וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מודרניזציה להיסטוריה

20.5.2012 / 13:01

עם אצטדיון בהשקעה של 730 מיליון יורו וכבישים מהמאה ה-19, ורוצלאב מסמלת את הניגודיות של יורו 2012. תומר יצחק מדווח

צהרי יום שישי. התקהלות שגרתית באחת המסעדות ביריד המרכזי בוורוצלאב חושפת תמונה מפתיעה למדי. דונלד טוסק, ראש ממשלת פולין, הגיע לביקור רשמי בעיר, אחרי שעבר כבר בוורשה ופוזנאן ולפני שהוא חותם את הסיבוב בעיר הולדתו גדנסק. שלושה שבועות בדיוק לשריקת הפתיחה של יורו 2012, התפנו ראש הממשלה, ראש פרובינציית שלונסק רפאל יורקובלנייץ וראש העיר רפאל דודקייביץ' להיפגש עם הצעירים המתנדבים באירועי היורו השונים בעיר, חלקו להם שבחים והתרשמו מהשינוי המשמעותי שעברה העיר. אולם גם פוליטיקאי מדופלם כמו טוסק לא יכול היה להתעלם מבעיה אחת מהותית שנראית בשלב כה מאוחר של ההכנות כבר בלתי פתירה - בעיית הדרכים.

"אני מאוד שמח לראות את הצעירים עם תשוקה גדולה, אנרגיה ואמונה רבה בעיר שלהם", אמר ראש הממשלה בביקורו בוורוצלאב, כשהוא מוקף במספר מצומצם של מאבטחים, בכמה מצלמות של הטלוויזיה המקומית ובעשרות סקרנים. "שדה התעופה החדש שנחנך במרץ הוא גולת הכותרת שלנו, אבל לצדו ולצד האצטדיונים החדשים גם כל התשתיות במדינה השתפרו פלאים. הדבר היחיד שמפריע לי זה נושא התחבורה. בעיית הדרכים, בכל הקשור לכבישים נוחים ורכבות, היא הגדולה והמדאיגה מכולן, אך אנחנו מתכוונים להילחם בזמן שנותר כדי לאפשר תנועה בכל קילומטר אפשרי", סיכם בחיוך. למרות הניסיון לזרוע אופטימיות, גם טוסק יודע שהקרב הזה אבוד. הכבישים יגרמו לאי נוחות, ובאופן אירוני אמר אחד התושבים המקומיים בשיחה עם אורחיו היהודים כי "הפולנים שונאים רכבות". גם זה לא אמור למנוע מפולין לארח בסופו של דבר טורניר מוצלח.

האצטדיון העירוני של ורוצלאב. תומר יצחק, ספק 500
מבנה ארכיטקטוני מושקע עם עיצוב מודרני המשתלב בטבעיות על הרקע ההיסטורי של העיר. האיצטדיון בוורולאב/ספק 500, תומר יצחק

את סוף השבוע העביר ראש ממשלת פולין בחדר ה-121 של מלון מונופול, המציין בימים אלה 120 שנה להקמתו. אותו מלון הממוקם במרכזה של העיר המתחדשת, יארח במהלך הטורניר את נבחרת צ'כיה. לכאורה, מדובר בבחירה בלתי שגרתית בעליל, המנוגדת להעדפה הכללית של הנבחרות לברוח למחוזות נידחים על מנת להתנתק מכל הסחת דעת. אלא שהצ'כים הצליחו למצוא את הפינה השקטה היחידה במרכז ורוצלאב - פנינה יוקרתית של חמישה כוכבים בלבה ההומה של העיר. המקום הזה, רק 206 קילומטרים מהבירה פראג, יאפשר לפטר צ'ך, מילאן בארוש וחבריהם להרגיש כמעט כמו בבית, בקיץ בו תקופת המנוחה שלהם קצרה מתמיד.

כל שלושת המשחקים שיתקיימו באצטדיון בוורוצלאב יהיו של נבחרת צ'כיה, כשהאחרון בשלב הבתים יהיה מול פולין המארחת. השיבוץ הזה לא גרם נחת לבעלי העסקים בעיר, שכן אוהדים צ'כים רבים מתכננים להגיע ביום המשחק (נסיעה בת קצת יותר משעתיים ברכבות מיוחדות שמוציאה הרכבת הצ'כית) ולחזור הביתה עם סיומו. סידור אידיאלי מבחינתם, אך רחוק מלרצות את המלונאים בוורוצלאב. בזמן המועט בו ישהו בעיר, יוכלו הצ'כים וכל יתר התיירים ליהנות מההשקעה העצומה שנעשתה בעיר הכי מתפתחת בפולין בשנים האחרונות. עיצוב מודרני המשתלב בטבעיות על הרקע ההיסטורי של העיר, טכנולוגיה מתקדמת במרבית המקומות וגם אצטדיון נגיש הרבה יותר מהמקבילים לו ברחבי המדינה. אין ספק, ורוצלאב פורחת.

עיתוני ורוצלאב נזכרים באליפות הראשונה של שלונסק ורוצלאב ב-1976/77. תומר יצחק, ספק 500
העיר שנושמת כדורגל, החזירה לעצמה השנה את הכתר. עיתוני ורוצלאב נזכרים באליפות הראשונה/ספק 500, תומר יצחק

האצטדיון העירוני החדש, בדיוק כמו שדה התעופה שנפתח רק לפני כחודשיים, מציגים רמות אחרות של דיוק ארכיטקטוני. הכל משורטט עד לפרט האחרון. "זה נראה בדיוק כמו בהדמיות הממוחשבות", מציינת אגניישקה, אשת השיווק של ערוץ טלוויזיה פולני. "אותה חברה שעיצבה את נמל התעופה היא גם זו שאחראית לבניית האצטדיון. העיר קיבלה מימד נוסף, שונה לחלוטין". תתפלאו, זו כבר לא רק העיר התאומה של רמת גן. כ-730 מיליון יורו הושקעו באצטדיון בוורוצלאב, המכיל קצת יותר מ-42 אלף מקומות. בדומה למגרשים בגדנסק ופוזנאן. טקס החניכה היה בקרב האגרוף בו הפסיד תומאש אדמק המקומי לאוקראיני ויטאלי קליצ'קו, אבל מאז האצטדיון הזה חווה בעיקר ניצחונות.

על גל ההצלחה של העיר רכבה שלונסק (הידועה במחוזותינו כשלאסק) ורוצלאב. רק פעם אחת בעבר זכתה הקבוצה הזו באליפות פולין, וזה קרה בעונת 1976/77. 35 שנים אחרי, בעונה משוגעת בה לא פחות מארבע קבוצות הגיעו למחזור האחרון עם סיכוי לזכות בתואר, היו אלה הירוקים שהשיגו ניצחון סמלי על האלופה היוצאת ויסלה בקרקוב והעבירו את הכתר לוורוצלאב, בניגוד לכל תחזית אפשרית שניתנה בתחילת העונה. "אף אחד לא נתן לנו סיכוי, אבל ניצלנו את העונה המוזרה הזו כדי לחזור בגדול", מסביר אוהד הקבוצה ארקדיוש. "ארבעה ניצחונות רצופים באצטדיון החדש בסוף העונה, עשו בסופו של דבר את ההבדל". בשונה מלכיה גדנסק שקפאה במשכנה החדש וכמעט נשרה לליגה השנייה, שלונסק הפכה את ביתה למבצר וחתמה עונה בצורה יוצאת דופן.

זה אמנם לא הספיק לאלופה הטרייה כדי לשלוח נציג לסגל הסופי של נבחרת פולין, אך חגיגות האליפות מתחברות באופן טבעי למסיבה הגדולה שמבטיח יורו 2012, ומוורוצלאב מצפים להיות נושאת הדגל. אחרי שהתעוררה בעצמה בזכות הבחירה בה כעיר מארחת ועברה שינויים מרחיקי לכת, ורוצלאב תנסה להקרין מהצלחתה על יתר הערים, להשכיח את ההתעסקות הבלתי נגמרת בקרב על המוניטין מול אוקראינה ולגרום לפולין ליהנות קצת במקום לרטון בחוסר שביעות רצון נוסח "אני כבר אנוח בקבר". או כמו שכתב בפשטות כובשת עידן רייכל: "אולי אצא יותר, אתחיל קצת למהר. להתחיל להסתדר, ולעשות קצת רעש".

* הכתב היה אורח 'לוט אירליינס', חברת התעופה הלאומית של פולין, ומשרד התיירות הפולני

ראש ממשלת פולין דונלד טוסק נפגש עם מתנדבים ביריד המרכזי של ורוצלאב. תומר יצחק, ספק 500
יש התרגשות, האם זה יספיק? ראש ממשלת פולין נפגש עם המתנדבים בוורוצלאב/ספק 500, תומר יצחק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully