וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונש קולקטיבי

29.4.2012 / 10:51

אוקזר של בן שהר תפגוש את ברסט של עדן בן בסט (18:00, 5+ לייב), במשחק שעלול לקרב את שני הישראלים לליגה השניה בצרפת. איך זה ישפיע על הקריירה שלהם באירופה?

לא מעט שגרירים ישראלים מצאו את עצמם העונה נאבקים נגד הירידה. שניים מהם, בן שהר (אוקזר) ועדן בן בסט (ברסט) ייפגשו הערב (ראשון, 18:00) בקרב הישרדות. חמישה מחזורים לתום העונה בליג 1, שקועה אוקזר במקום האחרון במרחק שש נקודות מחוף מבטחים. ברסט, שבמשך תקופה ארוכה נראתה כמו המרענן של הליגה, הידרדרה בשבועות האחרונים גם היא מתחת לקו האדום ועברה בשבוע שעבר טלטלה מקצועית. כך שעבור שתיהן מדובר במשחק של להיות או לחדול שגם ישפיע לא מעט על העתיד של שני הישראלים.

שהר ובן בסט עברו דרך שונה העונה, אך במובן מסוים שניהם נפגעו מסיטואציות קבוצתיות בעייתיות. שהר, שהגיע בהשאלה מאספניול, נמצא במלחמה תמידית על המקום בהרכב ולא הצליח לייצר מומנטום של משחקים רצופים גם בגלל שתי פציעות. בן בסט, בעונתו הראשונה באירופה, הרשים בהתמודדות עם קפיצת המדרגה מקבוצה קטנה בישראל לאחת הליגות החזקות והאגרסיביות ביבשת וזכה ליותר קרדיט ואמון בקבוצתו. אלא שבסופו של דבר, שניהם מגיעים לקו הסיום במאזן דומה של ארבעה שערים בכל המסגרות כששניהם נאבקים נגד הירידה.

בן שהר שחקן אוקזר. GettyImages
בחירת קבוצה בעייתית. שהר/GettyImages

המצב של אוקזר, כאמור, חמור יותר. בסיבוב הראשון נוצחה הקבוצה 1:0 בברסט ומאז נקלעה לסחרור מקצועי והשיגה ניצחון אחד ב-16 המשחקים האחרונים. גם פיטורי המאמן לורן פורנייה במהלך חודש מרץ ומינויו של ז'אן גי ואלם לא הניבו את השינוי המיוחל ובצרפת מעריכים כי הסיכויים להישארות אפסיים. לא מעט פרשנים טוענים כי הכישלון של אוקזר העונה היה ידוע מראש ונבע מבחירה לא נכונה של שחקנים, מערכת יחסים לא טובה עם המאמן והתערבות יתר של הנשיא בקביעת ההרכב.

"העונה של אוקזר היא פספוס אחד גדול", מנתח העיתונאי מתיאס ענבר. "שום דבר לא עבד שם. הם לא הביאו מחליפים ראויים לבנואה פדרטי ואירניוש יילן, שחקנים לא הסתדרו אחד עם השני ופורנייה לא הסתדר עם השחקנים. יש שם יותר מדי שחקנים סוליסטים שחושבים על עצמם ולא על הקבוצה כקולקטיב. מדובר במועדון מפואר וברגע שלא הולך, לפעמים צריך לרדת ליגה כדי להבין מה היו הבעיות".

לאוקזר יש דווקא לא מעט כישרון וגם ניסיון, אבל משהו לא התחבר. אלאן טראורה, רוי קונטו ודניס אולייש, שאחראים על הצד היצירתי, הם שחקנים אנוכיים, ובכלל, בסגל כמעט ואין שחקנים שמנוסים במאבקי תחתית והעסק החל להתפרק כשהמצב נהיה קשה. בלא מעט משחקים באותו רצף שלילי הקבוצה הייתה טובה יותר, אבל סבלה מהחמצות איומות, הגנה חדירה. אפשר לקרוא לזה חוסר מזל, אבל בצרפת טוענים כי מדובר בקבוצה חסרת אופי.

שהר הושפע לא מעט מהמצב הכללי וגם הוא סבל מחוסר מזל. הוא פתח את העונה טוב ואז סובב את הקרסול ונעדר כחודש. כשחזר, נפל קורבן לרוטציה של פורנייה, לא הצליח לייצר מומנטום של משחקים בהרכב, מה שפגע לו גם בביטחון. גם בתקופות טובות, שהר מצא עצמו במלחמה תמידית על מעמדו ולראייה, רק פעם אחת העונה רשם החלוץ 90 דקות מלאות בליגה. שבוע אחרי חילופי המאמן מצא עצמו החלוץ יושב 90 דקות על הספסל בהפסד בטולוז. שהר היה נחוש להוכיח את עצמו והעומס באימונים הוביל למתיחה חזקה בשריר הירך האחורי ועוד חודש בחוץ. הערב הוא אמור לחזור לסגל.

עדן בן בסט שחקן ברסט. GettyImages
תפס מקום בהרכב, אבל המספרים מעט מאכזבים. בן בסט/GettyImages

חמישה הפסדים בששת המשחקים האחרונים דרדרו את ברסט היישר אל הקלחת. בניגוד לאוקזר, ברסט היא קבוצה קטנה שמוכנה טוב יותר למאבקי התחתית. למעשה, בקיץ רבים סימנו את הקבוצה כיורדת בטוחה, אבל ברסט הפתיעה ובשלב מסוים נראה כי היא בדרך לסיום עונה שקט במרכז הטבלה. אז הגיע המשבר שנעוץ במערכת יחסים עכורה בין הנשיא מישל גויו והמנהל הספורטיבי קורנטין מרטאן למאמן אלכס דופון שבשיאו פוטר המאמן בשבוע שעבר והוחלף על ידי אותו מרטאן.

ביום שישי קיים גויו מסיבת עיתונאים ותקף בחריפות את המאמן. הנשיא הציג במסיבת מספר סיבות לפיטורים: סירובו של המאמן להארכת החוזה בחודש דצמבר, כשהקבוצה הייתה במקום ה-11, חילוקי הדעות בנוגע לרכש וחוסר השקעה מצד הצוות המקצועי: "לא מקובל שכשהקבוצה מתאמנת ב-16:00, הצוות מגיע ב-15:50. זה לא עובד ככה בשום מקום... כששחקן מצפה לשיחה עם המאמן, לא יכול להיות שהוא יקבל אותה אחרי שלושה ימים". דופון מיהר להגיב: "במשך שלוש שנים הקדשתי את עצמי למועדון ונתתי לו את הלב והנשמה. לאף אחד אין זכות להגיד שלא נלחמתי להישאר בליגה. לאף אחד אין זכות לומר שאין בי אגרסיביות ונחישות להתמודד עם האתגר".

עבור בן בסט, ירידה יכולה לפגוע בעונה חיובית בסך הכל. במהירות מפתיעה וראויה לציון, הוא תפס מקום של קבע בהרכב וקנה את האוהדים עם הרבה הקרבה ועבודה קשה. אלא שכמו יתר חבריו, בן בסט ידע ירידה בתקופה האחרונה. הוא כבש שער אחד ב-11 המשחקים האחרונים בהם שותף ולא הצליח להשכיח את עזיבתו של הכוכב נולאן רו, שנמכר לליל בינואר.

המספרים של בן בסט (ארבעה שערים ב-31 הופעות בכל המסגרות) אמנם מעט מאכזבים, למרות שצריך לקחת בחשבון את העובדה שמדובר בעונה ראשונה באירופה עבור שחקן שהגיע ישירות מקבוצה קטנה בישראל. ענבר מנתח: "בן בסט הרוויח את השנה הראשונה שלו בצרפת. הוא מקבל ציונים גבוהים והמגזין 'פראנס פוטבול' אפילו בחר בו במהלך העונה כאחד מ-10 הזרים הטובים בליגה".

בן שהר שחקן נבחרת ישראל. קובי אליהו
חייב להפסיק לנדוד. שהר/קובי אליהו

כיצד תשפיע ירידת ליגה על שני הישראלים? במקרה של שהר, התשובה ברורה. החלוץ, המושאל מאספניול לאוקזר, לא ימשיך בליגה השנייה. לשהר חוזה לעונה נוספת באספניול ובקיץ ינסו נציגיו למצוא לו בית חדש עם קבוצה שתרכוש אותו ותחתים אותו לכמה שנים. המטרה: לא עוד עונות השאלה וחוסר ודאות, אלא מקום שייתן לשחקן לייצר מומנטום, להישאר בו כמה שנים ולממש את הפוטנציאל האדיר שטמון בו. על פי כל ההערכות, שהר צפוי בכל מקרה להמשיך באירופה בעונה הבאה.

המצב של בן בסט מעט מורכב יותר. לשחקן חוזה לשנתיים נוספות בברסט והוא יצטרך לשקול את עתידו. ענבר ממליץ: "בן בסט צריך להישאר גם בליגה השנייה ואז לחזור בגדול. הליגה השנייה היא ליגה של לחימה, פיזיות וטקטיקה, ליגה שיכולה לשפר אותו ולחזק אותו. אולי בבלגיה שחקן כמוהו היה מבקיע יותר שערים, אבל אם הוא הצליח להיות שחקן הרכב קבוע, זו הוכחה שהמקום שלו בצרפת".

שגריר על הסכין - כל הכתבות במדור

שפונגין, בן דיין ונאתכו כיכבו בסוף השבוע

גם תומר חמד כבש בניצחון מאיורקה

כדורגל צרפתי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully