וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה טוב להיות בד גיא? איך גיא לוי מנסה להציל את באר שבע

17.2.2012 / 9:30

בתקשורת הוא שקט ורהוט, במועדון הוא קפריזי, משפיל את הקפטן ומעיף שחקנים מהאימונים. חלק רואים בו דמות מחנכת, אחרים מזהים קנאות לטריטוריה שלו. האם גיא לוי יכול להציל את הפועל באר שבע ואת הקריירה?

השבוע, בשיחה סגורה, ניתחו שני מאמנים מליגת העל את הפועל באר שבע במשחק נגד קרית שמונה. כשדיברו על גיא לוי זה נשמע כך: "רק אלוהים יודע מה הוא מנסה לעשות. הוא משחק בונקר שאין לו סיכוי להצליח בו, ויחד עם זאת משאיר על הספסל את שני השחקנים שיכולים לעשות משהו בהתקפה, אקסברד ומוטי מלכה".

ביקורת דומה נשמעת על לוי בהרבה משחקים של באר שבע, גם מכיוון המועדון עצמו. למעשה, יש פער גדול מאוד בין התדמית התקשורתית החדשה-ישנה של גיא לוי - ההתנסחות, הרהיטות, הנעימות והשקט. בפועל, בבאר שבע זוכים להרבה קפריזיות, היתקלויות עם שחקנים, אי הסכמות עם ההנהלה וסימני שאלה גדולים לגבי היכולת שלו להגיע רחוק בקריירת האימון.

בסך הכל, לוי סומן כאחד ממאמני העתיד בסוף שנות ה-90, ועד עתה הקריירה שלו מלאת אכזבות. אם תבוא עוד אחת בבאר שבע העונה, היא עשויה להעלים אותו שוב מהמפה. השאלה הגדולה היא האם מאחורי האנרגיות החיוביות והאינטיליגנציה מאחורי המסך עומד מאמן מהרמות הגבוהות ביותר, או שמא מדובר בבן אדם שלא באמת מצליח להשפיע משמעותית על המערכת בכלל ועל השחקנים שלו בפרט?

גיא לוי מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
סומן כאחד ממאמני העתיד, אבל בינתיים חווה בעיקר אכזבות. גיא לוי/ברני ארדוב

"בהתחלה הוא שידר משהו אחר לגמרי"

כשלוי הגיע לבאר שבע הוא ערך הרבה שיחות קבוצתיות ואישיות עם השחקנים, וניסה להוציא אותם מהמצב המנטאלי הלא קל שהיו בו אחרי פתיחת העונה הרעה. לאחר אחת השיחות סיפר אחד הצעירים של הקבוצה: "אין ספק שהוא גרם לצעירים כאן לחשוב אחרת כשהוא הגיע. קלינגר דיבר עם אמונה ונשמה, אבל גם עם לחץ והכל היה על סף פיצוץ. גיא בא ודיבר כאילו אנחנו על סירה בלב ים - הכל רגוע, שקט. זה מרגיע, נתן ביטחון ואמונה שכל ההצלחה עוד לפנינו בדרך הזאת".

כאן אנחנו נכנסים לעוד נדבך שמאפיין את לוי: השינוי בין מה שהוא משדר בתחילת הדרך לשחקניו לבין מה שהם מקבלים בהמשך. מהר מאוד לוי התחיל להראות את השינוי הזה. אחד השחקנים מסביר זאת: "הוא התחיל להעיף מאימונים שחקנים כל שני וחמישי, החל לגעור, לשדר תסכול ואכזבה מכל שחקן ושחקן, הוא הצליח באיזשהו שלב לנתק את כל השדרה של השחקנים כמעט ממנו. דוגמה טובה הוא הקפטן אביתר אילוז. יותר מפעם אחת הוא צעק עליו במחצית או באסיפה. על קפטן לא צועקים ככה ליד כולם, עושים את זה בארבע עיניים, כי אם השחקנים רואים יחס כזה לקפטן, איך הם יתייחסו אליו ואיך הם יתייחסו למאמן?"

השחקנים לא יודעים איך לאכול את גיא לוי, אולי כי הוא עדיין לא החליט איך לאכול אותם. באיזשהו שלב הרגיש לוי שיותר מדי כבוד גורם להתרופפות משמעת בקבוצה, ולכן החליט על הסילוקים מהאימונים והגערות בשחקנים. גם במועדון אהבו בשלב ראשון את הפעולות שלו, אך לאחר מכן החלו להבין שמתחילה תסיסה אצל השחקנים. גורם במועדון אמר: "גיא הוא המאמן וניסה להביא לשינוי הכי גדול שאפשר. הייתה הרגשה באיזשהו שלב שזה קצת יוצא משליטה כי שחקנים לא רגילים לסגנון כזה, שבו מעיפים אותם וצועקים עליהם, אבל הם צריכים להתמודד עם זה. גם גיא הבין אולי איפה הוא הלך רחוק מדי וידע למתן דברים".

שחקן הפועל באר שבע אביתר אילוז. ברני ארדוב
קיבל יחס שלא מתאים לקפטן. אילוז/ברני ארדוב

"הוא יודע מה הוא רוצה"

לפני אחד המשחקים של באר שבע לפני מספר שבועות, תירגל לוי שני הרכבים שונים ביומיים שלפני המשחק. כשהגיעו למשחק השחקנים נדהמו לראות כי ההרכב כולל שלושה שינויים שלא תורגלו בכלל. שחקנים אמרו: "הוא היה מאוכזב ביומיים האחרונים לפני המשחק וכנראה בלילה החליט להתהפך עם ההרכב אבל זה הרבה פעמים ככה - מתרגלים איזשהו הרכב ובשבת שניים-שלושה שינויים, קשה מאוד לקרוא אותו ולדעת לאן הדברים הולכים".

השחקנים שמים דגש דווקא על האימונים שלפני משחק גם לדעתם גם באימונים האלה לוי תמיד מרים את הטונים, גוער יותר בשחקנים ומתעמת איתם. דווקא לכך לוי מקבל גיבוי מחלק מהשחקנים שאומרים כי "אצל קלינגר הייתה יד קלה יותר וריספקט גדול יותר לשחקנים והם לקחו את זה לכיוון לא טוב אז גם להחזיק את השחקנים במתח וקצר זאת דרך בכדורגל שלנו אם עושים את זה נכון ולא בדרך שבה כל השחקנים ממורמרים. אם גיא לא היה מרגיע קצת אז הדברים יכולים היו לצאת משליטה ולפגוע מאוד בו ובקבוצה".

גורם במועדון הסביר זאת לעומק: "הוא יודע מה הוא רוצה. לפעמים גיא עושה דברים רק מתוך כוונה להעיר ולזעזע. אפשר לראות שלפני משחקים חשובים אחוז ההעפות מהאימונים גבוה יותר וכאלה שעפים גם עולים בהרכב אחרי יומיים, כמו במקרה של אקסברד. יש לו אחריות גדולה להשאיר מועדון כמו הפועל באר שבע בליגה, זה לחץ נפשי לא קל וכולם צריכים להבין את זה. יש מקום לביקורת, אבל צריכים להסתכל גם מהזווית שלו ולא רק של השחקנים והמועדון".

ניר קלינגר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
נתן יותר ריספקט לשחקנים. לנדאו/ברני ארדוב

"הוא לא מוכן שייגעו לו בטריטוריה"

סיפור התפטרותו של ניסו אביטן על רקע החתמו של פיראס עוואד הוא עוד אחת מהסאגות שעובר לוי עם הפועל באר שבע. הפועל באר שבע החתימה את השחקן הצעיר על חוזה ארוך טווח, כאשר הוא ממשיך להיות מושאל לקבוצה, אך לוי לא היה מוכן לשמוע על זה וכינס את אביטן ושמעון ביטון כדי לדעת מי המליץ להנהלה על ההחתמה שלו. לאחר מכן ביקש לקצץ בסמכויותיו של אביטן, שנעלב והחליט לעזוב.

יש שני מישורים למקרה עם אביטן. הראשון הוא שלוי יודע שניסו אביטן הוא לא עוד מאמן בקבוצת הנוער ועוזר מאמן, אלא אחד שמסומן כמאמן הקבוצה הבוגרת בעוד מספר שנים. המקרה של עוואד היה אולי רק התירוץ של לוי להוציא את כל מה שיש לו, ששימש, אולי, גם טריגר להבעת חוסר האמון שלו באביטן. על כך אמר גורם במועדון: "זה לא היה צריך לקרות. בכל מועדון בעולם יש דרך מקצועית של הבאת שחקנים צעירים ומוכשרים וניסיון לשים יד על כל פוטנציאל וזה המקרה כאן. זאת דרך שלא תמיד קשורה למאמן הנוכחי ולא היה צריך לעשות מזה את כל הרעש. ניסו נעלב בצדק ויצא עם הכבוד שלו, שמעון ביטון לא עשה את זה".

אז זהו, שלוי לא מוכן לקבל זאת. זאת לא הפעם הראשונה שהמאמן והנהלת המועדון מגיעים לויכוחים על שחקנים צעירים שהוא או ההנהלה רוצים לצרף. גם מאיר אלקבץ מבית"ר ירושלים היה בדרך לבאר שבע. איציק קורנפיין כבר הסכים לתת לבאר שבע את האפשרות לרכוש את כרטיסו של הקשר והצדדים היו בדרך לסיכום, אך אלקבץ קיבל את התשובה הבאה: "זה לא יכול להסתדר כרגע. יש בלגן גדול בין גיא לאלונה על שחקנים צעירים וכרגע אי אפשר לצרף אף אחד".

אז הסכמות עם ההנהלה אין יותר מדי, השחקנים לא כל כך מבינים אותו והתחושה היא שגיא לוי עדיין לא מוצא את הדרך הנכונה להשפיע על המערכת. הקדנציה הנוכחית שלו בבאר שבע היא מבחן גדול עבורו להמשך הדרך. בבאר שבע, לוי רוצה לשלוט אבסולוטית בכל הפרטים הכי קטנים במועדון והוא הבהיר זאת בחודש האחרון. השאלה הגדולה היא האם הוא באמת יכול לעשות זאת והאם יוכל להביא להישגים. איך סיכמו זאת במועדון? "גיא הבהיר היטב שהוא לא מוכן שייגעו בטריטוריה שלו. לא בטוח שהוא יקבל שליטה אבסלוטית, אבל כרגע המטרה היא להישאר בליגה וכולם מאוחדים בניסיון לעשות את זה. רק לאחר מכן נחזור ונחשוב על התכניות לטווח הארוך. כרגע אנחנו במלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully