וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצע הגרמני של גדנסק

העיר שהביאה לעולם את גינטר גראס תארח את נבחרת גרמניה, אבל אירועי מלחמת העולם וההיסטוריה הגרמנית בעיר הפולנית יצרו שנאה יוקדת לאורחים, שעלולים לפגוש שם את המארחת

ב-6 בסטפמבר 2011, אירחה נבחרת פולין את גרמניה למשחק ידידות שחנך את האצטדיון החדש בגדנסק ברמה הבינלאומית. המשחק הסתיים ב-2:2 דרמטי, אולם התוצאה הייתה הדבר הפחות מעניין במפגש בעל המשמעות הגיאופוליטית העמוקה, שכן בסיומו מיהרו ראשי ההתאחדות הגרמנית להבטיח את חזרתם לעיר שפעם הייתה בשליטת מדינתם וסיכמו על כך שבסיס האימונים שלהם יהיה במלון דבור הוליבסקי בחלקה ההיסטורי של גדנסק. בכך הפכה גרמניה לנבחרת הראשונה שמודיעה על המקום בו תשהה במהלך יורו 2012. ארבעה ימים בלבד אחרי שהייתה לעולה הראשונה, ויותר משלושה חודשים לפני שבכלל ידעה באיזה בית תשחק. צחוק הגורל: ההגרלה התאכזרה לגרמניה, שמלבד הימצאותה בבית הקשה ביותר גם תיאלץ לבצע טיסות צ'ארטר לאוקראינה בשלב הראשון. הנקמה הקטנה של תושבי גדנסק הושגה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החניכה שלו עלתה לגרמניה ביוקר. האצטדיון החדש בגדנסק/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

אי שם באמצע שנות ה-30, בין שתי מלחמות העולם, נהנתה גדנסק משלטון אוטונומי. רוב תושביה היו גרמנים והיא נקראה בכלל דנציג. המפלגה הנאצית הצליחה אז להפוך לחזקה בעיר באמצעות בחירות, עד אשר ב-1939 כבשה אותה והובילה למעשה לפירוקה של העיר החופשית. שש שנים לאחר מכן, עם סיומה של מלחמת העולם השנייה, העיר עברה לידי פולין תחת השם גדנסק והתושבים הגרמנים סולקו ממנה אחרי הפצצות כבדות של הרוסים שהרסו כל חלקה טובה במקום. למרות הגירוש, ההשפעה הגרמנית ניכרת מכל עבר ובולטת גם במבנים אשר הוקמו מחדש בעיר הולדתו של הסופר השנוי במחלוקת בישראל, גינטר גראס. רבים מאזרחי העיר כיום הם דוברי גרמנית והקרבה לגבול מהווה תפקיד חשוב. אבל השנאה, השנאה ברובה עדיין יוקדת. רק אל תזכירו להם שאת האצטדיון החדש בנתה למעשה חברה גרמנית והוא מזכיר מאוד את אליאנץ ארינה.

בניגוד לאדישות השוררת בוורשה, גדנסק מקרינה אווירה חגיגית יותר ורוצה להשלים את סיפור ההצלחה שלה בכל הקשור להקמת המגרש החדש. העיר הזו מיהרה להגיש את הטפסים לאירוח והקדימה את קרקוב, אך רבים חששו כי לא תעמוד באתגר האצטדיון. הדאגות היו לשווא. "כל האזור הזה היה ביצה לפני כן, כך שהעבודה התעכבה ונדרשנו להחליף את הקרקע", מסביר מיכל ברנדט, איש יחסי הציבור של עיריית גדנסק. "למרות זאת, סיימנו את הבנייה תוך 26 חודשים עם החברה הגרמנית בהשקעה של כ-165 מיליון יורו והעמדנו אצטדיון מפואר וייחודי שמסמל את הקשר ההיסטורי בין גדנסק לאבן הענבר. האצטדיון כבר שימש העונה את הקבוצה המקומית לכיה, שהכפילה את ממוצע הצופים שלה ל-15 אלף ובמשחקים מסוימים אף חצתה את רף ה-20, אך היא עברה תקופה לא טובה וניצלה מירידה רק במחזורי הסיום". כנראה היו אלה הנגיעות הגרמניות שסיפקו את הווינריות הדרושה ומנעו מהאצטדיון בגדנסק ללכת בעקבות המושבה בפתח תקוה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל האזור הזה היה ביצה לפני כן". ברנדט/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

גרמניה יכולה להגיע לגדנסק ארינה ואולי אף לסגור מעגל ולפגוש את פולין, זאת אם תסיים ראשונה ב'בית המוות' והמארחת תדורג שנייה בבית א'. בינתיים, המעון הישן של גרמניה יהפוך למעונם החדש של נבחרת ספרד ואוהדיה הקולניים של אירלנד. אלופת אירופה ואלופת העולם תהיה זו שתשחק את כל שלושת משחקיה בשלב המוקדם בגדנסק, כאשר תפגוש את איטליה, אירלנד וקרואטיה במסגרת בית ד' שכבר קיבל בעיר הנמל את הכינוי 'הבית הקתולי'. איקר קסיאס, צ'אבי ויתר חבריהם מהווים אטרקציה אמיתית עבור התושבים המקומיים שתרמו את חלקם לכך שכל הכרטיסים למשחקים בעיר כבר נמכרו, אבל ההיערכות הגדולה היא בכלל לקראת אימת המארגנים בכל טורניר שכזה - הצבא הירוק.

לא פחות מ-40 אלף אוהדי נבחרת אירלנד צפויים להגיע לגדנסק בתחילת החודש הבא ולהראות לעירו של לך ולנסה מהי סולידריות נוסח דאבלין. רק 8,000 מהם הצטיידו מראש בכרטיסים, אך זה לא יפריע להם לשיר לאורך רחובותיה המרכזיים של גדנסק ובעיקר לשתות ללא הפסקה בעיר הנופש השכנה סופוט. האחות הקטנה והקלילה של גדנסק תארח את הגרסה הבלתי רשמית למתחם האוהדים של גדנסק - ה'פאן קמפ'. 20 אלף אוהדים מספרד ו-15 אלף מאיטליה וקרואטיה מתכננים גם הם להגיע לאזור, וה'פאן קמפ' בסופוט מציע להם לצד הבילויים האינסופיים גם אפשרות לינה (בניגוד ל'פאן זון' המוכר), אבל כל האורחים הללו יהוו רק תפאורה לפנאטים הירוקים מאירלנד.

"אנחנו ערוכים היטב לאוהדים האירים ומוכנים לכל תרחיש", מדגיש ברנדט. "יהיו כאן שוטרים סמויים מאירלנד ומיתר המדינות שיפגינו נוכחות ביציעים כדי למנוע מהומות, בעוד המשטרה המקומית תתמקד בכל מה שקורה בחוץ ותהיה בכוננות לסייע. אף אחד לא יפריע לחגיגה". 73 שנה אחרי הכיבוש הגרמני, גדנסק מחכה לפלישה האירית.

* גילוי נאות: את הטיסה והשהות בפולין מימן משרד התיירות הפולני בשיתוף חברת התעופה 'לוט איירליינס'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקרוב הרחובות של גדנסק ייצבעו בירוק/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • יורו 2012

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully