וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיחה מוצלחת

28.6.2012 / 14:30

כשקלינסמן השתמש בחברת כושר אמריקאית חדשנית ומוזרה לפני מונדיאל 2006, ההכנות של נבחרת גרמניה נראו כמו גימיק זול. שש שנים אחר כך, הן הפכו לגורם מרכזי בהצלחה שלה

הימים - ימי טרום מונדיאל 2006 – אז אוהדי גרמניה, שקיוו לקבל אינדיקציה ליכולת של נבחרתם אחרי שזו לא השתתפה במוקדמות הטורניר אותו היא אירחה, חזו בשחקנים של יורגן קלינסמן מובסים 4:1 במשחק ידידות נגד איטליה. באותה תקופה נראה היה שהאסון הספורטיבי קרב.

הסיפור הזה מפורסם: קלינסמן ניצב אז בפני ביקורות קשות ורובן נגעו לשיטות העבודה החדשות ומומחי הכושר האמריקאים שהביא, ושהטילו על שחקני הנבחרת תרגילים שונים ופעילויות כמו ירי בחץ וקשת ומשיכת טרקטורים. פחות מחצי שנה לאחר מכן, גרמניה נסחפה בגל של אופוריה ונשבתה בקסמו של המאמן הכריזמטי. עכשיו השיטות היו מקובלות.

שש שנים חלפו מאז אותו גביע עולמי והדבר הכי יציב בנבחרת גרמניה מלבד המאמן יואכים לב, שאז שימש כעוזרו של קלינסמן, הם אותם מאמני כושר אמריקאים והשיטות שלהם. גם ביורו 2012 נציגי חברת Athelte's Performance עליהם נרחיב מיד, דואגים להביא את השחקנים בשיא המוכנות למשחקים ומצליחים להשכיח שרבים מהם סיימו ממש לא מזמן עונות מתישות. ההצלחה הגרמנית היא ללא ספק גם שלהם.

מאמן הכושר לשעבר של נבחרת גרמניה, מארק ורסטגן, לצד מרסל יאנסן. Alexander Hassenstein, GettyImages
המחשבים הניידים הפכו לחלק בלתי נפרד מהאימונים. מרסל יאנסן עם מאמן הכושר לשעבר, מארק ורסטגן/GettyImages, Alexander Hassenstein

מארק ורסטגן האמריקאי הקים ב-1999 את חברות Core Performance ו-Athlete's Performance, שמתמחות באימוני כושר ומבססות את הפילוסופיה שלהן על ארבעה יסודות: חשיבה, תזונה, פעילות גופנית ומנוחה. בין הלקוחות שהחברות הללו צברו עם השנים ניתן למצוא כדורסלנים מה-NBA, שחקנים וקבוצות בליגות הבייסבול והפוטבול והחל מ-2005 גם ההתאחדות לכדורגל של גרמניה.

מאמני הכושר של החברה היו בין חלוצי השימוש בתוכנות מחשב על מנת לנתח כל פעולה של כל ספורטאי. הם מודדים מרחקי ריצה, סופרים ספרינטים, בודקים זמני התאוששות ועוד. כשוורטסגן ואנשי הצוות שלו הגיעו לנבחרת גרמניה, הם לא הסתפקו בתרגילים חדשניים ושונים, אלא הפכו את המחשבים הניידים לחלק בלתי נפרד מהמערכת.

הביקורות כאמור חתכו. "בגרמניה חשבו שכל הדברים שאנחנו עושים הם מאוד לא שגרתיים, אבל מאוחר יותר הם התאהבו בתוצאות", סיפר ורסטגן במהלך הגביע העולמי ב-2010, אחרי חמש שנות עבודה משותפת. "השחקנים מדברים על ההשפעה של העבודה שלנו על היכולת שלהם. השמות הכי גדולים אומרים ששינינו להם את הקריירה".

מאמן נבחרת גרמניה, יואכים לב, עם מאמן הכושר, שאד פורסיית'. Christof Koepsel, GettyImages
ורסטגן סיפר: "השחקנים מדברים על ההשפעה של העבודה שלנו על היכולת שלהם. השמות הכי גדולים אומרים ששינינו להם את הקריירה". יואכים לב ומאמן הכושר הנוכחי, שאד פורסיית'/GettyImages, Christof Koepsel

עם שמונה שחקנים בנבחרת גרמניה, באיירן מינכן שניה רק לדינמו קייב (תשעה באוקראינה) בכמות שחקנים שהיא שלחה לאותה נבחרת. אותם שמונה שחקנים של האימפריה הבווארית עברו עונה קשה גם פיזית וגם מנטלית. תומאס מולר נטל העונה חלק ב-53 משחקים במדי באיירן מינכן, מריו גומז שיחק ב-52 משחקים, פיליפ להאם והולגר באדשטובר רשמו 50 הופעות כל אחד ובסטיאן שווינשטייגר סבל מפציעות שונות בקרסול ובעצם הבריח.

השחקנים של באיירן התחרו עד הרגע האחרון על כל התארים ולא פחות מתיש מכך, הפסידו בכולם. אלא שמי שחשש משבירה של נציגי סגנית אלופת אירופה והשפעה ישירה שלה על הנבחרת, כנראה לא ידע שלצד אימוני הכושר, ההתמחות הגדולה של אותם מאמנים יוצאי חברת Athlete's Performance היא בהתאוששות פיזית וגם מנטלית, אלמנטים כל כך חשובים בכדורגל המודרני.

מאמני הכושר של גרמניה בשנים האחרונות משקיעים המון עבודה בתכניות התאוששות. המשימה הראשונה לקראת טורניר גדול היא להחזיר את השחקנים למצב של אינטנסיביות גבוהה, והמשימה הבאה היא להרגיל את המוח והגוף לתקופה של משחק מכריע בכל ארבעה ימים. "יצרנו כאן תרבות שמאפשרת לשחקנים להתאושש בתקופות של עומס. חלק גדול מההופעה של ספורטאים כרוך בהתחדשות והתהליך מתחיל מיד בתום המשחקים. אנחנו עובדים על זה קשה, הרבה בעזרת תזונה ושינה", הסביר מאמן הכושר הנוכחי של גרמניה, שאד פורסיית'.

מריו גומז חלוץ נבחרת גרמניה (אמצע) חוגג עם תומאס מולר. Dennis Grombkowski, GettyImages
השחקנים של באיירן התחרו עד הרגע האחרון על כל התארים ולא פחות מתיש מכך, הפסידו בכולם. לשמחתם, המאמנים האמריקאים מתמחים בהתאוששות פיזית ומנטלית. מולר וגומז/GettyImages, Dennis Grombkowski

פורסיית' עבד תחת מארק ורסטוגן מאז 2007 ובהמשך קיבל את התפקיד שלו – אחראי העל על הכושר הגופני בנבחרת גרמניה. האמריקאי בן ה-39 מתגורר בשנים האחרונות בגרמניה, עוקב בצורה קבועה אחרי שחקני הסגל הרחב של הנבחרת ועומד בקשר ישיר עם מאמני הכושר והרופאים בקבוצות שלהם.

פורסיית' היה זה שנסע ללונדון לבדוק את קצב ההחלמה מפציעה של פר מרטסאקר מארסנל, יואכים לב התייעץ איתו בנוגע לכמות דקות המשחק של שחקני באיירן מינכן במשחק ההכנה האחרון נגד ישראל, והוא קובע חלק גדול מסדר היום של השחקנים. בימי החופש הוא מטיף להם לא לחשוב על כדורגל בכלל, אלא לטייל ולהירגע ולאלו שבכל זאת נחושים לעשות פעילות תחרותית, הוא ממליץ לשחק טניס או גולף. בהגדרתו על הנייר, פורסיית' הוא מאמן כושר, אבל בפועל הוא נמצא במקום רחוק מאוד מאותם מאמנים מהזן הישן, שהסתפקו בהרצת השחקנים מסביב למגרש ובהשגחה על תרגילי מתיחות. לא לחינם בגרמניה מכנים אותו וכינו את ורסטגן שקדם לו, "גורואים של כושר גופני".

כשמרסל יאנסן וג'רום בואטנג נאבקו בפציעות בקיץ שעבר, הם המריאו לאריזונה שם נמצא אחד מהמרכזים הגדולים של חברת Athlete's Performance, ועבדו במשך כשבועיים תחת הדרכה צמודה של פורסיית'. "בלי משפחה, בלי בנות זוג, בלי חברים - הם מאוד עייפים והם צריכים לקום בעוד כמה שעות", סיפר המאמן לעיתונאי גרמני שהתקשר והתעניין. שחקן הנבחרת לשעבר, ג'ראלד אסמואה, עשה את זה בעצמו כמה שנים לפני כן וחזר לכושר מלא מהר מהמצופה.

מאמן הכושר של נבחרת גרמניה, שאד פורסיית'. Christof Koepsel, GettyImages
על הנייר - מאמן כושר, בפועל - הדבר הכי רחוק מאותם מאמנים מהדור הישן, שהסתפקו בהרצת שחקנים ובהשגחה על תרגילי מתיחות. שאד פורסיית'/GettyImages, Christof Koepsel

בשנים האחרונות חלק מהקבוצות בבונדסליגה החלו ליישר קו עם המתודות של מאמני הכושר האמריקאים. באיירן מינכן למשל, שכרה את שירותיו של מרסלו מרטינס הברזילאי, עוד עובד לשעבר של Athlet's Performance, שהצטרף לצוות המקצועי בימי יורגן קלינסמן ונשאר שם עד היום, וגם ורדר ברמן פועלת עם שיטות דומות. היתרון מבחינת הנבחרת הוא שהשחקנים עובדים באותה צורה גם במדיה וגם במועדונים.

"פעם היה מתח בין הנבחרת לבין הקבוצות כי המטרות שלהן היו לפעמים מנוגדות, אבל אנחנו יצרנו תרבות של עבודה משותפת, שנועדה בסופו של דבר לתמוך בשחקנים", הסביר מארק ורסטגן לפני שנתיים.

שש שנים וקצת אחרי אותה תבוסה לאיטליה במשחק הכנה והביקורות הקשות על שיטות העבודה החדשות שיורגן קלינסמן הביא מארצות הברית, הגרמנים יודעים היטב שהצוותים האמריקאים עושים את עבודתם נאמנה. בכל אחד מארבעת הטורנירים הגדולים האחרונים, גרמניה הגיעה לפחות לחצי הגמר ולגורואים מיבשת אמריקה הצפונית יש חלק לא קטן בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully