וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לו סיבה להתלונן

30.4.2012 / 12:00

האליפות של אברהם גרנט אינה מובנת מאליה, ולכן טענתו על הקיפוח התקשורתי מוצדקת. דירוג השגרירים השבועי מציב את מאמן פרטיזן בראש, בשבוע פרודוקטיבי לכדורגלן הישראלי

שלושה שערים וארבעה בישולים היו מנת חלקם של נציגינו בתפוצות בסוף שבוע מצוין ומלא בבשורות טובות. גרנט חגג אליפות עם פרטיזן, בוזגלו (חזר לסגל) וכיאל החלימו סופית מפציעות שגרמו להיעדרות ממושכת, בונדר ושהר חזרו למגרשים אחרי למעלה מחודש ומלול נרכש על ידי בירסחוט וקיבל חוזה חדש. מסע המצטיינים השבועי שלנו עובר הפעם מסרביה דרך קפריסין ועד ספרד וקופץ גם לביקור סיכום בליגת המשנה באנגליה בפינת הנורה האדומה.

1. אברהם גרנט (פרטיזן בלגרד)

אברהם גרנט מאמן פרטיזן בלגרד. Darko Vojinovic, AP
אבי המהפכה. גרנט/AP, Darko Vojinovic

10 שנים אחרי שעשה זאת עם מכבי חיפה, ארבע שנים אחרי שלוש נפילות על קו הסיום בצ'לסי ובפעם החמישית בקריירה, גרנט שוב אלוף. אלא שבמובן מסוים, האליפות עם פרטיזן בלגרד נלקחת כמובנת מאליה. מקטרגיו של המאמן הישראלי יגידו שהוא לא בנה את הקבוצה, שהוא קיבל אותה באמצע העונה כשהיא ביתרון 10 נקודות ולפיכך חלקו בהצלחה יחסי בלבד. המציאות היא שתחת שרביטו של גרנט, פרטיזן השיגה 32 נקודות מ-36 אפשריות, כבשה 29 שערים וספגה שישה. זאת לעומת מאזן של 42 מ-45 ויחס שערים של 5:34 תחת אלכסנדר סטאנוייביץ'. המשמעות: גרנט נכנס היטב לנעלי קודמו, השחקנים התלכדו סביבו והקבוצה שמרה בדיוק על אותו הקו.

המשימה האמיתית לשמה הובא גרנט תחל בקיץ, כשהישראלי ינסה להוביל את פרטיזן לשלב הבתים של ליגת האלופות. כאן יחל המבחן האמיתי שלו, כזה שיקבע כיצד ייזכר המאמן בהיסטוריה של מועדון הפאר הסרבי. אלא שבינתיים, לגרנט יש תפקיד נוסף. לא רשמי בתהליך מסוים שעובר הכדורגל הישראלי. הוא משמש חוט מקשר בין סרביה לישראל במיני השתלטות בלקנית על ליגת העל.

הסוכנים ואנשי העסקים שהביאו את גרנט לפרטיזן הפכו בשנה האחרונה מעורבים יותר ויותר גם בעסקאות הקשורות בכדורגל הישראלי והקשרים של גרנט עם אנשי מקצוע ישראלים הביאו יותר ויותר מהם להתעניין בשוק השחקנים הסרבי. רק בסוף השבוע שהו בסרביה אריק בנאדו, שלומי דורה ויעקב הלל ועקבו אחרי שחקני חיזוק לעונה הבאה. הפועל עכו החזיקה העונה זרים סרבים צעירים וגם הפועל חיפה מילאה את מכסת הזרים שלה בשחקנים ממדינות הבלקן.

המגמה הזו רק צפויה להתחזק. הכוכבים הצעירים של פרטיזן שווים מיליוני יורו, אבל בסרביה אפשר למצוא בשפע כישרונות רגע לפני או פריצה או כאלה שצריכים מעט להבשיל. המחיר שלהם זול יחסית, והקבוצות מקבלות שחקן ממושמע טקטית שגדל על ערכים של מקצוענות. מי שמזלזל באיכות הליגה הסרבית, צריך לקחת כדוגמה הצלחה של שחקן כמו סטפן שצ'פוביץ', שהפך לאחד החלוצים הדומיננטיים והמבוקשים בליגה. להזכירכם, הליגה האיכותית של שנות ה-90 הושפעה לא מעט מזרים מצוינים ממזרח אירופה שהעלו את הרמה. גרנט, במובן מסוים, הוא אחת מאבות המהפכה הנוכחית בסיומה נקבל ליגה עם זרים צעירים יותר וטובים יותר.

2. יובל שפונגין (אומוניה ניקוסיה)

יובל שפונגין שחקן אומוניה ניקוסיה (ימין) מול דושאן שבנטו שחקן רד בול זלצבורג. רויטרס
זמן להתקדם. שפונגין/רויטרס

בשבוע שעבר החמיץ שפונגין את המשחק הביתי עם אנורתוזיס בגלל עונש הרחקה. הקבוצה של רוני לוי תקפה שוב ושוב דרך הצד הימני של הגנת אומוניה וחזרה עם 1:2 דרמטי. בשבת, חזר שפונגין למשחק נוסף בין הקבוצות והתוצאה הייתה שונה לחלוטין. המגן הימני הנהדר בישל שלושה שערים ואומוניה דרסה את יריבתה 0:4 ושבה על חשבונה למקום השלישי. בעונתו השנייה בקפריסין, המגן הישראלי עשה התקדמות עצומה, הפך לשחקן של קבע בהרכב, נראה מצוין בשני צידי המגרש והוא נחשב למגן הימני הטוב בקפריסין.

בארץ, משום מה, שפונגין לא מקבל מספיק קרדיט. נכון, הליגה הקפריסאית לא אטרקטיבית ויש נטייה טבעית ושגויה לזלזל בה, לא לספור אותה ולפיכך לא לעקוב אחריה, אבל זה לא ממעיט מהעונה הנהדרת שעובר המגן. הקבוצות הגדולות בקפריסין - כפי שהוכיחה השנה אפואל ניקוסיה - לא נופלות ואף עולות על הגדולות בארץ ובשורה התחתונה, מדובר בליגה שמאפשרת לשחקנים מסוגו של שפונגין הזדמנות להתקדם מקצועית וכלכלית.

לשפונגין יש חוזה לשנתיים נוספות באומוניה, אבל התחושה היא שכדי להמשיך להתקדם הוא צריך לחשוב על מעבר לכיוון מערב. כך או כך, איתו ועם אלעד גבאי מעירוני קרית שמונה, עמדת המגן הימני בנבחרת סגורה להרבה שנים. אלי גוטמן יכול לישון בשקט.

3. תומר חמד (מאיורקה)

תומר חמד שחקן מאיורקה. Denis Doyle, GettyImages
שמונה שערים? מי היה מאמין. חמד/GettyImages, Denis Doyle

במאיורקה חלמו כל העונה על סיום שקט ללא דרמות בתחתית ובסופו של דבר יקבלו דרמות במקום אחר - הקרב על הכרטיס למוקדמות הליגה האירופית. הפיניש המדהים של הקבוצה, שהשיגה 10 נקודות בחמשת המחזורים האחרונים, העלה אותה עד למקום ה-10. דווקא לחמד היה חלק קטן יותר בהצלחות האחרונות והוא פתח רק פעם אחת באותם חמישה משחקים. אלא שבשבת, רבע שעה כמחליף הספיקה לו כדי לכבוש שער ליגה שמיני העונה ב-1:3 על חטאפה. חמד ידע עונה מוזרה. שיחק הרבה, אבל התנדנד בין ההרכב לספסל, לא שמר על מומנטום ויציבות ביכולת, אבל השורה התחתונה היא הקובעת. עזבו אתכם מפנדלים ושטויות. 29 הופעות בכל המסגרות, שמונה שערי ליגה ועוד שניים בגביע. אלו מספרים מצוינים נפלאים לשחקן שבא ישירות מליגת העל לליגה הספרדית. מספרים שחמד היה חותם עליהם בשמחה בקיץ.

4. ביברס נאתכו (רובין קאזאן)

ביברס נאתכו שחקן רובין קאזאן. Epsilon, GettyImages
יהיה כוכב גדול. נאתכו/GettyImages, Epsilon

קאזאן איבדה במחזורים האחרונים גובה במירוץ על המקום השני המוביל לליגת האלופות, אבל הקשר הישראלי ממשיך בעונה המדהימה שלו ושער מהנקודה הלבנה סידר לקאזאן 1:1 מול לוקומוטיב מוסקבה. לא להאמין, אבל נאתכו שיחק עונה 53 משחקים בהרכב בכל המסגרות, ברובם הגדול השלים 90 דקות וזה בלי לקחת בחשבון את משחקי הנבחרת. הוא שמר לאורך זמן על יציבות יוצאת דופן ביכולת, שבאה לידי במספרים גבוהים של 12 שערים ו-14 בישולים. קאזאן תשחק ב-9 במאי בגמר הגביע הרוסי ותואר רק יהווה את הדובדבן בעונה בלי נתפסת. כל הספורלטיבים האפשריים נכתבו כאן במדור על הפריצה המטאורית של נאתכו שהפך העונה משחקן רוטציה לכוכב ומנהיג של קבוצת צמרת בליגה הרוסית. נאתכו רק בן 24, אבל לא יהיה זה יומרני להמר שהוא הולך להיות אחד הכוכבים הגדולים של הכדורגל הישראלי באירופה בשנים הקרובות.

5. דדי בן דיין (אומוניה ניקוסיה)

שחקן הפועל תל אביב, דדי בן דיין. ברני ארדוב
בדרך חזרה לישראל? בן דיין/ברני ארדוב

המגן השמאלי חזר אחרי חודש וחצי להרכב אומוניה וחגג שער ראשון על אדמת קפריסין ב-0:4 הגדול על אנורתוזיס. בניגוד לשפונגין, עבור בן דיין אומוניה הייתה מוצא מקצועי וכלכלי טוב אחרי השחרור מהפועל תל אביב ולא מקפצה להמשך. בגיל 33, המגן לא מחפש ולא מעוניין בקריירה מעבר לים. גם אומוניה לא צפויה להאריך את חוזהו מאחר והיא כבר החתימה מגן צרפתי לעונה הבאה. בן דיין יחזור לארץ עם מעט יותר ניסיון, דקות משחק ברמות הגבוהות ובידיעה שהוא לא שרף לעצמו עונה שלמה בריבים ומאבקים מול אלי טביב. יש להניח כי בקיץ יוגשו בפניו לא מעט מקבוצות בליגת העל. השאלה היא: האם לבן דיין יש מוטיבציה לאתגר נוסף בישראל גם בקבוצה קטנה יותר ובשכר נמוך יותר?

נורה אדומה: גיא אסולין (ברייטון)

גיא אסולין שחקן נבחרת ישראל הצעירה. ברני ארדוב
מכבי חיפה? פתרון מצוין! אסולין/ברני ארדוב

זו לא הייתה השנה של נציגינו בצ'מפיונשיפ. בן חיים ירד ליגה, קינן מיעט לשחק, אבל השיעור החשוב ביותר למד דווקא אסולין. הקשר העביר כחודשיים וחצי כמושאל בברייטון וסיים במאזן לא מרשים: שבע הופעות (שתיים בהרכב), 182 דקות, אפס בשערים ובישולים. בגיל 21, אסולין מתחיל להבין שמשחקים במילואים של ברצלונה ומנצ'סטר סיטי לא יובילו אותו לשום מקום. הוא חייב לשחק. עונה מלאה. בהרכב. רק כך הוא יוכל להתניע מחדש את הקריירה ולממש את הפוטנציאל העצום של מי שהושווה לא אחת לליאונל מסי. השבוע פורסם בוואלה! ספורט שמכבי חיפה שוקלת לשאול אותו בעונה הבאה. מדובר בעסקה נפלאה לשני הצדדים. אסולין יוכל להתפתח ולשחק בקביעות, לחזק את מעמדו בסגל הצעירה לקראת היורו בקיץ הבא ואז לחשוב על חזרה לאירופה. נתראה בעונה הבאה?

רשמית: פרטיזן בלגרד אלופת סרביה

ערב נדיר לשפונגין ובן דיין בקפריסין

דור מלול נרכש על ידי בירסחוט

לעמוד השגרירים בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully