וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הבא בספורט הישראלי

18.4.2012 / 12:19

היא כבר הספיקה להיות אלופה אולימפית לנוער, לקבל מצה"ל מעמד של ספורטאי עילוי, ולהפוך לתקווה למדליה בריו 2016. הכירו את הטריאתלטית פאני בייסרון

ביום שני האחרון פאני בייסרון נחתה בארץ אחרי מחנה אימונים בקפריסין. רק כשנחתה היא גילתה שבתוך כמה שעות היא תצטרך להתייצב בבקו"ם לגיוס לצה"ל. למרבה המזל, מספר ימים לפני כן היא זכתה למעמד של "ספורטאי עילוי" בזכות היותה אחת מספורטאיות העתיד המבטיחות בארץ. זו בדיוק הסיבה שהיא לבשה מדים ליום אחד, חזרה בערב לבית הוריה בכרמיאל, ובבוקר שאחרי כבר עלתה על טיסה לאילת, לקראת אליפות אירופה בטריאתלון שתתקיים ביום שישי. אחר כך היא תנוח עוד כמה ימים בארץ, לפני שתמריא לבסיס האימונים שלה במוסקבה ומשם לאחת מאינספור מדינות שבהן היא מתאמנת עם חברי קבוצתה.

כך נראים חייה של פאני בייסרון, טריאתלטית השואפת להשתייך לרמות הגבוהות ביותר בעולם באחד מענפי הספורט היותר תובעניים שיש. רגע לפני שהיא תזנק למים ביום שישי למרחק האולימפי באליפות אירופה (1.5 קילומטר שחיה בים, 40 ק"מ רכיבה על אופניים ו-10 קילומטרים ריצה), תפסנו אותה לשיחה על אורח חיים של טריאתלטית שרוצה להיות הכי טובה בעולם ואולי מרגישה שהיא יכולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביום שישי היא תזנק למימי הים האדום. פאני בייסרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

פאני בייסרון היא רק בת 20, אבל כבר עברה לא מעט עבור טריאתלטית, וזה כולל מדליית זהב אולימפית במקצה השליחים באולימפיאדת הנוער בסינגפור, והשתלבות יפה בתחרויות הבוגרות בסבב האירופי והבינלאומי. עוד כשהייתה בת 17 הבינו הוריה התומכים שמדובר בפוטנציאל אדיר. מאחר והם ליוו אותה ללא מעט תחרויות, הם יצרו קשר עם מאמן רוסי בכיר בשם סרגיי זאוסאילוב, שהתלהב מאוד מהרעיון שפאני בייסרון תתאמן בקבוצתו. כך מצאה את עצמה הילדה מכרמיאל, ילידת הארץ, עוזבת את ישראל בגיל 17 לטובת אימונים ברמה הרבה יותר גבוהה בחו"ל, ובשלוש השנים האחרונות היא נודדת בין מדינות פחות קרות באירופה, כדי להתאמן עם טריאתלטים ברמה גבוהה מאוד.

"כמובן שזה לא מובן מאליו לעבור להתאמן בחו"ל, ועוד בגיל כזה, אבל בן אדם ששואף גבוה צריך מן הסתם ללכת למקומות אחרים ולהיות ליד ספורטאים ברמה אחרת", מספרת בייסרון ומוסיפה: "זה היה לי מאוד מוזר בהתחלה, אפילו היו לי קצת קשיים עם השפה כי פתאום המשפטים לא תמיד יוצאים. אבל עכשיו כשאני מסתכלת על זה, זה מדהים וכיף שהם רצו שאתאמן איתם. עכשיו התקבלתי גם ללימודים במכללה במוסקבה שמשלבת לימודים עם ספורט ומגורים. אפשר להוציא שם תואר תוך כדי האימונים ולמען האמת אני לומדת גם כשאני לא נמצאת שם".

מעמד ה"ספורטאי עילוי" בו זכתה בייסרון הוא ה"מתנה" הגדולה ביותר שספורטאי יכול לקבל משלטונות צה"ל. זה ייאפשר לה לשהות בחו"ל ככל שתצטרך, כשהרעיון המרכזי שעומד מאחורי זה הוא שאת התרומה למדינה היא תביא מהספורט. לא רק בייסרון זכתה למעמד הזה לאחרונה, אלא גם הטריאתלט רון דרמון. שניהם יחד החיו את ענף הטריאתלון, שאמנם רק הלך והתפתח בשנים האחרונות בארץ, אבל לא לרמה של הישגים בינלאומיים מהשורה הראשונה. בעניין הזה אומרת בייסרון: "זה מדהים שפתאום שני טריאתלטים קיבלו מעמד כזה. אני חושבת שהצבא היה אחת הסיבות לכך שהטריאתלון לא התפתח לרמות גבוהות לפני כן. הרבה ספורטאים התקשו לשלב בין השניים ואחרים בכלל העדיפו קריירה צבאית. אני ורון החלטנו להיאבק, ובסופו של דבר הגשמנו חלום משותף. בסך הכל הטריאתלון הולך ומתפתח לאט לאט ואפשר לראות את זה היום בגילאי הנוער. כשאני הייתי בת 16, זה ממש לא היה ככה".

"הבטחון שלי עלה בצורה משמעותית"

ביום שישי פאני בייסרון תשתתף באליפות אירופה הראשונה שלה לבוגרות. בתחרות שתתקיים באילת ישתתפו כמה עשרות מבכירות הטריאתלטיות באירופה, שרובן ייאבקו על כרטיסים למשחקים האולימפיים בלונדון 2012. בניגוד אליהן, בייסרון תגיע לתחרות עייפה אמנם, אך הרבה יותר רגועה לאור העובדה שהיא לא מיועדת ללונדון, אלא למשחקי ריו 2016. זו אמנם לא הייתה תכנית מוגדרת של הוועד האולימפי הישראלי, אבל יצא ששניים מבכירי הספורטאים המיועדים למשחקים האולימפיים בעוד ארבע שנים מגיעים מהטריאתלון. בייסרון תהיה אז בת 24 ולפי הסטטיסטיקה של הצלחת הטריאתלטיות הבינלאומיות - זה יהיה הפיק שלה. "כולם מדברים עליי ועל ריו 2016, אבל נורא רחוק לי לחשוב על זה ומה שחשוב לי זה ליהנות מהדרך ולהוכיח את עצמי בעולם בשנים האלה", אומרת בייסרון, שהרבה יותר קשה לה לדבר על השאיפות שלה באליפות אירופה הנוכחית: "אני יכולה להגיד שבאימונים האחרונים שלי הבטחון שלי עלה בצורה משמעותית, ודברים הולכים ממש טוב. יש לי ציפיות גבוהות מעצמי, אבל אני עוד לא חושבת על מיקומים".

בייסרון שהתחילה בכלל כמתעמלת אומנותית בכיתה ב', עברה ללמוד שחיה בגיל 11 ותוך שבוע המליצו לה להתמקד בטריאתלון. על השאלה מה הוא החלק הטוב ביותר שלה מבין השלושה בענף הזה היא מתקשה לענות, אבל הדעה הרוווחת היא שמדובר בריצה. רק במרץ האחרון היא השתתפה במרוץ הכביש בכפר סבא לעשרה קילומטרים וניצחה בין הישראליות בזמן מדהים של 37:04 דקות, שלא היה מבייש שום אתלטית מקצועית בארץ. בהתחשב בעובדה שאומרים עליה שהיא גם רוכבת אופניים מחוננת וכמו שהזכרנו, שחיינית במקור, נראה שצמח כאן פוטנציאל לטריאתלטית מושלמת, וזה מה ששכנע גופים כמו איגוד הטריאתלון, אדידס, יבואני "פולאר" ו"אוקלי" ו"מצמן את מרוץ" להשקיע בספורטאית הזאת, שכמו שזה נראה, צריכה פשוט להמשיך להתאמן ולעבוד קשה, כיאה למנטליות הרוסית שלה.

מה שבטוח, אחרי כל כך הרבה שנים של חובבנות וכל כך הרבה ספורטאים שזילזלו ועדיין מזלזלים בהם בארץ, נראה שבמקרה הזה יש כאן גם ספורטאית מרוצה, שמרגישה שהיא מקבלת משהו, אמנם לא את המקסימום - אבל כן תנאים אידיאליים. אחרי הכל, ברוסיה יש לה מקורות השוואה ועל זה היא מספרת: "אני מעריכה מאוד את מה שאני מקבלת בארץ כי אני יודעת מה מקבלים ברוסיה. אז מצד אחד אני מגיעה ממדינה קטנה וצריכה להתאמן בחו"ל, אבל מצד שני אין לי 100 מתחרים כמו שקורה אצלם, ושם אי אפשר להשקיע בכל אחד כמו שמשקיעים בי. הם יכולים לרכב 7 שנים על אותו זוג אופניים בעוד שלי יחליפו לא מעט זוגות".

אליפות אירופה בטריאתלון תצא לדרך ביום שישי באילת. מקצה הבוגרות יוזנק ביום שישי ב-16:00, בעוד שמקצה הגברים יוזנק בשבת ב-15:00. בין לבין יתקיימו מקצעי נוער, וביום ראשון תסתיים האליפות עם מקצי השליחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully