וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחיה במים פתוחים - רגע לפני שמזנקים למים

דניאל קציר

3.6.2012 / 9:43

איך אפשר לשחות 57 קילומטרים בלי הפסקה. כל מה שרציתם לדעת על מים פתוחים בכתבה השישית בסדרה של דניאל קציר

השנה 2009. אני בקילומטר ה-54 בתחרות סבב הגביע העולמי בשחיה במים פתוחים בארגנטינה. אני שוחה כבר שעות ברצף. מרגיש את המלח, את מי הים, מתמזג איתם ורואה ממול את נקודת הסיום של המשחה. האדרנלין בשיאו. אני עייף אך מאושר עד הגג. עוד 3 קילומטרים ואני עושה היסטוריה".

מה זה בכלל מים פתוחים?

שחיה במים פתוחים זה ענף ספורט הכולל כל משחה שאינו מתקיים בבריכה : אגם, נהר, אוקיאנוס, נחל, ים. כיום זהו ענף שתופס תאוצה יותר ויותר משנה לשנה ומתחרים בו שחיינים מקצועיים וחובבים בארץ ובעולם.

מים פתוחים בישראל

שחיינים ותיקים זוכרים כי בעבר היתה בישראל רק תחרות צליחת הכנרת. כיום חוץ מצליחת הכנרת יש עוד שמונה תחרויות שחיה במים פתוחים בישראל, בהן יש מקצים תחרותיים ומשחים עממיים. בין המשחים : משחה אכזיב, משחה פלמחים, משחה עמק חפר, משחה פוסידון בהרצליה ועוד.

אליפות ישראל בשחיה במים פתוחים נערכת מידי שנה באילת שאף אירחה את אליפות אירופה בשחייה במים פתוחים וכן את הסבב האירופי ששמו LEN ואת הסבב העולמי של התאחדות השחיה הבינלאומית FINA.

כיצד הענף החל לצבור תאוצה ופופולאריות?

בשנת 2005 ענף השחיה במים פתוחים הוכר כענף אולימפי במשחה ל-10 קילומטרים וכמו ענפים אחרים הפך ליוקרתי ומבוקש בקרב הספורטאים. בשנת 2008 התקיימה התחרות האולימפית הראשונה בשחיה במים פתוחים במשחקים האולימפיים בבייג'ינג בה התחרו 25 השחיינים הטובים בעולם (כותב שורות אלה עמד בקריטריון האולימפי להשתתפות בתחרויות, שלבסוף לא יצאה לפועל). מהרגע שהתחום הושק כענף אולימפי, מדינות מכל העולם החלו להשקיע בו משאבים ושחייני בריכה רבים התחילו לשחות במים פתוחים ולהשתתף בתחרויות.

"האוורסט" של המים הפתוחים הוא משחה תעלת למאנש אשר נחשב לאתגר האולטימטיבי עבור שחיינים שכן מדובר על שחייה למרחק של כ-35 קילומטרים. ייחודה של השחיה בתחרות בנוסף למרחק הגדול היא שחיה במים מאוד קרים ותנאים קשים של זרמים משתנים. כדי לצלוח את תעלת למאנש יש להתאמן שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעם הכירו בארץ רק את זה. צליחת הכנרת/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוגי תחרויות ומרחקים במים פתוחים

ישנן תחרויות שחיה וישנן תחרויות טריאתלון שונות המורכבות משלושה תחומי השתתפות : שחיה, רכיבה וריצה. מרחק השחיה ברב התחרויות בארץ נע בין 1.5 ק"מ ל- 5 ק"מ. בעולם, מרחקי המשחים הרשמיים באליפויות עולם באליפויות אירופה הם 5 ק"מ, 10 ק"מ ו-25 ק"מ.

תחרויות סבב גביע העולם מתחילות מ-10 ק"מ ועד תחרויות של 57 ק"מ שזהו המרחק מהעיר סנטה-פה, ששם מתחיל המשחה בנהר הפארנה ומסתיים בעיר קורדובה.

מהמשחקים האולימפיים בבייג'ינג בשנת 2008, התחרויות הופרדו ויש תחרויות גביע העולם במים פתוחים המורכבים משני סבבים : סבב תחרויות של 10 ק"מ וסבב תחרויות של 15 ק"מ ומעלה. (המרחק האולימפי הוא 10 ק"מ).

מרכיב השחייה בתחרויות ספרינט בטריאתלון הוא 750 מטר. במרחק האולימפי 1.5 ק"מ ובתחרות איש הברזל 3.8 ק"מ.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
8 תחרויות שונות בארץ. קופצים למים באילת/מערכת וואלה!, צילום מסך

שחיה במים פתוחים אל מול שחיה בבריכה

בבריכה המשחה הכי ארוך שיש הוא קילומטר וחצי. לעומת המשחים בים בהם קילומטר וחצי הוא המשחה הכי קצר ולמעשה האתגר רק מתחיל מנקודה זו.

כל משחה במים פתוחים הוא חוויה שונה משחיה בבריכה. השחייה במים פתוחים נותנת סיפוק גדול וההנאה הרבה יותר גדולה ממשחה בבריכה. אין כמו לשחות בטבע מאשר בבריכה מקיר לקיר. הטעם, הריחות, המגע עם המים, הנופים. כל אלו שונים משחייה בבריכה עם ריח של כלור.

ישנם שחיינים שחששו משחיה בים למרות שהם שחיינים טובים בבריכה ואחרי שניסו, התאהבו בים ואי אפשר להוציא אותם משם. יחד עם זאת, יש לזכור, כי בניגוד לשחיה בבריכה, ששם חום המים הוא בדרך כלל 28 מעלות, בשחיה בכנרת, או בים התיכון, או במפרץ אילת - התנאים הטופוגרפיים שונים, קור וחום המים אינם דומים בכל המקומות, עוצמת זרמי המים וגם הרוחות שונים.

טיפים לשחיה במים פתוחים

• למשחים בים צריך טכניקה וכושר הרבה יותר טובים משחיה בבריכה. חסרי ניסיון משקיעים אנרגיה רבה מדי בשחיה וגם לא תמיד שוחים בקו ישר.

• לא מומלץ לשחות לבד אלא להתאמן בזוג או קבוצה.

• בשחייה במים פתוחים בתחרות מתבצעת לעתים שחיה בדבוקה והיא שונה לחלוטין משחיה במסלול מופרד בבריכה. על המתחרה להיזהר שלא להיפגע ולא לפגוע במתחרים אחרים, לשמור על נתיב קרוב ככל האפשר לסימון ולשם כך להרים את הראש מדי פעם על מנת שלא לסטות מהמסלול.

• שחיה בים מחייבת תרגול. לעיתים השחייה כוללת צלילות לצורך התחמקות מגלים, שחייה עם הזרם, יכולת ניווט, התמודדות עם תנאי קור וחום קיצוניים, רוחות קרות וחזקות.

• בתחרות טריאתלון הדבר החשוב ביותר הוא לצאת ראשונים מהשחיה בים. ענף המים הפתוחים הוכיח בטריאתלון, שאם אתה לא יוצא עם הקבוצה הראשונה מהמים, יש לך סיכוי קטן להדביק את הפער ברכיבה או בריצה. המים נותנים למתחרה את ההזדמנות לנצח בתחרות.

• יש אנשים שאומרים שתחרות טריאתלון היא בעצם תחרות ריצה לשחיינים כשיוצאים מהמים, כי יש תחרויות שמותר לרכב יחד ואם יוצאים 10 מתחרים יחדיו לא משנה כמה אתה טוב לא תצליח להשיג קבוצה שלמה.

• התחילו לשחות בים ותגלו בעצמכם את ההבדל. יש שחיינים שנוהגים לעצור בבריכה כל מספר בריכות ונשענים על קיר הבריכה .בים השחיים חייבים לשחות ברצף כי אין להם קיר פיזי על מנת לעצור ולנוח. מי שמסוגל לשחות בריכות בודדות יכול לשחות גם בים.

• כדי להתחיל לשחות במים פתוחים צריך לדעת לשחות באופן בסיסי אך לא צריך ניסיון קודם. כל היכולת והשיפור יבואו לידי ביטוי במים.


לאתר בית הספר לשחיה של דניאל קציר

הכותב דניאל קציר, אלוף ישראל וחלוץ השחיה במים פתוחים, מייסד בית הספר לשחייה Easy Swim ומפתח השיטה לשחייה אפקטיבית Harmony Movements.

לכתבה החמישית בסדרה של דניאל קציר

  • עוד באותו נושא:
  • שחיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully