וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחמט: בוריס גלפנד הפסיד בגמר אליפות העולם

הישראלי נתן קרב לווישוונתאן אנאנד, אבל נוצח בשובר השוויון 2.5:1.5, וההודי נשאר אלוף. מהלכים ופרשנות בפנים

זה היה מסע ארוך שכמעט הסתיים בתהילה, אבל בסופו של דבר בוריס גלפנד לא יהיה אלוף עולם, לאחר שנוצח היום (רביעי) בשובר השוויון על ידי האלוף המכהן מאז 2007, ההודי וישוונתאן אנאנד, 2.5:1.5.

כל הפרשנים שצפו באליפות העניקו את מלוא המחמאות לגלפנד. הישראלי נתן פייט שרבים לא האמינו שיוכל לתת, ועצם העובדה שגרר את אנאנד לשובר שוויון, שני בסך הכל בהיסטוריה של אליפויות העולם, נחשבת להישג עצום.

שובר השוויון התנהל בארבעה משחקי בזק, שבהם לכל שחקן היו 25 דקות. הבעיה המרכזית של גלפנד הייתה ניהול השעון - הוא נקלע תמיד לפיגור מול אנאנד, מה שעלה לו ביוקר במשחק השני, בו אנאנד פתח בלבן והגיע לעמדת ניצחון כשלגלפנד לא נותר זמן. אכזבה? אולי מהתוצאה הסופית, אבל אין להתבייש בהישגיו של הרב-אמן הישראלי.

את מהלך המשחק ניתח רב האמן הבינלאומי בשחמט ד"ר יונה קוסאשווילי.

ללוח המהלכים

בוריס גלפנד שחמטאי ישראלי. Misha Japaridze, AP
כל כך קרוב, כל כך רחוק. גלפנד היום/AP, Misha Japaridze

משחק 1: 0.5:0.5

רבים סברו שגלפנד כלל לא יגיע לעמדה הזו בתחרות, אבל במשחק השביעי, לאחר שש תוצאות תיקו, הוא הצליח לנצח את אנאנד. טעות קשה שלו במשחק השמיני העניקה להודי ניצחון, ואלה היו שתי הפעמים היחידות שבהן נפלה הכרעה. בניגוד למשחקים הקודמים, הפעם לא היה למתחרים זמן רב על השעון, מה שהבטיח קרב מרתק ולא חף מטעויות.

גלפנד פתח בלבן והשניים שיחקו במהירות את המהלכים הראשונים. במסע ה-13 הפתיע גלפנד כשהעביר את הרגלי ל-ב3, מהלך שמעולם לא נוסה בשלב זה של התחרות. גלפנד הניח רגלי על ד5, אולם אנאנד העדיף לא לקחת אותו עם המלכה והסיט אותה ל-ו6. המשחק התעכב, השעון תקתק, ואנאנד שיפר מיקומים עם המלכה. הסטה של גלפנד את הרגלי ל-א4 התבררה כשגיאה ופרצה את הדרך עבור אנאנד. כעת, גלפנד היה חייב לשחק על תיקו, וסדרת מהלכים טובים הביאה אותו לקרב צמוד ולחלוקת הנקודה בסיום - 0.5:0.5.

ד"ר יונה קוסאשווילי: המשחק התחיל על מי מנוחות, כאשר שני היריבים נכנסו לכיוון ידוע מראש. גלפנד לא דייק בשלב מסוים, ולהודי הייתה הזדמנות אדירה לייצר לחץ. המשחק נכנס למהלך מאוד סוער שבו מספר כלים תלויים באוויר והוכרע על קוצו של יוד. גלפנד הצליח להתעשת, להפוך את הקערה על פיה ואפילו הגיע ליתרון. גלפנד הוכיח שוב שהוא מאוד חזק, כשפיצה על חוסר הדיוק בסדרה של שישה מסעים יחידים שהוציאו אותו מהבוץ. בסופו של דבר, אנאנד הוא שכפה את התיקו, יש לו תחושה של אכזבה מהמשחק, וזה אולי ייתן לבוריס רוח גבית.

משחק 2: 0.5:1.5 לאנאנד

הפעם אנאנד פתח בלבן ונראה מאוד נינוח. גלפנד לקח הרבה זמן מהשעון, פיגור משמעותי כשמדובר במשחק כל כך קצר. בהמשך צומצם פער הזמנים, מה שנתן לגלפנד סיכוי לחלץ תיקו, אבל אז העביר אנאנד את הפרש ל-ד5 והכניס את הישראלי לעמדה לא פשוטה, אבל גלפנד שוב הגיב היטב, הזיז את הרגלי ל-ו3. הזמן שוב הווה פקטור ושיחק לרעתו של גלפנד, ובסופו של דבר הכשיל אותו, לאחר שכבר נדמה היה שיגיע לתיקו. בסיום משחק דרמטי של 77 מסעים ניצח אנאנד והתקרב כדי ניצחון אחד לתואר - 0.5:1.5.

ד"ר יונה קוסאשווילי: אנאנד הכניס את עצמו להכנה ביתית וקיבל יתרון עצום בעמדה, שדרשה מבוריס להוריד הרבה זמן מהשעון, והזמן הזה שיחק לרעתו. גלפנד הגיע למצב שבו היה צריך לכפות תיקו או ללכת על כל הקופה. מכיוון שהרגיש שיפור במצב ניסה להמר על ניצחון, אבל מחסור בזמן הביא אותו למצב שבו לא יכול היה לגלות ביצועים גבוהים. עם 14 שניות לסיום הוא לא יכול היה לייצר מצב. מבחינה שחמטאית טהורה גלפנד יכול היה לכפות תיקו, אבל האילוץ למסעים מדויקים בזמן קצר כל כך הכריע אותו. בכל מקרה, זה היה מאמץ עילאי של גלפנד. הוא היה גרוע בהתחלה והגיע למצב שבו יכול היה לנצח, כ-15 מסעים לסיום. ההחלטה שלו ללכת על ניצחון ראויה ומעוררת כבוד, אבל אנאנד ניצל את הזמן נכון. עכשיו העמדה קשה - יש שני משחקים בקופה והמומנטום אצל ההודי.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
וישוונתאן אנאנד שחמטאי הודי. Misha Japaridze, AP
במשחק שבו היכולות האינטואיטיביות שולטות, הוא לא השאיר לגלפנד סיכוי. אנאנד/AP, Misha Japaridze

משחק 3: 1:2 לאנאנד

גלפנד פתח בלבן בידיעה שכל תוצאה מלבד ניצחון תחסל את סיכוייו, אלא שאנאנד פתח היטב ושוב עלה ליתרון קל בשעון. גלפנד התעשת ולאחר 21 מהלכים חזר המומנטום לצידו, אבל הזמן, שוב הזמן החל לשחק תפקיד. בשלב מסוים היתרון היה אצל הישראלי, אבל פער הזמנים עמד על כמעט רבע שעה ולאחר 36 מסעים קבע המחשב שהעמדה נמצאת בתיקו, פספוס של גלפנד שהיה קודם ביתרון גדול.

השעון ירד לחלוטין והמומנטום התהפך. כעת, כמו במשחק הראשון, נראה היה שגלפנד צריך לנסות להימנע מהפסד. לאחר 42 מסעים אנאנד הציע תיקו, אבל הישראלי, שצריך ניצחון כדי להישאר בתמונה, דחה את ההצעה. בסופו של דבר לא הייתה לו ברירה. 1:2 לאנאנד.

ד"ר יונה קוסאשווילי: זה היה משחק מסעיר מאוד. בוריס הגיע לעמדת זכייה ברורה, היה לו יתרון עצום. אנאנד עשה בלוף - הלך למהלך שיוצר סיכוי נגד, לכאורה, והשאיר את עצמו במשחק. לבוריס עדיין הייתה הזדמנות לנצח, אבל הוא החמיץ אותה בגלל קוצר הזמן. במשחק רגיל הוא היה זוכה, ללא ספק. היתרון הלך והתמסמס וכעת מגיעים לסיבוב האחרון, שבו הוא צריך לעשות את הבלתי ייאמן - לנצח בשחור את אנאנד, שצריך רק תיקו. נראה שרק נס יעזור. בוריס הוא שחקן אנליטי שחייב לחשב, ואנאנד הרבה יותר אינטואיטיבי, מה שעובד לטובתו במשחקים הקצרים. הכל יכול לקרות, גלפנד יצטרך לשים הכל על כף המאזניים.

משחק 4: 1.5:2.5 לאנאנד

אנאנד ידע שתיקו מספיק לו, ובלבן נוח מאוד להתגונן במצב כזה. גלפנד שוב חשב יותר, מה שהעניק לאנאנד יתרון על השעון, מצב כמעט רגיל בשובר השוויון. ההודי החליף מלכות עם גלפנד בשלב מוקדם של ההתמודדות, והמחשב הצביע על יתרון ברור שלו. הישראלי יזם בעוד אנאנד המשיך להקים ביצורים סביב המלך. גלפנד ניסה להמשיך ליזום, אבל אנאנד ראה את הניצחון מגיע והעדיף לא להסתכן. הזהירות השתלמה, המשחק הסתיים בתיקו ואנאנד הוא שוב אלוף העולם. 1.5:2.5.

ד"ר יונה קוסאשווילי: חבל, ממש חבל. אנאנד במשחק האחרון ניסה לכפות תיקו מהפתיחה, ניסה לסגור את המשחק ולשחק בונקר. גלפנד הצליח לייצר סיכויים למרות הסגנון ההגנתי של אנאנד, אבל שוב מה שעמד בעוכריו הוא המחסור בזמן. הוא הגיע כבר לעדיפות מסוימת ושוב לא מימש אותה. יש תחושה של פספוס, משום שגלפנד גילה רמה שחמטאית מאוד גבוהה. הבעיה שלו הייתה גם היריב וגם הזמן - קשה מאוד לשחק נגד אנאנד בקצב כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully