וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישרדות, לא VIP

26.3.2012 / 11:58

לא מעט שגרירים ישראלים נקלעו לאחרונה למאבקי ירידה. למי חלק גדול במצב של קבוצתו ומי מסכן את הקריירה שלו. מדור השגרירים

השבועות האחרונים שנותרו לעונה בליגות השונות באירופה יהיו מכריעים עבור לא מעט שגרירים. כשליש מהנציגים הישראלים בתפוצות שקועים בימים אלו במאבקי הישרדות ברחבי היבשת. לפיכך, מדור השגרירים עובר השבוע שינוי קל ובוחן כיצד תשפיע ירידה אפשרית על הקריירה של חמשת המסובכים ביותר בתחתית.

טל בן חיים (פורטסמות)

טל בן חיים, שחקן פורטסמות, מול מייקל בראון, שחקן לידס. Ben Hoskins, GettyImages
זה הזמן לקצץ. בן חיים/GettyImages, Ben Hoskins

מה חלקו במצב?

בקבוצה שמנוהלת בצורה המחפירה ביותר בכדורגל האנגלי, קשה לבוא בטענות לשחקנים. פומפי שקועה בחובות זכר לימי בזבזנות פרועים ושורה של בעלי סרק שדרדרו את המועדון לתהום. הקבוצה נאלצה למכור שחקנים, מתקשה לשלם משכורות ובפעם השנייה תוך שנתיים נכנסה להליכי פירוק ובעקבות הורדת 10 נקודות ירדה למקום האחרון. בן חיים, למרות עונה מקצועית סולידית, מהווה תזכורת בלתי פוסקת למצב הרעוע. השכר העצום שלו (על פי דיווחים למעלה מ-30 אלף ליש"ט לשבוע) עומד בסתירה מוחלטת ליכולת הכלכלית של פומפי והוגדר כ"טירוף" על ידי המפרק.

בעוד שחקנים עם חוזים כבדים (או ערך כלכלי גבוה) שוחררו כדי להקל על המצב, בן חיים נשאר בסגל. הציפייה משחקן בעל רזומה כשלו היא להוביל ולתרום מהניסיון. לפומפי יש לא מעט וותיקים בסגל לצד שחקנים צעירים מאוד, אבל גם ללא הורדת הנקודות, הקבוצה הייתה שקועה בחלק התחתון. בן חיים אמנם משחק בהרכב בקביעות וביציבות עם 31 הופעות מ-38 משחקים ועושה עבודה לא רעה, אבל מתוקף מעמדו המקצועי והכלכלי, הירידה תשפיע עליו יותר מעל אחרים.

איך יושפע מהירידה?

במובן מסוים, בן חיים הופך בשנים האחרונות לקבלן ירידות. הוא ירד עם פומפי לליגת המשנה תחת אברהם גרנט והיה שותף לירידה של ווסטהאם אשתקד. משמע, הוא עשוי להשלים ירידה שלישית ברציפות. למרות זאת, קשה לקחת מבן חיים קריירה יפה ועשירה באנגליה. בלם עם עבר פרמיירליג כמו שלו ימצא בוודאות קבוצה לפחות בליגת המשנה בקיץ. בן חיים יחגוג ביום שבת יום הולדת 30. לחוזה שלו בפורטסמות נותרה עוד עונה, אך הוא חייב לשכוח ממנו. כדי להמשיך ולתת עוד כמה עונות יפות ברמות הגבוהות, בן חיים צריך להתפשר, לחפש את הקבוצה המתאימה מקצועית גם במחיר של קיצוץ משמעותי בשכר. נבחרת ישראל צריכה את הבלם המוביל שלה.

בן שהר (אוקזר)

בן שהר שחקן אוקזר. GettyImages
ירידה משמעה המשך הנדודים. שהר/GettyImages

מה חלקו במצב?

עם רצף אומלל של 12 משחקים ללא ניצחון, אוקזר שקועה עמוק במקום האחרון בליג 1 ובמרחק חמש נקודות מחוף מבטחים. המצב המקצועי קשה, אבל לא לגמרי מפתיע. עם עזיבת הכוכב בנואה פדרטי, ניבאו בקיץ הפרשנים עונה קשה לאוקזר. גם בסביבתו של שהר יודעים כי הבחירה הייתה בעייתית. מדובר בקבוצה שלא מתאימה לשחקן מסוגו של שהר מבחינת שיטת וסגנון המשחק, אבל בסיטואציה החוזית של החלוץ באספניול הלחץ למצוא קבוצה לא השאיר יותר מדי ברירות.

לזכותו של שהר ייאמר שהוא מנסה להוציא הכל מהמצב הקיים. הוא התחזק מאוד פיזית, התבגר, פעיל ומעורב בחדר ההלבשה ובניגוד לקבוצות בהן שיחק בעבר, נלחם על כל דקת משחק גם כשהוא משחק בתפקיד זר לו באגף. כפי שהוכח במיוחד בהפועל תל אביב, שהר הוא שחקן של ביטחון ומומנטום וזה מה שחסר לו באוקזר. הוא רשם 20 הופעות, אבל רק פעם אחת השלים 90 דקות. מאזן של שלושה שערים ושלושה בישולים ודאי לא מספק אותו, אבל בשורה התחתונה, גם ירידה לא תהפוך את העונה האינדיבדואלית של החלוץ לכישלון.

איך יושפע מהירידה?

השאיפה הגדולה של שהר היא להימנע מהסיטואציה החוזרת כל קיץ - מלחמה נגד השעון למצוא קבוצה שתרכוש את תשאל אותו - או במילים אחרות, סוף למסע הנדודים המתמשך. שהר אמר לא אחת שהוא רוצה להישאר בצרפת ומשמעות של ירידה מבחינתו היא שאוקזר לא תממש ככל הנראה את אופציית הרכישה והחלוץ יחזור לנקודת ההתחלה. הבעיה היא שהעונה הבאה תהיה האחרונה לחוזה שלו באספניול ולכן סביר שהקבוצה הספרדית לא תמהר להסכים לעוד עסקת השאלה ותחפש למכור. בגזרת שהר, נראה שצפוי עוד קיץ מעניין ולא שקט.

איתי שכטר (קייזרסלאוטרן)

איתי שכטר שחקן קייזרסלאוטרן. Alex Grimm, GettyImages
חייב להישאר בבונדסליגה. שכטר/GettyImages, Alex Grimm

מה חלקו במצב?

מעבר של שחקן, מוכשר ככל שיהיה, מישראל ישירות לאחת מליגות העילית ביבשת אינו פשוט. קפיצת המדרגה ופערי הרמות עצומים והמהלך מורכב. בשל כך, הבחירה בקבוצה קטנה בה הסיכויים להשתלב בהרכב גדולים יותר נכונה. זה היה הרציונל שעמד מאחורי הבחירה של שכטר. לאוטרן הפגינה סבלנות אינסופית במגעים מול אלי טביב והראתה כמה היא רוצה את החלוץ, אבל בכך יצרה גם ציפיות מוגזמות, שבסופו של דבר פגעו בשחקן. שכטר נרכש ב-2.5 מיליון יורו והובא כמחליפו של החלוץ סרג'אן לאקיץ', שכבש אשתקד 16 שערי ליגה, אבל משכטר אי אפשר היה לצפות למספרים דומים.

צריך להודות על האמת, לאוטרן קבוצה חלשה מאוד, אפורה, לא יצירתית ולראייה, היא כבשה 17 שערי ליגה ב-27 מחזורים. שכטר מתקשה לשחק בקבוצה שלא מייצרת מצבים, אבל חייבים לשים לב לנתון מעניין. את כל שלושת שעריו הוא כבש עד המחזור ה-10. מאז, שכטר פתח רק שלוש פעמים בהרכב (החמיץ חמישה משחקים בגלל הרחקה ופציעה) וקבוצתו לא השיגה ניצחון.

כיצד יושפע מהירידה?

לשכטר חוזה לשלוש שנים נוספות בלאטורן וירידה בהחלט תשפיע עליו. למרות הנסיבות המקלות, קשה לומר ששכטר עשה דברים שיהפכו אותו לסחורה מבוקשת בבונדסליגה. מצד שני, יש לו את היכולות לעשות דברים יפים ברמות הללו ולכן לא יהיה נכון מבחינתו להמשיך עם הקבוצה בליגה השנייה. אחרי עונת ההתאקלמות לקצב המשחק, הפיזיות והחיים בגרמניה, אחרי שהתאושש מהפציעה שהשביתה אותו אשתקד, שכטר צריך לפרוץ בעונה הבאה. סוכניו יצטרכו למצוא את הדרך הנכונה להשאיר אותו בבונדסליגה גם אם קייזרסלאוטרן תרד.

גילי ורמוט (דה חראפשחאפ)

גילי ורמוט שחקן קייזרסלאוטרן. Thomas Wieck, AP
ידע את המצב ויכול להרוויח ממנו. ורמוט/AP, Thomas Wieck

מה חלקו במצב?

קטן מאוד. ורמוט הגיע לקבוצה חלשה במקום הלפני אחרון שצברה עד אז 17 נקודות וכבשה 17 שערים ב-19 מחזורים. בשמונה משחקים עם ורמוט בהרכב, דה חראפשחאפ הוסיפה למאזנה שלוש נקודות וחמישה שערי זכות. כלומר, לא הרבה השתנה מלבד נתון אחד. הסופר איכרים ירדו למקום האחרון המוביל ישירות לליגה השנייה. שתי נקודות מפרידות בין דה חראפשחאפ לאקסלסיור ובשבעת מחזורי הסיום, ינסו ורמוט ושחקניו לתפוס את המקום ה-17 המוביל למשחקי המבחן. מבחינת ורמוט, המעבר להולנד נועד לקבל דקות משחק אחרי שיובש חצי שנה בקייזרסלאוטרן. הוא ידע היטב את המצב המקצועי ועדיין נמצא בסיטואציה בה יש לו רק מה להרוויח ממנו.

כיצד יושפע מהירידה?

בכל מקרה, ורמוט חוזר אוטומטית לקבוצה הגרמנית בקיץ. הוא ימצא שם מאמן אחר וסגל שונה במיוחד אם לאוטרן אכן תרד. בעצם המעבר לדה חראפשחאפ, ורמוט הוכיח שהוא לא מוכן לוותר על הקריירה האירופית שלו. הישארות עשויה לחזק את שמו בהולנד, אבל גם ירידה תביא אותו לקיץ במצב שונה עם יותר ביטחון ודקות משחק. זה יהיה הזמן שלו לבנות את עצמו מחדש. גם במחיר של ירידת ליגה בגרמניה.

שלומי ארבייטמן (ווסטרלו)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דודו ביטון כמשל. ארבייטמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה חלקו במצב?

אפסי. ארבייטמן הושאל מגנט בספטמבר והגיע לקבוצה במקום האחרון בבלגיה. הוא כבש ארבעה שערים לפני שפציעה טורדנית השביתה אותו לארבעה חודשים מהמגרשים. החלוץ חזר למחזור הנעילה של העונה הסדירה וכעת יצטרך להתמודד בסדרת משחקי מבחן ארוכה עד ההישארות. ווסטרלו בונה על השערים של הישראלי כדי להישאר בליגה ויש לה סיבה. המאזן של ארבייטמן בליגה הבלגית לא רע בכלל: 12 שערי ליגה ב-39 הופעות וזאת למרות דקות משחק מועטות באופן יחסי.

כיצד יושפע מירידה?

ארבייטמן לא אמור להיות מושפע מהירידה משתי סיבות: אחת, הוא חוזר לגנט לעונה אחרונה לחוזה ושתיים, המספרים שלו הביאו לא מעט אנשי מקצוע בבלגיה לדעה שמגיעה לו הזדמנות אמיתית. אם ורמוט צריך לשאוב השראה מהדוגמא של בן שהר (שהתקדם מדה חראפשחאפ לאספניול), ההשראה של ארבייטמן הוא דודו ביטון. גם הוא ירד אשתקד ליגה בשרלרואה, אבל היכולת שלו הובילה להצעה טובה מפולין. אם ארבייטמן יישאר בריא, אין סיבה שהוא לא ימשיך גם בעונה הבאה באירופה בגנט או בקבוצה בסדר גודל דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully