וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיות ריכוז

20.4.2012 / 16:00

יוגב אוחיון רוצה להישאר במכבי תל אביב, אבל לא בכל מחיר. גודס מבטיח לו דברים, צביקה שרף חושב שהוא עדיין לא כוכב. הבלוג של גרינוולד חושף הכל על דילמת העונה הבאה

אל תטעו, אומרים מקורבים ליוגב אוחיון: הוא לא יישאר במכבי בכל מחיר. אל תיקחו אותו כמובן מאליו; אוחיון אוהב את המועדון ורואה את עתידו במכבי, אולם רק ב"תנאים הולמים". הדיבר "תנאים" כוונתו לשניים: אפשרות קידום ושכר ראוי.

לאוחיון, נציין, סעיף יציאה בקיץ הקרוב: הוא יכול לעזוב לכל קבוצה, באירופה ובארצות הברית, בכפוף לפיצוי בגובה 200,000 דולר.

ברמה החומרית, לפי תנאי החוזה עליו חתם בקיץ שעבר, בעונת 2012/13 אמור אוחיון להשתכר 200,000 דולר בלבד. כעת הוא דורש שדרוג; אם שחקנים כמו גיא פניני מרוויחים סכום כמעט כפול, ליאור אליהו עולה למכבי פי ארבעה וליותם הלפרין היו מוכנים לשלם כמעט חצי מיליון דולר, גם אוחיון רוצה לתרגם את ההצלחה המקצועית הגדולה לשיפור עמדה כלכלית.

יוגב אוחיון שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
רוצה להישאר במכבי, אבל תמורת הסכום הנכון. אוחיון/ברני ארדוב

לאחרונה, בעיקר לאחר הסדרה הגדולה מול פנאתינייקוס, החלו לגלות בו עניין מספר קבוצות ספרדיות, בהן קאחה לבוראל, שמדברות על סכומים של 350-400 אלף אירו לעונה. גם איטליה היא אופציה לא רעה; אם גל מקל הוציא חוזה יפה בטרוויזו (כ-200 אלף אירו לעונה), אוחיון יכול להרוויח יותר.

ברמה המקצועית הסיפור סבוך: בקיץ צפויה מכבי להחתים רכז זר, ובנוסף עשויה לצרף את הלפרין. החתמת שני גארדים בכירים עלולה להיות בגדר מכת מוות לשאיפות ההתקדמות של אוחיון ולהחיש את עזיבתו.

רשמית לפחות, הצוות המקצועי של מכבי מבקש להרגיע את השטח ומספר כי בעונה הבאה הוא מייעד לאוחיון תפקיד זהה לזה שמבצע העונה.

"ה'רול' של יוגב לא ישתנה", מבטיח עוזר המאמן גיא גודס. "יוגב עושה עונה נהדרת, אבל אין ספק שאנחנו צריכים עוד פוינט גארד ברמה גבוהה לידו. יש ליוגב חלק גדול במערך של מכבי ויהיה לו חלק לא פחות גדול בעונה הבאה. בסופו של דבר, גם כשישחק לצידו עוד רכז זר, הכל יהיה תלוי בו: אם בדקות המשחק שלו יעשה דברים טובים על המגרש, הוא ימשיך לשחק. אם לא – אז לא. אין סנטימנטים במובן הזה; תעודת הזהות לא משנה".

עיינו ערך תיאו פפאלוקאס.

***

תיאו פפאלוקאס מכבי תל אביב. ברני ארדוב
במכבי אין סנטימנטים ולא מסתכלים בתעודות זהות. פפאלוקאס/ברני ארדוב

שטרקמן קיבל מפתחות מרוזין ומסרם לארואסטי, וארואסטי לליפין, וליפין לגודס, וגודס לקטש ולשפר. במשך שנות דור נשלטה עמדת הרכז במכבי בידי ישראלים; פיני גרשון נחשב לאחראי לשינוי מגמה היסטורי, כשהחתים בקיץ 99' את אריאל מקדונלד במקומו של עודד קטש.

מקורבים למכבי טוענים כי קטש לא יזם באופן אקטיבי את עזיבת הקבוצה, אלא למעשה נדחק לפנאתינייקוס: גרשון ובלאט הציבו לו בזמנו אולטימטום כספי, ובאופן מעשי הראו לו את הדרך החוצה. האגדה מספרת שגרשון ובלאט ביקשו לנתק את התלות שפיתחה מכבי בקטש – שהיה שחקן הגנה רך ובמשך שנותיו במכבי חרג מתפקיד הרכז הקלאסי והפך לסקורר המוביל של הקבוצה – ולכן מיד עם סיום עונת 98/99 הגיעו להבנות חשאיות עם מקדונלד, שנחשב עבורם לפוינט גארד הקלאסי: שחקן בעל אוריינטציה קבוצתית, בעל משחק פיק אנד רול מצוין והגנה סולידית.

זה היה קו פרשת המים. מאז ימי מקדונלד עברה עמדת הרכז לשליטה בלעדית של שחקנים זרים: בנו אודריך, שאראס יאסיקביצ'יוס, וויל ביינום, וונטיגו קאמינגס, קרלוס ארויו, אנדרו וויזנייבסקי, דורון פרקינס, ג'רמי פארגו, ג'ורדן פארמר ואחרים – בכל קיץ החלה מכבי את בניית הסגל מעמדת הרכז, ו-ויתרה מראש על האפשרות לשים את המפתחות בידיים של שחקן מקומי.

בתווך ביצע צביקה שרף ניסיון להשיב את הציביון הישראלי לעמדת הרכז. "רציתי להחזיר לקבוצה את גל מקל והאמנתי שהוא יהיה רכז העתיד של מכבי", מספר שרף, שחזר לאמן את מכבי במהלך עונת 2007/8 והוביל אותה עד לגמר היורוליג, "אבל מי שבא אחריי החליט אחרת".

הסיבות לשינוי המגמה ההיסטורי מגוונות: החל מהירידה ברמת הגארדים המקומיים; דרך שינוי חוקי הזרים; ועד לתהפוכות הפילוסופיות בדרישות המקצועיות מעושה המשחק בכדורסל המודרני.

"בתקופה שלי, בשנות השמונים, כל הרכזים באירופה נראו אותו הדבר: הם היו לא גבוהים, לא מאוד אתלטים, התרכזו בעיקר בדברים האפורים יותר, כמו הגנה וניהול משחק", אומר רכז מכבי תל אביב לשעבר, חן ליפין. "היום הדרישות מהרכז הן רב-גוניות. הרכז המודרני יותר גבוה, יותר אתלטי, וכדאי שיהיה מסוגל לשחק בכמה עמדות. הוא צריך להחזיק בארסנל התקפי יותר מגוון, לקלוע ולעזור בריבאונד. קשה היום למצוא ישראלים שעונים לדרישות האלה".

לאורך השנים ייצר הכדורסל הישראלי גארדים שהפכו למיתולוגיה – חלקם הארי כלל לא הגיע למכבי: שחקנים כמו זלוטיקמן, חזן, שפע, פרישמן, גורדון ואחרים לבשו מדיהן של קבוצות אחרות והשפיעו באופן דרמטי על הליגה המקומית. "כמה גארדים ברמה של החבר'ה הללו יש היום?", שואל ליפין רטורית. "יש אולי רכז אחד או שניים שהם דומיננטיים, בעיקר מורן רוט. אבל גם רוט, עם כל הכבוד, הוא לא עדי גורדון. אין ספק שמורגשת ירידה באיכות הגארדים".

"ברור שיש ירידה ברמת הרכזים", מסכים גודס, בעצמו מגדולי הפוינט גארדים שהעמיד הכדורסל הישראלי בכל הזמנים. "אתה רואה את זה בכל מקום. אנחנו לא מייצרים גארדים ברמה גבוהה. אתה מסתכל על הנבחרת וחושב מי יהיו כאן בעוד כמה שנים. היום בנבחרת משחקים טל בורשטיין, יותם הלפרין, חבר'ה שהם במקרה הטוב בסוף שנות העשרים לחייהם, תחילת שנות השלושים. שאל אותי היום את מי אני רואה נכנס לנעליהם בעוד חמש שנים, ואומר לך שאין לי מושג".

***

מאמן נבחרת העתודה גיא גודס. ברני ארדוב
לא מצליח לזהות את רכז העתיד של ישראל. גודס/ברני ארדוב

בעמדת הרכז טמונה סמליות מיוחדת: הרכז הוא עושה המשחק, יד ימינו של המאמן, אשר מי שמילא אותו נחשב באופן היסטורי למנהיג הקבוצה. כל עוד נשלטה עמדת הרכז של מכבי בידי מקומיים, היה קל יותר להשלים עם ריבוי השחקנים הזרים בעמדות האחרות; דומה שכיבושה של עמדה מספר 1 בידי הזרים היווה קטליזטור לתחושת אובדן הזהות הישראלית שמקננת באוהדי מכבי כבר עונות ארוכות.

"צריך להסתכל על עמדת הרכז בקונטקסט רחב יותר", אומר ד"ר יאיר גלילי, סוציולוג ספורט ומרצה בכיר במכון וינגייט. "עד שהגיע מקדונלד, היה נראה שמכבי נמנעת מלהביא שחקנים זרים בעמדות 1-2. מה גם שלא הייתה בעיה עם התוצרת המקומית בעמדה הזו. רכז הוא השחקן שמקבל את ההחלטות הכי משמעותיות במגרש, וזו אולי העמדה המשמעותית ביותר מבחינת הזיהוי שלה על הפרקט. רכז נתפס כמנהיג, וכשה'הגה' היה נמצא בידיים של שחקן ישראלי, התחושות בקרב אוהדי מכבי היו אחרות".

זו גם הסיבה שלדעתו של גלילי עניין מוצאו של הרכז כן אמור להוות שיקול משמעותי במכלול השיקולים. "סוגיית הדרכון של הרכז משמעותית מאוד. לא מדברים על זה, אבל זה מורגש בשטח. כבר שנים שלא גדלים כאן רכזים ישראלים טובים, ולכן מכבי מנסה כבר הרבה זמן להחזיר את יותם הלפרין. אני חושב שהזיהוי המיוחד של עמדת הרכז היה בעוכריו של הלפרין, בסופו של דבר: עד שגדל אחד כמוהו, כולם קיוו שיהיה הרכז הקלאסי, הדומיננטי. אבל הוא לא היה. עכשיו יוגב אוחיון פרץ, ולדעתי זה מאוד משמעותי ברמת הזיהוי. אתה רואה שהעיתונאים והאוהדים מפרגנים לו ברמה אחרת. לדעתי, אסור למכבי להביא בקיץ שחקן שייקח ממנו את הפוקוס".

גארד נבחרת ישראל יותם הלפרין. ברני ארדוב
סוגיית הדרכון של הרכז חשובה, לכן מכבי מנסה להחזיר את הלפרין/ברני ארדוב

מוטי ארואסטי, אייקון מכביסטי, דוחה בתוקף את התזה של גלילי. "המוטו של מכבי הוא לקחת שתי נקודות בכל משחק, כל היתר משני. בעיני מה שחשוב אצל רכז הוא שקודם יחשוב על החברים ואחר כך על עצמו. פפאלוקאס הוא דוגמא לרכז קלאסי. מאלט הוא הרכז-סקורר המודרני. הייתי מצפה מרכז שידאג לשלב את השחקנים סביבו. שיחקתי 15 שנה במכבי לא בגלל הדרכון שלי, אלא כי עשיתי את ארבעת השחקנים שלצידי טובים יותר".

"מה זה משנה אם הרכז ישראלי או זר? רכז צריך להיות, קודם כל ולפני הכל, שחקן", מחזק שמלוק מחרובסקי, המנהל המיתולוגי של מכבי ומי שהחתים בעצמו עשרות גארדים לאורך השנים. "בעבר הקשיים שלנו היו בעיקר עם הגבוהים: אף פעם לא גדלו בישראל גבוהים אמיתיים, ולכן תמיד היינו צריכים להחתים זרים בעמדות האלה. בזמנו היה יותר קל, ויותר זול, להביא רכז זר. מה גם שהיו לנו רכזים ישראלים פחות או יותר טובים. הקהל של מכבי אוהב את מי שמנצח עבורו משחקים. מה, לא אהבו את מקדונלד? לא היו מתים על שאראס?".

***

מוטי ארואסטי שחקן מכבי תל אביב לשעבר מול רומאי שחקן ריאל מדריד לשעבר. ברני ארדוב
עבורו, מוצא הרכז ממש לא רלוונטי. ארואסטי/ברני ארדוב

כשעוגת התקציב מוגדרת ומוגבלת, שאלת המפתח היא כיצד יש לחלקה; בהתחשב בפריצה הגדולה של אוחיון, האם על מכבי להחתים לצידו רכז זר בכיר דוגמת פארמר – ובכך לשדר מסר כי אוחיון ישוב לעמדת הרכז השני – או להשקיע את הכספים בעמדות הפנים ולצרף גארד זול ובכיר פחות, כאשר בין היתר גם עובדת היותו של אוחיון רכז ישראלי דומיננטי ראשון זה שנים במכבי אמורה להוות שיקול?

"אם נקבל החלטות לגבי יוגב בהתבסס על הדרכון שלו, לדעתי זה דבר שיוריד מערכו", אומר גיא גודס. "להגיד שהוא משחק כי הוא ישראלי זה לזלזל בהתקדמות המקצועית שיוגב עשה העונה. למכבי תל אביב יש, היו ויהיו כמה רכזים. לא נבנה הכל על שחקן אחד. מאז שנפצעתי במהלך עונת 92/93 והלכה למכבי האליפות, המועדון למד את הלקח ולא שם את כל הביצים בסל אחד.

"אני לא חושב שמשכורת של זר באמת מהווה אינדיקציה או מסר: ג'רמי פארגו הגיע למכבי ב-250 אלף דולר, פרקינס הגיע ב-300 אלף, והם הפכו אצלנו לגארדים המובילים באירופה", ממשיך גודס. "לכן אמרתי, ואשוב ואומר: בעונה הבאה מכבי תביא עוד פוינט גארד זר, והשאלה היחידה שתכריע מי ישחק יותר או פחות תהיה היכולת. אני מזכיר לך שפארגו בכלל הגיע במקור כבק-אפ לפרקינס, ובסוף הפך לשחקן חמישייה. מהסיפור הזה צריכים ללמוד שאם יוגב יהיה טוב, הוא ימשיך לשחק. אם ימשיך בקצב ההתקדמות שלו גם בעונה הבאה, אין לו ממה לחשוש".

שחקן מכבי תל אביב ג'רמי פארגו. ברני ארדוב
הגיע בזול, הפך לכוכב. פארגו/ברני ארדוב

צביקה שרף סבור כי החתמת רכז נוסף, בכיר, היא כורח המציאות. "מה יקרה אם יבנו הכל על יוגב ובעונה הבאה הוא יהיה חלש? אני רוצה להזכיר לך שהיו הרבה משחקים העונה שיוגב לא היה טוב בהם. אולי בעונה הבאה ביורוליג יוגב יקבל טיפול אחר מההגנות. ואז מה? מכבי תהיה תקועה?

"בעיני, יוגב עדיין לא עמד במבחן ארוך-טווח כדי לקבל את המפתחות לעמדת הרכז", אומר שרף. "הוא צריך לתת עונת יורוליג טובה, מההתחלה ועד הסוף, כדי שנוכל להגיד בפה מלא שהוא באמת רכז יורוליג. בנוסף, אל תשכח שבגלל שינוי שיטת המשחקים בעונה הבאה והרחבת הטופ-16, הדרך לפיינל פור הופכת יותר קשה. לכן מכבי צריכה לבנות קבוצה עוד יותר חזקה מזו הנוכחית, וזה אומר שהיא חייבת עוד רכז זר ברמה גבוהה".

"בעיניי, קונסטלציה של יוגב עם עוד רכז אמריקאי יכולה להיות מצוינת", אומר חן ליפין. "אני מאוד מתחבר ליוגב, לסגנון שלו. בלי שאני מכיר אותו אישית, רק מלראות את המשחקים אני חושב שהוא משדר אופי מאוד קבוצתי ונוח. הייתי בהחלט נותן לו תפקיד מרכזי בעונה הבאה, אבל לא משאיר אותו לבד בעמדת הרכז".

הפתרון של ארואסטי מפתיע. "אני חושב שמכבי צריכה להמר על יוגב כרכז ראשון. הוא צעיר ועדיין רחוק משיאו. הוא הולך ומשתפר מבחינה מקצועית ומבחינת האופי שלו, לפחות ברמת התעוזה. לידו הייתי מביא את מורן רוט, שהוא רכז יותר בוגר ובשל שגם אותו אני מאוד אוהב. שני רכזים ישראלים במכבי, רוט ואוחיון, שהם גם שחקנים שאני מאוד מחזיק מהם – זה בעיניי השילוב האולטימטיבי".

ohad@walla.net.il

צביקה שרף מאמן ספרטק סנט פטרסבורג. ברני ארדוב
גם לצביקה שרף יש הרבה מה להגיד בנושא/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully