וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייבי שאק: סיפורו של שרדאן שאקירי

22.2.2012 / 9:10

שרדאן שאקירי התגבר על ילדות קשה כמהגר והפך לכוכב הגדול של באזל כבר בגיל 20. האם עכשיו 'שאק' מסוגל להדהים עם קבוצתו את באיירן מינכן לפני המעבר אליה?

בשנת 1992, וכשהוא בן שנה בסך הכל, ברח שרדאן שאקירי עם משפחתו מחבל קוסובו שהחל להתלקח במאבק עם היוגוסלבים ועבר לשוויץ. המשפחה, כמו מהגרים קוסוברים (אלבנים שמתגוררים בקוסובו) רבים, סבלה מבעיות קליטה קשות מאוד ומעוני. אביו של שאקירי נאלץ לנדוד בין עבודות בנייה לאבטלה במשך שנים, עד שהוא ואחיו (שלושה) היו מבוגרים מספיק כדי לברוח מבית הספר ולעזור לפרנסת הבית.

שרדאן שאקירי שחקן פ.צ. באזל. GettyImages
מסוגל להדהים את באיירן לפני המעבר אליה? שאקירי במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על המעבר לבאיירן/GettyImages

שרדאן עצמו עבד כמוכר בחנות בגדים לאורך תקופה די ארוכה ואפילו עשה עבודה לא רעה, כפי שהעיד לאחרונה: "מכרתי המון ואם לא הייתי כדורגלן, יכולתי לעשות קריירה במכירות. זה סוג של עבודה בו צריך להתעסק עם אנשים ואני אוהב את זה". בשלב מסוים, וכשחתם על חוזה מקצועני בפ.צ. באזל עד 2014, נאלץ שאקירי לבחור בין העבודה בחנות הבגדים לכדורגל, כיוון שמרבית העבודה כמוכר הייתה בשבתות.

כמובן ששאקירי בחר בכדורגל והשאר, כמו שאומרת הקלישאה, היסטוריה. השוויצרי בן ה-20 עבר דרך ארוכה מאוד מימיו כמוכר בגדים ועד להיותו הסופרסטאר הגדול ביותר בכדורגל השוויצרי. מה שהוביל את באיירן מינכן לרכוש את הקיצוני ימני/שמאלי בסכום שמוערך בין 9-13 מיליון יורו. שאקירי יצטרף לבווארים רק בסוף העונה וכבר הערב הוא יפגוש אותם (21:45, ספורט 5+) בשמינית גמר ליגת האלופות, אולי בדרך להפוך לאחד הכוכבים הגדולים באירופה.

פרנק ריברי שחקן באיירן מינכן. רויטרס
תהיה לו תחרות חדשה ומעניינת על מקום בהרכב. ריברי/רויטרס

כל התנאים היו נגדו

עד היום, מי שמנהל את ענייניו של שרדאן שאקירי הוא אחיו ארדין, כדורגלן כושל בעצמו שמשמש כסוכנו ומנהלו של האח הקטן. "החיים בשוויץ היו לנו קשים מאוד", הוא אמר בראיון גלוי לב לפני שנתיים, "ההורים שלחו אותנו לספורט כי פחדו שנגיע לרחוב. היו לנו תנאים קשים מאוד בבית ולפעמים היינו ישנים שלושה אנשים בחדר בודד ובקושי קיבלנו עזרה סוציאלית".

שאקירי עצמו התייחס לאחרונה לנושא, כשאמר: "אני הדוגמה המושלמת לאינטגרציה והשילוב של מיעוטים באוכלוסיה. בנוסף, אני השחקן הראשון עם שורשים קוסובארים שמגיע למועדון כל כך גדול כמו באיירן". אגב, הקשר זוכה לסיקור נרחב מאוד גם בכלי התקשורת בקוסובו, שעוקבים בדריכות אחרי כל צעד שלו ומדווחים עליו בגאווה. "הם לרוב מתרגמים את כל העיתונים ואתרי האינטרנט השוויצרים או מדברים עם אחי, אבל יש התעניינות אדירה מצידם", הסביר שאקירי.

אם התנאים הללו לא היו מספיק גרועים, אז שרדאן שאקירי נאלץ גם להתמודד עם מגבלה פיזית בולטת. "שאק" נמוך (1.69 מטר) ובעל מבנה גוף רחב ושרירי מאוד, מה שיוצר את הרושם שמדובר בגוץ. לאורך השנים הוא ספג הרבה הקנטות על מבנה גופו וגם דרישות חוזרות ונשנות ממאמנים להוריד במשקל.

את שאקירי עצמו זה לא עניין והוא ממשיך לטעון: "אני השחקן הכי שרירי בקבוצה, אז זו עלולה להיות טעות קשה להוריד במשקל. כל אחד יכול להביע את הדעה שלו, אבל הם טועים. אני הייתי שם כשזכינו בשתי אליפויות וגם עכשיו כשהגענו כל כך רחוק בליגת האלופות, וכל זה עם המשקל שלי. כשהייתי ילד היה לי קשה להתמודד עם הביקורת, אבל תמיד היה לי ראש חזק והצלחתי לעבור הכל". נדמה ששאקירי עצמו לא רק מדבר, אלא גם מנצל כל קילוגרם מה-74 שלו כדי לפתח שרירים ועוצמה אדירה.

מי שהגדיר את שאקירי בצורה מעניינת מאוד היה טורסטן פינק. שחקן העבר של באיירן מינכן ומאמן המבורג הנוכחי, אליה עבר מפ.צ. באזל ב-13 באוקטובר 2011. "שאקירי הוא טיפוס בסגנון של ביצ'נטה ליזראזו (שיחק עם פינק בבאיירן, ר.פ.)", אמר האיש שהעלה את שאקירי לבוגרים והעניק לו את ההזדמנות הראשונה בקבוצה הבוגרת, "אני בטוח לחלוטין שהוא יהיה אהוב האוהדים בבאיירן. הוא כלב מלוכלך ולוחם אמיתי. שרדאן חזק מאוד ויש לו יכולת דריבל נהדרת. אפשר לומר שהוא ממש מזכיר גיבור על או צב נינג'ה".

טורסטן פינק מאמן המבורג. רויטרס
"שאקירי הוא טיפוס בסגנון של ביצ'נטה ליזראזו/רויטרס

זימון למונדיאל בגיל 18

שאקירי בן ה-20 עלה לבוגרים של פ.צ. באזל בתחילת עונת 2009/10 ולאחר שהספיק להיבחר לשחקן המצטיין של גביע נייקי 2007 וזכה להצעות מרחבי אירופה. עד מהרה הפך קובית העוצמה, כפי שהוא מכונה בשוויץ, לשחקן הרכב קבוע וזכה יחד עם הקבוצה בשתי אליפויות וגביע. היכולת הנהדרת והכישרון העצום של שאקירי לא נעלם גם מעיניו של המאמן הלאומי אוטמאר היצפלד, שזימן את ילד הפלא בן ה-18 למונדיאל 2010 ואפילו העניק לו 12 דקות ב-0:0 מול הונדורס.

למרות ההופעה בנבחרת הבוגרת, לא נפקד הכישרון גם מהנבחרת הצעירה, איתה הגיע עד לגמר יורו 2011, בו הפסידו לספרד. בקמפיין מוקדמות יורו 2012 לנבחרות בוגרות הפך שאקירי לחלק משמעותי מאוד בנבחרת שוויץ, שכשלה לעלות לטורניר גדול לראשונה מאז יורו 2004, ואפילו לא הצליחה להשתחל אל הפלייאוף. אלא שמבחינתו האישית של שאקירי זה היה קמפיין מוצלח, בו הצליח לכבוש שער נהדר מול אנגליה ושלושער חלומי מול נבחרת בולגריה, שהוביל את השוויצרים ל-1:3. כל אלה הובילו את שאקירי אפילו לזכייה בתואר הנחשק "כדורגלן השנה של 2011 בשוויץ", קצת אחרי שבישל את שני השערים ב-1:2 הסנסציוני של באזל על מנצ'סטר יונייטד במשחק האחרון בשלב הבתים, ששלח את אלופת אנגליה לליגה האירופית.

יופ היינקס מאמן באיירן מינכן (שמאל) עם בסטיאן שווינשטייגר שחקן הקבוצה. Alexander Hassenstein, GettyImages
"משוכנע ששרדאן יהפוך לשחקן משמעותי בקבוצה". היינקס עם שווינשטייגר/GettyImages, Alexander Hassenstein

"המעבר הנכון בזמן הנכון"

המעבר של שאקירי לבאיירן לא היה מפתיע במיוחד, שכן "כוכב הדרום" חשקו ביהלום הצעיר כבר קרוב לשנתיים וגיששו סביבו בדרכים רבות. אחרי שכשלו בניסיון לצרף את מרקו רויס ממנשנגלדבאך, כל המאמצים הופנו לכיוונו של שאקירי. המעבר של קובית העוצמה לבאיירן חולל סערה תקשורתית גם בגרמניה וגם בשוויץ, כשעשרות צלמים הקיפו את השחקן בניסיון לתפוס תמונה טובה שלו בבואו לעבור בדיקות רפואיות בבוואריה. בשוויץ המעבר סוקר בהרחבה שלא הייתה מביישת כוכב בקנה מידה הרבה יותר גדול משאקירי, כשכל כותרות הספורט באותם הימים הוקדשו אך ורק לשחקן בן ה-20, שהפך לקוסובארי הראשון שעובר לאימפריה גדולה כמו באיירן מינכן.

מאמן באיירן יופ היינקס נשמע מאושר אחרי ההחתמה ואמר: "שרדאן יקדם מאוד את המשחק שלו ואת יכולת הדריבל אצלנו. עקבתי אחריו במשך הרבה זמן ואני משוכנע שהוא יהפוך לשחקן משמעותי מאוד בקבוצה". המנהל המקצועי כריסטיאן נרלינגר הוסיף: "אנחנו מאושרים מאוד שהצלחנו לצרף את אחד הכישרונות הבולטים בכדורגל האירופי וזה שרדאן שאקירי".

מי שהיה הראשון להגיב למעבר היה מאמן נבחרת שוויץ הנוכחי ומאמן באיירן מינכן לשעבר אוטמאר היצפלד, שאמר: "זו ההחלטה הנכונה בזמן הנכון. אני בטוח שבגלל הפציעות המרובות של פרנק ריברי ואריאן רובן, שרדאן יקבל את ההזדמנות שלו. הוא שחקן אינטליגנטי מאוד, שתמיד יודע להתמקם נכון ולקבל את ההחלטות הנכונות. צורת המשחק שלו תגרום לאוהדי באיירן להתאהב בו".

שוויצרי נוסף ששיחק בעבר בבאיירן והיום מאמן את גראסופרס הוא סיריאקו ספורצה, שהעניק לשאקירי כמה טיפים: "לשרדאן יש יכולות נהדרות. הוא מהיר, ערמומי, בעל טכניקה גבוהה והוא יודע לכבוש שערים. אם באיירן משלמת כל כך הרבה כסף על שחקן היא משוכנעת לגמרי ביכולות שלו ובאישיות שלו". עם כל הכבוד לשאקירי, הוא צפוי לעמוד בתחרות גדולה על העמדה שלו עם שניים מהקיצוניים הטובים בעולם, גם אם לא הכי יציבים שבו, אריאן רובן ופרנק ריברי. "אסור לו לקפוא ולהיבהל מהשמות הגדולים בהם ייתקל", המליץ לו ספורצה, "שרדאן חייב לסמוך על היכולות שלו ואז אני בטוח שהוא יוכל להצליח בבאיירן. בכל מקרה, הוא צריך להישאר רגוע ושקט".

גם כדורגלן העבר גינטר נצר התייחס לסוגיה ואמר: "יהיה לו קשה להגיע פתאום לקבוצה אחת עם שחקנים כמו רובן וריברי. הוא חייב להשתלב שם לאט ובסבלנות ורק כך הוא יוכל לממש את הפוטנציאל שלו. אני יכול להבין את באיירן שרכשה את שאקירי כי הוא כישרון עצום והוא מסוג השחקנים שיכולים להפוך לכוכבים גדולים ואהובי הקהל, אם יהיה להם מספיק ביטחון עצמי". מי שהיה קצת יותר סקפטי הוא חלוץ העבר וראש מערך הסקאוטינג של ינאג בויז שטפן צ'פואיזט, שאמר: "אני חושב שלעבור בהתחלה להמבורג או מנשנגלדבאך היה מתאים לו יותר כצעד ראשון. שם הוא היה יכול לפתח את עצמו עוד קצת ולהגיע מוכן יותר לבאיירן מינכן".

הגשמת החלום

למרות כל התהילה והסיקור הנרחב סביבו, שאקירי עדיין גר עם ההורים ושלושת אחיו בדירה שרכש מכספו שלו. את המעבר לבאיירן הוא גם חגג איתם בארוחת ערב ביתית. הקשר דיבר לאחרונה על הביקור שלו במינכן ואמר: "הייתי בהלם מוחלט מכל הצלמים שהגיעו ללוות אותי. פתאום קפצו עלי מכל פינה אפשרית וצילמו אותי. הרגשתי מוזר מאוד".

על המעבר הנוצץ לבאיירן אמר שאקירי: "זה הגשמת חלום. בשבילי באיירן מינכן הוא המועדון הגדול ביותר באירופה ותמיד שאפתי להגיע אליו. זכיתי בתארים עם פ.צ. באזל ואני רוצה להמשיך לזכות גם עם באיירן והתקווה הכי גדולה שלי היא לזכות בליגת האלופות עם הקבוצה הגרמנית". עד שזה יקרה, יש לשאקירי משחק גדול מול באיירן, שיהווה מבחן אופי גדול עבורו. אגב, שאק כבר סיפר ששאל את היינקס בחיוך אם זה יהיה בסדר שיכבוש מול באיירן. מעניין אם הוא יצליח לעמוד בהבטחה הזו.

ליגת האלופות בוואלה! ספורט

באיירן מינכן תשחק בבאזל, אינטר מול מארסיי

שרדאן שאקירי שחקן נבחרת שוויץ. AP
"זו הגשמת חלום. בשבילי באיירן מינכן הוא המועדון הגדול ביותר באירופה ותמיד שאפתי להגיע אליו. זכיתי בתארים עם פ.צ. באזל ואני רוצה להמשיך לזכות גם עם באיירן והתקווה הכי גדולה שלי היא לזכות בליגת האלופות עם הקבוצה הגרמנית". שאקירי אחרי השלושער מול בולגריה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully