וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריניו לא היה עושה זאת טוב יותר

יונתן אליהו

11.6.2012 / 15:15

המערכת תוקנה, הסגנון הוחלף, היריבה מסוכסכת. כך מחקה ריאל מדריד בכדורסל את היתרון המקצועי של ברצלונה. זה יספיק לאליפות?

ה-19 בפברואר 2012 ייזכר כיום בו השיבה מחלקת הכדורסל של ריאל מדריד את אמון הקהל, כל שכן את האמון בעצמה. זה קרה כשהבלנאנקוס למודי האכזבות התייצבו לגמר הגביע הספרדי בברצלונה מול בארסה, זו שבשנים האחרונות הכתה בה שוב ושוב שוק על ירך במפגשים ביניהן. במפגן כוח מרשים, ולעיני רבבות קטאלנים ביציעים, הביסה ריאל את בארסה הפייבוריטית 74:91 ורשמה תואר ראשון מאז שנת 2007. היש תענוג גדול מזה עבור האוהד המדרידאי הממוצע? היה זה הערב בו הראתה ריאל קבל עם ועדה כי חדלה מלהיות השטיח של בארסה בדרך לתארים, ערב בו הוכיחה שהיא מוכנה להתחרות שוב על כל הקופה.

מפגשי ה"אל קלאסיקו" הבאים סיפקו אשרור לתחושה שהתהוותה, כשריאל ניצחה במגרשה הביתי ואילו בברצלונה נכנעה רק בשניות הסיום לאחר שהוליכה רוב המשחק. לכן, אין זה פלא שערב משחק מספר 3 בסדרת הגמר המרתקת מול בארסה, ריאל מגיעה כפייבוריטית, כשהיא ניצבת מרחק שני ניצחונות ביתיים מאליפות ספרד. "אני רואה את הסדרה הזאת כהתמודדות בין שתי קבוצות שוות, אין בגמר הזה פייבוריטית", אמר מאמן ריאל פאבלו לאסו, עוד בטרם נפתחה הסדרה. כיצד הפכה ריאל את מאזן הכוחות, אם כן, ומהן ההתרחשויות שגרמו לכך שתוכל להסתכל על ברצלונה בגובה העיניים, כפי שמשתקף מהציטוט של לאסו? או שמא זו ברצלונה שנחלשה ביחס לשנים עברו?

עניין של התאמות

מה ריאל מדריד לא עושה בשנים האחרונות בכדי לשוב ולהיות בצמרת הכדורסל האירופאי כפי שהייתה בעבר. קברניטי המועדון הנחיתו מאמנים מעוטרים, ביצעו החתמות מפוצצות אך שום דבר מזה לא סייע. אם תשאלו את אנטוניו מאסייראס, אחד מאנשי הכדורסל הוותיקים והמוערכים בספרד, ששימש זה לא מכבר כמנהלה המקצועי של ריאל (ובתפקיד דומה בברצלונה במשך קרוב לעשור), הקבוצה צועדת בכיוון הנכון, לא רק החל מהעונה הנוכחית. "אפשר לראות שבריאל נבנתה מערכת בריאה יותר, כזו שמאפשרת יותר להצליח", אומר מאסייראס בראיון לוואלה! ספורט.

"זה בא לידי ביטוי בהרבה דברים. למשל, העובדה שרוב השחקנים בסגל הנוכחי משחקים יחד כבר שנתיים ובחלק מהמקרים אפילו יותר. אז נכון שזה עוד לא הביא להצלחות גדולות, אבל כך בונים שושלת. אשתקד הם העפילו לפיינל פור היורוליג, שזה כבר הישג יפה בשביל ריאל. ברצלונה התחילה לגבש את הסגל שמשחק עבורה כיום כבר ב-2006 וזה מה שהביא לה את ההצלחות בהמשך הדרך. אתה רואה שבשנים האחרונות יש בריאל מחשבה לטווח הרחוק ובזבוז הכספים התמתן. החתמתם של רודי פרננדס וסרג' איבקה במהלך השביתה הם היוצאים מהכלל, כי כאן היה עניין של גימיק שיווקי שמעבר למניעים מקצועיים טהורים. אבל רק מעצם העובדה שהקבוצה לקחה שחקנים ממחלקת הנוער שלה כמו יול ומירוטיץ', והפכה אותם לשחקנים מובילים בקבוצה הבוגרת, אפשר ללמוד שהמערכת הפכה להיות בריאה וסבלנית יותר. כך שזה לא משהו פתאומי וזה לא התחיל היום".

יחד עם זאת, השינוי המשמעותי ביותר של ריאל לעומת העונות שעברו, כך נראה, הוא סגנון המשחק, שהשתנה מקצה לקצה. ריאל הפכה העונה לאחת מקבוצות ההתקפה המרשימות ביבשת, כזו שדוגלת בקצב משחק מהיר ובחופש יצירתי לשחקניה. "בסופו של יום זה סגנון שמתאים יותר לסגל השחקנים הזה מאשר הסגנון האיטי והסכמתי שאטורה מסינה ניסה להנחיל לקבוצה הזאת. שחקנים כמו סרחיו יול ורודריגס באים לידי ביטוי בצורה הרבה יותר טובה בסגנון הנוכחי", קובע העיתונאי ג'ון דה לה פרסה. "במהלכים של ריאל בעונת ההעברות ראו שהיא מנסה לבנות קבוצה צעירה ותוססת יותר, הרי אף אחד משחקני הרכש הוותיקים והשבעים שהביא אטורה מסינה לא נשאר בקבוצה. אין בקבוצה אף שחקן שחצה את גיל 30, למעט פליפה רייס הקפטן. אבל מעבר לזה, גם אם בריאל יגידו שלא, נראה שהקבוצה שלהם נבנתה כדי להתמודד ספציפית מול ברצלונה.

הם החתימו את ג'ייסי קארול שהוא התשובה של ריאל לנבארו. הם החתימו באמצע העונה את קייל סינגלר, עוד סמול פורוורד אידיאלי, בכדי להתמודד עם פיט מייקל של בארסה. יותר מזה, כמעט כל השחקנים בסגל של ריאל קולעים טוב מבחוץ, דבר חשוב מאוד נגד ברצלונה, כי ההגנה האימתנית שלה בנויה קודם כל על סגירת הצבע, ורק לאחר מכן קו השלוש".

"ההתאמות האלו משתלמות, כי בכל הפעמים שהן נפגשו העונה לבארסה פשוט לא הייתה תשובה לריאל", מחזק אנטוניו מסייראס. "ההגנה המצוינת של בארסה לא עובדת על ריאל, היא מגיעה לממוצעי הקליעה הרגילים שלה בלי הרבה בעיות בינתיים. אחת הסיבות הן שקשה מאוד להתכונן לריאל כי הצרות יכולות לבוא מכל שחקן, כי כולם מוכשרים התקפית וכולם עולים לשחק עם ביטחון. ריאל לא הקבוצה הכי מסודרת שיש, אבל אולי הכי מסוכנת ולא צפויה שיכולה להיות".

איזו בא(ר)סה

ברור כי צמצום הפערים אינו מקורו אך ורק בשדרוג שעברה ריאל מדריד, אלא גם כן, ואולי לא פחות, בהיחלשותה של בארסה. הקאדר הנוכחי של הבלאוגרנה, שכבר עבר כברת דרך יחד וידע הצלחות גדולות, נראה כמי שזקוק לרענון מסוים. הסינרגיה שנוצרה בין השחקנים נפגמה קמעה. למרות זאת, בארסה הצליחה לשמור בחלק המוקדם יותר של העונה על דומיננטיות גם בליגה המקומית, בה סיימה את העונה הרגילה במקום הראשון וגם ביורוליג, בה העפילה די בקלות לפיינל פור.

אך הקשיים החלו לצוץ לקראת השלבים המכריעים של העונה. "בארסה עברה עונה לא קלה בכלל. היא כמעט ולא הצליחה לשמור על סגל מלא, כשבכל רגע נתון שחקן אחר היה פצוע במידה כזאת או אחרת", אומר העיתונאי נאצ'ו מנדסה. "לכן היא הגיעה לישורת האחרונה של העונה בכושר לא מרשים בכלל. נבארו שהוא הבסיס של כל הקבוצה הזאת סוחב איתו פציעה כבר מספר חודשים וממשיך לשחק, פיט מייקל לא חזר מהפציעה הארוכה שלו בשנה שעברה כמו שציפו, והוא תורם הרבה פחות ממה שתרם קודם לפציעה".

בעוד שקבוצת הכדורגל של בארסה היא הקבוצה שכולם אוהבים לאהוב, קבוצת הכדורסל קנתה לעצמה בעונה הנוכחית לא מעט מבקרים. זאת בעקבות סגנון המשחק המבוקר וחסר ההשראה שלה, שעומד בניגוד גמור לאתוס שכל כך מייצג את ברצלונה. "בגלל שהקבוצה איבדה מעט מכוח האש התקפי שלה העונה, היא הפכה עם הזמן יותר ויותר לקבוצה הגנתית מובהקת", מציין מנדסה. "גם בשנים קודמות היא הייתה קבוצת הגנה בראש ובראשונה, אבל גם כזו שניסתה מדי פעם לעשות מהלכים בהתקפה, לרוץ יותר. האמת שגם בשנים עברו היה לה יותר אופציות וכישרון התקפי. העונה היא שידרגה עוד יותר את הפן ההגנתי, אבל התקפית היא נסוגה כמה צעדים אחורה. ההתקפה שלה שבלונית באופן מחריד. לפעמים נדמה כי היא עסוקה בעיקר בלהרוג את המשחק במקום להפוך אותו למהנה".

"כשמסתכלים על הסגל של בארסה, מבינים עד כמה הכישרון שלה לא מנוצל על ידי המאמן שלה", אומר ג'ון דה לה פרסה. "הרי יש לה כמה וכמה שחקנים שיכולים לעשות הרבה בהתקפה, אך מסיבה מסוימת הקבוצה תלויה באופן גס מדי ביכולת של נבארו ולורבק. אז נכון שהם סופרסטארים, אבל יש גם הרבה יתרונות אחרים שאפשר לנצל בסגל. הרי שחקנים כמו אידסון, אינגלס או הוארטס שנקנו בכסף גדול נראים כמעט מסורסים בתבנית המשחק של בארסה, הם מסוגלים להרבה יותר ממה שהם מראים".

על רקע המפגש המחודש בין שתי הענקיות הללו בסדרה, מה שלא קרה במסגרת הליגה המקומית מאז סדרת גמר הפלייאוף בין השתיים ב-2006, נרשמת תהודת שיא בספרד סביב הסדרה. זכויות השידור למשחקים נקנו על ידי הערוץ הממלכתי המרכזי של ספרד LA 1 (למעט הזכויות של משחק מספר 1 בסדרה) וישוחקו בשעות הפריים טיים, לוקסוס ששמור בספרד בעיקר לכדורגל וכמעט אף פעם לא לענף הכדורסל, בוודאי כשלא מדובר במשחקי הנבחרת הספרדית.

במשחק האחרון בסדרה נרשם נתח צפייה של כ-15.3% במחציתו השנייה של המשחק, נתון מכובד בהחלט כשלוקחים בחשבון את משחקי היורו ששוחקו בה בעת. "אווירה כמו שהייתה במשחק המכריע בחצי הגמר נגד קאחה לבוראל לא הייתה הרבה שנים במדריד, וכל זה רק מציפייה להעפיל לגמר ולפגוש את בארסה. עכשיו כשהציפייה התממשה, נראה שהולכת להיות במדריד אווירה נהדרת", סבור נאצ'ו מנדסה. משחק מספר 3 שייערך הערב (23:00 שעון ישראל), עשוי להיות משחק המפתח בדרך לקביעת זהות האלופה.

"נכון שריאל נראית טובה יותר ושהיא תשחק את שני המשחקים הקרובים בבית שלה, אבל לא הייתי ממהר להספיד את ברצלונה", חותם אנטוניו מאסיירס. "לבארסה יש המון ניסיון במשחקים מהסוג הזה, ויש לה שני כוכבי על כמו נבארו ולורבק שיכולים להכריע משחק לבדם. אני חושב שיתרון הביתיות משחק תפקיד קטן יחסית במקרה הזה. במשחק האחרון, בו ריאל ניצחה, דווקא בארסה נראתה טוב. במשך דקות ארוכות במחצי השנייה היא הצליחה, לראשונה העונה, לגרור את ריאל לקצב שהיא רוצה, כך שאולי זה סימן לבאות. מצד שני, ריאל תבוא עם המון ביטחון כי הניצחון במשחק האחרון ייתן לה דחיפה מנטאלית עצומה. בכל מקרה, יהיה קרב מרתק".

ריאל מדריד השוותה ל-1:1 את סדרת גמר הפלייאוף

כדורסל אירופאי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully