וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוגת פירורים

31.1.2012 / 7:15

אחרי ההדחה מול ליברפול בגביע, למנצ'סטר יונייטד וסיטי נותר תואר אחד להיאחז בו העונה: מי מוכנה וחזקה יותר להמשך מאבק האליפות? דוח מצב

פתיחת העונה המוחצת של מנצ'סטר יונייטד ומנצ'סטר סיטי הציבה את שתיהן כמועמדות ללכת עד הסוף. בכל החזיתות. "אני רוצה לזכות בארבעת התארים", הצהיר רוברטו מאנצ'יני בסוף אוגוסט, כשסיטי התכוננה ללוח זמנים עמוס הכולל משחקים בליגה, ליגת האלופות, הגביע וגביע הליגה. חצי עונה עברה, ולשתי מוליכות הפרמיירליג נותר להיאבק עד כלות רק על האליפות. קמפיין ליגת האלופות הסתיים בהדחה מביכה (בעיקר מבחינת מנצ'סטר יונייטד) כבר בשלב הבתים וגם הגביעים כבר לא עומדים על הפרק.

עם כל הכבוד לליגה האירופית, אוהדי יונייטד כלל לא בטוחים באיזה יום משוחק המפעל ולאוהדי סיטי כבר נמאס ממנו בעונה שעברה. לשתי הקבוצות נותרו 16 מחזורי ליגה כדי לזכות ביוקרה העירונית, ולהימנע מעונה נטולת תארים שתיחשב כישלון מהדהד ותכתיב את המשך העימות ביניהן. בדרך לשם, עליהן להתמודד עם כל הבעיות שמעכבות אותן בשבועות האחרונות וגורמות להן להיראות פגיעות מתמיד. תמונת מצב לקראת מלחמת התשה על עונה שלמה שמתחילה כבר הערב (שלישי).

שחקן מנצ'סטר סיטי יאיא טורה לצד שחקן מנצ'סטר יונייטד ווין רוני. רויטרס
בסופו של מאבק עיקש, במנצ'סטר תהיה רק מנצחת אחת. יאיא טורה לצד ווין רוני/רויטרס

לחץ

מנצ'סטר סיטי

"אם נמשיך לנצח בצורה כזאת, הם יבהלו וימעדו", הבהיר כריס סמולינג ממנצ'סטר יונייטד לאחר הניצחון על ארסנל. השדים האדומים משוכנעים כי באיזשהו שלב המתח יכריע את שחקני מנצ'סטר סיטי, שמוליכים את הטבלה כבר תקופה ארוכה ומרגישים את הנשיפות בעורפם. 44 שנים חלפו מאז האליפות האחרונה של הסיטיזנס, שלא היו במעמד דומה מאז. חוסר הניסיון בסיטואציה שכזו - רק יאיא טורה, אדין דז'קו ומריו באלוטלי כבר לקחו אליפויות בליגות הבכירות באירופה - עלול לשחק תפקיד מכריע בתקופה הקרובה, ככל שחלום האליפות הופך ממשי יותר. "שיחקנו חופשי יותר בפתיחת העונה, עכשיו כבר מרגישים את הלחץ", הודה גארת' בארי שמסתגל לעמדת הפייבוריט. "אנחנו יודעים שעכשיו כל משחק הוא משמעותי ויש לנו הרבה יותר מה לסכן".

מנצ'סטר יונייטד

השדים האדומים פיתחו לעצמם מומחיות לבוא מאחור, לחפות על ההתחלה הצולעת ולקחת את האליפות. זה בדיוק מה שמפחיד כל כך את אנשי מנצ'סטר סיטי, שכבר חודשים טוענים כי "היחידה שיכולה לעמוד בדרכנו היא מנצ'סטר יונייטד. רק להם יש את הניסיון הדרוש, אף פעם אסור להספיד אותם". אז לכאורה לשחקני האלופה אין סיבות להילחץ, בטח אחרי הניצחון ההיסטורי על ליברפול עם האליפות ה-19. רק לכאורה. ככל שחלפו המחזורים העונה, גם במנצ'סטר יונייטד הבינו שיש להם קבוצה די שגרתית - ממש לא אדירה כפי שהאמינו בעיצומן של חגיגות השמינייה על ארסנל. אובדן האליפות לטובת היריבה העירונית לא רק יכתיר או העונה הזו ככישלון, אלא ייאלץ את יונייטד לקבל את השינוי ביחסי הכוחות ולעבור לתפקיד הרודפת. לא בטוח שלאלכס פרגוסון יש את הרצון או היכולת להתמודד עם תסריט שכזה בתום השנה ה-25 שלו במועדון.

שחקן מנצ'סטר יונייטד, ריאן גיגס. רויטרס
הניסיון קיים בשפע ,אך גם הפחד להתרגל למציאות חדשה ביום שאחרי. ריאן גיגס/רויטרס

מאמנים

מנצ'סטר סיטי

גם על הקווים, למרות שלוש האליפויות ברזומה של מאנצ'יני מימיו באינטר, סובלת מנצ'סטר סיטי מנחיתות בכל הקשור לניסיון. ככה זה כשמתמודדים מול פרגוסון. מאנצ'יני בכל זאת יכול לזקוף לזכותו לא מעט הישגים העונה: הוא הפך את סיטי לקבוצה דורסנית, ידע להתמודד היטב עם כמות האגו שהצטברה בחדר ההלבשה, ניצח במלחמה מול קרלוס טבס והוא היחיד שמסוגל לדבר אל לבו של מריו באלטולי. אם אחרי כל זה הוא יישאר ללא תואר, אף אחד לא יוכל לשכוח את התלונות מעוררות הגיחוך שלו באשר לעומק הסגל. כמה עזות מצח צריך כדי ללהג על מחסור בשחקנים, בזמן שהסגל שלך עמוס כוכבים לאחר השקעה של מאות מיליונים והמזל עומד לצידך בכל הקשור לפציעות. ללא אליפות, יזכרו למאנצ'יני את ההתבטאויות הללו, את הבכיינות נגד השופטים ואת ההחלטה לשלוח את דייויד פלאט לכבות את השריפות האחרונות שיצר באלוטלי. מה שמותר לפרגוסון, לא בהכרח מותר לכל אחד אחר.

מנצ'סטר יונייטד

פרגוסון מצא עצמו העונה ביותר מדי נקודות שפל שהכניסו את מנצ'סטר יונייטד לסוג של מערבולת. התבוסה 6:1 בדרבי, ההדחה המבזה מול באזל וכעת הכישלון בגביע. את הטראומות הראשונות ידעה האלופה להשאיר מאחור, אך רק לאחר שהדבר גבה ממנה מחיר. כעת, גם פרגוסון עומד במקום בו כבר אין יותר מדי מרווח לטעויות נוספות. הזגזוג בעמדת השוער (אליו נגיע בהמשך) לא היטיב עם שני השוערים ואף פגם בביטחון של חוליית ההגנה המשתנה מדי שבוע, וגם ההחלטה לא לצרף שחקן קישור דומיננטי לא הצדיקה את עצמה. פרגוסון טעה לא פעם, אך נראה כי הדבר שהכי חסר לו כרגע בסגל זה מישהו שייתן לו קונטרה ולא יתבייש לומר זאת. מישהו דוגמת רוי קין, שידע להפרות את המאמן הסקוטי וגם לשרת אותו נאמנה. ההתעקשויות של סר אלכס עלולות לעלות באליפות ה-20.

אלכס פרגוסון מאמן מנצ'סטר יונייטד לוחץ יד למאמן מנצ'סטר סיטי רוברטו מאנצ'יני. רויטרס
לא כל שמה שמותר לי, גם אתה יכול לעשות. אלכס פרגוסון עם רוברטו מאנצ'יני/רויטרס

נקודת תורפה

מנצ'סטר סיטי

הדריכה על סקוט פארקר בניצחון על טוטנהאם הזכירה פעם נוספת עד כמה מריו באלוטלי נטול כל רסן. מאנצ'יני עשה עבודה נהדרת בהתמודדות עם החלוץ האיטלקי הפרובלמטי, אבל גם הוא מבין שההתעסקות הבלתי פוסקת בבעיות המשמעת שלו מזיקה לקבוצה עם מרקם חברתי כל כך עדין. באלוטלי הוא הכובש השני בטיבו של מנצ'סטר סיטי בליגה, ותשעת השערים שהבקיע כבר השוו את עונת השיא שלו מימיו באינטר. תרומתו המקצועית ידועה, אך פצצת הכישרון הזו היא גם פצצה מתקתקת. ההרחקות התכופות והפרשיות המיותרות מאפילות על יכולתו המקצועית של 'סופר מריו'. "מאנצ'יני לא יכול להתלונן על מחסור בשחקנים, ומצד שני לתמוך בחלוץ שמשבש לו את ההיערכות הטקטית פעם אחר פעם", כתב אנדי דאן ב'מירור'. "ההתנהלות מול באלוטלי פוגמת בסמכותיות שלו מול שאר השחקנים".

מנצ'סטר יונייטד

ימי החסד של דויד דה חאה הסתיימו מזמן. עכשיו כבר ניתן לקבוע שב-20 המשחקים שלו העונה ביצע השוער יותר טעויות מאשר רשם אדווין ואן דר סאר במשך שש השנים בהן הגן על שערה של מנצ'סטר יונייטד. דה חאה עדיין צעיר ואין ספק שהפוטנציאל קיים, אבל ההתעקשות עליו דווקא אחרי שהוצא מן ההרכב והוחזר, לא שירתה לא אותו ולא את מחליפו אנדרס לינדגארד. "דה חאה נראה לחוץ. כשהשוער לחוץ ועצבני, זה משפיע על כל הקבוצה", טען רוי קין לאחר עוד הופעה מאכזבת של השוער הספרדי בהפסד לליברפול. "שוער זו העמדה הכי חשובה במנצ'סטר יונייטד, לכן בחרו את ואן דר סאר כשהיה בן 34. יונייטד חסרה את הניסיון והנוכחות האלה, שהיו לה עם ואן דר סאר ופטר שמייכל. ג'ו הארט יכול לספק את זה למנצ'סטר סיטי העונה. זה עשוי להיות ההבדל בין הקבוצות בסופו של דבר". הדילמה בין הקורות גובה מחיר לא פחות גבוה מ-18 מיליון הליש"ט ששולמו על דה חאה בקיץ.

שחקן מנצ'סטר סיטי מריו באלוטלי. רויטרס
פצצת כישרון וגם פצצה מתקתקת. מריו באלוטלי/רויטרס

מרכז שדה

מנצ'סטר סיטי

כלל ידוע בכדורגל: חשיבותם של שחקנים מסוימים מורגשת אך ורק כאשר הם חסרים. זה בדיוק המקרה עם יאיא טורה. הקשר היעיל של מנצ'סטר סיטי נמצא באליפות אפריקה עם חוף השנהב שנחשבת פייבוריטית לזכייה, ובכל יום שהוא נעדר יש לסיטיזנס סיבות לדאגה. בלעדיו הודחה הקבצה משני מפעלי הגביע המקומיים, והיא תצטרך כנראה למצוא פתרונות אחרים גם במשחקי החוץ הלא פשוטים מול אברטון ואסטון וילה. התלות בהחלט מורגשת. "ניסיתי למצוא יאיא אחר בסגל, אבל אין לנו עוד אחד כמוהו", אמר בצער מאנצ'יני, שמייחל להדחתה המהירה של חוף השנהב, אך כמובן מקווה שלא יקבל בחזרה שחקן תשוש ומאוכזב. אף אחד אחר בסגל לא מסוגל לחלץ כדורים ולצאת קדימה בסגנון של טורה, שמלבד היותו סוס עבודה מפגין יכולת טכנית גבוהה שמשום מה לא זוכה להערכה. כל עוד הוא באפריקה, מנצ'סטר סיטי הרבה פחות מאיימת.

מנצ'סטר יונייטד

ההימנעות מכניסה לחלון ההעברות של חודש ינואר והבחירה להחזיר מפרישה את פול סקולס, הוכיחו שוב עד כמה פרגוסון מאמין במייקל קאריק ובעיקר מחכה לחזרתו של טום קלברלי. אין ספק, מנצ'סטר יונייטד פגיעה מאוד במרכז השדה. הקישור שלה לא מספיק דינמי, מלבד אנטוניו ולנסיה שמתעלה בחודש האחרון אין מי שיפעיל את החלוצים והמחסור בברק זועק לשמיים. פרגוסון מודע לכך, אבל משוכנע כי יחד עם קלברלי שצפוי לשוב בשבועות הקרובים יונייטד אולי תוכל להראות שמץ מהיכולת שהציגה בתחילת העונה. בינתיים, קאריק באמת עושה כל שביכולתו וריאן גיגס ממשיך ללעוג לגיל, אך לעתים זה פשוט לא מספיק, על אחת כמה וכמה כשיונייטד סובלת ממכת פציעות בלתי נגמרת וחוליית ההגנה מתחלפת מדי שבוע. אין סיבה שמה שהלך בקלות לניוקאסל, לא יצליח בשבועיים הקרובים לצ'לסי וליברפול מול מרכז השדה הרעוע של יונייטד.

פול סקולס, מנצ'סטר יונייטד, בסיום משחק החזרה שלו. Laurence Griffiths, GettyImages
החזרתו לסגל היא הבעת אמון במייקל קאריק וטום קלברלי. פול סקולס/GettyImages, Laurence Griffiths

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully