וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יאמן את מכבי תל אביב?

17.3.2012 / 8:00

קשטן בגלל 96, בן שמעון בזכות קרית שמונה, אלישע לוי עם הבשלות, מאמן זר שלא דופק חשבון או אולי דווקא ניר לוין. מדור החמישיה של אופיר סער הכין דוח מלא למיטש גולדהאר

דרור קשטן

למה כן: מצד אחד, דרור קשטן הוא פנטזיה גלויה של אוהדי מכבי תל אביב מאז אותו דאבל ב-1996, שאחריו דחף עצמו אברהם גרנט בחזרה לקבוצה על חשבונו. אוהדי מכבי רוצים את קשטן כי הם זוכרים שהוא לקח את הקבוצה האפורה, יחסית, של גרנט והפך אותה לקבוצה אטרקטיבית וגאה. הם יודעים מה קשטן שווה בכדורגל הישראלי והגב שיינתן לו מהיציע הוא הגב הגדול ביותר שיינתן למאמן מכבי תל אביב בעונה הבאה, יתרון משמעותי ביותר. יתרה מכך, הגיע הזמן שיבינו כאן שיש לאנשים מהדור הישן עדיין הרבה מאוד מה לתרום לכדורגל, ודברים שהדור הישן שכח הדור הצעיר עוד לא למד, במיוחד ביכולת להתמודד מול שחקנים, דרך ויושר מקצועי על הדשא.

למה לא: כי לחיות על 1996 זאת עדיין פנטזיה. מכבי תל אביב של 1996 הייתה אחרי שנים של יסודות של גרנט ואליפות מאוד ממושמעת וטקטית בעונה שלפני כן. קשטן שדרג אותה התקפית לעונה אטרקטיבית יותר עם דאבל. דברים דומים עשה יצחק שום, שקיבל את מכבי חיפה אחרי שנתיים של אליפויות עם גרנט. מכבי תל אביב של גולדהאר מדברת על דרך, אך מאמנים עפים הביתה באמצע העונה הראשונה של הדרך הזאת, וברמת ניהול כזו קשטן יתקשה להתמודד. מי שמביא את קשטן צריך לדעת שהוא נותן לו גב מוחלט לכל פעולה ושקט מקצועי לכל אורך הדרך. ההחלטה בנושא האריס מדוניאנין או השיחה של גולדהאר עם איוניר על הדשא במשחק נגד רמת השרון בוינטר הם דברים שלא יעברו אצל קשטן.

דרור קשטן מאמן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
יש לו המון כדורגל ויושר מקצועי, השאלה היא אם הוא בעניין של בניית קבוצה. קשטן/ברני ארדוב

רן בן שמעון

למה כן: קודם כל, כי הוא מאמן מצויין והוא הוכיח את זה העונה. מעבר לכך, בן שמעון שייך לזן די נדיר של מאמנים מהדור הצעיר שהם גם מוכשרים מקצועית וגם עובדים קשה, מתוך אמונה שהם יכולים להגיע כמה שיותר רחוק. במכבי תל אביב ישנו דור צעיר שצריך הכוונה יחד עם דור מנוסה יותר שצריך ביטחון והעמדה טקטית קשוחה ונכונה לקראת השנים הבאות. בן שמעון מאוד מתאים למשימה. בקדנציה הקודמת בן שמעון הגיע קצת זחוח ודי בטוח בהצלחה שלו במכבי, אך הטראומה פלוס ההבשלה והזכייה באליפות בקרית שמונה יביאו רן בן שמעון אחר לקרית שלום.

למה לא: כי עדיין, הכרטיס שלו הוא אליפות עם קרית שמונה, במקום עם אווירה פסטורלית, ללא תקשורת לוחצת, אף אחד לא עושה שריפות בחדר ההלבשה, האוהדים באים כי הכרטיס עולה 10 שקלים ועבור השחקנים הוא כמו משיח. מכבי תל אביב היא עולם אחר ולא קשור למה שבן שמעון עבר בקריה. שם, תמיד באיזשהו שלב חדר ההלבשה יגעש, על התקשורת אין מה להרחיב ועם קהל שרצה לראות את בן שמעון הולך הביתה בקדנציה הקודמת וירצה לראות אותו הולך במידה שלא יביא תוצאות באופן מיידי. לא בטוח שזה הדבר הנכון עבור המאמן.

רן בן שמעון מאמן מכבי תל אביב לשעבר נפרד משחקנו איליה יבוריאן. ברני ארדוב
בוגר ובשל יותר, אבל כבר לחזור לקרית שלום? רן בן שמעון נפרד מאיליה יברויאן בקדנציה הקודמת במכבי תל אביב/ברני ארדוב

מאמן זר

למה כן: עם כל הביקורות, דווקא בסיטואציה הקשה של מכבי תל אביב מאמן זר ומנותק מכל הגורמים הסביביתיים יכול להביא לא מעט יתרונות עימו. מאמן שלא בא עם התבנית המוכנה בראש של תפקידים טבעיים, שחקנים מובילים, קשר עם גורמים בתקשורת והתנהלות מחושבת עבור יושבי היציע. כשלואיס פרננדז אימן בבית"ר ירושלים, היא נתנה את חצי העונה הטובה ביותר בכל תקופת גאידמק בכל הקשור לדינמיות ואינטנסיביות, כפי שיעיד כל שחקן ששיחק בבית"ר בתקופה הזאת. פרננדז לא חשש להוציא מהרוטציה שחקנים כמו עמרי אפק, וכולם ידעו שלאף אחד אין יתרון פרט ליכולת על הדשא. "נהיה פה שוק בשר", אמרו אז שחקנים בבית"ר וזה מה שצריכה מכבי תל אביב - אחד שלא יעשה חשבון לאף אחד.

למה לא: כי מישהו טוב כנראה לא יגיע לכאן. גולדהאר מוריד את התקציב משנה לשנה, התקציב למאמן זר ברמה בינונית אולי עדיין קיים, אך היכולת שלו להרים את הקבוצה ולהתחזק בשחקנים זרים איכותיים כמעט שלא תהיה קיימת. מאמן זר, טוב ככל שיהיה, עדיין יצטרך תקציב גבוה מאוד כדי להביא שחקנים שהוא מכיר בסכום של לפחות מיליון דולר ומשכורות גבוהות שבקבוצה החליטו להפסיק לשלם. מכבי תל אביב תצטרך להמר על אחד כזה שעדיין לא עשה את הפריצה שלו והשיא עוד לפניו, אך לא בטוח שהשיא הזה יהיה במכבי תל אביב.

מאמן נבחרת ישראל לואיס פרננדז. ברני ארדוב
ברמת הקבוצות אי אפשר לבטל את ההצלחה שלו בבית"ר, השאלה אם מישהו ברמה שלו יכול להגיע. לואיס פרננדז/ברני ארדוב

אלישע לוי

למה כן: כשלוי הוחתם במכבי חיפה, הרבה מאוד אנשים זלזלו במהלך. אמרו שעד ינואר ראובן עטר כבר יהיה על הקוים, שאלישע לא יחזיק חודשיים מול הלחץ של מכבי חיפה ושהוא פיקציה. בשורה התחתונה, אלישע לוי גרם לכולם לאכול את הכובע. בקור רוח מרשים, עם דרך מקצועית ברורה, חיבור מדהים לשחקנים והשפעה אבסולוטית עליהם, הצליחה הקבוצה לעשות שלוש שנים מצויינות שהפכו את לוי לאחד המאמנים המבוקשים בארץ, אם לא המבוקש שבהם. בשנה הרביעית אלישע לוי עשה טעויות ואף הסכים למהלכים שלא על דעתו ושילם על כך מחיר יקר. אלישע לוי תפור על מכבי תל אביב. הציפיות ממנו במכבי חיפה היו הרבה יותר גבוהות מאילו הקיימות במכבי תל אביב היום, הוא קיבל בחיפה סגל שהידרדר ודשדש בשנתיים שקדמו לו, וידע להרים אותו בתקציב נמוך יחסית ולחבר אותו לאליפות. הוא נראה נייס גאי והוא אכן בן אדם נחמד, אך יש לו אופי חזק, עור של פיל, קור רוח ויכולת להתמודד כמו הקשוח שבמאמני הכדורגל הישראלי.

למה לא: קודם כל, כי כדאי מאוד לשחר לעשות את המהלך הנכון ולהשאיר את אלישע לוי אצלו. מעבר לכך, אחרי כל כך הרבה שנים אינטנסיביות ואולי בפעם הראשונה בקריירה תחת הלחץ הגדול של התקשורת וכל מה שסובב מועדון גדול, אולי עבור אלישע לוי עצמו עונה אחת של חופש, התאווררות, התרעננות ואגירת אנרגיות מחודשות תהיה הדבר הטוב ביותר. לא בטוח שאחרי חיפה יש לאלישע את אותן האנרגיות איתן החל את הקדנציה במכבי חיפה, והצעה שכזאת ממכבי תל אביב מצריכה את אותן האנרגיות ואפילו הרבה יותר במצבם של הצהובים.

אלישע לוי מאמן מכבי חיפה. ברני ארדוב
הרבה יותר קשוח, אבל אולי צריך להתרענן. אלישע לוי/ברני ארדוב

ניר לוין

למה כן: ראשית, כי על אף הזלזול יש לו הרבה כדורגל. מעבר לכך, הוא מכיר היטב את המועדון ומחובר לדור הצעיר עליו בונה מיטש גולדהאר ויכול מאוד להתאים לדרך העתידית של המועדון, במיוחד לאור הירידה החדה בתקציב משנה לשנה והרצון לבנות על כמה שיותר שחקני בית. האופציה להעמיד צוות כשעמיר תורג'מן מתחת ללוין נשמעת לא סקסית וקצת רכה, אך אם חושבים על כל הבחירות הסקסיות של השנים האחרונות, לא צריך למהר ולפסול ציוות שכזה.

למה לא: כי הוא משדר חולשה. ההסכמה להיות מאמן זמני במכבי לא מתאימה לאישיות של המאמן הנדרש לטווח ארוך. מעבר לכך, העובדה ששידר תמיד כי הוא מצא שקט ושלווה בתפקידו במחלקת הנוער ולא מתלהב לקחת את התפקיד גם עומדת בעוכריו. מכבי תל אביב צריכה מישהו חזק שרוצה את התפקיד ומוכן לקרב על המגרש ומחוצה לו, עם כל הגורמים בדרך הקשה שעומדת לעבור על המועדון, בכל עונה שלא תהיה. אם תשאלו את לוין, לא בטוח שהוא רוצה את זה וכאן אולי נמצאת התשובה.

מאמן מכבי תל אביב ניר לוין. ברני ארדוב
לא, לא, עזבו אותי - אני רוצה שקט. ניר לוין/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully