וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקפה האחרונה של הגדול מכולם

12.6.2012 / 13:40

קנניסה בקלה, אולי גדול הרצים למרחקים ארוכים, חוגג 30. איך הוא עשה זאת ומה יש לו למכור בלונדון אחרי האסונות שפקדו אותו

בכל תחרות שבה משתתף יוסאין בולט, תמיד יהיה מישהו שישאל את עצמו למה האתלט הפופולארי בעולם מתנהג כפי שהוא מתנהג? מעבר לכך שהתשובה נמצאת בגוף השאלה, צריך לחשוב לרגע מה היה קורה אם בולט לא היה כזה מתלהב ומוחצן? מה אם השיאים שלו היו קצת פחות נדירים, וכל ניצחון שלו היה נגמר בחצי חיוך צנוע?

כנראה שבולט בעצמו נתן את התשובה לאותה שאלה, דווקא כשהתייחס באחד הראיונות שלו לקנניסה בקלה. הספרינטר הג'מייקני אמר שאנשים בעולם לא יודעים להעריך מספיק את ההישגים של בקלה בריצות למרחקים ארוכים. המשפט הזה תפס המון כותרות כי מי שאמר אותו היה יוסאין בולט. מישהו בכלל זוכר שקנניסה בקלה אמר פעם את המשפט הבא? "אני מוכן לקבוע מרחק באמצע הדרך בין הספרינט לריצות הארוכות ולהתחרות ביוסאין בולט, אם הוא יסכים".

את זה פחות זוכרים כי בקלה לא עושה הצגות לקהל. הוא חושב בעיקר על העם האתיופי ולא על הפריצה לעולם המערבי. האנגלית שלו הייתה גרועה במשך שנים והאישיות שלו, מה לעשות, פחות סקסית מזו של יוסאין בולט וגם של המנטור שלו היילה גברסילאסי. ובכל זאת, בשבוע שבו האתלט הענק הזה חוגג יום הולדת 30 (13/6), ועוד בקיץ בו יתקיימו משחקים אולימפיים שבהם הוא ינסה לעשות משהו באמת מיוחד - אי אפשר שלא להצדיע לו ולבדוק למה באמת אפשר לצפות ממנו בחודשיים הקרובים?

קנניסה בקלה רץ אתיופי חוגג ניצחון. Mark Dadswell, GettyImages
אחד האתלטים הגדולים בכל הזמנים. קנניסה בקלה/GettyImages, Mark Dadswell

כבר ציינו שקנניסה בקלה לא הצליח להגיע למעמדו של יוסאין בולט, כך שזה די מחייב מבחינתנו לספק קצת רקע. עד לפני שלוש שנים, בקלה היה הרץ למרחקים ארוכים הטוב בעולם, והוא שלט בתחום שלו במשך שש שנים. זה בא לידי ביטוי בשתי מדליות זהב אולימפיות בריצת ה-10,000 (2004 ו-2008), בדאבל אולימפי בבייג'ינג 2008 (5,000 ו-10,000 מטרים), בשני שיאי עולם שמחזיקים מעמד עד היום במרחקים האלה, במדליית כסף אולימפית ב-5,000 מטרים (אתונה 2004), 4 אליפויות עולם ב-10,000 מטרים ו-11 אליפויות עולם בריצות שדה (לשני מרחקים). אם זה לא מספיק, בקלה היה האתלט היחיד אי פעם שהשלים סוג של גרנד סלאם בריצות ארוכות והחזיק בכל התארים האפשריים בו זמנית: המשחקים האולימפיים, אליפות העולם, אליפות העולם באולם ואליפות העולם במירוצי שדה.

קנניסה בקלה רק בן 30, אבל הוא עבר כל כך הרבה. כעת הוא מספר שנותרו לו עוד שני חלומות: 1. לזכות במדליית זהב אולימפית שלישית ב-10,000 מטרים ולהפוך לראשון בהיסטוריה שעושה זאת (כיום בקלה חולק שתי זכיות עם פאבו נורמי, אמיל זאטופק, לאסה וירן והיילה גברסילאסי). 2. לסיים את קמפיין לונדון 2012 בהצלחה, לעבור לריצת המרתון ולשבור גם בה את שיא העולם.

הבעיה של בקלה היא מצבו הפיזי. כפי שנכתב כאן, הוא שלט בריצות הארוכות עד שנת 2009, אבל לאחר מכן סבל מסדרת פציעות טורדניות שהשביתו אותו מפעילות ליותר משנתיים. ניסיון הקאמבק שלו לא צלח, כשבאליפות העולם בקיץ שעבר בדרום קוריאה הוא פרש במהלך ריצת ה-10,000 ואיבד את התואר. עם זאת, באותו הקיץ בדיוק הוא חזר לעצמו בתחרות ליגת היהלום בבריסל וקבע את תוצאת העונה שעברה בריצה הזאת. "התחרות בבלגיה עזרה לי מאוד, וחיזקה את הביטחון העצמי. צריך להבין שבמשך הרבה זמן חשבתי שאני לא אוכל לחזור לרוץ בגלל הפציעות. ניסיתי לחזור להתאמן ובמקרים רבים נשברתי בגלל כאבים חזקים. בסופו של דבר האנשים הקרובים אליי דחפו אותי: אשתי, המשפחה והחברים, הצוות הרפואי וכמובן שאלוהים".

קנניסה בקלה, רץ אתיופי. רויטרס
חשב שהוא לא יוכל לחזור לרוץ. קנניסה בקלה אחרי פרישתו באליפות העולם/רויטרס

גם את העונה הנוכחית, 2012, פתח קנניסה בקלה במה שנראה כמו חוסר יציבות. הוא סיים מחוץ לעשירייה הראשונה בריצת שדה מסורתית שמתקיימת מדי שנה באדינבורו, בה הוא ניצח פעמים רבות בעבר. שלושה חודשים לאחר מכן הוא הרגיע את מעריציו כשניצח במרוץ מסלול ל-10 קילומטרים באירלנד. את עונת ליגת היהלום הוא פתח לפני מספר שבועות עם מקום שביעי בריצת ה-3,000 בדוחא, לאחר מכן סיים במקומות 5, 4 ו-5 בריצות 5,000 שהתקיימו בשנחאי, יוג'ין ואוסלו. עד למשחקים האולימפיים הוא מתוכנן לרוץ פעם נוספת ל-5,000 מטרים בפריז, כהכנה אחרונה למשחקים האולימפיים בלונדון, שם הוא צפוי להשתתף בריצות ל-5,000 ו-10,000 מטרים.

כפי שזה נראה, בקלה לא נמצא בכושר מספיק טוב כדי להגן על התואר האולימפי שלו בריצת ה-5,000. יתכן והוא מנצל את המרחק הזה בתחרויות באירופה רק כדי לעבוד על המהירות שלו לצורך המרחק הכפול. את כושרו הנוכחי בריצת ה-10,000 נדע רק בלונדון 2012, כשמדובר במקצוע שמתחרים בו פעם אחת, ללא מוקדמות. הריצה הזאת תתקיים ביום התחרויות השני באצטדיון האתלטיקה, ב-4 לאוגוסט. בניגוד לחבריו לנבחרת האתיופית, קנניסה בקלה לא היה צריך לעבור שום מבחן כדי להבטיח את מקומו בלונדון 2012. הוא קיבל כרטיס חופשי כי חוץ ממנו, עם שלם באתיופיה חולם על היסטוריה עם זהב שלישי ברציפות בלונדון 2012. עם שלם רואה את קנניסה בקלה כספורטאי מספר 1 כיום באתיופיה, ובמדינה שיש בה רמת אתלטיקה כל כך גבוהה, זה לא תמיד מובן מאליו. בקלה אמנם לא הצליח "לפרוץ את החומה" של העולם המערבי עם האישיות הצנועה שלו, אבל האתיופים מכירים טוב את סיפור חייו המרגש. הם עמדו מאחוריו כשהוא זכה לראשונה באליפות העולם ב-2003 בגיל 21, והם עשו זאת גם כעבור שנתיים כשארוסתו אלם טקאלה מתה מהתקף לב בזמן שהתאמנה יחד איתו. באותה שנה מצערת הם הבינו מה עובר עליו כשלא תיכנן נכון את אחת הריצות שלו והפסיד רק בגלל שהתחיל את הספרינט הקפה אחת מוקדם מדי בעקבות האירוע הטראגי. שנתיים לאחר מכן האתיופים חגגו איתו את חתונתו לשחקנית הקולנוע המקומית דנאוויט גברגזיאבר. ב-2008 הוא הצליח להרשים אפילו יותר מהיילה גברסילאסי, כשזכה בדאבל האולימפי בריצות ארוכות ושיחזר את הישגו של רץ אתיופי אגדי אחר - מירוץ ייפטר שעשה את זה במוסקבה 1980.

חוץ מזה, בזמן שבהרבה מקומות אחרים כבר שכחו מקנניסה בקלה בתקופה האחרונה, באתיופיה המשיכו תמיד להאמין בו, תוך כדי שהם מחבקים ומטפחים את אחיו הצעיר, טאריקו. בחודש שעבר בהנגלו שבהולנד, טאריקו היה זה שניצח בתחרות שנקבעה במבחנים האתיופיים לקראת לונדון 2012 בריצת ה-10,000. זה אומר שפרט לכרטיס החופשי שקיבל קנניסה בקלה, אחיו הצעיר זכה באחד משני הכרטיסים הנוספים אחרי תחרות קשה במיוחד.

קננייסה בקלה חוגג בבייג'ינג 2008 יחד עם טאריקו בקלה ואברהם צ'רקוס. Julian Finney, GettyImages
בשנים האחרונות, הם מתחרים ראש בראש. קנניסה בקלה/GettyImages, Julian Finney

אפשר לנסות ולהיות דרמטיים ולספר שהסכנה הגדולה של קנניסה בקלה בקרב על התואר תהיה מצד אחיו הצעיר. אבל אם להיות ריאליים, עדיין קשה להצביע על בקלה כפייבוריט עיקרי לזכייה בגלל כל מה שקרה בשנים האחרונות, ואחיו הצעיר הוא בטח לא הרץ הטוב ביותר אחריו. קצת אחרי שטאריקו בקלה ניצח בהנגלו וקבע את תוצאת השנה בעולם, התקיימו המבחנים הקנייתים לריצת ה-10,000 ביוג'ין שבארצות הברית, ו-7 הראשונים רצו מהר יותר ממה שקבע האתיופי הראשון בהנגלו. זה לא אומר כלום כי מדובר בריצות טקטיות, אבל זה בהחלט מוכיח שבלונדון 2012, יהיו לפחות שלושה קנייתים חוץ משני אתיופים שיאיימו על קנניסה בקלה. מדובר בוילסון קיפרופ, מוזס מסאי ובריטאן קארוקי. מבחינת הבריטים, ואולי מבחינת כל מי שעקב אחרי ריצות ארוכות בתקופה האחרונה, המתחרה העיקרי של קנניסה בקלה אמור להיות בכלל מו פארח - בריטי ממוצא סומלי שמפלס את דרכו בשנתיים האחרונות בדרך הנכונה לתואר הרץ למרחקים ארוכים הטוב ביותר כיום.

אם מתאמצים אפשר למצוא עוד כמה מתחרים שיעשו צרות, אבל כשכותבים על ספורטאי כל כך ענק, אי אפשר שלא להתחמק מהקלישאות הידועות. במקרה הזה - רק בקלה יוכל להפסיד לעצמו. כשמדובר בריצת 10,000, זו האמת. האיש הזה ניצח את כל הריצות במרחק הזה, פרט לריצה האחרונה באליפות העולם שבה הוא פרש 10 הקפות לסיום. ריצת ה-10,000 בלונדון תהיה ככל הנראה האחרונה בקריירה שלו, קריירה שפרט לאינספור תארים ושיאי עולם, התאפיינה ביכולת שלא נראתה כמוה לעולם על ידי אף אחד אחר - היכולת לסיים ריצה כל כך ארוכה בספרינט כל כך מהיר. מעריציו האדוקים של קנניסה בקלה זוכרים אותו מסיים ריצת 5,000 בשנת 2003, כשאת 400 המטרים האחרונים הוא רץ בזמן של 52:63 שניות (לצורך ההשוואה, מדובר בזמן שהוא באזור השיא הישראלי לנשים ב-400 מטרים, שכיום אף אחת לא מתקרבת אליו). ואם לדבר פחות על מספרים, קנניסה בקלה הוא ללא ספק הרץ שידע להתנהל יותר טוב מכל אחד אחר בריצות טקטיות ללא מכתיבי קצב. האתלט שבמשך שנים אימן את עצמו, ידע גם להכתיב לעצמו את הקצב ולעשות מזה בסופו של דבר ניסים ונפלאות. עם כל היכולות הנדירות האלה הוא יגיע לללונדון 2012, וקשה להאמין שלגיבור אולימפי מהסוג הזה, היה מה לחפש שם אם הוא לא היה חושב, שלפחות לערב אחד בגיל 30 וקצת, הוא יוכל לשחזר את היכולות האלה על המסלול ולתרגם אותן למשהו היסטורי, שידברו עליו עוד הרבה שנים והוא לא קשור ליוסאין בולט.

קנניסה בקלה רץ אתיופי חוגג עם מעריצים אתיופים. Michael Steele, GettyImages
עם שלם יהיה מאחוריו בלונדון. קנניסה בקלה/GettyImages, Michael Steele

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully