וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעם מאמן, תמיד מאמן

22.5.2012 / 12:22

מייעץ לרוט, עוזר לשמיר, מנהל את מחלקת הנוער. פיני גרשון יותר רגוע, אבל חיידק האימון עדיין נמצא בו ועוזר לו להכין את הפועל חולון למכבי תל אביב

רגע לפני סיום הרבע השלישי של משחק מספר ארבע בסדרה בין הפועל חולון לבין הפועל ירושלים, כאשר המארחת השלימה ריצה גדולה ופתחה פער קטן מהירושלמים, החל מורן רוט להלהיב את הקהל. פיני גרשון זיהה זאת וממקום מושבו ביציע מיהר אל הרכז הישראלי, שישב כעת על הספסל. "המשחק הזה לא גמור, שמור את האנרגיות לסוף. כל נשימה שלך חשובה עבורנו", הורה-נזף ברוט הג'נרל מנג'ר החולוני.

בכלל, לפני הסדרה ובמהלכה ערך גרשון מספר שיחות אישיות עם רוט. "פיני אמר לי לחדור כמה שיותר", מגלה רוט. "בהתקפה הוא אמר לתקוף את (יובל) נעימי ולסחוט ממנו עבירות, ובהגנה למנוע נקודות קלות".

כמה שבועות קודם לכן נסעה חולון למשחק חוץ באשדוד. חולון הובילה בנקודה והכדור האחרון היה בידי האשדודים. דן שמיר לקח פסק זמן, במהלכו הורה לחניכיו לבצע עבירה כדי להחזיר את הכדור לידיהם. אשדוד קלעה פעמיים מהקו, אבל גורל המשחק עבר לידי שחקני חולון. רון לואיס קלע ג'אמפר גדול עם הבאזר, וחולון סחטה ניצחון חשוב באולם קשה.

אפילו ההחלטה הטקטית הזו התקבלה במשותף עם גרשון. "פיני לא מגיע לרוב האימונים, אבל אנחנו מדברים ביום-יום", מאשר שמיר. "הוא מייעץ לי הרבה, גם במהלך משחקים. אני מבין אותו בהינד ראש. במשחק באשדוד, בפסק הזמן, הסתכלתי על פיני, ובמבט החלטנו לעשות עבירה".

פיני גרשון המנהל המקצועי של הפועל חולון. ברני ארדוב
דן שמיר: "פיני לא מגיע לרוב האימונים, אבל אנחנו מדברים ביום-יום. הוא מייעץ לי הרבה. אני מבין אותו בהינד ראש"/ברני ארדוב

זה הסיפור הרומנטי של השנה בכדורסל הישראלי: פיני גרשון מאוהב בחולוניה, וחולוניה מאוהבת בגרשון.

מי שחשב בתחילה שגרשון – איש של סיפוקים מידיים ומאמן שהשתכשך בעשור האחרון בקצפת של הכדורסל האירופאי, שהשתכר מיליוני שקלים נטו לעונה במכבי תל אביב ובאולימפיאקוס ועבד בכמה מהמערכות המתקדמות והעשירות באירופה – יירתע מהפרויקט השאפתני ברמה הפיננסית, המקצועית והלוגיסטית של חולון – טעה.

במועדון מספרים שגרשון חי את חולוניה בכל הרמות, בכל יום.

"פיני לא מתעסק בהכרח בפיק אנד רול", מחדד המנכ"ל מוטי דניאל, "אבל הוא בהחלט חי את הקבוצה בהרבה אספקטים, גם כלכליים וגם ניהוליים. בקבלת החלטות הוא מעורב מאל"ף ועד תי"ו – גם החלטות מקצועיות לגבי שחקנים, וגם החלטות כלכליות לגבי ספונסרים. האחריות המקצועית היא של דן, אבל פיני מבצע איתו ועם השחקנים שיחות מקצועיות".

במשחקים עצמם יושב גרשון ביציע, לצידו של דניאל. "פיני חי את המשחק והרבה פעמים אתה רואה שהוא מת לקחת פסק זמן, לעשות חילופים, אבל אין לו ברירה, זה לא התפקיד שלו", מוסיף דניאל.

על דבר אחד גרשון בכל זאת לא מוותר: הוא עדיין נוהג להגיע לביקורים חפוזים בחדר ההלבשה, בעיקר לפני משחקים גדולים. כמו בשנותיו היפות, כשהיה מאמן, נוהג גרשון להגיח פנימה ולספר בדיחה גסה, בדרך כלל על שחקן של הקבוצה או על שחקן יריב, שמפילה את כולם לקרשים ומשחררת באחת את הלחץ. גרשון כבר לא מאמן, אולי, אבל "הוא עדיין משתמש כשסתום לחץ", אומר מורן רוט.

כך קרה, למשל, בביקורה האחרון של חולון ביד אליהו, כשהתארחה אצל מכבי תל אביב. מכבי פתחה בסערה, עלתה ליתרון 1:18 ונדמה היה שהמשחק יסתיים בתבוסה מחפירה עבור חולון. אפילו הקרחון שמיר החל לנטוף מים, כשלפתע קרא לו גרשון וביקש שייגש אליו רגע.

"למרות שאני לא אחד שנלחץ, לא הבנתי איך זה קורה שאנחנו משחקים רע ואפאתי בהיכל. חשבתי שאנחנו הולכים לצאת משם עם 'חבילה'", משחזר שמיר. ""בהרבה מקומות שעבדתי בהם דמויות כאלה ואחרות משחקות במצב כזה את הבוס הגדול ומתחילות לדרשות הסברים, אבל פיני נראה רגוע לחלוטין. אני מגיע אליו ופיני אומר לי 'עזוב שטויות, כבר הייתי במשחקים כאלה, לא צריך עכשיו להתעצבן ולהוציא את הנשמה. לא יקרה כלום אם נפסיד. תן לילדים לשחק, שירגישו קצת את המגרש'.

"זה מאוד עזר לי. אפילו הרגיע אותי", מוסיף שמיר ואומר. "בסוף החלטתי שאני לא מפסיד 30 הפרש, צעקתי קצת והחלפתי שחקנים, ובהמשך אפילו חזרנו למשחק. אז אולי לא קיבלתי את ההצעה של פיני ו-ויתרתי על המשחק, אבל מה שהוא אמר לי באותן שניות הכניס בי הרבה שלווה ועזר לי לעבור את הרגעים הללו".

שחקן הפועל חולון מורן רוט. קובי אליהו
גרשון כבר לא מאמן, אולי, אבל "הוא עדיין משתמש כשסתום לחץ", אומר מורן רוט/קובי אליהו

מוטי דניאל אומר שההצלחה המקצועית של הפועל חולון שייכת לגרשון כפי שהיא שייכת לשמיר ולעוזר המאמן אלעד חסין. למעשה, חולון היא הקבוצה היחידה בליגת העל שלא החליפה שחקנים זרים במהלך העונה והסתפקה רק בצירוף שני שחקנים צעירים לסגל; זאת למרות הוויתור הדרמטי על דן גרונפלד בפתיחת העונה, שנעשה מסיבות כלכליות.

שהרי את הקבוצה, מספרים בחולון, בנו השלושה במשותף: "עבודת הבנייה הייתה לגמרי משותפת", מדגיש שמיר. "לא משנה מי הביא את השמות של השחקנים, היה ברור שצריכה להיות הסכמה מלאה של פיני. היו כמה שחקנים שרציתי, ובאינסטינקטים שלו פיני אמר ש'זה לא שחקן מספיק טוב'. בתור מי שראה הרבה מאוד שחקנים בעשרות השנים האחרונות, אני מאוד מחזיק מהמילה שלו בעניין זרים ומקבל אותה".

וברמה המקצועית שמרה העונה חולון על יציבות מעוררת קנאה: מתחילת העונה התמקמה בצמרת, מיעטה להפסיד בהפרשים גבוהים, הגיעה עד לחצי-גמר הגביע וגם ללא יתרון ביתיות חלפה על פני הפועל ירושלים בפלייאוף – כאשר בתווך היא נאלצת להתמודד עם פציעה ממושכת של הקפטן והמנהיג מורן רוט.

גם ביום-יום מפקח גרשון על הפן המקצועי, אף שמירב הקשר נעשה באמצעות חסין. "פיני מבצע חידודים", מסביר דניאל. "הוא לא יושב עם דן ומחליט מי ישמור על מי, אבל בגדול, התוכנית המקצועית של דן נבנתה עם פיני, בהתבסס על עקרונות הכדורסל שהם מאמינים בהם".

אפילו במשחקים, כפי שכבר צוין, נוטל לעתים גרשון חלק פעיל.

בתקופה האחרונה מקדיש גרשון משאבים רבים לנושא אחר, שלדברי בכירים בקבוצה "מאוד חשוב לו ברמה האישית": בנייה של מחלקת נוער חדשה, עצמאית, במקביל למחלקת הנוער הקיימת, המצויה בשליטת איש העסקים טובי שוורץ, ממקורביו של מיקי דורסמן. מעשית, ובאופן אבסורדי, מחלקת הנוער של חולון מופרדת מהקבוצה הבוגרת, ובשלב זה קיים נתק בין הצדדים. בקבוצה הבוגרת החליטו להקים בית ספר נוסף לכדורסל, שיהא מסונף ישירות לקבוצה הבוגרת.

"כשבאנו לחולון עשינו את זה כי זה מועדון כדורסל אמיתי, מהבודדים בארץ", מרחיב בעניין שמיר. "חולון היא עיר של כדורסל. אתה הולך ברחוב ורואה ילדים משחקים כדורסל עם הגופייה של הפועל חולון. לא באנו רק כדי לבנות את הקבוצה הבוגרת, אלא כדי ליצור תשתית מקצועית חדשה למועדון, לגדל ילדים. כבר כמעט שנה, מאז שאנחנו פה, שאנחנו בכלל לא מעורבים בנוער. זה שאנשים כמו פיני, כמו מוטי דניאל, כמוני וכמוני אלעד חסין לא מעורבים בנוער, זה פספוס. אנחנו רוצים לקחת שחקנים לקבוצה הבוגרת, לבנות מועדון עם מערכת מקצועית כמו שיש לכל המועדונים הגדולים בעולם. בגלל שזה לא מתאפשר החלטנו להקים בית ספר לכדורסל משלנו, מאפס. פיני ימנה מנהל מקצועי למחלקה ויפקח עליו".

חבריו של גרשון אומרים שהוא מאושר; שלאחר מפח הנפש במכבי מצא את מקומו. למרות שבשנתיים האחרונות קיבל פניות מקבוצות בכירות בספרד, ברוסיה ובאיטליה, דחה גרשון את כולן והחליט להישאר בארץ. את חולון הוא לא מתכוון לעזוב בקרוב, אומרים החברים, "למרות שאצל פיני אף פעם אי-אפשר להיות בטוחים בכלום".

בחולון מוגדר גרשון כג'נרל-מנג'ר. זו פונקציה שכמעט ולא הייתה קיימת בכדורסל הישראלי, והניסיונות המעטים שבוצעו לאורך ההיסטוריה הסתיימו בפיצוץ; זכורים המקרים של רלף קליין באמצע שנות התשעים ושל צביקה שרף לקראת סוף העשור הקודם במכבי תל אביב, שהסתיימו בתוך חודשים ספורים.

רק קבוצת ליגה אחת, להוציא את חולון, פועלת במבנה ניהולי-מקצועי שכזה: מכבי אשדוד, שם משמש עו"ד שי האוזמן, לשעבר מאמן ילדים ונוער, כג'נרל-מנג'ר. גרשון הפך ל-GM השני בליגה, ובשלב זה שתי הקבוצות היחידות שמחזיקות אנשי מקצוע בצומת החשוב הזה העפילו לפיינל פור. נקודה למחשבה.

המנהל המקצועי של הפועל חולון פיני גרשון. קובי אליהו
חי את הקבוצה בכל רגע. גרשון/קובי אליהו

חולון מחזיקה, כנראה, בצוות המקצועי המנוסה ביותר בליגה; לגרשון, דניאל, שמיר וחסין עשרות שנות כדורסל ישראלי ברזומה. אין עוד מועדון ישראלי שיכול להתפאר במנהל מקצועי, במנכ"ל, במאמן ובעוזר מאמן שחוו את הכדורסל ברמות הגבוהות ביותר של אירופה.

זו יחידת עילית שגדלה והתעצבה בכור ההיתוך של מכבי תל אביב. ויהיה זה אך סמלי שהשתיים ייפגשו בפיינל פור.

חמש פעמים שיחקו העונה חולון ומכבי – בגביע צ'אנס, בגביע המדינה, בליגה הסדירה; חמש פעמים ניצחה האלופה מתל אביב.

וגרשון, אם תהיתם, מת לנצח. מי כמוהו מכיר את מכבי, את הרגליה, את נקודות התורפה באסטרטגיה של דיוויד בלאט. "גם לקראת המשחק הזה ישבתי עם פיני", מספר שמיר. "לא ברמה של לבנות יחד תוכנית משחק, אבל הוא בהחלט נתן לי רעיונות".

בימים האחרונים השתדל הצוות המקצועי והניהולי, בראשותו של גרשון, לשמור את המערכת על אש נמוכה; ההישג שבעצם ההעפלה לפיינל פור ללא יתרון ביתיות, ועוד על חשבונה של הפועל ירושלים, נדחק מן התודעה. גרשון, דניאל, שמיר וחסין – כולם שועלי פיינל פור אירופאי – השתמשו בכל הניסיון המצטבר שלהם כדי להכין את קבוצתם למפגש מול מכבי בצורה המקצועית ביותר.

"הם נותנים לנו תחושה שהכל כרגיל", מעיד רוט. "ברור שיש תכונה אחרת, אבל בזכותם אנחנו לא מרגישים את הלחץ".

"מה הסיכויים הערב? אני לא יודע, אני לא גמבלר", מוסיף שמיר, "אבל אני יודע רק דבר אחד: כמו תמיד, נעלה לפרקט כדי לתת את העבודה הכי טובה שאנחנו יכולים".

"המציאות היום-יומית שלנו רחוקה שנות אור מהמציאות של מכבי תל אביב", מסכם דניאל. "פיינל פור זה רק משחק אחד ואתה נותן את כל מה שיש לך, אבל ברוב המקרים מול מכבי זה לא מספיק. ברור שניצחון עליהם יהיה משהו אדיר. זה משהו שאנחנו מתים שיקרה לנו. מכבי הם המלכים בכדורסל הישראלי, אבל אנחנו רוצים להיות מלכים ליום אחד".

וכך חזר פיני גרשון לפוזיציה ממנה התרחשו כמה מהמפצים הגדולים בתולדות הכדורסל הישראלי: הוא שוב מגלם את תפקיד האנדרדוג, ראש לשועלים. כדאי לאריות להיזהר.

ohad@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully