וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שבנה והרס אימפריה

17.2.2012 / 16:01

דייויד מארי הצעיד את ריינג'רס ל-15 אליפויות, אבל גם חתום על מצבה האנוש. איך זה קרה ומה הקשר לטורה אנדרה פלו?

בשעות שאחרי ההודעה על כך שריינג'רס הסקוטית ניגשת להליך משפטי של פירוק, הטלפון של סר דייויד מארי כנראה לא הפסיק לצלצל. על הקו היו עיתונאים מרחבי בריטניה שביקשו את תגובתו להתרסקות מועדון הפאר.

מארי ידע שעליו להגיב מהר ושיחרר הצהרה רשמית בה כתב בין היתר: "אין מילים שיביעו כמה אני מאוכזב מהמהלך". בהמשך טען שהוא מופתע מכיוון שלדעתו אפשר היה לנסות להגיע להסדר עם שלטונות המס להם חייב המועדון עשרות מיליוני ליש"ט, אבל בשום שלב לא לקח אחריות.

וכמה אחריות יש לו במצב של ריינג'רס, לסר דייויד מארי.

בעלי ריינג'רס לשעבר, סר דייויד מארי. Jeff J Mitchell, GettyImages
באנגליה כינו השבוע את ההתנהלות של ריינג'רס תחתיו כ"ונדליזם כלכלי". סר דייויד מארי/GettyImages, Jeff J Mitchell

מארי, יזם סקוטי שייסד חברת מתכות בגיל 23 ובמו ידיו בנה אימפריה כלכלית, רכש את ריינג'רס בנובמבר 1988 תמורת שישה מיליון ליש"ט, כשהיה בן 37 בלבד. ב-23 שנותיו במועדון ריינג'רס זכתה ב-15 אליפויות ו-26 גביעים שונים, אצטדיון אייברוקס שופץ והפך למודרני ביותר בסקוטלנד והמועדון שהוא עמד בראשו, איים להפוך לשליט יחיד בכדורגל המקומי.

בסיום עונת 1996/7, הג'רס השוו את שיא הזכיות הרצופות באליפות - תשע - שהיה שייך לפני כן לסלטיק של שנות ה-60 ו-70. על הפרק עמד שיא חדש, אבל סלטיק זכתה באליפות הבאה ומארי התקשה להתמודד עם אובדן השלטון ובקיץ הבא החל להשתולל. המינוי של המאמן דיק אדבוקט היה הסנונית הראשונה ובהמשך הונחתו בזה אחר זה ארתור נומאן, גבי אמאטו, ג'ובאני ואן ברונקהורסט, אנדריי קאנצ'לסקיס ואחרים.

בתמיכתו של מארי, אדבוקאט החתים לא פחות מ-14 שחקנים חדשים בעלות של למעלה מ-35 מיליון ליש"ט לאורך עונת 1998/9. האליפות חזרה לאייברוקס, אבל הפעם היא הגיעה מלווה בתהומות כלכליים. יחד עם זאת, את היו"ר ספרי החשבונות פחות עניינו. הוא היה נחוש לשמור על ריינג'רס כקבוצה המובילה של הכדורגל הסקוטי.

במקביל לתחרות המקומית עם סלטיק, מארי היה נחוש להצעיד את ריינג'רס להצלחות אירופאיות והחליט שהמועדון זקוק למתקן אימונים חדש. המצב הכלכלי של המועדון הורע, החובות לבנקים צמחו לעשרות מיליוני ליש"ט, אבל מארי לא עצר. "על כל חמישה פאונד שסלטיק תשקיע, אנחנו נשקיע 10", הוא הבטיח בשנת 2000 ובהמשך מיהר לקיים. אחרי שהיריבה העירונית רכשה את כריס סאטון מצ'לסי תמורת שישה מיליון ליש"ט, ריינג'רס רכשה מאותה קבוצה את טורה אנדרה פלו תמורת 12 מיליון והפכה אותו לשחקן היקר ביותר בתולדות הפרמיירליג הסקוטית.

שחקן ריינג'רס לשעבר, טורה אנדרה פלו. Michael Cooper, GettyImages
מארי הצהיר: "על כל חמישה פאונד שסלטיק תשלם, אנחנו נשקיע 10". כשהבויז רכשו את כריס סאטון תמורת שישה מיליון ליש"ט, ריינג'רס רכשה את טורה אנדרה פלו תמורת 12 מיליון/GettyImages, Michael Cooper

ב"גרדיאן" כינו השבוע את ההתנהלות של מארי כ"ונדליזם כלכלי". בעודה משקיעה מיליונים, אבל לא מקבלת החזרים מליגת האלופות למשל בגלל מחסור בהצלחה אירופאית, ריינג'רס נקלעה לחובות של עשרות מיליוני ליש"ט לבנקים מהם המועדון לקח הלוואות. יחד עם זאת, הצרה הגדולה יותר הייתה מול HMRC – רשות המס הבריטית.

כשהוא הבין שהמועדון לא מפסיק להפסיד כסף, מארי ניסה לחסוך באמצעות תרגילי תשלום לשחקנים דרך קרנות נאמנות מיוחדות החל מ-2001. מס ההכנסה הבריטי החל לחקור ולפני מספר חודשים התקבלה החשבונית: ריינג'רס חייבת למס הכנסה 35 מיליון ליש"ט מיסים ועוד 14 מיליון בגלל קנסות. בסך הכל 49 מיליון ליש"ט וזה בלי לדבר על החובות לבנקים.

ב-2009 מארי עזב את תפקידו כיו"ר ריינג'רס וכעבור שנתיים מכר את 85 אחוזי השליטה שלו במועדון לאיש העסקים קרייג וויט תמורת סכום סמלי של פאונד אחד, אחרי שהאחרון הבטיח לכסות חוב של 18 מיליון ליש"ט לאחד מהבנקים. המאזנים השליליים בספרי החשבונות כבר היו ידועים, אבל בריינג'רס היה מי שקיווה שלוויט יש תכנית ארוכת טווח שתאזן את המועדון. קיווה והתבדה.

לחלק כלי תקשורת בסקוטלנד, במיוחד לרשת BBC, היו תכניות משלהם. הם חשפו שוויט הושם בעבר תחת חקירה פיננסית ושנאסר עליו אז לשמש דירקטור של כל חברה כלשהי במשך שבע שנים. עוד נחשף שהיו"ר החדש משכן הכנסות בסך 24 מיליון ליש"ט ממכירות כרטיסים עתידיות כדי להשלים את עסקת ההשתלטות על ריינג'רס, כך שבזמן שהוא מחק חוב אחד, הוא יצר חוב אחר. וויט הכחיש, הכריז מלחמה על BBC, אבל בבריטניה מעריכים היום שבתשעת החודשים תחתיו, החובות של המועדון הסקוטי לגופים שונים תפחו ב-33 מיליון ליש"ט.

שלט של אוהדי ריינג'רס נגד הבעלים קרייג וויט. Jeff J Mitchell, GettyImages
מארי מכר את המועדון לקרייג וויט ובתשעת החודשים תחת הבעלים החדש, החובות של המועדון צמחו ב-33 מיליון ליש"ט. אוהדי הקבוצה דורשים מוויט תשובות השבוע/GettyImages, Jeff J Mitchell

בימים האחרונים החלו להופיע עוד ועוד עדויות על ההתנהלות של המועדון ב-10 השנים האחרונות. למשל זו של המגן השמאלי מייקל בול, שעל פי ההסכם בין ריינג'רס לאברטון, הסקוטים היו צריכים לשלם לאנגלים סכום כסף נוסף כשבול יגיע ל-60 הופעות. אחרי כ-55 משחקים במדי הג'רס, היו"ר דייויד מארי ניגש למגן ואמר לו: "אני רוצה שתמשיך לשחק, אבל אין לי כסף". מי שנאלץ לשלם את ההפרש היה לא אחר מאשר השחקן עצמו, שלמעשה שילם 4,000 ליש"ט על כל משחק בו שותף.

ריינג'רס מעולם לא ירדה מהליגה הבכירה בסקוטלנד. היא סיימה מתחת למקום החמישי רק פעם אחת בהיסטוריה של המועדון, אבל היום היא נמצאת ערב מלחמה. בימים האחרונים פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הביעו דאגה והדגישו שלטובת הכדורגל הסקוטי ובכלל, המועדון בן ה-139 חייב להמשיך להתקיים בגאון ולהתמקם בצמרת.

עכשיו אחת מהאפשרויות שהועלו להצלת המועדון הייתה שדייויד מארי ישוב וירכוש אותו פחות משנה אחרי שמכר אותו. איש העסקים שלפני שנתיים התייחס למצב הכספי העגום אליו הוליך את המועדון ואמר: "נתפסנו בשעה שרדפנו אחרי החלום", אמר שאין לו כוונה לעשות זאת. אבל אולי כדאי שהוא בכל זאת יחשוב כיצד להציל את המועדון מהמצב אליו הוא עצמו הוביל אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully