וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוניאנין, הדור הבא

12.6.2012 / 16:59

רב עם מאמנים, לא עוזר מספיק לחברים במגרש. עצלן, טרבל מייקר, חצוף, אבל גם גאון כדורגל. לא סתם ריאל רכשה אותו בסכום עתק. אחרי הכל, הוא שיחק בנבחרת הנוער עם אינייסטה. רק האופי הפיל אותו. האם במכבי תל אביב גונסאלו גרסיה ימצא את השקט להצליח?

מרץ 2008. גונסאלו גרסיה, שהיה אז מושאל מהירנביין להרקלס, העניק ראיון נרחב לעיתון ההולנדי AD ודיבר על ההנאה לכדורגל שחזרה אליו: "השמש זורחת מעליי גם כשיורד גשם", סיפר ועבר לסגור חשבון עם מאמן הירנביין חרטיאן ורביק: "הוא לא התייחס אליי ולא נתן לי הזדמנות, הוא שיחק משחקים מוזרים". ורביק נדרש לתגובה וענה: "גונסאלו יכול להיות שחקן גדול, אבל יש לו בעיה מנטאלית ופיזית. הוא חייב להתחיל להקשיב לאנשים ולהשקיע בעצמו". ורביק לא שכח ולא סלח ועם סיום העונה, עלה להתקפה: "הופתעתי לקרוא את הדברים של גרסיה. השקענו בו הרבה זמן, עשינו שיחות ודיברנו על מקומות שבהם הוא צריך להשתפר, אבל הוא ענה: 'אני השחקן הכי טוב בקבוצה ואם אתה לא מוכן לקבל את זה, שחרר אותי'. לא אבזבז אנרגיה בשחקן כזה. היינו חייבים להיפרד".

הסיפור הזה ממחיש בצורה מדויקת את אופיו של גרסיה, קשר הרכש החדש של מכבי תל אביב. על יכולתו המקצועית אין עוררין. מדובר בשחקן טכני, וירטואוז עם חוש ריח נהדר לשערים ושחקן שאוהב להלהיב את הקהל, אבל גם טיפוס עצלן, שלא אוהב לעשות הגנה, לא מקבל היטב ביקורת ומרבה להיפצע. סוג של "ילד רע" עם חיוך גדול על הפנים. גרסיה עבר הרבה בקריירה, מנבחרת הנוער של ספרד, דרך ריאל מדריד ועד לחמש שנים עם הרבה עליות, ירידות ובעיות משמעת בהולנד. ג'ורדי קרויף לקח אותו אשתקד לא.א.ק לרנקה וקיבל ממנו תמורה נהדרת. השאלה היא: האם הצהובים, עם אותו לחץ הרסני במועדון, יקבלו את גרסיה של לרנקה או לחלופין, גרסה עדכנית של האריס מדוניאנין, עוד פוטנציאל לא ממומש עם אגו נפוח.

גונזאלו גרסיה שחקן א.א.ק. לרנקה מול פאבלו ברנדן שחקן סטיאווה בוקרשט. GettyImages
עוד פוטנציאל עם אגו נפוח? גונזאלו גרסיה בלרנקה/GettyImages

גרסיה, 28, נולד במונטבידאו, אורוגוואי. כבר בגיל חמש החל לשחק כדורגל ואת חדרו קישטו פוסטרים ענקיים של אלילו, אנצו פרנצ'סקולי האגדי. בגיל 14, עבר עם משפחתו לספרד אל העיר סנטיאגו דה קומפוסטלה, בירת חבל גליסיה, שם התגוררו סבו וסבתו. גרסיה הצעיר הצטרף מיד למחלקת הנוער של קומפוסטלה המקומית ובמהרה החל לבנות את שמו. בספרד הדביקו לו את הכינוי "רקובה", בשל הדמיון החיצוני ותכונות המשחק הדומות לכוכב האורוגוואי המפורסם ששיחק באינטר. גרסיה אימץ בתחילה את הכינוי ואף שיחק תקופה מסוימת עם השם "רקובה" על חולצתו.

בגיל 17, גרסיה היה בסגל נבחרת הנערים והנוער של ספרד, שם שיתף פעולה עם שחקנים בני גילו כמו פרננדו טורס, חוסה אנטוניו רייס ואנדרס אינייסטה. העניין סביב הכישרון הגדול רק הלך וגבר. מילאן הציעה לגרסיה לחתום בשורותיה, אבל קומפוסטלה בחרה להיענות להצעה של ריאל מדריד, שעל פי דיווחים שמה על השולחן 50 מיליון פזטות (כ-1.5 מיליון שקל) והחתימה את השחקן לארבע שנים. חורחה ולדאנו היה האיש שהביא את גרסיה לבלאנקוס, אבל השחקן התקשה להתאקלם. הוא שיחק מעט מאוד בקבוצה השנייה של המועדון ולא קיבל שום צ'אנס בקבוצה הבוגרת, וסיים את דרכו אחרי שנתיים בלבד. גרסיה המשיך לחפש את דרכו בליגה השנייה ועבר בהשאלה לאלקורקון, מרידה ופלנסיה, אך בכולן התקשה להרשים ומיעט מאוד לשחק. "בליגה השנייה בספרד, הכדורגל גס ומכוער", סיפר בעבר.

המפנה הגיע ב-2005. גרסיה, שסיים את חוזהו במדריד, הבין שכדי להתפתח עליו לעזוב את ספרד וחתם באגוב מהליגה השנייה בהולנד. עונת הבכורה שלו הייתה חלומית, הוא סיים אותה עם 16 כיבושים ושמונה בישולים וזה הספיק לו כדי לעשות עוד קפיצת מדרגה לעבר הירנביין מהליגה הבכירה. שם התחילו הבעיות. הקשר סבל משרשרת פציעות והופיע לראשונה במדי הקבוצה רק במחזור ה-24 של עונת 2006/7. "הייתי נואש לשחק. היו ממני ציפיות, המועדון חיכה לי בסבלנות ועכשיו אני צריך להחזיר לו", אמר עם חזרתו למגרשים.

אלא שכאשר גרסיה היה כשיר לשחק, נחשף פן חדש באופיו – בעיות משמעת מול מאמנים. גרסיה, מספרים בהולנד, הוא שחקן שמושפע משמחת חיים. הוא חייכן ואהוב על חבריו בחדר ההלבשה, אבל כשהוא לא משחק, המוטיבציה שלו יורדת והוא מתחיל לזייף. המאמן ורביק לא אהב את ההתנהגות של הספרדי ונתן לו רק חמש הופעות בחלק הראשון של עונת 2007/8 לפני שהפיצוץ בין השניים הוביל לחצי שנת השאלה בהרקלס מהתחתית. שם, גרסיה דווקא פרח עם שלושה שערים ושלושה בישולים ושוב העניין סביבו גבר.

שחקן ברצלונה אנדרס אינייסטה. רויטרס
איפה הוא ואיפה החבר שלו מהנוער. אינייסטה/רויטרס

בקיץ 2008 היה הספרדי שחקן מבוקש. ויטסה כבר סגרה עם הירנביין את תנאי ההעברה והשחקן סיכם את תנאיו, אבל אז נכנסה לתמונה כרונינגן. האחרונה עמדה להחתים את החלוץ האורוגוואי סבסטיאן פרננדס (היום במלאגה), אך זה נכשל בבדיקות רפואיות והעסקה בוטלה. במועדון חיפשו מחליף והחליטו ללכת בכל הכוח על גרסיה. הירנביין קיבלה תמורתו 650 אלף יורו, לשחקן הוגש חוזה לארבע שנים בשכר גבוה יותר וההעברה לוויטסה טורפדה. האנס נילאנד, המנהל הספורטיבי של כרונינגן, חגג: "גרסיה שחקן יצירתי שיודע לכבוש ולסדר שערים לשחקנים אחרים. הקהל יאהב אותו". אם רק היה יודע כמה הוא עומד לטעות.

הקדנציה של גרסיה בכרונינגן זכורה בגלל שתי סיבות. הראשונה, משחק חוץ מול פ.ס.וו שהתקיים בדצמבר 2008. בדקה ה-31, במצב של 0:0, התעלל הספרדי בהגנת המארחים, עבר שני שחקנים, ביצע דאבל פס ובישל בווירטואוזיות בעקב שער בלתי נשכח למרכוס ברג השבדי. בסך הכל, גרסיה נהנה מעונה סבירה עם ארבעה שערים וארבעה בישולים ב-28 הופעות, אבל במקביל החלה להתפתח הסיבה השנייה - עימותים חוזרים ונשנים עם המאמן רון יאנס, האיש שהביא אותו ושחרר אותו מהקבוצה.

"אני דורש דבר אחד מהשחקנים שלי, שייתנו הכל. גונזאלו נותן מעט מאוד. הודעתי לו שהוא משוחרר לסוף שבוע ושיחשוב מה שהוא רוצה, כי לא עשינו לו שום דבר רע", אמר יאנס לאחר שניפה את השחקן מהסגל לקראת אחד המשחקים. העימותים בין השניים החריפו בעונת 2009/10. יאנס טען שהשחקן מחזיק יותר מדי בכדור, משתהה במסירה ולא עושה הגנה וקיצץ בדקות המשחק. גרסיה מצידו לא היה מרוצה ממעמדו והראה זאת בהפגנתיות. בחודש אוקטובר הודיע המאמן כי השניים שוחחו והחליטו להיפרד: "דיברנו על זה והגענו למסקנה שזה לא מסתדר ועדיף שניפרד". גרסיה שוחרר בינואר בהשאלה לוונלו, לא לפני שבילה מספר שבועות בקבוצת הנוער כעונש על הפרות משמעת.

ונלו החתימה את גרסיה כמחליף לכוכב היפני קייסוקה הונדה, שנמכר לצסק"א מוסקבה. "אם אשחק כמו שאני יודע, אני יכול להגיע להיות חשוב למועדון כמו הונדה", הצהיר הספרדי, אבל המציאות הייתה שונה. גרסיה אמנם שיחק בקביעות, אבל לא הותיר רושם מיוחד ובתום העונה הודיעה ונלו כי היא מוותרת על האופציה לרכוש אותו, לטענתה בשל עלותו הגבוהה. גרסיה חזר להירנביין ולשמחתו פגש שם מאמן אחר.

מאמן הירנביין החדש פיטר הויסטרה נתן הזדמנות נוספת לגרסיה, התרשם ממנו מאוד במשחקי ההכנה והחליט להשאירו בסגל. "הוא שחקן חכם בצורה בלתי רגילה ויודע לפעמים לצאת ממצבים בלתי אפשריים", סיפר. "מה שקרה איתו בכרונינגן לפני תקופתי לא משנה לי. הוא לקח את ההזדמנות שנתתי לו ודיברתי עם מספיק מאמנים שאמרו לי דברים טובים עליו. הטכניקה שלו טובה מאוד, אבל גם כאן יש מקום לשיפור". בסופו של דבר, גרסיה היה שחקן זניח בסגל הירנביין בעונת 2010/11 עם 15 הופעות בלבד. בסך הכל, הוא הופיע 92 פעמים בחמש עונות בליגה הבכירה בהולנד וכבש 13 שערים.

למרות המספרים המאכזבים, בהולנד יודעים היטב להעריך את הכישרון הגדול הטמון ברגליים של גרסיה. מצד שני, מגדירים כאותו כמעין "ילד רע". לא טיפוס שלילי ובעייתי במלוא מובן המילה, אבל אחד שמהר מאוד ניתן לזהות מתי הוא לא מרוצה. מבחינת האופי, יש המשווים בינו לבין לואיס סוארס. "שחקנים כאלה מאוד רגישים לדקות המשחק שלהם ומאוד רע להם לשבת על הספסל", אמר בעבר המאמן יאנס, שהדריך את גרסיה בכרונינגן. אוהדים בקבוצות בהן שיחק טענו בפורומים השונים כי גרסיה "מוכשר, אבל שחקן עצלן ללא שום ביקורת עצמית".

השחקן עצמו, אגב, מודע היטב לביקורות נגדו בהולנד ומבחינתו, מדובר בהבדלים במנטאליות. "נמאס לי מאנשים שמתלוננים על המנטאליות שלי. בהולנד אני מטרה קלה והפכו אותי לשחקן שאי אפשר לאמן כי אני שונה מהנורמות המקובלות כאן. המנטאליות שלי ספרדית ודרום אמריקאית והיא שונה מהחשיבה בהולנד", סיפר בראיון שהעניק בעבר. "אני שחקן יצירתי שאוהב לעשות דברים יפים. יש לי סגנון מיוחד. אני נלחם בשביל הקבוצה, אבל דרך המשחק שלי כוללת לקיחת סיכונים ולא כל מאמן אוהב את זה. לא נכשלתי בכרונינגן, אבל לצערי קיבלתי החלטה לא נכונה בבחירת הקבוצה ולא בפעם הראשונה. גם המעבר מאגוב להירנביין היה טעות. אני תמיד בוחר קבוצות לפי הרגש, ולצערי ההרגשה שלי בגדה בי כמה פעמים. עם המאמן הנכון, אני יכול להגיע לטופ".

את הדברים הללו אמר גרסיה לפני שנתיים ומאז נראה כי הוא השלים והבין שהקריירה שלו לא תיקח אותו שוב לריאל מדריד. מבחינתו, הכי חשוב הוא למצוא מקום בו יוכל ליהנות מכדורגל, להירגע ולקבל חופש פעולה לעשות דברים יצירתיים ויפים על הדשא. לפיכך, הבחירות בקפריסין וישראל פשוט אידיאליות עבורו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבין שלרמות הגבוהות הוא לא יחזור, ולכן קפריסין וישראל היו הבחירות הטובות עבורו. גרסיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביוני 2011 שהה גרסיה עם חברתו בחופשה ושקל את עתידו. היו מונחות בפניו כמה הצעות, בעיקר מקבוצות קטנות בהולנד, אבל הוא רצה שינוי. כשצלצל הטלפון ועל הקו השני היה ג'ורדי קרויף, ההתלבטות הגיעה לסיומה. שלושה ימים לאחר מכן הגיע גרסיה ללרנקה וחתם על חוזה לשנתיים בקבוצה הכי הולנדית באי השכן. "הייתי צריך שינוי גדול. הייתי יותר מדי זמן בהולנד. בקפריסין אני רגוע יותר, מזג האוויר מצוין והכדורגל טוב". סיפר השחקן במהלך העונה שעברה.

גרסיה התאקלם במהרה בקפריסין והפך לכוכב. הוא כבש 17 שערים בכל המסגרות - המבקיע המצטיין של הקבוצה - למרות שהחמיץ כשליש ממשחקי העונה בגלל פציעות, הוביל את א.א.ק להופעה היסטורית בשלב הבתים של הליגה האירופית, למקום החמישי ולחצי גמר הגביע. "הוא היה השחקן הכי טוב בליגה הקפריסאית אשתקד", טוען העיתונאי אנדראס ונטוריס. "אוהדי א.א.ק קראו לו: 'אל מאגו' (הקוסם בספרדית - ע.מ). החיסרון היחיד שלו הוא שהוא לא בדיוק שחקן הגנה מצטיין. בחלק השני של העונה הוא גם סבל מכמה פציעות, אבל לא היו לו בעיות חמורות".

קרויף, בניגוד למאמניו של גרסיה בעבר, דווקא הסתדר מצוין עם הספרדי. מיד עם מינויו למנהל הספורטיבי של מכבי תל אביב החליט ההולנדי כי גרסיה יהיה שחקן הרכש היחיד שיביא עמו מלרנקה. הקשר קיבל מסר ברור ומיהר לפעול. מיד לאחר סיום העונה שלח סוכנו מכתב להנהלת לרנקה בו הבהיר כי השחקן מבקש לממש את אופציית היציאה בחוזהו בסכום הנקוב – 225 אלף יורו. המגעים עם הצהובים נסגרו כבר לפני מספר שבועות, כפי שנחשף בוואלה! ספורט, וביום ראשון גרסיה חתם לשלוש שנים והפך לרכש הראשון של מכבי תל אביב בעידן החדש.

מקצועית, העמדה המועדפת על גרסיה היא הקשר מאחורי החלוץ, מעין מספר 10 התקפי יותר. בלרנקה, הוא שיחק לעיתים כחלוץ מרכזי או כשחקן כנף שמאל שחותך למרכז עם הרגל ההפוכה. מבחינה התקפית, מדובר בשחקן מגוון עם חוש ריח נהדר לשערים, בעיטה נהדרת גם ממרחק וטכניקה יוצאת דופן. אם אוסקר גרסיה ינהיג את ה-4-3-3 של ברצלונה בקרית שלום, הוא יוכל להשתמש ברכש שלו במספר עמדות: '9 מדומה' (מסי), השחקן שמאחורי החלוץ המרכזי (אינייסטה) או כשחקן כנף. כך או כך, הצהובים אמורים להרוויח שחקן שיוסיף להם המון אופציות התקפיות ועם כל הנתונים להיות אחד הבולטים בליגת העל בעונה הבאה.

אלא שמכבי תל אביב היא לא לרנקה. מדובר במועדון הרבה יותר גדול עם ציפיות ושאיפות גדולות. גרסיה, שהיה הכוכב הבלתי מעורער של הקפריסאים, הוא שחקן ללא ניסיון במאבקי אליפות ומעבר לכך, הוא ימצא עצמו מוקף בשחקני התקפה שבדיוק כמוהו אוהבים את הכדור ואוהבים לכבוש שערים. על המאמן אוסקר גרסיה תוטל המשימה למצוא את האיזון הנכון. על הנייר, שחקן כזה אמור לשחרר את ברק יצחקי ואלירן עטר, שנאלצו אשתק לבנות לעצמם כמעט לבד את מצבי ההבקעה. מצד שני, קלחת האגו הזו יכולה גם להתפוצץ בפרצוף.

למעשה, שחקן בתפקיד של גרסיה זה בדיוק מה שהיה חסר למכבי תל אביב בשנים האחרונות. אם הולכים אחורה, מאז הפרישה של אבי נמני, נוסו בעמדה הזו ללא הצלחה איביצ'ה אילייב, יוסי שבחון ואפילו גיז'רמו ישראלביץ' וברק יצחקי. אשתקד היה לצהובים את החלק הקדמי המוכשר בליגה, אבל מוטי איוניר וגם ניר לוין לא הצליחו למצוא שחקן שישמש כחוט המקשר בין הקישור ההגנתי לחלוצים וכך המשחק של מכבי תל אביב נתקע.

עוד אחד שהיה אמור למלא את משבצת בעל הבית ונכשל הוא האריס מדוניאנין. יש לא מעט נקודות דמיון בין הבוסני לספרדי. שניהם נחשבו לכישרונות על כנערים והקריירה של שניהם לא הצליחה לנסוק למקומות הרצויים ודשדשה בבינוניות. שניהם גם הוגדרו כשחקנים בעייתיים עם מניירות של כוכבים. הקריירה של מדוניאנין בצהוב הייתה מלאה בתקריות ולמרות שהציג לפרקים יכולת טובה, הוא צפוי לעזוב בטונים די צורמים. קרויף יבחר כנראה שלא להתמודד עם האגו של מדוניאנין, אבל הוא לוקח שחקן שיכול להיות בעייתי לא פחות. האם מה שלא עבד אצל מדוניאנין, יצליח הפעם? תשפטו בעצמכם.

שחקן מכבי תל אביב האריס מדוניאנין. קובי אליהו
יותר מדי נקודות השקה. מדוניאנין/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully