וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהרת הזמן

ד"ר יונה קוסאשווילי

30.5.2012 / 16:51

בוריס גלפנד אינו נופל מווישוונתאן אנאנד, אבל בשובר השוויון נקלע לבור בגלל היכולת של ההודי לחסוך זמן במסעים. רב האמן ד"ר יונה קוסאשווילי עם הפרשנות

וישוונתאן אנאנד הגיע לטורניר הגמר מול בוריס גלפנד בתור אלוף העולם המועמד לניצחון ודאי, גם מכיוון שהוביל על גלפנד בדירוג העולמי. בוריס סומן על ידי הפרשנים כאנדרדוג, אבל אני מלכתחילה לא חשבתי שהוא יריב נחות. מדובר בשחקן עיקש וחזק מאוד בדו-קרב, משחקים של אחד על אחד. אני לא זוכר שהוא הפסיד בדו קרב כזה בחמש השנים האחרונות.

מה שמאפיין את בוריס הוא היותו שחקן יציב ביותר. כל הקרב הזה היה מאוד צמוד, ואי אפשר לומר שאנאנד גילה רמה שחמטאית גבוהה יותר משל גלפנד. בניגוד לעמדות הפרשנים, היו מספר משחקים שבהם אנאנד הגן וחילץ תיקו, כשהניצחון של גלפנד היה ניצחון של מאבק, בעוד הניצחון של אנאנד נבע מטעות של הישראלי. זו לא הייתה טעות שקשורה לשחמט נטו, אלא שגיאה שנבעה מנפילת מתח, בוודאי שלא מהבדלי רמות. לאנאנד יש כישרון עצום ואינטואיציה מדהימה, וזה מה שהכריע בסופו של דבר את שובר השוויון. בסופו של דבר, מדובר בשחמטאי מעולה. מה היה ההבדל בסדרה עצמה לפני שוברי השוויון? קשה להגדיר, אלה ניואנסים קטנים שאנשים מוצאים כדי להגדיר הבדלים בתחום המכוניות, למשל, כמו ההבדל בין מאזדה וטויוטה.

היתרון של אנאנד היה בולט היום, משום שהוא אחד השחקנים החזקים בעולם, במיוחד במשחקונים מהסוג הזה שדורשים חיסכון בזמן. הצריכה שלו מינימלית, והוא ניצל את התכונה הזו עד הקצה. במשחק הראשון שני השחקנים היו מאוד עצבניים – שגיאות על הלוח והרבה תפניות. שניהם החמיצו מצבי ניצחון, כך שאפשר להגיד שהתיקו היה די מוצדק. במשחק השני אנאנד קיבל יתרון גדול בזכות ההכנה הביתית. גלפנד הוריד הרבה זמן מהשעון ונקלע למצב לא פשוט, אבל נחלץ. הבעיה היא שהוא הלך קצת רחוק מדי ולא כפה תיקו בשלב שיכול היה לעשות זאת. אנאנד יצר לחץ, לגלפנד לא נותרו שניות על השעון והניצחון הלך להודי.

המשחק השלישי היה אבוד במסע ה-20, שוב בגלל מחסור בזמן. כשהרגיש שהוא במצב מסוכן ביותר, אנאנד הימר על כל הקופה ו"בילף" עמדת איום על המלך הוא בנה על זה שגלפנד לא ימצא פיתרון למשחק המסוכן שלו וכך אכן היה. היתרון הלך והתמוסס, שוב בגלל קוצר זמן. מבחינה שחמטאית נטו זה היה משחק של גלפנד – אין ספק שלו הייתה זו התמודדות רגילה, בוריס היה מסיים מהלכים ספורים לאחר מכן בניצחון.

במפגש האחרון והמכריע ראינו את הניסיון של שני היריבים הללו, שמכירים אחד את השני למעלה מ-25 שנה. הלבן (אנאנד) היה צריך תיקו, התבצר וניסה לכפות אותו. גלפנד הצליח לייצר סיכויים ממצב כמעט בלתי אפשרי בזכות יוזמה מרובה שלו. הוא ניסה למצוא פתרונות יצירתיים כדי להישאר בתמונה, אבל זה לא הספיק מול שחקן גדול כמו אנאנד. בשורה התחתונה, זו הייתה הופעה מדהימה של בוריס. אני לא רואה אחרים שהיו נותנים לאנאנד כזה פייט ועם טיפה יותר מזל או ריכוז בשלבים מסוימים הוא היה מנצח. אנאנד עשה את מה שצריך והתואר נשאר שלו.

בראייה עתידית, אני מקווה שהחשיפה לטורניר הזה תעזור לענף בארץ. ישראל היא מעצמת שחמט בזכות המסורת של המשחק, שקיבלה דחיפה משמעותית מהעלייה הרוסית. הבעיה הקבועה היא מחסור בתקציבים. הבסיס להצלחה הוא הכנסת המשחק כתחום העשרה בבתי הספר. שחמט מפתח המון תכונות מוכחות, כחשיבה מתמטית, חשיבה אנליטית וראייה מרחבית. מאל?פים באים אלופים, וככל שישחקו פה יותר אנשים, כך נוציא יותר שחמטאים מצטיינים שיגיעו לרמות הגבוהות בעולם. אני מקווה שגלפנד ישנה את הפרספקטיבה כלפי התחום. בוריס היה מדהים וקשה להשתחרר מתחושת האכזבה, אבל יש נקודת אור בהפסד הזה – התקווה שהוא ישמש ציון דרך להתפתחות עתידית.

ד"ר יונה קוסאשווילי, בן 41, הוא אורתופד מנתח, בוגר העתודה האקדמית של צה"ל. ב-1993 זכה בתואר רב-אמן בינלאומי בשחמט, והוא מבעלי המקצוע הבודדים בעולם שמחזיקים בשני התארים – רופא ורב-אמן בינלאומי בשחמט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully