וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכישרונות הצרפתיים שהולכים לשגע אתכם ביורו

13.3.2012 / 14:44

הביקור של ולבואנה עם מארסיי במילאנו הזכיר לנו שיש עוד יהלומים בצרפת ששווה להכיר לעומק, לפני שיהפכו להפתעות היורו בקיץ

לפני מונדיאל 2006, החליט ריימונד דומנק להשאיר בבית את לודוביק ז'ולי ורובר פירס, וזימן במקומם לסגל נבחרת צרפת את פרנק ריברי, הקשר הימני של מארסיי דאז. הבחירה הזו לוותה בביקורות רבות, שהתחלפו בהתלהבות גדולה בעקבות היכולת הנפלאה שהפגין ריברי במסע של הטריקולור לגמר בגרמניה. כיום ריברי הוא כבר שחקן מוכח ונחשב יחד עם קארים בנזמה לכוכב הגדול של הנבחרת הצרפתית, אבל מאחוריהם מסתתרים בסגל לא מעט שמות מפתיעים אותם מתכנן לורן בלאן להציג לראווה ביורו 2012. אחד מהם ינסה הערב (שלישי) להמשיך את מסורת שערי הניצחון שלו ולהעפיל עם מארסיי לרבע גמר ליגת האלופות. קבלו את רכבת ההפתעות שהפכה את צרפת מנבחרת במצוקה למועמדת לגיטימית לתואר האירופי.

מתיו דבושי

מתיו דבושי שחקן נבחרת צרפת. Mike Hewitt, GettyImages
המגן הטוב ביותר שיש לצרפת להציע. מתיו דבושי/GettyImages, Mike Hewitt

בדקה ה-21 במשחק הידידות האחרון של נבחרת צרפת מול גרמניה, כבש אוליבייה ז'ירו את שער הבכורה שלו במדי נבחרת צרפת. הסקורר המדופלם ממונפלייה, שעלה לגדולה בשנה האחרונה ומוביל את טבלת המבקיעים בליג 1, רץ לאחר השער למבשל מתיו דבושי והדביק לו נשיקה מלאת תשוקה. כך שני המצטיינים של הטריקולור תפסו כותרות לא רק בעקבות יכולתם על כר הדשא, אלא גם בזכות הפגנת החיבה הייחודית הזו. "הנשיקה הייתה על הלחי, לא על הפה", התגונן דבושי בתכנית הטלוויזיה של מגן העבר ביצ'נטה ליזארזו, לאחר שגילה כי הפך לגיי אייקון. ז'אן פייר פאפן נכח גם הוא בפאנל והשיב: "זו הייתה תודה אמיתית וכנה מצד ז'ירו על הרגע המרגש שהענקת לו. אני חושב שזה נפלא".

התצוגה הנפלאה של דבושי מול גרמניה, כאשר מלבד הבישול לז'ירו הוא גם העביר את כדור הרוחב שיצר את השער השני והפגין משחק הגנה מצוין מול מרקו רויס, הוכיחה לכולם כי הוא ראוי להיות חלק מסגל נבחרת צרפת. זו הייתה בסך הכל הופעתו הרביעית של דבושי במדים הלאומיים, אך זה הספיק לו כדי להותיר רושם גדול יותר מאשר מתחרהו על העמדה, בקארי סאניה. עד לפציעה הקשה שלו באוקטובר, למגן של ארסנל הייתה בלעדיות בצד ימין של ההגנה. על לורן בלאן הופעלו לחצים רבים לזמן את דבושי, שעשה התקדמות מטאורית בשנתיים האחרונות בליל, וכעת גם המאמן מבין שטעה כאשר לא קרא לו לפני כן.

דבושי גדל במחלקת הנוער של ליל ולמעשה נחשב לסמל המקומי היחיד של הדאבליסטית הצרפתית. הוא החל את דרכו כקשר, אבל עשה הסבה בשלב מסוים לעמדת המגן הימני והתגלה כבינגו. בתקופה האחרונה אף דובר על מעבר אפשרי בקיץ לוולנסיה, שם מחכה לו חברו אדיל ראמי. דבושי טכני מאוד, מהיר ועקבי ביכולתו. העונה יש לו כבר חמישה שערי ליגה, ובתור שחקן נבחרת הוא גם למד לשלוט בעצביו. "הוא שחקן שלעולם לא מוותר. הוא מגיע עם גישה חיובית ומשמש דוגמה לחבריו", אמר מאמנו רודי גרסיה. "את מה שראיתם במשחק נגד גרמניה, הוא עושה במשך כל העונה בליל". ביומון 'לה פיגארו' היללו את הטאלנט החדש של הנבחרת, כשנתנו את הכותרת "הסימפוניה של דבושי" להופעה המרשימה שלו בגרמניה. "הוא לא רק הרוויח את המקום שלו בסגל ליורו, אלא ראוי לפתוח בהרכב. הוא המגן הטוב ביותר שיש לצרפת להציע".

יכול להיות כמו: מזכיר את ווילי סניול, אבל נלך על ליליאן תוראם של מונדיאל 1998

אדיל ראמי

אדיל ראמי שחקן נבחרת צרפת. Christof Koepsel, GettyImages
בלאן אפילו המליץ עליו לגווארדיולה. אדיל ראמי/GettyImages, Christof Koepsel

בתור בלם עבר עתיר הצלחות והישגים, לורן בלאן זיהה מיד את הבעיה הקשה של נבחרת צרפת במרכז ההגנה. וויליאם גאלאס ואריק אבידל כשלו יחד במונדיאל, סבסטיאן סקילאצ'י מעולם לא הצדיק את מקומו בנבחרת ובאופק לא נראה מועמד שראוי להתייצב במקום אותו איישו ב-1998 מרסל דסאי ובלאן עצמו. הניסוי של 'לה פרזידנט' כלל את פיליפ מקסס ואדיל ראמי - שני בלמים בינוניים לדעת מרבית הפרשנים - אלא שהשילוב ביניהם התגלה כמוצלח למדי. אף אחד לא באמת נתן לשיתוף הפעולה הזה סיכוי להצליח, טענו ששניהם לא מנהיגים, אך עם היד המכוונת של בלאן נוצר חיבור מפתיע שסייע לצרפת להשיג רצף של 18 משחקים ללא הפסד.

בניגוד לספרד או גרמניה, לצרפת אין אופציות בלתי נגמרות בהתקפה. הנבחרת הזו לא מרבה לכבוש, ולכן ליציבות בחלק האחורי יש חשיבות עצומה. ההגנה של בלאן מזכירה מאוד במבנה שלה את הרביעייה האחורית של איימה ז'אקה במונדיאל הביתי לפני 14 שנה. אז ליזארזו היה המגן התוקף ששועט קדימה בכל עת בצד שמאל, כשליליאן תוראם נשאר לחפות בימין וגורם למערך להיראות כמו שלושה בלמים. בגרסת 2012, הגיחות קדימה מגיעות מדבושי בצד ימין, כאשר אבידל מסייע לבלמים כמגן שמאלי. מקסס משמש בתפקיד בלאן, ראמי על תקן דסאי. "הוא מהיר, חזק ובעל משחק ראש מצוין. הוא הוכיח בעזרת עבודה קשה שמקומו בהרכב הנבחרת", החמיא בלאן, שאף המליץ עליו לפפ גווארדיולה כיורש של קרלס פויול בברצלונה.

ב-2006, ראמי עוד היה כדורגלן חובב שעבד לפרנסתו כגנן. שנתיים לאחר מכן, וכשבאמתחתו 17 משחקי ליגה בלבד במדי ליל, הוא כבר קיבל זימון לנבחרת צרפת של ריימונד דומנק. חברו ריו מאבובה בישר לו על הזימון, אולם ראמי היה משוכנע כי מדובר בבדיחה ודרש ממנו להפסיק. "זה לא הגיוני, זה מהיר מדי", אמר אז. ובצדק. ראמי לא זכה לשחק בנבחרת בתקופת דומנק, וכמובן לא נכלל בסגל ליורו 2008 או למונדיאל בדרום אפריקה. למרות זאת, הוא בחר לסרב לא פחות משלוש פעמים לזימונים שקיבל מנבחרת מרוקו. זה השתלם לו ברגע שבלאן התמנה למאמן והפך אותו לעוגן ההגנתי שלו. כעת הוא עושה חיל בוולנסיה, מבוקש בברצלונה ומנצ'סטר יונייטד ונחשב לבאנקר לקראת היורו. אף אחד לא יבקש ממנו עבודת גננות בקרוב.

יכול להיות כמו: מרסל דסאי

יאן מ'ווילה

יאן מ'ווילה שחקן נבחרת צרפת. Mike Hewitt, GettyImages
הכי צעיר בסגל של צרפת, אבל גם הכי בוגר. יאן מ'ווילה/GettyImages, Mike Hewitt

השחקן הכי צעיר בסגל של צרפת, הוא גם השחקן הכי בטוח בהרכב של בלאן. את העידן שלו בנבחרת פתח בלאן עם הפסד 2:1 במשחק ידידות מול נורבגיה, אז גם ערך יאן מ'ווילה את הופעת הבכורה שלו במדי הנבחרת. מאז, הספיק המאמן לשנות שיטות והרכבים, שיחק עם שלושה קשרים במרכז ולעתים רק עם שניים. בכל וריאציה, מ'ווילה תמיד נשאר שם, כעוגן בקישור האחורי. "לנבחרת יש שלד שמורכב מהוגו לוריס, מקסס, מ'ווילה ובנזמה", הצהיר בלאן, במחמאה הכי גדולה שיכול היה להעניק לכישרון מראן. ילד שגדל בפרברים הנידחים של אמיין, ואלמלא המעבר לאקדמיה של ראן בגיל 14 לא מן הנמנע כי היה מידרדר לפשע כמו רבים מחבריו בשכונה.

מ'ווילה, כאמור, הוא הצעיר בסגל הצרפתי, אבל הפך ליקירו של בלאן בזכות הגישה הבוגרת שלו. מדובר בגרסה מנוגדת לחלוטין לפרחחים מהם סלדו ותיקי הנבחרת בעבר. מ'ווילה נשוי, הפך לאב כבר בגיל 18 וממעט בהופעות תקשורתיות. "הוא המנהיג השקט האולטימטיבי", אמר עליו פרדריק אנטונטי, מאמנו בראן, שכבר לוקח בחשבון את האפשרות שייפרד ממנו בקיץ. "הוא יכול לשחק בכל אחת משמונה הקבוצות הגדולות באירופה, אבל אמרתי לו שהוא חייב לפני זה להצעיד אותנו הכי גבוה שאפשר, כדי לעזוב בראש מורם. יש לו את הבנת המשחק של קלוד מאקללה, מוסר העבודה של פטריק ויירה ויכולת המסירה של יאיא טורה".

הקשר המוכשר, בן לכדורגלן קונגולזי ששיחק בצרפת בשנות ה-80', שימש כקפטן בנבחרות הצעירות של צרפת ואף קיבל את הסרט לאחרונה בראן, שנבחרה בשש השנים האחרונות לקבוצה עם אקדמיית הנוער הטובה במדינה. בכל אחת משלוש העונות שלו בליגה הבכירה בצרפת, מ'ווילה שיפר אספקטים אחרים במשחקו והשתדרג בצורה אדירה. הרצון העז לשחק מדי שבוע ולשמור על מקומו בנבחרת, אף גרם לו לוותר על מעבר לקבוצה גדולה יותר בקיץ הקודם. מ'ווילה מתקל נהדר, אגרסיבי, קורא מצוין את המשחק ויודע גם להחזיק בכדור. "אף פעם לא התלהבתי מכדרורים או תרגילים כאלה ואחרים", סיפר למגזין 'סו פוט'. "תמיד אהבתי לשחק פשוט - השתלטות על הכדור, מסירה, שמירה. אני כמו פיטבול - כשיש אצלי משהו, אני מחזיק חזק ולא נותן לו לברוח".

יכול להיות כמו: פטריק ויירה

מתיו ולבואנה

מתיו ולבואנה שחקן נבחרת צרפת. Joern Pollex, GettyImages
הוכיח שהגודל לא קובע. מתיו ולבואנה/GettyImages, Joern Pollex

"יש שחקנים שמתאימים לתפקיד הג'וקר. הם לא תמיד מסוגלים לפתוח בהרכב בגלל הקושי לשמור על עקביות, אבל מתעלים ברגעי האמת", כך תיאר דידייה דשאן את מתיו ולבואנה - האיש שלו למשימות מיוחדות במארסיי. שער הניצחון המופלא במהפך בדורטמונד היה הדוגמה האחרונה ליכולות של הווינר הגדול. אוהדי מארסיי לא שוכחים את השער שלו לרשת סנט אטיין שהעלה את מארסיי לליגת האלופות ב-2007, את הטיל מול ליברפול שסידר ניצחון צרפתי ראשון אי פעם באנפילד ארבעה חודשים מאוחר יותר או את השער בחצי גמר גביע הליגה מול ליל ב-2010. אלו הן רק כמה דוגמאות לשערי הניצחון של הקשר בן ה-27, שדווקא מרבה לבשל (מלך האסיסטים של הליגה העונה עם 11) ולא להבקיע. הוא פשוט נמצא שם ברגע הנכון. ג'וקר, כבר אמרנו?

שחקנים כמו מרואן שמאק וריו מאבובה, ששיתפו עם ולבואנה פעולה בקבוצת הנוער של בורדו, לא העלו על דעתם כי יום יבוא והוא יהיה חלק מנבחרת צרפת. ולבואנה, שקיבל את הכינוי 'לה פטיט ולו' (האופניים הקטנים), לא היה קרוב אפילו לזימון לנבחרות הצעירות, ובבורדו ויתרו עליו בגלל מידותיו הקטנות. בנחישות ראויה להערכה, הקשר נמוך הקומה הוכיח להם שהגודל לא קובע. ב-2005/6 הוא עשה את העונה שסידרה לו למעשה את החוזה במארסיי, כאשר כבש תשעה שערים במדי ליבורן סנט סוראן מהליגה השלישית והפגין ניחוחות של כדורגל ספרדי, כיאה לבן של אב יליד ויאדוליד. כל השערים שלו, אגב, הובילו לניצחונות.

גם בנבחרת מייעד לו בלאן את תפקיד הג'וקר, בתור גיבוי לפרנק ריברי ופלורן מאלודה. המאמן מעריץ את הנחישות של ולבואנה, ובביקור שערך במתחם האימונים של בורדו לפני כחודש, פגש שחקן צעיר בשם מוחמד שעבר לליבורן והזכיר לו ש"זו הדרך שעשה ולבואנה. חלומות מתגשמים". ולבואנה עצמו נראה נהדר בצד ימין של הקישור נגד גרמניה, גרף מחמאות רבות לאחר המשחק וכל עוד לא יסבול מפציעות נוספות מקומו בסגל ליורו מובטח. היכולת שלו הזכירה לכולם את ההופעה הנהדרת בניצחון החוץ על בוסניה, אז מילא בהצלחה רבה את מקומו של ריברי הפצוע. בדיוק כמו שנכנס לנעליו במארסיי.

יכול להיות כמו: פרנק ריברי של מונדיאל 2006

ולבואנה ומארסיי ינסו להעפיל לרבע גמר האלופות מול אינטר

כדורגל אירופי בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully