב, הוא האשים את יוסי אבוקסיס כאיש שהוביל לכך ("יש מישהו שיסתובב עם אות קין על המצב"). אך לא רק את אבוקסיס הוא האשים וצירף לכך את כל השחקנים הקרובים אליו. אסי דומב, שנחשב קרוב לאבוקסיס, הוצא מההרכב ואף מהסגל בשל הרצון של לנדאו לנתק את החבורה של אבוקסיס. ביום בו עזב את המועדון פנה ביציאה מחדר ההלבשה לדומב ואמר לו: "עכשיו אתה יכול להיות רגוע ולחייך". דומב ענה לו: "אני אף פעם לא שמח שמישהו הולך הביתה, אבל היית צריך לדבר איתי ולא להסיק מסקנות על דעת עצמך ושמועות של שחקנים קרובים אליך".

לנדאו קרס בהפועל תל אביב. גיא צרפתי, ששיחק בהפועל תל אביב באותה עונה והיה מהשחקנים הקרובים ללנדאו, סיפר כי "הייתה עונה רעה מההתחלה. לא העבירו שחקנים בבקרה, היו בעיות בחדר ההלבשה, הכל הלך לכיוון שלילי", אך התהליך הזה בו לנדאו ניתק את החבורה של אבוקסיס מהקבוצה ונתן קרדיט לשחקנים שלו לא נעלם מהעיניים של ההנהלה. אחד האנשים הבכירים בהפועל באותם ימים סיפר השבוע כי "גילי טעה, פשוט טעה. מאמן לא מתנהג איך שהוא מתנהג. שחקנים הם חארות, היו ויהיו, הם אינטרסנטים ומגלים קצת דם וטורפים את המאמן. אך מי שמגיע להפועל תל אביב חייב להיות מעבר לשלב הזה ולדעת להתמודד. גילי התמודד עם זה כמו השחקנים וזה הפך לגנון. אני מניח שהוא למד מזה המון ויודע בתוך תוכו איפה הוא טעה ואיך יעשה אחרת בפעם הבאה שייתקבל בקבוצה עם שחקנים דומיננטיים ועם אגו גדול. זה עולם אחר לגמרי מקרית גת, הפועל פתח תקוה או אפילו קרית שמונה".

עם התובנות האלה, עם לא מעט איכויות אבל הרבה יותר סימני שאלה כמאמן, לנדאו הגיע לקרית שמונה. חובת ההוכחה מחכה לו הרבה יותר מהר ממה שציפה. הדחה מוקדמת ומיותרת מליגת האלופות תחייב אותו להבין זאת אפילו יותר מהר ממה שחשב.

יוסי אבוקסיס מאמן בני יהודה. אדריאן הרבשטיין
סכסוך שיצא מפרופורציה והביא לסילוקו של לנדאו. יוסי אבוקסיס/אדריאן הרבשטיין

גילי לנדאו - קריירת האימון

גילי לנדאו החל את קריירת האימון שלו בשנת 1991 בהפועל בת ים. בהמשך הוא אימן את מכבי הרצליה, ממנה פוטר בעונתו השנייה, הפועל באר שבע, הכח עמידר רמת גן, מכבי קרית גת, אותה העלה לליגת העל וירד בעונה הבאה, ומכבי נתניה.

לאחר עונת 2003/4, בה ירד עם נתניה לליגה הלאומית, חזר לנדאו ב-2004/5 למועדון בו גדל, הפועל תל אביב, אך פוטר אחרי שמונה מחזורים לא מוצלחים. בשנים הבאות הוא אימן את הפועל באר שבע בשתי קדנציות שונות, ובעונה שעברה עמד על הקווים של הפועל פתח תקוה ולא הצליח למנוע את ירידתה לליגה הלאומית.

הערב (19:15, ספורט1): קרית שמונה - ז'ילינה

ליגת העל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully