וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קל, בינוני, כבד

נפטצ'י ביתית ומנוסה, אבל הקריה צריכה לעבור. פאוק שקועה בבעיות כלכליות ונתניה תחזור לסיוט הטורקי. יריבות הישראליות

נפטצ'י באקו היא הקבוצה האזרית המעוטרת והמצליחה ביותר מאז הוקמה הליגה העצמאית של אזרבייג'אן ב-1990, אחרי התפרקות ברית המועצות. מאז, זכתה הקבוצה מבירת אזרבייג'אן בשבע אליפויות (כולל שתיים רצופות בשתי העונות האחרונות) וארבעה גביעים. בנוסף, מדובר בקבוצה המפורסמת והאהודה במדינה.

נפטצ'י זכתה אשתקד באליפות שנייה ברציפות לאחר שהקדימה בארבע נקודות את חזאר לנקראן, שאשתקד הודחה על ידי מכבי תל אביב במסגרת מוקדמות הליגה האירופית. מלך שערי הקבוצה בחודיר נסימוב, שחקן נבחרת אוזבקיסטן ואקס רובין קאזאן, הוביל את טבלת המבקיעים בליגה עם 16 כיבושים.

בסגל של נפטצ'י אפשר למצוא כמה זרים מעניינים כולל איגור מיטרסקי, הבלם המקדוני בן ה-33, ששיחק בבית"ר ירושלים תחת לואיס פרננדז. בנוסף, הקבוצה צירפה הקיץ את החלוץ הצ'יליאני ניקלואס קנאלס (27) ואת חלוץ נבחרת סיירה לאון ג'וליוס ווביי (28). השניים כבשו במשחק הראשון בסיבוב המוקדמות השני מול זסטאפוני הגאורגית (0:3).

בסגל הקבוצה ניתן למצוא גם את קשר נבחרת פרגוואי אריק ראמוס (25), השוער הסרבי סשה סטמנקוביץ' (שלא פתח במשחק מול הגאורגים), שלושה זרים ברזילאים ושלושה שחקנים המשתייכים לסגל המורחב של נבחרת אזרבייג'אן ביניהם קפטן הקבוצה ראיל מליקוב. המאמן הוא בויוקאגה חאג'ייב, שקיבל את התפקיד בקיץ 2011.

נפטצ'י ידעה מספר שנים קשות בין 2005 ל-2010. למרות שבמועדון השקיעו כספים רבים בהחתמות יקרות ערך, הקבוצה כשלה שוב ושוב בזירה המקומית. מינויו של נשיא חדש בשלהי 2009 הביא לשינוי והקבוצה זכתה כאמור בשתי האליפויות האחרונות ואשתקד פספסה דאבל לאחר הפסד 2:0 לפ.צ באקו בגמר הגביע המקומי.

לנפטצ'י ניסיון עשיר במסגרת האירופית, אבל ללא הצלחות מיוחדות. הקבוצה משחקת במסגרת האירופית מאז 1995, אבל רק ב-2004 עברה לראשונה סיבוב אחרי שהדיחה את שירוקי הבוסנית במוקדמות ליגת האלופות. הישג השיא של נפטצ'י הוא העפלה לסיבוב השלישי באינטרטוטו ב-2008 כולל הדחת בירסחוט הבלגית.

אלא שקרית שמונה צריכה לדאוג מנתון מעניין. הקבוצה האזרית לא הפסידה משחק בית באירופה מאז 1999 (3:2 לכוכב האדום) ובסך הכל 12 משחקים. באצטדיון הביתי בבאקו, נפטצ'י גברה בשנים האחרונות 0:1 על אנדרלכט וסיימה ב-0:0 עם צסק"א מוסקבה. דווקא המשחק האחרון מול זסטאפוני התקיים בלגה ארנה, האצטדיון החדש והקטן בבאקו (6,500) ולא באצטדיון על שם טופיק בחראמוב המכיל כ-30 אלף מקומות.

אם קרית שמונה אכן תצליח לבצע מהפך מול ז'ילינה, נראה שבהחלט מדובר ביריבה שהיא צריכה לעבור. למרות הכסף הגדול של נפטצ'י, היא מגיעה מליגה חלשה וחסרת מסורת. ההיסטוריה של הכדורגל האזרי מראה ששום קבוצה לא הצליחה להתקרב ממש לשלב הבתים של אחד המפעלים האירופיים. כידוע, ניצחון על נפטצ'י ישלח את הקריה לפלייאוף מוקדמות הצ'מפיונס ויבטיח לה לפחות מקום בשלב הבתים של הליגה האירופית. הפסד יוריד את האלופה הישראלית לפלייאוף מוקדמות הליגה האירופית.

ועוד סיבה קטנה לאופטימיות. ההיסטוריה מלמדת שקבוצות ישראליות מסתדרות עם יריבות מאזרבייג'אן. מכבי תל אביב עברה את חזאר לנקראן אשתקד (1:3 בסיכום שני המשחקים), בני יהודה חלפה על פני שימורק ב-2009 (0:4 בסיכום שני המשחקים). רק מכבי חיפה הודחה על ידי קרבאח האזרית במסגרת האינטרטוטו ב-1999.

פאוק סלוניקי

פאוק סלוניקי היוונית היא הקבוצה המחכה לבני יהודה, אם וכאשר זו תשלים את המלאכה מול שיראק (0:2 במשחק הראשון). הקבוצה של המאמן גיורגוס דוניס והנשיא זיסיס וריזאס, שחקן העבר המפואר של נבחרת יוון, סיימה בעונה שעברה במקום השלישי בליגה. לזהובים מחכה חוויה לשחק באצטדיון טומבה, המכיל למעלה מ-28 אלף מקומות, שם מספקים האוהדים אווירה צבעונית וחמה. פאוק זכתה בעבר פעמיים באליפות יוון (1976 ו-1985) וארבע פעמים בגביע (האחרונה ב-2003).

ביוון מספרים שפאוק נמצאת בצרות כלכליות ולכן וריזאס מנהל מגעים עם איש העסקים היווני-רוסי איבן סאבידס על רכישת 30 אחוז מהמועדון. עד שזה יקרה, הקבוצה לא תוכל כנראה להתחזק משמעותית למרות שדוניס רוצה עוד שלושה שחקנים. בלית ברירה, דוניס בן ה-42 בונה קבוצה צעירה ובכלל מדובר באחד המאמנים המבטיחים בכדורגל היווני.

למרות העונה הטובה אשתקד, התפטר בקיץ המאמן הרומני לאסלו בולוני והוחלף על ידי דוניס. בסגל הקבוצה אפשר למצוא כמה שמות מאיימים מנבחרת יוון בראשם החלוץ דימיטריס סלפינגידיס והקשר גיורגוס פוטאקיס לצד מלך שערי הקבוצה אשתקד סטפנוס אתאנסיאדיס (12 כיבושים). בין הזרים המוכרים: בלם נבחרת דרום אפריקה בונגאני קומאלו שנבחן בעבר במכבי חיפה, הרומני קוסטין לזאר והגינאי סמברגו בנגורה שהצטרף הקיץ. כוכב הקבוצה הוא פאבלו גרסיה האורוגוואי, אהוב הקהל. בשל הקשיים, נאלצה הקבוצה למכור את המגן השמאלי קוסטאס סטאפידיס, כוכב נבחרת הנוער שסיימה כסגנית אלופת אירופה, ללברקוזן.

מדובר בקבוצה עתירת ניסיון באירופה. בעונה שעברה צלחה פאוק את שלב הבתים (שיחקה בבית א' עם רובין קאזאן וטוטנהאם) בדרך להפסד לאודינזה בשלב הנוקקאוט. גם שנה קודם לכן העפילה הקבוצה מבית שכלל את קלאב ברוז', ויאריאל ודינמו זאגרב לפני שהודחה על ידי צסק"א מוסקבה. הישג השיא של המועדון באירופה הוא העפלה לרבע גמר גביע המחזיקות בעונת 1973/74.

מבחינת בני יהודה, מדובר בהגרלה סבירה. אין ספק שפאוק פייבוריטית ברורה, אבל לאור האפשרויות האחרות שעמדו על הפרק (טוונטה או גנק למשל), נראה שהזהובים בהחלט יכולים לגלות אופטימיות זהירה. גם חוסר הוודאות הכלכלי בליגה היוונית והעובדה שפאוק לא תקיים כל משחק רשמי לפני המפגש עשויה לשחק לטובת בני יהודה.

פאוק פגשה בעבר פעמיים קבוצות ישראליות. בעונת 2000/1 הדיחה את בית"ר ירושלים בסיבוב המוקדמות הראשון של גביע אופ"א (4:6 בסיכום שני המשחקים) ובשנת 2004/5 הודחה על ידי מכבי תל אביב בסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות. הצהובים נהנו מניצחון טכני 0:3 במשחק הראשון (אותו ניצחו ממילא 1:2) והשלימו את המלאכה עם 0:1 בבית בדרך לשלב הבתים של ליגת האלופות.

בכלל, לכדורגל הישראלי הצלחות לא רעות מול קבוצות יווניות. מכבי תל אביב עברה בשנתיים האחרונות את אולימפיאקוס ופנאתינייקוס במוקדמות הליגה האירופית. מנגד, א.א.ק אתונה הדיחה את מכבי חיפה בסיבוב השלישי של גביע אופ"א בעונת 2002/3 ואילו אריס סלוניקי הדיחה את הפועל באר שבע מאותו מפעל בעונת 1994/5.

בורסאספור

מכבי נתניה נמצאת במצב הגרוע מבין שלוש הישראליות אחרי ההפסד הביתי המביך 2:1 לקופס. אם הצהובים יצליחו לעשות מהפך בפינלנד, הם ייצאו לביקור חם בטורקיה, שם הובסו לפני ארבע שנים 6:0 על ידי גלאסטראיי. נתניה, שעוד לפני ההפסד לקופס, חלמה על מפגש פיקנטי עם ליברפול, תיאלץ להתמודד, אם תעבור, עם יריבה עדיפה בהרבה וקהל ביתי עוין. הירוקים-לבנים מהעיר בורסה, שבצפון-מערב המדינה, זכו לפני שנתיים באליפות ובעונה החולפת הובסו בגמר הגביע הטורקי 4:0 על ידי פנרבחצ'ה.

הסגל של המאמן ארטוגרול סגלאם מורכב ברובו משחקנים טורקים שהבולט ביניהם הוא הקשר אוזאן איפק בן ה-25. בגזרת הזרים אפשר למצוא את השוער האנגלי סקוט קארסון, החלוץ הצ'יליאני סבסטין פינטו, הארגנטינאי פאבלו בטאז'ה שכבש אשתקד 13 שערי ליגה והסלובקי הבינלאומי סטניסלב שסטאק ששיחק במונדיאל.

בימים האחרונים פורסם על ניסיונות לצרף את קולו טורה, שחקנה של מנצ'סטר סיטי, אך למרות זאת, בורסאספור קיבלה רק לאחרונה אישור לשחק העונה באירופה. בגלל חובות על דמי העברה עוד מ-2007, אופ"א קנסה את המועדון ב-50 אלף יורו והשעתה אותו מאירופה לשנה, אבל בערעור שהוגש לבית הדין הגבוה לספורט בוטלה ההשעייה והקנס גדל ל-250 אלף יורו.

ההיסטוריה האירופית של בורסאספור כוללת הופעה בשלב הבתים של ליגת האלופות בעונת 2010/11 (נקודה אחת בבית שכלל את מנצ'סטר יונייטד, ולנסיה וריינג'רס) ובעבר היותר רחוק: רבע גמר גביע אירופה למחזיקות בעונת 1974/75.

מבחינת מפגשים בין ישראליות לטורקיות, מלבד המטען בשנים האחרונות, המצב לא מזהיר במיוחד: בליגת האלופות, פגשה הפועל חיפה את בשיקטאש ב-99/00 ועברה עם 1:1 ושער חוץ בסיכום. שלוש שנים קודם לכן הפסידה מכבי תל אביב 2:1 לפנרבחצ'ה בסיכום שני המשחקים. בליגה האירופית ובגביע אופ"א, היו לא מעט מפגשים.

הפועל תל אביב עברה את גזיאנטפספור בסיבוב הראשון של מסע הקסם שלה בו הגיעה לרבע גמר גביא אופ"א ב-01/02. האדומים פגשו את אותה יריבה כעבור שנתיים, אך הפעם נכנעו 1:0. ב-07/08 מכבי תל אביב הפסידה 2:4 בשני משחקים לקייסרי ארקייספור, ששיחקה אז בליגה השנייה. מכבי נתניה חטפה 10:1 כואב מגלאטסראיי בעונת 09/10 ואחרונה חביבה הייתה שוב מכבי תל אביב, שבשנה שעברה הפסידה לבשיקטאש פעמיים בשלב הבתים של הליגה האירופית, 5:1 בחוץ ו-3:2 בבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully