וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גוטמן מוצא בו?

25.2.2012 / 10:00

מדור שגריר על הסכין בודק את השתלבותו של דדי בן דיין בקפריסין, בנסיון להבין איך זה שגם בגיל 33 הוא זומן לנבחרת

אלי גוטמן השתדל מאוד לא לייצר הפתעות או מהפכות דרמטיות בסגל שזימן לקראת משחק הבכורה שלו כמאמן הנבחרת. ובכל זאת, הזימונים שלו כוללים אמירה מעניינת אחת: דדי בן דיין, לפחות בשלב הראשון, הוא האופציה המועדפת על המאמן בעמדת המגן השמאלי. טאלב טואטחה ועמרי בן הרוש הצעירים זומנו, בתיאום מלא עם גוטמן, לנבחרת הצעירה של גיא לוזון ויחכו להזדמנות בהמשך. לא מדובר בעניין של מה בכך. בן דיין בן ה-33 חזר לפעילות אחרי חמישה חודשים ללא כדורגל עם שלוש הופעות במדי קבוצתו החדשה, אומוניה ניקוסיה. בקפריסין מחמיאים ליכולת המגן, אך האם מדובר באופציה הטובה ביותר?

במובן מסוים, הזימון של בן דיין ממחיש תופעה גדולה יותר: אין ספק שעמדת המגן השמאלי היא אחת הבעייתיות ביותר בכדורגל הישראלי בתקופה האחרונה. ב-10 משחקי קמפיין מוקדמות יורו 2012, ניסה לואיס פרננדז חמישה שחקנים שונים במשבצת הזו. האופציות האפשריות דלילות מאוד ולקראת הפרמיירה שלו, גוטמן הלך על הניסיון.

שחקן נבחרת ישראל דדי בן דיין מול שחקן נבחרת חוף השנהב דידייה דרוגבה. רויטרס
יכול להתמודד מול השחקנים הטובים בעולם? בן דיין עם דרוגבה/רויטרס

עונה לא פשוטה עוברת על בן דיין. אחרי ההפסד המביך של הפועל תל אביב לאקרנאס הליטאית בפלייאוף הליגה האירופית 1:0, המגן ספג ביקורות מחבריו לקבוצה ולא שיחק במחזור הפתיחה של ליגת העל ובגומלין. דרור קשטן שיתף אותו כמחליף ב-1:1 מול בני יהודה במחזור השני וארבעה ימים לאחר מכן, ביום האחרון של חלון ההעברות, הודיע המועדון כי השחקן לא נמצא בתוכניות. מעבר לאכזבה המקצועית, בסביבת השחקן טענו כי ההחלטה לשחררו קשורה גם בסכסוך כספי בין השחקן למועדון על פרמיות ומענקים נוספים שלא שולמו לא.

הצדדים המשיכו בדיונים כשבמקביל, בן דיין נותר מחוץ לסגל של קשטן. "זה נראה שלדדי כבר לא אכפת מלשחק אלא רק מהכסף", אמר מקורב למועדון במהלך המו"מ. "במקום לשים את הסיפור הזה מאחוריו, להתפשר קצת בנושא הכסף ולחזור ולהוכיח את עצמו על המגרש, הוא נטפל לקטנות, וזה מעיד שהעתיד המקצועי שלו כלל לא מעניין אותו, אלא רק הכסף".

המאבק עם הפועל תל אביב כמעט וטרפד לבן דיין גם את המעבר לאומוניה. נשיא המועדון הקפריסאי, מיליטאדס נאופיטו העיד כי ההעברה הייתה בעייתית. אומוניה הציבה תנאי לפיו השחקן יגיע ללא תמורה וזה מצידו הבהיר כי לא יוותר לאדומים על החוב. ב-5 בינואר פרסמה הקבוצה הודעה רשמית לפיה תנאיו של השחקן סוכמו והוא יצטרף למועדון, אלא שבן דיין סירב להגיע לקפריסין לפני שיגיע להסדר עם הפועל ובתגובה, הודיעה אומוניה כעבור 24 שעות שהיא יורדת מהעסקה. בסופו של דבר, בן דיין התפשר, קיבל חלק מהכסף ואת השחרור המיוחל ללא תמורה וחתם על חוזה עד תום העונה עם אופציה לעונה נוספת.

שלושה שבועות לקח לבן דיין לחזור לעניינים ולהסיר את החלודה לפני שקיבל את הצ'אנס בהרכב במשחק החוץ מול אנגניסי מהתחתית. אומוניה ניצחה 0:2 ובסיום אמר המגן: "אני כאן שלושה שבועות ומרגיש כאילו עברה חצי שנה". אגב, ההופעה הסתיימה גם במפגש ראשון עם ההתאחדות הקפריסאית. בן דיין ומאמנו נאופיטוס לארקו איחרו למסיבת העיתונאים שאחרי המשחק, הועמדו לדין ונקנסו ב-250 יורו כל אחד.

יובל שפונגין שחקן אומוניה ניקוסיה (ימין) מול דושאן שבנטו שחקן רד בול זלצבורג. רויטרס
גוטמן התלהב ממנו והמשיך לעקוב אחרי בן דיין. שפונגין/רויטרס

למרות שאומוניה ספגה רק 12 שערי ליגה ב-21 מחזורים והוליכה את הטבלה ברוב שלבי העונה, לקבוצה היו לא מעט בעיות בעמדת המגן השמאלי. המאמן לארקו ניסה לא מעט פתרונות יצירתיים בתפקיד. סופיאן שרפה האלג'יראי-צרפתי שבכלל מתפקד כבלם שיחק לא מעט בעמדה וכך גם הפורטוגלי מרגאסה. לארקו לא היה מרוצה וכשהרגיש שבן דיין מוכן, זרק אותו למים. מאז הופעת הבכורה בתחילת החודש, שמר הישראלי על מקומו בהרכב בשני משחקי הליגה הבאים בהם השיגה אומוניה הפסד וניצחון.

בקפריסין התרשמו לטובה מיכולתו של המגן. העיתונאי הקפריסאי אנדראס ואנטוריס מסביר: "הוא היה טוב מאוד בכל המשחקים ששיחק, פעיל מאוד לאורך הקו ובסך הכל סיפק הופעות טובות וקיבל מחמאות מאנשי הקבוצה. כרגע, אין סיבה שהוא לא ימשיך בהרכב. שאלנו את המאמן למה הוא ביקש לצרף את בן דיין והוא ענה שיש לו תכונות אחרות שאין לשחקני ההגנה בסגל ולכן הגיל לא שיחק אצלו תפקיד".

גם בן דיין מרוצה באומוניה. מבחינתו, מועדון פאר עם שאיפות לתואר בקפריסין עדיף מקבוצה בינונית בליגת העל, בטח ובטח מבחינה כלכלית. "אני מאוד שמח שאני בקפריסין וחלק מהמשפחה של אומוניה", אמר בטקס ההצגה הרשמית של שחקני הרכש שהגיעו בינואר. "אני כבר מרגיש בבית. באתי להיות חלק מההצלחה ולקחת אליפות. החודשים הקרובים יהיו חשובים, יש לנו משחקים קשים וננסה לעמוד במטרות".

גם הזימון לנבחרת הוכיח את נכונות המעבר מהזווית של בן דיין. אמנם מוקדם להגיד מה יהיה חלקו של בן דיין בקמפיין, אבל יש בעייתיות מסוימת בהרצה שלו בשלב ההכנה. בן דיין לא שחקן צעיר וגם בשיאו, לא נחשב למהיר במיוחד. לפיכך, קשה לראות אותו מתמודד מול שחקני אגף פיזיים ומהירים כמו שיש לפורטוגל ורוסיה. לא בטוח שלא היה מקום להתחיל להריץ את טואטחה או בן הרוש הצעירים כבר עכשיו ולתת להם להשתפשף עוד קצת בזירה הבינלאומית לפני פתיחת הקמפיין בספטמבר. וזאת, למרות הרצון הטוב לחזק את סגל הצעירה המתכוננת ליורו 2013.

אלי גוטמן מאמן נבחרת ישראל. קובי אליהו
רק לא לערער את הקונצנזוס. גוטמן/קובי אליהו

מערכת היחסים בין גוטמן ובן דיין הינה ארוכת שנים. המאמן שיקם את הקריירה של המגן בבאר שבע ולא שכח אותו גם בהמשך. בקיץ 2006, הגיע גוטמן למכבי נתניה החדשה של דניאל יאמר. איל ברקוביץ', שבנה את מרבית הסגל, צירף את דודי פדלון מהפועל נצרת עילית כמגן השמאלי הבכיר, אבל במהלך מחנה האימונים בגרמניה גוטמן הביע חוסר שביעות רצון. נתניה נעלה את המחנה בתבוסה 5:0 לנירנברג, במשחק בו הורחק פדלון. גוטמן זעם, קנס את המגן והודיע להנהלה כי הוא רוצה לצרף את בן דיין, שסיים שנתיים מוצלחות בקולורדו ראפידס מה-MLS. בני יהודה ניהלה מגעים מתקדמים עם השחקן, אך לחץ אדיר של גוטמן וראשי נתניה, שכלל גם בקשות חוזרות ונשנות מחזי מגן ומשה דמאיו לרדת מהעסקה, הוביל את השחקן לקופסה בחוזה לשלוש שנים.

ב-2009, עם סיום החוזה בנתניה, חבר בן דיין לגוטמן בהפועל תל אביב והיה שותף מלא לזכייה בדאבל בעונתו הראשונה, בגביע אשתקד ולמסעות המוצלחים במסגרת האירופית. לפני קצת יותר מחודש המריא גוטמן לקפריסין וחזה במשחק הצמרת בין א.א.ל לאומוניה. הוא התרשם מאוד מיובל שפונגין, אבל גם העביר מסר לבן דיין (שלא שיחק באותו משחק) שימשיך לעקוב אחריו. גוטמן מקושר מאוד בקפריסין והדיווחים החיוביים משלושת המשחקים האחרונים הגיעו לאוזניו והובילו להחלטה לזמנו.

התחושה הראשונה שמתקבלת מהסגל של גוטמן היא שהמאמן חיפש כמה שפחות רעש וכותרות. כל השגרירים הבכירים של ישראל, גם כאלה שלא משחקים בקביעות, זומנו. גם ההחלטה לצרף חמישה שחקנים מהמוליכה עירוני קרית שמונה (שאף אחד מהם לא מתכונן לפתוח בהרכב) נועדה לספק את דעת הקהל ולשדר מסר שהנבחרת פתוחה לכולם. המינוי של גוטמן התקבל כקונצנזוס ובשלב הראשוני, אין לו שום עניין לערער את זה עם ניסויים, הפתעות בסגל או שחקנים ממורמרים.

אלא שגוטמן יודע היטב כי הוא ירש את כאב הראש הגדול ביותר מקמפיין פרננדז: בעיית המגן השמאלי והבלם. האופציות היו הרבה יותר מגוונות בעשור הקודם מאז ימי גלאם, קייסי, אנטבי, גרייב ואמסלם משמאל, ברומר, בנאדו, שלח, חרזי במרכז וזו רק רשימה חלקית. ומה יש לגוטמן? טל בן חיים משחק העונה בפורטסמות בעיקר כמגן וכך גם רמי גרשון מאז החזרה לסטנדרד ליאז' בינואר. דקל קינן לא רואה דקות משחק ואילו בליגה האופציות באגף השמאלי כמעט ולא קיימות. פרננדז ניסה בכל כוחו להרחיב את הרוטציה ולבנות שחקני הגנה בכך שהריץ שחקנים צעירים ונתן להם לצבור ניסיון בינלאומי. כך הרוויחה הנבחרת את רמי גרשון. גוטמן אולי מנסה ליצור אלטרנטיבה לבלמים בדמות שיר צדק ואיתן טיבי, אבל הפתרון שמצא לעמדת המגן השמאלי נראה כזמני בלבד.

בלם סטנדרד ליאז' רמי גרשון מול קשר ווסטרלו סטין דה סמט. GettyImages
ומי יהיה השפן של גוטמן? רמי גרשון/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully