וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקסים השנואים של ברצלונה - חלק א'

28.3.2012 / 10:00

לא רק איברהימוביץ'. בברצלונה עברו עוד כמה אנשים שלא נקלטו והפכו במהרה לאויבים. דירגנו עבורכם את עשרת הגדולים. קבלו את מקומות 10-6, חלק א'

10. ברנד שוסטר

החיבור: עזב את קלן ב-1980 על מנת להוביל את הקישור של ברצלונה. שוסטר הפגין כישורים נדירים במרכז המגרש והציג לראווה את ראיית המשחק המושלמת שלו, אך הסתפק באליפות אחת ב-1984/5, אחרי שנפרד מדייגו מראדונה.

הניתוק: אחרי שמונה שנים בקטלוניה, כולל תקופה כקפטן, 'המלאך הבלונדיני' עזב את ברצלונה בעקבות יחסים מעורערים עם הנהלת המועדון. העונש הגיע עם חתימתו בריאל מדריד.

מקור האיבה: הכעס על שוסטר נבע בעיקר מהתנהגותו מחוץ למגרש. הקשר הגרמני ניהל יחסי אהבה-שנאה עם התקשורת, תקף פומבית קולגות לקבוצה ובאופן כללי עשה מה שהוא רוצה. בברצלונה לא אהבו את העובדה שאשתו, אשר תמונות עירום שלה פורסמו בעיתונים, מנהלת לו את הקריירה ומסבכת אותו בהתבטאויות מול מאמנים וחברים לקבוצה. בגמר מול סטיאווה בוקרשט ב-1986, טרי ונבלס החליט להוציא את שוסטר בדקה ה-73 וגרם לקרע בין הצדדים, אם כי הניתוק הרשמי הגיע שנתיים לאחר מכן. שוסטר לא נשאר במגרש בסביליה, עשה דרכו למלון בזמן שחבריו הפסידו בדו קרב הפנדלים ולאחר מכן שמע את הנשיא ז'וזפ לואיס נונייס מצהיר: "ברנד לא ילבש עוד את החולצה של ברצלונה". האיבה גברה עם הצטרפותו ליריבה ממדריד, אך לא החזיקה מעמד זמן רב. הבגידה נמחלה לו לאחר שעשה זאת גם לריאל, עם המעבר לאתלטיקו ב-1990. אפילו חברותו במועדון חודשה לימים.

סטטוס היסטורי: למרות המעבר ליריבה המרה, נותר דמות נערצת.

כדורגלן העבר הגרמני ברנד שוסטר במדי ברצלונה. Bongarts, GettyImages
הבגידה נמחלה לו. ברנד שוסטר/GettyImages, Bongarts

9. ז'וזפ סמיטייר

החיבור: יליד ברצלונה, ערך את הופעת הבכורה במועדון ב-1919, כשהיה בן 17 בלבד. סמיטייר היה חלק מהקבוצה הגדולה הראשון של ברצלונה, בה שיחקו גם ריקרדו סאמורה ופאולינו אלקנטרה. סמיטייר, 'הקוסם', שיחק בברצלונה עד 1933, זכה באליפות אחת ושלושה גביעים ונחשב לאחד המבקיעים הגדולים בתולדות הקבוצה.

הניתוק: אחרי שהיה השחקן בעל השכר הגבוה ביותר במועדון, סמיטייר הסתכסך עם הנהלת ברצלונה על רקע המצב הכלכלי הקשה והודח מהסגל. ריאל מדריד ניצלה את המצב והחתימה אותו כשהיה בן 31. בכך קבע סמיטייר תקדים והפך לכדורגלן הראשון בהיסטוריה שעשה את המעבר הישיר בין שתי הגדולות של ספרד.

מקור האיבה: סמיטייר נטש את ברצלונה כשהייתה על הקרשים, והבחירה בריאל מדריד גרמה לכך שמיד הוצמדה לו התווית "בוגד". למרות זאת, ב-1944 הוא חזר לברצלונה, הפעם כמאמן, והוביל אותה לאליפות השנייה בתולדותיה שנה לאחר מכן. סמיטייר המשיך לתפקיד הסקאוט והיה אחראי להחתמתו של לדיסלאו קובאלה ההונגרי ב-1950, אך הואשם בכישלון בהחתמת אלפרדו די סטפנו ונפרד בשנית מברצלונה לטובת ריאל. קשריו המפוקפקים של סמיטייר עם הרודן פרנקו תמיד היו ברקע והוסיפו לזעם הרב כלפיו. הוא לא רק תקע את הסכין בגב פעמיים, אלא גם סובב אותה.

סטטוס היסטורי: למרות הבגידה הכפולה, סמיטייר נחשב לאחד השחקנים האגדיים של ברצלונה.

שחקני העבר לאסלו קובאלה (ימין) לצד אלפרדו די סטפאנו. GettyImages
את אחד מהם הצליח סמיטייר להביא לברצלונה, את השני לא. לדיסלאו קובאלה, מימין, לצד אלפרדו די סטפנו/GettyImages

8. אלברט סלאדס

החיבור: צמח ב'לה מאסיה' ועלה לקבוצה הבוגרת של ברצלונה בעונת 1994/5. היה שותף לאליפויות ב-98' ו-99' ונחשב לאחד מיקיריו של לואיס ואן חאל, שראה בו יורש עתידי לגווארדיולה בקישור האחורי.

הניתוק: אחרי עונת צינון אחת בסלטה ויגו, הצטרף סלאדס בקיץ 2000 לגלקטיקוס של פלורנטינו פרס בריאל מדריד וטרק סופית את הדלת לקטלוניה. אותה ריאל שמנהלה המקצועי טען מספר חודשים קודם לכן כי "סלאדס לא ראוי ללבוש את החולצה הלבנה".

מקור האיבה: הקשר האחורי, שבגיל 7 עזב עם משפחתו את ברצלונה והיגר לאנדורה השכנה, בילה ארבע עונות בריאל מדריד והרגיז את אוהדי הבלאוגרנה במספר ראיונות שנערכו עימו לפני משחקי קלאסיקו. באחד המקרים אף אמר: "אני לא חושב שבגדתי כשעברתי לריאל מדריד. אין כבר סמלים בכדורגל המודרני וגם אף פעם לא הייתי אוהד ברצלונה". הצהרה שכזו מפי שחקן בית, ועוד אחד שנולד בעיר והתחנך כ'קולה' אמיתי, הפכה את סלאדס לאישיות בלתי רצויה בקאמפ נואו. ברצלונה קיבלה במקומו שחקן טכני ומוכשר הרבה יותר שעלה מקבוצת הנוער. קראו לו צ'אבי. הוא דאג להשכיח במהרה את הזיכרון המר מסלאדס.

סטטוס היסטורי: מוצר פגום של בית החרושת 'לה מאסיה'.

אלברט סלאדס במדי ריאל מדריד. GettyImages
אף פעם לא היה אוהד ברצלונה. אלברט סלאדס במדי ריאל/GettyImages

7. מארק ואן בומל

החיבור: אוהד ברצלונה מילדות, הצטרף למועדון בהעברה חופשית מפ.ס.וו איינדהובן בקיץ 2005. ואן בומל היה שותף לעונה הנהדרת עם פרנק רייקארד ב-2005/6, וזכה עם ברצלונה באליפות ספרד ובליגת האלופות.

הניתוק: שישה ימים אחרי שהוסיף למאזנו בבארסה גם את הסופרקופה הספרדי ולמרות עונת בכורה מוצלחת, עשה ואן בומל את דרכו לגרמניה וחתם בשורות באיירן מינכן. אנדרס אינייסטה, שהיה אחד המתחרים שלו על מקום בהרכב, נשם לרווחה. לא להרבה זמן.

מקור האיבה: ואן בומל, שלא עשה לעצמו שם של שחקן נקי לאורך הקריירה, הצליח לקפוץ צעד נוסף קדימה במדד הקצבים. הוא גרם לאינייסטה הנינוח לאבד את שלוותו התיקולים האגרסיביים של הקשר ההולנדי בגמר מונדיאל 2010 ובעיקר דריכה אחת מכוערת, העלו לאינייסטה את הסעיף. "אני כועס לעתים רחוקות, רק כשיריבים באים לפגוע בצורה מכוונת", אמר לפני המשחק בין ברצלונה למילאן בליגת האלופות אשתקד. "אף פעם לא חשבתי שזה אפשרי, אבל אחרי מה שוואן בומל עשה, אין לדעת". ואן בומל התבקש להתייחס לנושא במסיבת העיתונאים שערכה אז מילאן, והשיב בזעם: "שאלתם כבר ארבע שאלות על אינייסטה, זה מספיק". לאחר המשחק גם צ'אבי וחברים אחרים הצטרפו למקהלת המבקרים של ההולנדי: "ציפינו ממנו למשחק כזה".

סטטוס היסטורי: האויב של אינייסטה.

שחקן נבחרת הולנד מארק ואן בומל מול שחקן נבחרת ספרד אנדרס אינייסטה. רויטרס
הצליח להוציא את אנדרס אינייסטה משלוותו. מארק ואן בומל/רויטרס

6. רונאלדו

החיבור: סר בובי רובסון ראה את רונאלדו והתאהב, ברצלונה רכשה אותו ב-1996 מאיינדהובן תמורת 17 מיליון דולר. מהרגע הראשון הברזילאי הצית את הדמיון במדי הבלאוגרנה, כבש שערים על ימין ועל שמאל והפך לשם החם בכדורגל העולמי. עם 47 שערים ב-49 משחקים בכל המסגרות וזכיות בגביע המלך וגביע המחזיקות, ברצלונה ראתה עתיד ורוד עם העילוי מברזיל.

הניתוק: הקשר בין הצדדים החזיק מעמד שנה אחת בלבד. כבר אחרי חצי שנה הודה רונאלדו כי הוא מחזיק בהצעות מקבוצות אחרות ביבשת ושוקל לעבור בקיץ. אינטר, ששנה לפני כן הפסידה אותו לטובת ברצלונה, הייתה זו ששילמה את סעיף היציאה שלו מהחוזה והעבירה אותו לשורותיה.

מקור האיבה: למרות היכולת המופלאה על כר הדשא, בברצלונה לא אהבו את חוסר המחויבות של רונאלדו כלפי המועדון. זה לא היה רק המשא ומתן שניהל עם קבוצות אחרות תוך כדי העונה, אלא גם צילומים מביכים מחגיגות הקרנבל בברזיל, תלונות חוזרות ונשנות ודיבורים על קשיים אישיים. האכזבה העצומה מהבחירה שלו לעזוב, רק התגברה לאחר שהצטרף ב-2002 לריאל מדריד ושיחק במדיה חמש עונות. בראיון ב-2006, בו נשאל על הנטישה המהירה, הפנה רונאלדו אצבע מאשימה לעבר הנהלת ברצלונה: "הם ניסו לשקר לי במהלך הדיונים על החוזה החדש. אולי אם האנשים האלה לא היו שם, אני הייתי נשאר". גם לאחר פרישתו ממשיך רונאלדו להתנגח לא מעט עם הקטלאנים, כשלאחרונה המליץ לניימאר להעדיף את ריאל על פני ברצלונה.

סטטוס היסטורי: הפנומן הכי מאכזב בתולדות המועדון.

14/05/97, החלוץ הברזילאי רונאלדו במדי ברצלונה ב-1997. Ruediger Fessel, GettyImages
קשר קצר ומהפנט. רונאלדו/GettyImages, Ruediger Fessel

* חלק ב' של הכתבה יתפרסם בשעות הצהריים של יום רביעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully