וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבל ההצלה של ערן לוי

1.2.2012 / 15:36

ברוכיאן לא רצה אותו, פרוספר אזגי קרא לו שמן, אבל יובל נעים מאמין שערן לוי יכול לשנות את הקריירה בבית"ר. הפספוס הגדול עם הסיפורים הביזאריים ייגמר כסנסציה ענקית?

בפעם הקודמת שערן לוי כמעט התקבל לבית"ר, היה זה אבירם ברוכיאן שהמליץ בשם מספר שחקנים לא לקחת אותו. פרטים בהמשך. היום, אחרי האימון הראשון שלו בבית"ר ירושלים, מספר שחקנים כבר נשמעו אחרת: "אפשר לדבר עד מחר נגדו, אבל הוא שחקן. יש לו הרבה כדורגל והוא איום הכי גדול על השער כרגע בקבוצה. רואים את זה באימון וחצי. היינו איתו במחנה אימונים בשנה שעברה והוא היה בסדר גמור והשתלב. אז עד שלא יוכח אחרת, צריך לתת לו את הגב ולהאמין בו".

ההימור של בית"ר ערן לוי הוא לא פחות ממרתק, ומזכיר שחקנים אחרים שהגיעו לבית"ר בעתות משבר, כמו מנור חסן. אלא שהסיפור כאן הוא קודם כל לוי. בית"ר מעניקה לו את הסיכוי הכי גדול ואולי האחרון להרים את הקריירה לפסגות שהוא חלם עליהן כשהיה שחקן הנוער הכי מדובר במכבי חיפה. לוי מאמין בזה, יובל נעים מאמין בזה: האם גם אתם תאמינו לזה בעוד מספר חודשים?

ערן לוי שחקנה החדש של בית"ר ירושלים. מגד גוזני
הימור מרתק, שידוך נועז - עכשיו נותר לחכות ולראות אם יצליח. ערן לוי/מגד גוזני

בין שירזי לדורה

את הקריירה של ערן לוי עד עתה צריך לחלק למספר חלקים. החלק הראשון החל מהיום שעלה מהנוער של מכבי חיפה והשנים הראשונות כילד סורר שלא מוצא את עצמו ומחפש את מקומו בכדורגל הישראלי ובחיים בכלל. עד לעונת 2008\2007, אז הצטרף להפועל חיפה בליגה הלאומית תחת שלומי דורה ונתן שלוש שנים יפות, עלה עם הקבוצה ליגה והפך לשחקן מאוד אהוב בצד האדום של קרית אליעזר.

דורה הוא למעשה המאמן הראשון שניסה להבין את הנפש של לוי, מצא את הדרך הנכונה להתמודד איתו וגם מסביר איך: "אפשר לעשות איתו הכל ולהצליח. אבל צריך רצון טוב של שני הצדדים. השחקן עצמו צריך להביא את הגישה שהוא יודע להביא ולהתעסק בכדורגל. והצד השני, שזה המאמן, צריך לדעת להתחבר לנפש שלו. גם אצלי הוא היה על הספסל ולא אהב את זה. לא עשיתי מזה יותר מדי. מאמן צריך לדעת מתי להעלים עין או להחליק דברים קטנים כדי לקבל ממנו תוצרת. גם אם יש משהו להגיד לו, אז עושים זאת בארבע עיניים ולא ליד אחרים. הוא טיפוס רגיש והכל קם או נופל על להבין את הנפש שלו. אני לא זוקף לזכותי את הקרדיט, אלא אך ורק לערן שלקח את עצמו בידיים בזמנו".

הבעיה של לוי התחילה כשניצן שירזי הגיע לחיפה כסמכות המקצועית לפני כשנה וחצי. בשיטת המשחק של שירזי הוא לא מצא מקום ללוי. שירזי פחות מאמין בשחקנים מסוגו, שחקנים שמקבלים חופש מלא ומרבית הכדורים עוברים דרכם. לפתע חל פיחות גדול במעמדו של לוי, שבתום העונה כבר פזל לעבר מקומות אחרים. שירזי אמר לאחר עזיבת לוי כי "בתכנית המשחק שלי, שחקנים צריכים לעמוד בקריטריונים מסויימים וערן חשב אחרת ודרכינו נפרדו. אין לי שום דבר אישי נגדו והוא יכול היה להמשיך כאן אם היה מוכן לשחק בתנאים שלנו. אבל הוא בחר שלא".

שלומי דורה מאמן בני סכנין. קובי אליהו
"מאמן צריך לדעת מתי להעלים עין או להחליק דברים קטנים כדי לקבל ממנו את התוצרת שלו". שלומי דורה/קובי אליהו

בין אזגי לעזורי

בעונה שעברה, לאחר תבוסה ביתית, כינס למחרת פרוספר אזגי אסיפת שחקנים באשקלון. עוד לפני האסיפה ערן לוי שמע את אזגי אומר: "אני אראה לו מה זה לשמן הזה, הוא לוקח פה חבילה של כסף על פארש, אני אדבר אליו איך שאני רוצה והוא ישתוק". האסיפה החלה ואזגי אומר דברים דומים לשחקן, ומוסיף: "וזאת רק ההתחלה, בארבע עיניים אני אגיד לך עוד כמה דברים וגם כמה כסף זה יעלה לך". לוי השיב לאזגי: "אצלי הכל פתוח, דבר לפני כולם, אין לי מה להסתיר, לא עשיתי שום דבר חוץ מזה שלא לחצתי יד למאמן". אזגי בתגובה: "אני קונס אותך בשלב ראשון ב-5,000 שקל ואתה מושעה עד להודעה חדשה" לוי יצא מחדר ההלבשה בזעם, והטיח: "נמאס לי מהמקום המגעיל הזה, לא רוצה להיות כאן".

האמת היא שהקדנציה של לוי באשקלון נועדה לכישלון, על אף שמבחינה מקצועית הוא היה חתום על חמישה שערים וארבעה בישולים מתוך 11 שערים של הקבוצה בעשרת המחזורים הראשונים. לוי היה השחקן היעיל ביותר בליגה עד לאותו מחזור, אבל לא היה לידו סוג של שלומי דורה. ערן לוי התייחס לא יפה למאמן גיא עזורי, שאמר בשלב מסוים ש"גם אם נרד ליגה אני לא רוצה אותו". היום עזורי מפוכח יותר: "באמת כעסתי עליו ולא רציתי אותו כי ההתנהגות שלו לא הייתה ראויה בכל קנה מידה. אך היום, כשאני מסתכל מרחוק, אני מבין שלכל מה שקרה מסביב באשקלון הייתה השפעה גדולה על כל מה שעבר עליו. הוא שחקן שצריך טיפול מיוחד וסביבה תומכת זה בדיוק ההיפך מאשקלון. אני לא צריך להרחיב, נכון?".

פרוספר אזגי, הבעלים של הפועל אשקלון, במהלך ישיבת הנהלת ההתאחדות לכדורגל. קובי אליהו
"אני יראה לו מה זה לשמן הזה, הוא לוקח פה חבילה של כסף על פארש". פרוספר אזגי/קובי אליהו

בין רביבו לקלינגר

מכאן המשיך לוי לבאר שבע בינואר, שם צירף אותו ניר קלינגר לקישור לצד דוד רביבו. כבר בתחילת הדרך, במשחק נגד בית"ר ירושלים בוסרמיל, סתיו אלימלך שהיה פרשן במשחק אמר לסובבים: "איך מאמן הגנתי מעמיד שני שחקנים שלא עושים הגנה, דוד רביבו וערן לוי, על מי הוא מנסה לעבוד? זה לא יחזיק שבועיים".

וזה נכון. לוי הוא חולשה טקטית בעיני הרבה מאמנים. הוא לא רץ אחרי מגינים באגפים ומשחק עם חשק ומוטיבציה רק כאשר הוא מוגדר כשחקן חופשי. קלינגר ניסה לבנות איזושהי קומבינציה עם השחקן, אך היא קרסה כליל בבאר שבע והמאמן כבר לא ידע ממי מהשניים, רביבו או לוי, לבקש לעשות הגנה עד שהחל לספסל את החלוץ. בפועל, קלינגר טעה בעצם הבאתו ליד רביבו ואף הודה בכך בהמשך. לוי, כהרגלו לאורך הקריירה, ברגע שכבר הפסיק לקבל את התמיכה וההתייחסות העדינה והמבינה של הצוות המקצועי, לקח את זה לכיוונים שליליים. הוא פשוט גרם לבאר שבע לחתוך אותו, על אף שהייתה לו שנה נוספת בחוזה.

לעונה הנוכחית בהפועל חיפה צריך להתייחס בשני חלקים. החלק הראשון שבו למעשה לוי נכפה על מאמן שלא מעוניין בו כמו ניצן שירזי. ומכאן לחלק השני בו טל בנין החליט להחזיר את השחקן ולתת לו הזדמנות שנייה, אבל לוי לא לקח אותה ואולי גרם לעצמו את הנזק התדמיתי הגדול ביותר עד כה. בנין קיבל את לוי אחרי תקופה לא קצרה שלא התאמן ולא שיחק והכניס אותו בהדרגה לכושר. בנין רצה שלוי ישחק לא פעם כתשע בהתקפה, אבל השחקן לא אהב זאת. הוא אמר לבנין כי הוא רגיל לשחק כקשר מאחורי החלוץ ולא בשפיץ עם הגב לשער, שם הוא מתקשה לבוא לידי ביטוי. ברגע שבית"ר ירושלים נכנסה לתמונה, לוי החליט לשבור את הכלים.

עוד על ערן לוי ובית"ר ירושלים

שחקן הפועל באר שבע, דוד רביבו. קובי אליהו
לבקש גם מערן לוי וגם ממנו לעשות הגנה? הגזמתם. דוד רביבו/קובי אליהו

בין ברוכיאן לנעים

לפני שלושה חודשים לוי כבר היה קרוב לבית"ר. הוא החליט לתבוע את כל חוזהו מהפועל חיפה שהשעתה אותו והיה מוכן לשחק בבית"ר כמעט בחינם. הדברים הגיעו לאזניים של אנשי בית"ר והדברים החלו להירקם, אך מספר שחקנים פנו לקפטן אבירם ברוכיאן שהחליט לגשת למאמן יובל נעים ולומר לו שעדיף לא לצרף את השחקן ולשמור על המרקם החברתי. גם היו"ר איציק קורנפיין לא התלהב מצירופו ולכן הוחלט במועדון לוותר על הרעיון.

הזמן עשה את שלו, מועד סיום ההעברות התקרב ובית"ר ירושלים היא קבוצת ההתקפה החלשה ביותר בליגת העל, עם 16 כיבושים. אחרי שהנבחנים ההתקפיים אכזבו, המאמן נעים החליט להמר. למקורביו הסביר: "גם לפני שלושה חודשים שחקנים פחדו שיעשה רעל. כרגע אנחנו במצב קשה בהתקפה וצריכים שחקנים שישפרו את המספרים שלנו כדי שנוכל להישאר בליגה. אופי בעייתי? אני אסתדר איתו ומוכן לקחת סיכון".

בחדר ההלבשה של בית"ר הדעות חלוקות, אבל צריך להתייחס לזה בערבון מוגבל. חדר ההלבשה של בית"ר כולל 35 שחקני סגל, מספר הזוי לכל הדעות שיוצר הרבה מאוד תסכול וזעם על כל צירוף של שחקן, כולל זה של חיים מגרלשווילי. לוי צפוי לקבל מנעים את התפקיד בו הוא יכול לפרוח- שחקן חופשי, תפקיד שנעים הוא עדיין מהבודדים בכדורגל הישראלי שמאמין בו. עד לעזיבת ברוכיאן שיחקו בתפקיד הקפטן לשעבר וסטיבן כהן. נעים אמר על כך כי "זה לא הלך כי אחד מהם היה צריך לתת תפוקה של חלוץ בשערים ובישולים, וזה לא קרה". ערן לוי דווקא עומד בקריטריונים של התפוקה.

מעבר לכך, לבית"ר ישנה בעיה קשה במצבים נייחים, והיא נמצאת במצב בו קובי מויאל עם הניתור הגבוה ביותר בקבוצה מגביה במקום להצטרף ולנגוח. נראה שמעתה לוי יהיה אמון על כך. בכל מקרה, כל שילוב של לוי בהרכב, יוציא משם שחקן בעל מעמד וקרדיט כמו דריו פרננדז, עמית בן שושן או סטיבן כהן, וזה משהו נוסף שנעים יצטרך להתמודד איתו. איך אומרים בבית"ר: "משעמם לא יהיה, צריך להאמין ברצון הטוב של השחקן והמאמצים והוויתורים שהוא עשה כדי לבוא לכאן. אם הוא חתם על חוזה שאפשר לחתוך אותו על כל עבירה קטנה זה אומר הכל".

ערן לוי שחקנה החדש של בית"ר ירושלים. מגד גוזני
אולי הפעם זה יצליח יותר. ערן לוי/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully