וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה בה אסור לדרוך במקום: על הנסיגה של עומרי כספי העונה

אסף רביץ

14.4.2012 / 7:15

אסף רביץ מסכם עונה שלישית של עומרי כספי ב-NBA, מסביר מדוע הירידה לספסל עשתה לו טוב ומפנטז על התחנה הבאה שלו

בעונה שעברה לא ספרו אותו במיוחד, וגם לקראת העונה הנוכחית היו מניות בטוחות יותר בעמדת הסמול פורוורד של קליבלנד, אפילו מקומו ברוטציה לא הובטח. אבל הוא עבד קשה כל הקיץ והתנפל על העונה מהרגע בו דרך על הפרקט לראשונה. הוא שיפר את הקליעה מבחוץ, ניצל את האתלטיות והניידות שלו כדי לייצר נקודות ובעיקר עשה לעצמו שם של שחקן הגנה איכותי. בסוף הוא גם הרוויח את המקום בחמישייה ומאז הוא לא מסתכל אחורה. בקיץ הקרוב הוא צפוי לקבל חוזה ארוך טווח, עד להודעה חדשה עמדת הסמול פורוורד של הקאבס שייכת לו.

כן, מדובר בסיפור אמיתי. הבעיה היחידה היא שזהו סיפור העונה של אלונזו ג'י, בעוד שאנו מתעניינים בעונה של השחקן שנאבק איתו על דקות במדי הקאבס - עומרי כספי. קיווינו שכך תיראה העונה השלישית של הנציג שלנו בליגה הטובה בעולם, התחושה הייתה שהוא זוכה להזדמנות שלא בהכרח תחזור. אבל מישהו אחר ניצל את ההזדמנות הזאת.

עומרי כספי שחקן קליבלנד קאבלירס. Matt Slocum, AP
מישהו אחר ניצל את ההזדמנות שלו. כספי/AP, Matt Slocum

למה להתחיל כתבה על כספי עם אלונזו ג'י? כדי להיכנס לפרופורציות. השחקן שניצח בנוקאאוט בקרב על עמדת הסמול פורוורד של קליבלנד את הישראלי הראשון ב-NBA ואחד הספורטאים הנערצים בארץ הוא שם אלמוני לחלוטין בארצות הברית, שחקן שולי שלא ייכנס גם לנבחרת העשירית שהאמריקאים מסוגלים לבנות. בתקופה בה נהוג לדבר על צמצום פערים, זו תזכורת חשובה לכך שהפערים עדיין עצומים.הישראלי הטוב ביותר למד השנה שאם הוא מוריד לשנייה את הרגל מהגז מיד יופיע שחקן שלא נבחר בדראפט והחל את הקריירה עם חוזים של עשרה ימים ויתנפל לו על הדקות.

אבל יש גם סוג אחר של פרופורציות, נקודת מבט אחרת. כספי מסיים עונה לא טובה, אך עדיין מסיים אותה כשחקן רוטציה ב-NBA. להיות שלוש שנים ברוטציה בליגה הטובה בעולם זו לא משימה פשוטה, רבים ומוכשרים יותר מכספי לא עמדו בה. גם כיום ניתן להתבונן סביב ולראות כוכבים בקנה מידה אירופאי, כמו רודי פרננדז ומרקו בלינלי, שההשפעה שלהם ב-NBA היא בסדר גודל דומה לזו של עומרי. לא מזמן ראינו מאות שחקנים בטורניר המכללות, העילית של שחקני הכדורסל האמריקאים הצעירים, ורק עשרות בודדות מהם יגיעו לרוטציה של קבוצות NBA כמו כספי וג'י. רק בדראפט של כספי ניתן להצביע על שתיים משש הבחירות הראשונות- האשים ת'אביט וג'וני פלין, כשחקנים שכלל לא הצליחו להשתלב בליגה.

העובדה שכספי מקבל 20 דקות למשחק גם בעונה חלשה נראית לנו מובנת מאליה כי הוא הפך אותה למובנת מאליה בזכות הפתיחה המופלאה לעונה הראשונה. כזכור, את החודשיים הראשונים שלו ב-NBA עומרי סיים עם כ-12.5 נקודות למשחק וכ-45 אחוזים מהשלוש, נתונים נפלאים לרוקי שהכניסו אותו בקלות לנבחרת הרוקיס והפכו אותו לשם שרשום בפנקסים רבים.

הבעיה היא שחלק גדול מהקרדיט שהוא מקבל כרגע נשען על החודשיים האלה, ובסופו של דבר הקרדיט שלהם ייגמר. את העונה הנוכחית הוא יסיים עם מספרים פחות טובים ביחס לשנתיים הראשונות כמעט בכל קטגוריה. שתי השאלות שדורשות מענה הן למה זה קרה ומה יהיה עכשיו.

שחקן מינסוטה טימברוולבס, ג'וני פלין. Nam Y. Huh, AP
גם כמה כוכבי הדראפט של כספי התקשו להשתלב בליגה. פלין/AP, Nam Y. Huh

לגבי השאלה הראשונה, התשובה המיידית היא שב-NBA אין דריכה במקום, מי שלא מתקדם בעצם זז אחורה. כספי לא הצליח לשפר אף אלמנט במשחק שלו השנה - לא קליעה, לא הגנה אישית, לא ריבאונד, לא יכולת לייצר לעצמו מצבי קליעה, גם לא היכולת לסחוט עבירות. אך בנקודה זו אני חוזר על עצמי. כספי כבר השלים עם תפקידו, כמעט כל הזריקות שלו השנה היו משלוש או קרוב לסל והוא פשוט צריך לעבוד על התחומים בהם הוא חזק כדי שיהיה חזק גם בקנה מידה של ה-NBA.

אם בפתיחת העונה קליבלנד נראתה כמו הקבוצה המושלמת עבור עומרי, בדיעבד אולי זה לא המצב. יכול להיות שדווקא הבלגאן של סקרמנטו התאים לו יותר מאשר ביירון סקוט המאורגן שאוהב שחקנים ממושמעים. יכולתו ההתקפית של כספי באה, פעמים רבות, דווקא כשהוא מאלתר, ולכך אין ממש מקום אצל סקוט. גם קיירי ארווינג, הפוינט גארד הנפלא, נראה יותר כמו פוינט-סקורר משובח מאשר כזה שמייצר מצבי קליעה עבור חבריו באופן קבוע. יכול להיות שקליבלנד תהפוך עם הזמן לקבוצת בידודים בה כספי יילך לאיבוד.

בהקשר הזה, אולי עדיפה לכספי הירידה לספסל שהתרחשה באמצע העונה. הרכז המחליף, דונלד סלואן, עושה רושם של המוסר הטוב בקבוצה, והלהיט החדש לסטר האדסון מייצר את הבלגאן שמתאים לכספי. בכלל, המקום בחמישייה השנייה, לצד ומול שחקנים שקרובים לרמתו, עשוי להיות המקום בו הוא מסוגל לבוא לידי ביטוי בכושרו הנוכחי. בפתיחת העונה התקווה הייתה שהוא יהפוך לשחקן חמישייה לגיטימי, עכשיו נסתפק גם במחליף סביר.

שחקן קליבלנד קאבלירס קייקי אירווינג עם מאמן הקבוצה ביירון סקוט. רויטרס
הבלאגן בסקרמנטו התאים לכספי יותר. סקוט עם אירווינג/רויטרס

לגבי העונה הבאה, השאלה המרכזית היא אם קליבלנד תהיה מעוניינת להשאיר אותו. על הנייר, אין סיבה שלא. הוא חתום על חוזה לא גבוה לעונה נוספת וכדי להשתחרר ממנו הקאבס יצטרכו לבצע ביי אאוט - לשלם לו את רוב הכסף של החוזה ואז לשלם גם למחליף. עבור שחקן שמסוגל לספק 15-20 דקות הגיוניות ועדיין יש סיכוי כלשהו שישתפר, החוזה של עומרי סביר ולמעלה מזה. במידה ויישאר בקאבס, את העונה הבאה הוא יתחיל מעמדת המחליף ומעבר לכך אין הרבה מה להוסיף.

האופציה המעניינת יותר תהיה אם בקליבלנד בכל זאת יוותרו עליו. עושה רושם שכספי נחוש למצות את אפשרות ה-NBA עד תומה, ובשלב הזה אין סיבה שקבוצות לא יהמרו עליו במחיר הנמוך שלו. לא חסרים סיפורים על שחקנים שפתאום מצאו את עצמם בסיטואציה הנכונה ופרחו, מאמנים רבים יתקשו לוותר על הצ'אנס לפתח סמול פורוורד גבוה, אתלטי ונמרץ שמסוגל גם לקלוע מבחוץ.

אם אכן כספי יחפש קבוצה בקיץ, חשוב שהוא יקדיש מחשבה רבה לקבוצה שכדאי לו להיות בה ולא יקפוץ על הראשונה שתביע עניין. זה עשוי להיות הצ'אנס האמיתי האחרון שלו לפרוץ. שני הגורמים שהוא צריך להתעניין בהם במיוחד הם מאמן ופוינט גארד. רצוי שהאיש על הקווים יהיה מאמן התקפה יצירתי שאוהב משחק ריצה ושהאיש עם הכדור יהיה כזה שידוע בראיית המשחק שלו.

אם עושים אחד ועוד אחד יוצא שהקבוצה האידיאלית עבור כספי, כמו שחקנים רבים בליגה, היא מינסוטה של שני הריקים- אדלמן ורוביו. הוולבס זקוקים לסמול פורוורדים אמיתיים ולא יהיה להם מספיק מקום פנוי להחתמות משמעותיות בקיץ הקרוב. האפשרות הזאת נראית די קלושה כרגע, מירב הסיכויים הם שהוא יישאר בקליבלנד, אבל זה לא אומר שאי אפשר לפנטז.

עומרי כספי, קליבלנד קאבלירס, עם קרלוס דלפינו, מילווקי באקס. AP
צריך לשקול בכובד ראש את התחנה הבאה שלו. כספי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully