וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב הסמוי בין מארחות היורו

ביקור בפוזנאן מלמד על הדחף הפולני לראות את האוקראינים נכשלים באירוח. תומר יצחק מדווח מהעיר עם הקניון הטוב בעולם

יח"צ - חד פעמי

במהלך השבוע שודר בערוץ טי.וי.פי 2 הפולני כתבה הסוקרת את הכנות הערים המארחות את משחקי יורו 2012 במדינה. הפולנים התגאו באצטדיונים החדישים, הציגו את עבודות התשתיות הקרבות לסיומן והראו תיירים הנוחתים בשדה התעופה בוורשה. אחרי סקירה עמוסת חיוכים בת 10 דקות, עברה התכנית לדון בנעשה בקייב, שם הוצג הגביע האירופי בכיכר העצמאות של עיר הבירה בה ייערך הגמר. כחלק מהמחאה הנרחבת בנושא תעשיית הזנות והסחר בנשים באוקראינה, הצליחה אחת המפגינות מארגון 'פמן' להסתנן לאירוע האקסקלוסיבי, פשטה את חולצתה וניסתה לחטוף את הגביע כשהיא עירומה למחצה. המחדל המתועד היווה הזדמנות מושלמת לפולנים ללעוג למתרחש אצל שותפתם לאירוח הטורניר ולחוש עליונות ברורה. אלא שהתמונה הזו, המצטיירת בפולין וממנה עוברת לכל כלי התקשורת בעולם, לא בהכרח מציגה את הדברים לאשורם. המציאות שונה בתכלית ומלמדת על הבדלי הגישה והיחסים המורכבים בין שתי המארחות.

צפו במפגינה מארגון 'פמן' גונבת את הגביע

***

אחרי האדישות של ורשה העסוקה בעניינים בוערים יותר, והקלילות המלבבת של גדנסק ואחותה הבליינית סופוט, פוזנאן הקרירה מזכירה לנו שעדיין מדובר בפולניה וזו ועדיין מזרח אירופה. שעון העצר במרכז העיר - אותו מקום בו חגגו עשרות אלפי תושבי פוזנאן באפריל 2007 את בחירתה של אופ"א בפולין ואוקראינה לאירוח היורו - סופר את הזמן לקראת המשחק הראשון בו תפגוש אירלנד את קרואטיה ב-10 ביוני. הדריכות רבה והיורו מורגש מכל עבר, אבל כך גם הגישה המנוכרת של המארחים. "זה טבעי שההתרגשות בפוזנאן תהיה גדולה יותר מאשר בוורשה", אומר תושב העיר רפאל, שכמו רבים מאנשי פוזנאן מדבר במבטא מקומי כבד. "זו עיר צעירה של 600 אלף איש, כאשר שישית מתוכם הם סטודנטים. זו ההזדמנות של כולנו להראות את הפנים היפות של העיר".

וכשמדברים על יופי, מדברים על נשים. קניון 'סטארי בורבאר' בפוזנאן נבחר ב-2008 לקניון הטוב בעולם ומהווה מוקד משיכה לבנות המין היפה, שמגשימות את חלומה של בעלת המתחם ויכולות לשלב בין קניות לאומנות. הקניון צפוי להיות עמוס במיוחד בתקופת היורו, וכך גם אגם מלטה האטרקטיבי - קומפלקס מודרני המארח תחרויות קדם אולימפיות במקצועות ימיים כמו שחיה, קיאקים וגלישת סקי, ובנוסף משמש כפארק מים עם מתקנים רבים לילדים. לך פוזנאן היא הקבוצה הבכירה של העיר וסיימה את העונה במקום הרביעי, אך את ההצגה לקניון, לפארק ולאימפריית הכדורגל גונבת הקבוצה הקטנה ורטה פוזנאן, שנמצאת בליגה השנייה ומנוהלת בידי האישה המדוברת בעיר - איזבלה לוקומסקה פיז'לסקה. נשיאת המועדון בת ה-35 היא דוגמנית פלייבוי לשעבר שקיבלה צעצוע מבעלה, אך לקחה את התפקיד ברצינות, שולטת בקבוצה ביד רמה והשאירה אותה בליגה השנייה. ממוצע הצופים במשחק בשנתיים האחרונות, מיותר לציין, השתפר פלאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
האצטדיון העירוני בפוזנאן.
"טבעי שההתרגשות בפוזנאן תהיה גדולה יותר מאשר בוורשה".

***

גם ורטה, כמו לך פוזנאן, משתמשת באצטדיון המוניציפאלי המוכר בעיר בשם מייסקי. מדובר במגרש היחיד ששופץ בפולין לקראת היורו, כאשר בעקבות האירוח שונו תכניות השיפוץ והקיבולת שלו הוגדלה בעזרת שלושה יציעים נוספים לכ-43 אלף צופים. מדובר באצטדיון עירוני פר אקסלנס, עם שלושה מגרשי אימון לצידו ובתים רבים מסביב. ממש בלב השכונה, על שטח שהיה לפני עשרות שנים בונקר במלחמת העולם השנייה. רק 300 מקומות חנייה מספק האצטדיון, אך הוא נמצא מרחק ארבעה קילומטרים בלבד משדה התעופה ושישה מתחנת הרכבת המרכזית. תיירים מאיטליה, אירלנד וקרואטיה שלא יצליחו להשיג כרטיסים, יצטרכו להסתפק במתחמי האוהדים (אחד רשמי ואחד לא) או אולי לבחור בכיוון ההפוך לחלוטין ולברוח ל'פרי זון' - אזור נטול כדורגל עליו הכריזו בעיר. הדרך אליו, בעיקר נוכח פקקי התנועה המייגעים והכבישים הבעייתיים, לא תהיה פשוטה.

עם הקמת ה'פאן זון' מחכים בפוזנאן לתחילת יוני, ובצדק, על מנת לא לשבש את התנהלותה התקינה של העיר. אולם מה באשר למרכז התקשורת הצמוד למתחם האוהדים? הביקור במקום לא בישר טובות, שכן התשתית רחוקה מלהיות מוכנה והפועלים עובדים בעצלתיים. מסתבר שהפולנים מעדיפים להצביע על הצרות של אוקראינה כדי שאף אחד לא ישים לב לחסרונות שלהם, ובכך חושפים טפח מהתחרות הלא ממש סמויה בין שתי המדינות המארחות. קוסטיאנטין מאזור, נציג אופ"א באצטדיון בפוזנאן, הוא בכלל אוקראיני שחי ולומד בפולין. אין טוב ממנו לנפץ את המיתוס אותו בנו בעמל רב הפולנים בשנה האחרונה. "יש באוקראינה עוד מה לעשות לקראת הטורניר, אבל עדיין כל האצטדיונים בה היו מוכנים הרבה לפני אלו בפולין", מבהיר מאזור. "התקשורת הפולנית מציירת תמונה כאילו אנחנו בפיגור גדול, אבל בינתיים אצלם בוורשה היו מדרגות ששקעו וגגון שקרס".

ההבדל, כך מסתבר, הוא בגישה. פולין רוצה אירוח מוצלח, אך בעיקר מייחלת לכישלון מוחלט של האוקראינים. "הפולנים תמיד מסתכלים אל הדשא של השכן ומקווים שהוא לא יהיה ירוק בכלל", מודה בחיוך רפאל מפוזנאן. מדובר בקרב תדמיתי לתוכו מנסים לשאוב לאחרונה פוליטיקאים רבים, אותו מנהלים כלי התקשורת המובילים בפולין. "יש בעיות בדרכים באוקראינה כפי שכולם יודעים, אבל אני מאמין שכל האנשים שיגיעו לשם כדי לראות משחקים יתרשמו בסופו של דבר", מבקש להדגיש מאזור האוקראיני. "בעיות התחבורה בפולין לא פחות נוראיות, ועדיין התקשורת הפולנית מתעקשת להוכיח לכולם שהמדינה שלהם מקדימה את אוקראינה. מבחינת האוקראינים מדובר באירוח משותף ואינטרסים זהים. לפולנים כנראה יש אג'נדה אחרת לגמרי".

* גילוי נאות: את הטיסה והשהות בפולין מימן משרד התיירות הפולני בשיתוף חברת התעופה 'לוט איירליינס'

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אצטדיון עירוני פר אקסלנס. סטינג בהופעה בפוזנאן/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • יורו 2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully