וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך למדליה של גידי קליגר וערן סלע

20.7.2012 / 17:05

שבעה ימים לפני פתיחת האולימפיאדה, וואלה! ספורט בוחנת את סיכויי עשרת הספורטאים הבכירים במשלחת הישראלית. והפעם: זוגיות חדשה, הישגים חדשים?

לפעמים זוגיות חדשה יכולה להביא לתוצאות נפלאות, ולפעמים היא רק גורמת להתגעגע לימים של פעם. מבחינתו של השייט גידי קליגר, זו תהיה שאלת מיליון הדולר. עבורו זו תהיה האולימפיאדה השלישית, אלא שבשתיים הקודמות הוא שיתף פעולה עם אודי גל, איתו הוא גדל מהרגע שבו למד להפליג. בסוף הקמפיין הקודם השניים נפרדו, אודי גל ישמש בלונדון 2012 כמאמן שייטות ה-470 האמריקאיות, וגידי קליגר מגיע לשם עם שותפו בקמפיין האולימפי הנוכחי, ערן סלע.

גידי קליגר וערן סלע שייטי 470 ישראלים באליפות העולם בפרת'. Mark Dadswell, GettyImages
איך זה ייגמר? קשה מאוד לדעת. גידי קליגר וערן סלע/GettyImages, Mark Dadswell

ניסיון

המשחקים האולימפיים:

גידי קליגר השתתף בהם פעמיים עם אודי גל. באתונה 2004 השניים סיימו במקום ה-13 ובבייג'ינג במקום ה-14. ערן סלע מעולם לא השתתף במשחקים האולימפיים. למשחקי אתונה 2004 הגיעו קליגר וגל כשייטים צעירים. אף אחד לא ציפה מהם ליותר מדי, והם מצדם רשמו הופעה בינונית, שהמטרה שלה הייתה לצבור ניסיון אולימפי לקראת השנה שבה הם יגיעו לשיא. ב-2008 הם היו אמורים להיות בשיא. הם זכו במדליית הארד בשלוש אליפויות עולם ברציפות, וביססו את מעמדם כאחד מצמדי ה-470 הטובים בעולם לקראת המשחקים האולימפיים. במשחקים עצמם, הם היו רחוקים מלהוציא מעצמם את היכולת ודווקא בתחרות החשובה בחייהם איבדו את היציבות בצמרת העולמית שכל כך איפיינה אותם. ממועמדים רציניים מאוד למדליה ישראלית הם הפכו לשניים מהספורטאים היותר מאכזבים של בייג'ינג 2008. אחרי מספר חודשים של אי ודאות, הצמד הזה פורק, וכך נוצר הציוות בין גידי קליגר לערן סלע.

אליפויות העולם ואירופה:

גידי קליגר זכה עם אודי גל בשלוש מדליות ארד באליפויות העולם ובשתי מדליות כסף באליפויות אירופה. גידי קליגר וערן סלע זכו במדליית כסף באליפות אירופה ב-2010, במדליית ארד באליפות אירופה ב-2011, וסיימו במקום הרביעי באליפות העולם ב-2011. צמדי שייטים מתחלפים כל הזמן, אבל החילוף הוא פחות משמעותי כשההגאי נשאר. צוות של סירת מפרש מדגם 470 מורכב מהגאי שהוא מכוון את הסירה ומקבל את ההחלטות, ואיש צוות שהתרומה שלו באה לידי ביטוי בעיקר ביכולות הפיזיות שלו. בסופו של דבר, גידי קליגר הוא הבוס ועם כל איש צוות טוב היכולות שלו באות לידי ביטוי. לראיה, מדליית הכסף בה זכה עם ערן סלע כצמד חדש באליפות אירופה ב-2010 באיסטנבול, ומדליית הארד בה זכו השניים באליפות אירופה בהלסינקי ב-2011.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוכיחו את עצמם כצמד חדש כבר בתחילת דרכם. גידי קליגר וערן סלע/מערכת וואלה!, צילום מסך

המדליה

מה יביא להם את המדליה?

על הנייר, הסיכויים של קליגר וסלע לפודיום הם לא גבוהים במיוחד בגלל מתחרים איכותיים מאוד. לצמד הישראלי אין יתרון של ניסיון, ציוות של שנים, או יכולות מסויימות שמספקות להם יתרון משמעותי על פני שייטים האחרים מהטופ העולמי. הם פשוט יצטרכו הרבה מזל וטיימינג, וזה אומר לדעת לקחת את ההחלטות הנכונות. בתחרויות שבהן אחוז קבלת ההחלטות הנכונות שלהם היה גבוה, הם סיימו על הפודיום. במקרים אחרים הם לקחו הימורים מיותרים, והיו רחוקים מהפודיום. דווקא במקרה של קליגר, אחוז קבלת ההחלטות הנכונות היה שונה מאוד בין אליפויות העולם למשחקים האולימפיים בתקופה המשותפת עם אודי גל. יהיה מעניין מאוד לראות איך זה עובד כיום, כשמי שמדריך את השניים הוא שייט העבר אייל לוין, שינסה לעזור להם בזמן אמת עם הטיפים שלו.

מה ימנע מהם את המדליה?

בעולם השייט, ובמיוחד בשייט המפרשיות מדגם 470, לא רואים הרבה פנים חדשות. במשך שנים רואים את אותם מתחרים ותיקים, חלקם מגיעים אפילו לעשור החמישי בחייהם. יכול להיות שבדגמים אחרים בשייט יש פחות מתחרים על המקום בפודיום כי יש פחות שייטים שיכולים לעשות את זה. בדגם ה-470 ישנה כמות גדולה יחסית של צמדים שיכולים וראויים לזכות במדליה האולימפית. העניין הזה רק מסבך את הסיכויים של קליגר וגל. דווקא בקמפיינים קודמים, נראה היה שהיו פחות מתחרים רציניים על שלושת המקומות הראשונים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר הספיקו לזכות בכמה מדליות משותפות. גידי קליגר וערן סלע/מערכת וואלה!, צילום מסך

היריבים המרכזיים

בענפי ספורט מסויימים ובתקופות מסויימות, צצים לפעמים ספורטאים שנהנים מתקופות כל כך טובות, בהן הם בלתי מנוצחים. יש כיום צמד כזה במפרשיות ה-470 ולמרבה הצער זה לא הצמד הישראלי. מתיו בלצ'ר ומלקולם פייג' האוסטרלים הם שני שייטים ותיקים, שנהנים מ"זוגיות שניה" מאז 2009. פייג' (40), שהוא איש הצוות, זכה במדליית זהב אולימפית בבייג'ינג 2008. הציוות בין השניים הפך לדבר הגדול ביותר שקרה בשנים האחרונות בדגם ה-470. בלצ'ר (30) ופייג' זכו בשלוש אליפויות העולם האחרונות, והיו בלתי מנוצחים בזירה הבינלאומית לאורך כל השנה. הם ניצחו גם בתחרות הקדם אולימפית בווימות', גם בגביעי העולם בהייר, בפלמה דה מאיורקה ומיאמי, אפילו באליפות אירופה האחרונה בהלסינקי אליה הגיעו כאורחים מחוץ לתחרות. לא רק שהצמד הזה מנצח בגדול, הוא גם משיג מקבצים כל כך מרשימים שבדרך כלל מבטיחים את זכייתו בשלב מוקדם. בלצ'ר ופייג' הם הסופרסטארים של שייט המפרשיות כיום, וקשה לראות צמד שיקח מהם את התואר האולימפי.

צמד שני שהישראלים יצטרכו להיזהר ממנו הוא הצמד הבריטי - סטיוארט ביטל ולוק פאטיינס. הם מדורגים אמנם 17 בעולם כיום, ויחסית צעירים, אבל בריטניה היא מעצמת שייט ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במגרש הביתי שלה. הדירוג העולמי של השניים נמוך בגלל תוצאות חלשות יותר בתחרויות הפחות חשובות. בפועל, הם זכו בסגנות אליפות העולם באוסטרליה, בסגנות בתחרות הקדם אולימפית בווימות' ובסגנות אליפות אירופה ב-2011. בשורה התחתונה, הם גברו על גידי קליגר וערן סלע בכל תחרות גדולה שהייתה בתקופה האחרונה, והם מסוכנים מאוד.

סימה פנטלה ואיגור מרניץ' הקרואטים הם יריבים ותיקים של הישראלים, עוד מתקופת גידי קליגר ואודי גל. במקרים רבים הם התמודדו מול הישראלים על מקום בפודיום, בחלק מהפעמים ניצחו ובחלק הפסידו. למשחקים האולימפיים הם יגיעו בכושר מעולה אחרי שזכו במדליית הארד בשתי אליפויות העולם האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully