וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכו באוסקר?

חבר של קרויף, יריב של זוביזארטה. משפר שחקנים, הוגה שיטות משחק. בברצלונה רואים באוסקר גרסיה מאמן הבוגרים הבא. בדרך הוא חייב להצליח במכבי תל אביב

נובמבר 2011. אוסקר גרסיה, מאמן קבוצת הנוער של ברצלונה, זומן לשיחה עם המנהל הספורטיבי של המועדון אנדוני זוביזארטה. גרסיה אישר כי קיבל שלוש הצעות להדריך קבוצות בוגרים ששיחקו בליגה האירופית וזוביזארטה ניסה להניא אותו מלעזוב: "אנחנו מאמינים בך, תהיה סבלני". המנהל הספורטיבי אף רמז למאמן כי בעונה הבאה הוא יקודם למשרת האימון של ברצלונה ב'. גרסיה התרצה ונשאר. חודש מאוחר יותר הוא אף חתם על הארכת חוזה במועדון לעונה נוספת למרות שהבטחת הקידום נשמרה בסוד. אלא שהדברים לא התגלגלו כפי שרצה. בפברואר הודיע זוביזארטה כי אוסביו סאקריסטן, מאמן קבוצת המילואים הנוכחי ואויבו הגדול של גרסיה, ימשיך בתפקידו. גרסיה נעלב והודיע על כוונתו לעזוב.

העזיבה הפכה היום (שלישי) לרשמית, כשגרסיה וברצלונה סיכמו על התרת חוזהו ובכך נסללה דרכו של המאמן הצעיר להצטרף למכבי תל אביב. אז מיהו המאמן החדש של הצהובים? בספרד מספרים על איש מקצוע מוערך, שזכה להישגים גדולים עם קבוצת הנוער. מאמן רעב, שאפתן וחדשני שסומן כאחד המועמדים הבולטים להדריך את הקבוצה הבוגרת בעתיד. שמו הוזכר בשנה האחרונה כמועמד ללא מעט קבוצות ביבשת, אך למרות ההצעות והעניין סביבו, הוא בחר להתחיל את קריירת האימון שלו בקבוצת בוגרים דווקא במועדון אלמוני בישראל. אפשר להסתכל על המהלך הזה כהפגנת כוח ראשונה מצד המנהל הספורטיבי ג'ורדי קרויף. מהצד של גרסיה, מדובר במהלך שיכול להשאיר אותו קרוב לקרויף האב, אחד האנשים החזקים והמשפיעים בברצלונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למה בחר להתחיל את קריירת אימון הבוגרים שלו דווקא בישראל? גרסיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גרסיה, 39, יליד פרברי ברצלונה, הוא הבכור מבין שלושה אחים שגדלו בברצלונה. האח הצעיר חניס סבל מפציעות בגיל צעיר ושיחק שנים בליגות הנמוכות. אוסקר ורוג'ר, שנחשבו לכישרונות גדולים בגיל צעיר, הצליחו יותר, אך לא נהנו מקריירה מפוארת וב-1999 עזבו את המועדון. אוסקר שיחק בקבוצות השונות של בארסה 14 שנה (למעט עונת השאלה אחת באלבסטה), והמשיך לעונה בוולנסיה וארבע עונות באספניול. בגיל 32, אחרי עונה אחת בליידה, הודיע על פרישה מכדורגל.

עונתו הטובה ביותר של גרסיה כשחקן הייתה 1995/6. הוא כבש 10 שערי ליגה במדי ברצלונה והוביל את הנבחרת הצעירה למקום השני באליפות אירופה (הפסד לאיטליה בפנדלים) ורבע גמר אולימפיאדת אטלנטה (טורניר בו כבש שני שערים). בסך הכל, הוא זכה בקריירה בארבע אליפויות, שני גביעים, גביע אירופה למחזיקות ופעמיים בסופרקאפ האירופי ובסופרקאפ הספרדי.

הקשר של גרסיה למשפחת קרויף חזק וברור. יוהאן קרויף היה הראשון שהעניק לשחקן הזדמנות בקבוצה הבוגרת, בה שיתף פעולה עם הבן ג'ורדי. ב-2008, שלוש שנים אחרי שפרש ממשחק, הצטרף גרסיה כעוזרו של קרויף האב בנבחרת קטאלוניה, שמקיימת משחקי ראווה ומשחקי ידידות. קרויף האב הוא זה שככל הנראה גם עזר לגרסיה לקבל את משרת האימון האמיתית הראשונה שלו – מאמן קבוצת הנוער (Juvenil A) של ברצלונה בקיץ 2010.

עונת הבכורה הייתה חלומית. גרסיה הוביל את הקבוצה לטרבל בפעם השנייה בהיסטוריה של המועדון. בארסה זכתה באליפות המחוז, המשיכה לזכייה בטורניר אלוף האלופים עם ניצחון 1:3 על ריאל מדריד בגמר והניפה גם את גביע המלך אחרי 0:2 על אספניול בגמר. בסך הכל, הקבוצה של גרסיה הפסידה רק שלוש פעמים ב-50 משחקים רשמיים באותה עונה והמאמן הצעיר זכה לשבחים מכל הכיוונים. "לא דמיינתי שנגיע להישג כזה או משהו שמתקרב אליו ובהחלט לא בכדורגל כל כך טוב", אמר בסיום העונה.

רפאל אלקנטרה שחקן ברצלונה ב'. GettyImages
גרסיה הפך אותו מקשר לחלוץ. רפא אלקנטרה/GettyImages

פילוסופית האימון של גרסיה מתבססת באופן ישיר על הערכים עליהם גדל והתחנך בברצלונה רוב חייו. כלומר, טוטאל פוטבול הולנדי טיפוסי, שיטת 4-3-3 וסגנון משחק של מסירות קצירות ולחץ בלתי פוסק על שחקני היריבה. גרסיה שיחק תחת קרויף האב, לואיס ואן חאל ובובי רובסון והושפע מהם. כמאמן, כמו יתר עמיתיו בקבוצות הצעירות השונות, הוא היה מחויב לשיטה והסגנון המקובלים במועדון במשך דורות. יחד עם זאת, בספרד רואים בו מאמן חדשני, שיודע ללמוד היטב את היריבה ואוהב פתרונות יצירתיים שמביאים היטב לידי ביטוי את התכונות החזקות של שחקניו.

למשל, את ראפיניה (רפא אלקנטרה, אחיו הצעיר של טיאגו), הפך משחק קישור התקפי לחלוץ מרכזי, וזה החזיר לו עם כמות גדולה של שערים כולל צמד באותו 1:3 על ריאל בגמר אלוף האלופים. "חשוב ששחקנים לא יהיו תלויים רק במה שהמאמן אומר להם. זה אחד הדברים הכי חשובים בקבוצה טובה. אני אוהב ללמוד איך לגרום ליריב לסבול ואיך להשתמש באיכות השחקנים שלי. יש לי תשוקה לאימון והתוצאות מדרבנות אותי", העיד גרסיה על עצמו.

"בכל שלב של קבוצות צעירות צריך להוסיף סגנונות וקונספטים חדשים. בקבוצת הנוער צריך להתמקד בתחרותיות בגלל המעבר לברצלונה ב' שהוא צעד הכרחי. השחקנים צריכים להיות מוכנים פיזית, טכנית, טקטית ופסיכולוגית ולשלוט בכל ארבעת האספקטים הללו". כשגרסיה נשאל האם זכה לכבוד מהשחקנים ענה: "העובדה שאני שחקן עבר של ברצלונה עזרה. במהלך העונה כשבאו הניצחונות הרגשתי טוב יותר ויותר". בספרד מספרים שהמאמן היה אהוב מאוד בקרב שחקני הנוער ובמועדון נשמו לרווחה כאשר זוביזארטה הצליח לשכנעו להישאר במועדון בנובמבר.

בסיום העונה שעברה הביע גרסיה את רצונו להמשיך: "אני רוצה לעשות קריירה במועדון. אני בבארסה מאז שהייתי ילד, העברתי כאן את רוב שנותיי. יהיה טוב עבורי להמשיך בדרך הזו גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית". אלא שאז הגיעו הבעיות והחלה שרשרת אירועים שהובילה את גרסיה החוצה מהמועדון בו גדל ולחוזה במכבי תל אביב.

אוסביו סאקריסטן שחקן ויאדוליד. GettyImages
זוביזארטה בחר בו. סקריסטאן/GettyImages

הגורם המרכזי שהוביל לעזיבת גרסיה הוא מאמן ברצלונה ב' אוסביו סאקריסטן, איתו שיתף פעולה כשחקן בברצלונה. סאקריסטאן לא גדל במועדון, אבל שיחק בו שבע שנים ואף היה עוזרו של פרנק רייקארד בקבוצה הבוגרת. גרסיה, כאמור, קיבל את הרושם שההצלחה שלו בקבוצת הנוער תסדר לו קידום למשרה של סאקריסטן. אלא שבחודש פברואר, נודע שהאחרון קיבל חוזה ארוך טווח וגרסיה הפגוע הודיע מיד שהוא מתכנן לעזוב. "המטרה שלי להתקדם ולהשתפר", אמר לרדיו קטאלוניה. בספרד דווח שגרסיה חש שבמועדון לא בוטחים בו.

במקביל, מערכת היחסים בין שני המאמנים הידרדרה במהירות. גרסיה חש כי סאקריסטן מנסה לחבל בעבודתו ולא אהב את העובדה ששחקנים שעולים לקבוצת המילואים ממעטים לשחק וחוזרים לנוער עצבניים. באחד המשחקים החשובים של הנוער, לא יכול היה גרסיה להשתמש בכוכב הקמרוני דונגו, שבסופו של דבר שיחק דקה אחת באותו סוף שבוע בבארסה ב'. המלחמה בין השניים פגעה בקבוצת הנוער שאיבדה השנה את תואר האליפות ואלוף האלופים. אגב, על מנת לחתום בישראל, גרסיה התיר את חוזהו ולא יעמוד על הקווים ביום ראשון במסגרת רבע גמר גביע המלך.

אלא שלמרות הירידה בתוצאות, מניותיו של גרסיה החלו לעלות. במהלך העונה, הוזכר שמו שוב ושוב כמועמד לקבוצות בכירות וביניהן: חטאפה, מאיורקה, סנטאנדר, סנדרלנד, סטוק, ויטסה ארנהיים ושחטאר דונייצק. באנגליה צוין כי הגדולות בפרמיירליג חשבו לצרפו לצוות האימון של מחלקות הנוער במיוחד אחרי שקבוצת הנוער שלו הרשימה עם 1:4 על מנצ'סטר סיטי במסגרת "סדרת הדור הבא", טורניר יוקרתי וסגור ל-16 קבוצות נוער בכירות ביבשת.

זאת ועוד. בספרד ראו בו עיתונאים ואנשי מקצוע כאחד המועמדים לרשת את פפ גווארדיולה. "הוא מאמן העתיד של המועדון", כתב עליו העיתונאי ג'ורדי בלנקו. "תוך שלוש שנים הוא יהיה מוכן להחליף את גווארדיולה", אמר צ'רלי רקסאץ', שחקן ומאמן העבר של ברצלונה ומי שנחשב ליועצו הקרוב של הנשיא סנדרו רוסל. רקסאץ', כמו רבים אחרים, לא צפה שגווארדיולה יעזוב כבר בקיץ והנתון הזה גם פגע מעט בגרסיה עצמו.

יוהאן קרויף בטקס מינויו לנשיא הכבוד של ברצלונה. רויטרס
הוא האיש שיחזיר את גרסיה לברצלונה יום אחד? קרויף/רויטרס

מדוע מיהר גרסיה לעזוב ולא העדיף להמשיך להתקדם בתוך המערכת של ברצלונה? התשובה קשורה כנראה ביוהאן קרויף. לפני מספר חודשים טען ההולנדי הוותיק: "אני יודע מי צריך להחליף את גווארדיולה וכבר אמרתי את זה למי שצריך". להערכת עיתונאים בספרד, קרויף התכוון לגרסיה אותו הוא מאוד מעריך. בבארסה אולי חושבים שגרסיה לא בשל לקפוץ מדרגה, אבל מבחינתו החשיבות בלהישאר קרוב לקרויף – כלומר לעבוד תחת בנו בישראל – ברורה. המילה של קרויף האב בקרב ראשי ברצלונה משפיעה ומכריעה. אם גרסיה יעשה עונות טובות בישראל, לא מן הנמנע ששמו יעלה ביום מן הימים כאשר תסתיים הקדנציה של טיטו וילאנובה.

מבחינת מכבי תל אביב, מדובר בצעד מרתק שמשדר לא מעט כלפי פנים וחוץ. מצד אחד, מדובר בהפגנת כוח ברורה של קרויף הבן. היכולת שלו להביא שם אטרקטיבי שודאי היה יכול לקבל הצעות עבודה גדולות יותר מראה את כוחו ועוד צפויה לעזור גם במשיכת שחקני חיזוק ברמה גבוהה. בנוסף, מדובר בהצהרת כוונות גם כלפי השחקנים. מכבי תל אביב, בניגוד לשנים האחרונות, מראה רצינות ללכת בדרך מסוימת ולא סתם בונה ציפיות על ריק.

גודלהאר רצה וקיבל מאמן צעיר ורעב שיש לו רק מה להוכיח. מבחינת הבעלים, חשוב שיגיעו אנשי מקצוע צעירים בראשית הקריירה ולא מבוגרים ושבעים שחוו הצלחות במקומות רבים ובאים לכאן להעביר את הזמן או במרדף אחרי כסף. גולדהאר רצה המשך ישיר לקו בו החל מוטי איוניר והמשיך ניר לוין – החזרת הזהות למועדון על ידי שילוב ורכישת צעירים (כמו פונצ'ץ וקונאטה שהגיעו כהשקעה לעתיד) על חשבון שחקני רכש ותיקים שעולים מיליונים. את הקו הזה ינהל החל מהעונה הבאה ג'ורדי קרויף שיהיה אמון על בניית הקבוצה, אסטרטגיה מקצועית והקשר בין הצוות המקצועי להנהלה. גרסיה יהיה אחראי על סגנון המשחק ויישפט לפי התוצאות. הצלחת הקבוצה תהיה תלויה בשיתוף הפעולה בין השניים ולכן צדק גולדהאר שלא כפה על קרויף מאמן מטעמו.

"אוסקר הוא מאמן צעיר בעל שאפתנות רבה. הווינריות שלו אוסקר יחד עם תפיסת העולם שלו הדוגלת בעבודה קשה מתאימה לתרבות אותה אנו מנסים להנחיל במכבי", הסביר גולדהאר. "אני שמח שהצלחנו להחתים במכבי מאמן בדמותו של אוסקר במיוחד לנוכח העובדה שהיו לו הצעות נוספות", הוסיף ג'ורדי קרויף.

"ניסו כבר הכל במכבי. קשה לדעת מראש מה יצליח ומה לא", הוסיף שחקן בקבוצה. "צריך להיות אופטימיים ולתת צ'אנס ואני בטוח שיקרו כאן דברים טובים. בכל זאת מדובר במישהו שאימן בנוער של ברצלונה והוא בטוח יודע כדורגל ומבין כדורגל. כבר למדנו שבמכבי תל אביב לפעמים הדברים מתפתחים בצורה שונה, כך שבאמת אי אפשר לדעת מראש. לא משנה מי בא, דברים יכולים להשתנות במהלך העונה ורק הזמן יעשה את שלו. אולי עכשיו נתחיל לשחק טיקי-טאקה".

אז, האם בעונה הבאה נראה את אלירן עטר וברק יצחקי לוחצים את מגני היריבה? האם נראה את גל אלברמן מנהל את משחק המסירות הקצרות או דור מיכה עובר לעמדת החלוץ? ימים יגידו. מה שבטוח, לא יהיה משעמם בקרית שלום.

מיטש גולדהאר, ג'ורדי קרויף, מסיבת העיתונאים הרשמית של מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מפגן כוח ראשון. גולדהאר וקרויף/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully