וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאט, אוטוטו פיני גרשון

25.5.2012 / 15:45

פניני אולי יקצץ, בורשטיין אולי יעזוב, לנדסברג די סגור, השכר של שרמדיני, השדרוג של אוחיון, הויכוח על שאראס והנדריקס: הבלוג של גרינוולד חושף הכל לקראת הקיץ של מכבי תל אביב ומצדיע לדייויד בלאט, שיכול עם הפאזל החדש לקבל חותמת היסטורית הולמת יותר

שמחה טהורה עטפה אמש את אנשי מכבי תל אביב. זו הייתה חגיגה של מנצחים שגברו על יריביהם הספורטיביים; אושר של בני אדם שעמדו במשימה נפשית מורכבת; שמחה של הקלה עם קורטוב התרגשות של פרידה, של סגירת מעגל.

סמלית במיוחד היא האליפות ה-50 של מכבי תל אביב. המספר העגול הזה, חסר התקדים בענף הכדורסל, הוא סמל לא רק ליציבות הנדירה של מועדון הכדורסל המצליח בעולם, אלא מסמל סיומה של תקופה חשובה במיוחד: לב הסגל שהוביל את הקבוצה לשנתיים נהדרות – ברמה המקצועית, אבל גם מבחינה תדמיתית – צפוי להתפזר בקיץ לכל עבר. בעונה הבאה תבנה עצמה מכבי מחדש.

דיוויד בלאט מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
עם הפאזל החדש יוכל לקבל חותמת מובהקת יותר לאיכותו. בלאט/ברני ארדוב

סופו שחורציאניטיס ותיאו פפאלוקאס המאכזבים בחוץ; דיוויד בלו עשוי להודיע על פרישה; ריצ'י הנדריקס וקית' לנגפורד מפלרטטים עם מועדוני-על אירופאים, ונראה שלפחות אחד מהם יעזוב; טל בורשטיין, שסובל מכמה פציעות טורדניות בחלקים שונים בגופו והחמיץ בשל כך את משחקי הפיינל פור, מקבל באחרונה מסרים חזקים מגורמים במועדון על כך שלא בונים עליו לקראת העונה הבאה – כפי שנחשף כאן לפני כמה שבועות – אבל אם יתעקש לממש את העונה האחרונה בחוזהו יהפוך כנראה לשחקן ה-11-12 ברוטציה.

שלושת שחקני העוגן הישראלים – יוגב אוחיון, גיא פניני וליאור אליהו – נשארים; אוחיון יזכה, ככל הנראה, לשדרוג ניכר בחוזהו, שבשלב זה אמור לעמוד בעונת 2012/13 על 200,000 דולר בלבד. ייתכן שפניני, במקביל, יתבקש לקצץ מעט בשכרו. יותם הלפרין צפוי להצטרף לשלישייה הזו, ולאחר החתמתו יוותרו שני מקומות פנויים לישראלים. אלכס טיוס של אשדוד נמצא בתמונה וגם סילבן לנדסברג, איתו כבר קיימות הבנות כספיות במידה שבורשטיין יעזוב.

דווין סמית' יישאר. לפני שבועיים הודיעה מכבי לסוכניו כי היא מממשת עליו את האופציה לעונה הבאה, בגובה של 500,000 דולר.

***

לכל חשיפות וואלה! ספורט בעניין מכבי תל אביב:

שחורציאניטיס בדרך החוצה ממכבי תל אביב

אלכס מאריץ' מועמד למכבי תל אביב

שרמדיני ברשימת המועמדים המובילים למכבי תל אביב

שרונאס יאסיקביצ'יוס מועמד לחזור למכבי תל אביב

מכבי תל אביב פתחה במו"מ עם סילבן לנדסברג

גיורגי שרמדיני סגור לשלוש שנים. יש גורמים בסביבות המועדון שטוענים כי שרמדיני עדיין לא בשל ל'רול' משמעותי בקבוצה גדולה כמו מכבי ותוהים מדוע לא נלמד הלקח מפרשת מילאן מצ'באן, שהגיע לכאן לא די בשל ולא התאקלם מבחינה מקצועית – ולמרות עונה נהדרת בפרטיזן לא מועמד בשלב זה לחזור. שרמדיני מנוסה עוד פחות ממצ'באן, לא דובר אנגלית והציג העונה מספרים נמוכים יותר מאשר הפורוורד הסרבי, אבל במכבי התאהבו בוורסטיליות שלו, באורך (2.16) שיעניק לקבוצה אלמנט מקצועי חדש ובפוטנציאל הגדול של מי שהחל לשחק כדורסל אחרי גיל 16, רק לפני שבע שנים.

שרמדיני אמור להשתכר בעונתו הראשונה במכבי כ-650,000 דולר; כ-850,000 דולר בעונה השנייה; וסכום דומה בעונה השלישית. באיטליה היו מי שהופתעו מסכומי העתק הללו. לפני כחודש וחצי שבר שרמדיני רגל ומאז הוא מושבת – אף שלמשחק האחרון של קאנטו ברבע-גמר הפלייאוף האיטלקי, מול פזארו, כבר נרשם. כעת עומדת הסדרה על שוויון 2:2, כאשר במוצ"ש ייערך המשחק האחרון בקאנטו. לא ברור אם שרמדיני יקבל דקות כבר במשחק הזה, אבל אם קאנטו תעפיל לחצי-הגמר, שם כבר ממתינה מילאנו, הוא כן צפוי לשחק.

מכל מקום, הגודל והגמלוניות של שרמדיני ייצרו עבור מכבי בעיות מאץ'-אפ בליגה הישראלית הנמוכה והזריזה. לכן, וגם לאור חוסר הוודאות בעניין בלו, מתעקש דיוויד בלאט להחתים מחדש את הנדריקס, שנחשב לשחקן חשוב במיוחד עבור מכבי בליגה הישראלית. הנדריקס בנוי בדיוק למאבקים עם הפורוורדים האתלטיים שממלאים את קווי הפנים של הקבוצות הישראליות.

המו"מ עם הנדריקס מדמה מלחמת התשה. בניגוד לפרסומים קודמים, מכבי כבר הגיעה להבנות עם השחקן בנוגע לשכרו בשנתיים הבאות – 825,000 דולר בעונה הבאה ו-850,000 דולר בעונה שלאחריה – אלא שכרגע נעצרו המגעים בשל מחלוקת בשאלה איזה צד יישא בעלות דמי הביטוח של הנדריקס. במכבי דרשו לבצע "החרגה" על הכתף של הנדריקס, היינו לכסות את עצמם מבחינה ביטוחית במקרה של פציעה בכתף ימין הרגישה שלו; במסגרת הפוליסה הזו אמורה חברת הביטוח להתחיל ולשלם את שכרו של הנדריקס, במידה ופציעה דווקא בכתף הרגישה שלו משביתה אותו ממשחק לתקופה של שישה שבועות ומעלה.

במסגרת המגעים הסכים הנדריקס לוותר על אופציית יציאה ל-NBA, אבל לא היה מוכן לשאת בעלות הביטוח המיוחד הזה, המוערך בכ-30,000 דולר בעונה. אנשיו של הנדריקס טענו כי מבחינה עובדתית, הנדריקס מיעט להיפצע בשנתיים האחרונות וכמעט ולא החמיץ משחקים, בוודאי לא בשל בעיות בכתף – וממילא באו לקראת המועדון בעניין הוויתור על סעיף היציאה ל-NBA. מכבי היא זו שדרשה את הביטוח החריג, ולכן היא אמורה לשאת בו, לטענתם. כמה עשרות אלפי הדולרים הללו מפרידים כעת בין הצדדים והובילו לנתק שנמשך כבר כמה ימים. ייתכן שבתחילת השבוע הבא תיערך פגישה עם סוכניו של הנדריקס בניסיון לסכם סופית את העניינים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שחקן מכבי תל אביב ריצ'רד הנדריקס. קובי אליהו
מכבי כבר הגיעה להבנות עם השחקן בנוגע לשכרו בשנתיים הבאות – 825,000 דולר בעונה הבאה ו-850,000 דולר בעונה שלאחריה – אלא שכרגע נעצרו המגעים בשל מחלוקת בשאלה איזה צד יישא בעלות דמי הביטוח של הנדריקס/קובי אליהו

אם לא הנדריקס, עשוי אלכס מאריץ' להגיע. מאריץ' שונה מהנדריקס מבחינה מקצועית ומביא איתו אלמנטים אחרים: הוא יותר גבוה, יותר פיזי, אבל הרבה פחות אתלטי ומגוון התקפית. יש גורמים במכבי שטוענים כי קו קדמי שיורכב מהנדריקס ומשרמדיני לא יהיה גבוה וחזק מספיק לרמות הגבוהות של היורוליג; אחרים טוענים כי הציוות של שרמדיני ומאריץ' יהיה מסוכן מאוד עבור מכבי בליגה הישראלית.

מאריץ' מיעט לשחק בשנתיים האחרונות בפנאתינייקוס, ובכל זאת הסתכנה מכבי ופנתה אליו עוד לפני סדרת היורוליג בין שתי הקבוצות. מאז הגישה לו הקבוצה מספר הצעות – האחרונה עמדה על כ-850,000 דולר נטו בעונה – אלא שמאריץ', בשלב זה, דחה את כולן. שוק הגבוהים באירופה צפוי להיות הקיץ דל במיוחד, ומאריץ' רוצה לנצל את חלון ההזדמנויות הכלכלי. ההנהלה ממשיכה להפעיל עליו לחץ ותעלה מדרגה עם סיום סדרת גמר הפלייאוף בין פאו לאולימפיאקוס. אם המו"מ עם הנדריקס ייכשל באופן סופי, ייתכן שנציג מהנהלת מכבי ימריא בעצמו לאתונה בעוד כמה ימים כדי לקיים מול מאריץ' ערוץ תקשורת אינטנסיבי וישיר.

אם לא מאריץ' או הנדריקס, רפאל הטשמאייר או קרסימיר לונצ'אר עשויים להצטרף.

מעבר לשאלת הגבוה הבכיר השני לצידו שרמדיני, מכבי עדיין צריכה לאתר גבוה נוסף. שון ג'יימס מחזיק בחוזה לשנתיים נוספות, אבל העונה הבאה תהיה החמישית שלו בישראל ומכבי תחויב לשאת עבורו במס מלא. זו הופכת לבעיה קשה עבור המערכת, ולכן למרות שבאחרונה חיזק ג'יימס את מעמדו, דווקא הפן הכלכלי שלא חושב בקיץ שעבר, בעת שנחתם החוזה, עשוי להוביל לפרידה ממנו.

הפערים מול קית' לנגפורד עדיין גדולים, ואם האמריקאי יעזוב – בשלב זה מוזכרת בהקשר שלו ארמאני מילאנו של סרג'יו סקאריולו, המאמן שהביא אותו במקור לחימקי – תחתים מכבי שני גארדים חדשים בקו האחורי.

החיפושים אחר רכז, לצידם של הלפרין ואוחיון, נמשכים כבר תקופה ארוכה. מכבי ניסתה לנעול את ארון ג'קסון מבילבאו, אבל המחיר שלו היה גבוה מדי והוא כנראה ישודרג לצסק"א. אם כך יקרה, אלופת רוסיה תיפרד מג'מונט גורדון – שם שבמכבי מחבבים מאוד ושעשוי בהחלט לבוא מבחינתם בחשבון.

אלא שקודם כל מתרכזים במכבי במיצוי המגעים מול לנגפורד, ורק לאחר מכן יעברו להחתים רכז. בכל מקרה, קיימת במועדון הסכמה רחבה על כך שרכז זר נחוץ, למרות שהיו קולות שקראו להפקיד את המושכות בידיהם של הלפרין ואוחיון בלבד ולנתב את הכסף למקומות אחרים. אגב, גם בקיץ הזה צפוי שאראס יאסיקביצ'יוס לעמוד במחלוקת: הנהלת מכבי מאוד רוצה לצרפו, כפי שביקשה בקיץ הקודם; בלאט ממשיך להתנגד.

***

אלכס מאריץ' שחקן פנאתינייקוס מול סופוקליס שחורציאניטיס שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
מאריץ' מיעט לשחק בשנתיים האחרונות בפנאתינייקוס, ובכל זאת הסתכנה מכבי ופנתה אליו עוד לפני סדרת היורוליג בין שתי הקבוצות. מאז הגישה לו הקבוצה מספר הצעות – האחרונה עמדה על כ-850,000 דולר נטו בעונה – אלא שמאריץ', בשלב זה, דחה את כולן. מאריץ' מול שחורציאניטיס/קובי אליהו

אם צריכים לבחור במאפיין הבולט ביותר של מכבי תל אביב תחת דיוויד בלאט, זה בוודאי יהיה היציבות: שלושה מפעלים, חילופי רכזים, פציעות של שחקני מפתח – על הכל התגברה מכבי בחודשים האחרונים, בדרכה לאחת העונות המוצלחות בתולדותיה.

83 משחקים רשמיים שיחקה העונה, לא כולל גביע צ'אנס, וניצחה 70; אחוז הצלחה פנטסטי של 84.3%. יציבות ניתן לבחון בעיקר דרך הליגה הישראלית: באופן מסורתי, בעונות מוצלחות שומרת מכבי על אחוז ניצחונות גבוה במסגרת המקומית. בליגה ניצחה העונה 30 מ-32 משחקים (93% הצלחה), ואם מצרפים את ארבעת הניצחונות במסגרת גביע המדינה רשמה מכבי 94.4% הצלחה מול יריבות מקומיות. לא מעט ניצחונות – שבעה, למעשה – הושגו בהפרש של חמש נקודות ומטה, מה שמלמד על רמת ביצוע אופטימאלית תחת לחץ והוצאה לפועל כמעט מושלמת ברגעי ההכרעה, למרות העומס והעייפות. העונה שעברה הייתה דומה, אפילו טובה מעט יותר: מכבי שיחקה בליגה 32 משחקים וניצחה 31 (96.8% הצלחה).

השנים הקודמות, תחת עודד קטש, צביקה שרף, אפי בירנבוים ופיני גרשון, התאפיינו באחוז הצלחה נמוך יותר בישראל: 86.2% ב-2010; 85.7% ב-2009; רק 65.5% ב-2008. למכבי היו השנה את כל הסיבות להפסיד, להחליק, לגמגם, אבל גם בתקופותיה הטובות פחות, גם בערבים בהם הציגה כדורסל אפרורי ונטול מעוף, הצליחה לנצח.

זהו הפרפקציוניזם החולני של בלאט. אין אף מאמן אחר, בארץ או באירופה, מודים גם בכירים במכבי, שהיה צולח עונה שכזו עם כל כך מעט מפלות. יש כאלו במכבי שאוהבים את בלאט יותר, כאלו שאוהבים אותו פחות, אבל בדבר אחד כולם מודים: בסופו של דבר, מכבי שלו מספקת את הסחורה.

בלאט יישאר במכבי גם בשנתיים הבאות. אם ישלים את חוזהו, יציין שש עונות אימון מלאות בקבוצה. מאמנים בודדים בלבד בתולדות מכבי זכו לכבוד הזה – ארבעה בלבד, למען האמת: אלו הם יהושע רוזין ורלף קליין ז"ל; וצביקה שרף ופיני גרשון יבדל"א.

שרף וגרשון הצליחו יותר מבלאט ברמה האירופאית, אבל הפסידו עם מכבי גביעים ואליפויות. בעונה הבאה, עם חילופי הדורות בקבוצה, תעמוד בפני בלאט משימה מורכבת נוספת, הגם שייאלץ להתמודד במהלכה עם שתי מסגרות בלבד. אם אחת משתי העונות הבאות גם תסתיים עם תואר אירופאי (אין כוונה לליגה האדריאטית) – והמשימה הזו אפשרית, לאור הקריסה הכלכלית ביוון והאטת ההשקעה בספרד וברוסיה – ימצב בלאט את מעמדו באופן סופי כאחד המאמנים הגדולים ביותר.

וכשספירת יובל אליפויות מקומיות חדשה יוצאת לדרך, דומה שאין איש מקצוע מתאים מבלאט לנווט את ספינת הדגל של הספורט הישראלי.

ohad@walla.net.il

מכבי תל אביב שוב אלופה: סיקור מיוחד

כדורסל בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully