וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האליפות המוצלחת ביותר? נדע בקיץ

28.5.2012 / 10:01

בשבוע אחד השחיינים הישראלים כמעט והכפילו עד מה שנעשה עד היום באליפויות אירופה, אבל מה זה אומר לקראת לונדון?

בתום שבעה ימים אינטנסיביים בבריכה בדברצן שבהונגריה, הסתיימה אליפות אירופה המוצלחת ביותר עבור נבחרת ישראל. עם חמש מדליות בשבעה ימים, ישראל כמעט שהכפילה את כמות המדליות שהשיגה עד היום באליפויות אירופה, 6 במספר - מדובר במסורת שהתחילה בימים היפים של איתן אורבך ומיקי חליקה.

איך שלא מסתכלים על זה, אין שום ספק שמדובר באליפות המוצלחת ביותר של ישראל, שגם מוכיחה שכנראה השחיה הישראלית נמצאת במקום הטוב ביותר שלה אי פעם. מצד שני, צריך לשים דגש על המילה "כנראה" ולזכור את מה שהמאמן הלאומי לאוניד קאופמן אמר בעצמו ערב היציאה להונגריה - אליפויות אירופה לא אומרות הרבה, במיוחד כשמדובר בשנה אולימפית. המדד האמיתי להצלחתה של השחיה הישראלית יהיה במשחקים האולימפיים, שם השאיפה היא לראות שחיינים שלנו בגמרים. עדיין, היחיד שעשה את זה עד היום במשחה ליחידים היה איתן אורבך בסידני 2000. אם לא נראה לפחות שחיין ישראלי אחד במשחה גמר בלונדון 2012, ורצוי אפילו שניים - לא נוכל להמשיך ולהיאחז בטענה שהוזכרה כאן מקודם. אם זה יקרה, ניתן יהיה לקבוע בוודאות שאלה הימים היפים ביותר של השחיה הישראלית. על מדליה אולימפית עדיין מוקדם לבנות מן הסתם, כי בכל זאת זו "רק" אחרי אליפות אירופה ולא אליפות העולם, וגם ברמה היבשתית, חלק מהשמות הגדולים נעדרו מהתחרות בדברצן.

ניתוח הופעתם של המדליסטים הישראלים

יעקב טומרקין -

אחרי 2 מדליות במשחי הגב באולימפיאדת הנוער ב-2010, ועוד שתי מדליות במשחי הגב באליפות אירופה לנוער באותה שנה, יעקב טומרקין נזקק לשנתיים בלבד כדי לעשות את זה גם באליפות אירופה לבוגרים. מדובר בהישג שאף שחיין ישראלי לא הגיע אליו באליפות אחת, ובאיתות לכך שישראל אמורה להשיג גמר אולימפי במשחה הגב בלונדון 2012.

כזכור, איתן אורבך הוא השחיין הישראלי שהשיג גמר אולימפי במשחה ליחידים, ב-100 גב בסידני 2000. גם הוא הגיע למשחקים האלה כמדליסט באליפות אירופה, מדליסט כסף. בסידני הוא היה שמיני. זה רק ממחיש את העובדה שמדליה באליפות אירופה במשחה כל כך פופולרי, לא מבטיחה מקום בשמינייה הראשונה במשחקים האולימפיים.

טומרקין שיפר משמעותית את שיאו האישי וגם את השיא הישראלי וקבע בדברצן 54:14 שניות. התוצאה היא יפה בקנה מידה ישראלי, אבל ספק אם היא תספיק לגמר אולימפי. באליפות העולם שהתקיימה לפני שנה בשנחאי, הזמן הכי איטי שעלה לגמר ה-100 גב היה 53:69 שניות. אגב, באותו גמר היו ארבעה אירופאים: שני צרפתים חלקו את המקום הראשון. אחד מהם, קאמיל לקורט, לא השתתף בדברצן. השני, ג'רמי סטראביוס, השתתף והפסיד בגמר לטומרקין. השלישי היה הלגה מיו הגרמני שזכה במדליית הכסף בדברצן, כאשר ליאם טאנקוק הבריטי לא השתתף גם הוא.

מנגד, לפי הסטטיסטיקה של אליפות העולם האחרונה, אפשר להתעודד יותר משיאו הישראלי החדש של טומרקין במשחה החזק שלו, 200 גב. התוצאה הזו נראית יותר מתאימה לגמר אולימפי, ובאליפות העולם האחרונה היא יכלה לדרג אותו במקום 5-6.

יונתן קופלב -

בגיל 20, יונתן קופלב הפך לשחיין הישראלי הראשון שמשמיע את התקווה באליפות אירופה אחרי שזכה במדליית הזהב במשחה ה-50 גב. אבל על כל השמחה סביב ההישג האדיר הזה מעיבה העובדה ש-50 גב זה לא משחה אולימפי, ושנכון להיום קופלב לא נמצא בסגל של השחיינים הישראלים למשחקים האולימפיים שכולל בינתיים ארבעה. כמו יעקב טומרקין ב-100 גב, גם קופלב "נהנה" מחסרונם של כמה משחייני הגב הטובים ביבשת, כמו ליאם טאנקוק (בריטניה), סטניסלב דונץ (רוסיה), וקאמיל לקורט (צרפת).

במשחה הכפול, 100 גב, קופלב לא עשה את העבודה ולא שיפר את שיאו האישי. הוא קבע במוקדמות 54:61 שניות, והיה רחוק בשבע מאיות משיאו האישי וב-21 מאיות מתוצאת הקריטריון ללונדון 2012. בגלל שטומרקין וגיא ברנע היו מהירים ממנו במוקדמות, הוא אפילו לא קיבל הזדמנות לשחות את המרחק הזה פעם נוספת בדברצן. קופלב ינצל את החודש הקרוב כדי לנסות ולקבוע את תוצאת הקריטריון ללונדון ב-100 גב (54:40 שניות). אם הוא לא יצליח, הוא יישאר עם הישג מרשים מאוד, אבל בלי החלום הגדול באמת.

עוד שחיין גב שינסה לקבוע את הקריטריון בזמן הקרוב הוא גיא ברנע, שהשלים זכייה שנייה ברציפות במדליית הארד באליפויות אירופה, אבל עדיין לא הצליח לתרגם את היכולת שלו ב-100 גב מהתקופה שלפני בייג'ינג 2008.

גל נבו שחיין ישראלי. gero breloer, AP
כל היריבים שלו הגיעו, ולמרבה הצער נוספו יריבים חדשים-ישנים. גל נבו/AP, gero breloer

עמית עברי -

כמו במקרה של משחה ה-100 גב בגברים, עמית עברי נהנתה מחסרונן של כמה שחייניות פרפר בכירות ביבשת, כמו תרזה אלשמאר השבדית ופרנצ'סקה הולסול הבריטית. עם תוצאה דומה לזו שהספיקה לה למדליית הארד (58:78 שניות) קשה להאמין שהיא תוכל להתקרב לגמר במשחקים האולימפיים, מאחר ובאליפות העולם האחרונה כל המשתתפות ב-100 פרפר ירדו מגבול ה-58 שניות בגמר ה-100 פרפר. במקרה של עמית עברי, שאיחרה לקבוע את הקריטריון למשחקי בייג'ינג 2008, מעודד מאוד לראות קודם כל שחיינית שתהיה הנציגה הישראלית היחידה בבריכה בלונדון. מצד שני, צריך לקחת את המדליה שלה מדברצן בפרופורציה, כי ביכולת שלה היא עדיין לא קרובה לרמה של גמר אולימפי במשחה החזק שלה.

גל נבו -

הוא אמנם לא זכה במדליה, אבל מי שנחשב עד לאליפות הנוכחית לשחיין הישראלי הבכיר, סיים אליפות מאכזבת על הנייר, עם פעמיים מקום רביעי במשחי ה-200 וה-400 המעורב. גל נבו הרגיל אותנו למדליות באליפויות אירופה, ובאותה הנשימה הוא הרגיל את האירופאים להכיר בו כשחיין המעורב הטוב ביבשת אחרי ההונגרים לאזלו צ'ה ודויד וראצטו. מה שקרה בדברצן זה שבמקרה של גל נבו, לא היו היעדרויות של שחיינים בכירים. חוץ מזה, נראה שם קאמבק מרשים של השחיין היווני יואניס דרימונאקוס, שהושעה בעבר על שימוש בחומרים אסורים ו"גנב" לגל נבו את מדליית הארד.

בסופו של דבר, בהופעתו של נבו בדברצן אפשר היה למצוא יותר דברים מעודדים מכאלה שלא, כמו למשל העובדה שהוא הצליח לקבוע תוצאת קריטריון ללונדון ב-400 מעורב מאחר ובאליפות העולם הוא סבל מקלקול קיבה וכשל במשימה. התוצאה שהוא קבע בדברצן יכולה להספיק לגמר אולימפי, ולפי ההערכות נבו יכול וצריך לשחות יותר מהר מזה.

סיכום -

נכון לעכשיו יש ארבעה שחיינים ישראלים שסגורים במשלחת ללונדון 2012, כשעמית עברי נוספה לרשימה הקודמת שכללה את גל נבו, יעקב טומרקין ונמרוד שפירא בר אור. נכון שאף אחד לא חלם על חמש מדליות באליפות אירופה, אבל כן חלמו על שניים או שלושה שחיינים נוספים שיבטיחו מקום בלונדון באליפות הזאת. יתכן ואמרי גניאל שהפתיע ב-100 חזה יזכה בקריטריון לספורטאי צעיר, וייתכן שגיא ברנע או יונתן קופלב יצטרפו ליעקב טומרקין במשחה ה-100 גב. בכל מקרה, רק אחד מהם יוכל לעשות את זה. אם מוציאים לרגע את ההישג של חמש המדליות ומסתכלים על התוצאות של השחיינים, כרגע ישראל נראית כמועמדת לשני גמרים במשחקים האולימפיים בלונדון 2012 - יעקב טומרקין ב-200 גב וגל נבו ב-400 מעורב. אם זה באמת יקרה, בשילוב עם ההישגים המרשימים מהאליפות בדברצן, נוכל באמת לקבוע שהשחיה הישראלית מעולם לא הייתה טובה יותר.

אתמול באליפות: גל נבו סיים רביעי בגמר 400 מטר מעורב אישי

יעקב טומרקין זכה במדליה שנייה באליפות אירופה

שחיה בוואלה! ספורט

לונדון 2012 בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully