וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לונה פארק איקנדה

נכון, הרמוני איקנדה, הזר החדש של בית"ר ירושלים, היה שייך בעבר למילאן. אבל האם זה אומר משהו? האם סיפרו לכם מה קרה לו אחר כך ובמה הסתבך? הפרטים שמאחורי כרטיס הביקור

לג'ורג' המינגוויי, הבעלים האמריקאי-הונגרי של בודפשט הונבד, יש מנהג לשוחח עם אוהדי הקבוצה בצ'אט ממשכנו שבארצות הברית. לפני כחודש וחצי ביקשו האוהדים לדעת לאן נעלם הרמוני איקנדה, הרכש הניגרי שהגיע בקיץ ממילאן הגדולה. "הוא לא יישאר בהונבד. יכולת זה לא הכל בכדורגל. אנחנו לא רוצים להשאיר אותו", ענה הבעלים. אחרי חודשים ספורים בהונגריה ולא מעט בעיות משמעת, החליטו בהונבד לחתוך את הקשר. "הוא שיחק 38 דקות בקבוצה הבוגרת ועוד חמישה משחקים בקבוצת המילואים. אי אפשר היה להתרשם מהיכולות שלו, אבל ידוע שהיו לו הרבה בעיות עם המאמן וראשי המועדון", מוסיף עיתונאי הונגרי.

השבוע עלה איקנדה (21) לכותרות בישראל. הניגרי, שהגיע לפני כשבוע וחצי למבחנים בבני סכנין, חתם במהלך מהיר ותמוה דווקא בבית"ר ירושלים ואף העלה את המתיחות בין המועדונים. אלא שמבט בסיסי לעבר הקריירה הקצרה של הקשר מעלה לא מעט תהיות ואת השאלה: על מה המהומה? נכון, איקנדה שיחק בקבוצת הנוער של מילאן ואף יצא עם הקבוצה הבוגרת למסע משחקי ידידות, אבל מהר מאוד מצא עצמו מעביר תקופות השאלה קצרות ולא מוצלחות בקבוצות קטנטנות באיטליה וספרד, שספק אם שוות ברמתן למרכז טבלה בליגה הלאומית. איקנדה אולי נחשב לכישרון גדול, אבל גם כזה שצריך הרבה מאוד סבלנות וליטוש. וסבלנות, כידוע, אינה מצרך שכיח בירושלים. בואו להכיר את שחקן הרכש החדש של בית"ר, שאפילו יובל נעים לא לגמרי מכיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על מה המהומה? איקנדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איקנדה הגיע לאיטליה בקיץ 2008 והצטרף לקבוצת הנוער של מילאן. יחד איתו הגיע החלוץ נאמדי אודואמאדי, שנחשב לכישרון גדול ובארץ המגף הושמעה הטענה לפיה איקנדה הובא רק כדי להקל על ההתאקלמות של בן ארצו. שנה לאחר מכן, לקחו השניים חלק בהכנות הקבוצה הבוגרת לעונת 2009/10. איקנדה אף הצטרף למסע משחקים בארצות הברית ומקסיקו, קיבל מעט דקות משחק ואף זכה לשתף פעולה עם רונאלדיניו. למרות זאת, הוא מעולם לא נכלל בסגל הרוסונרי במשחק רשמי ובינואר 2010 החל במסע השאלות.

התחנה הראשונה הייתה מונצה מתחתית הליגה השלישית באיטליה. איקנדה רשם הופעות בודדות בלבד בקבוצה, אך הותיר רושם רע מאוד מבחינה מקצועית. האוהדים זוכרים אותו בעיקר כשחקן איטי והתקשו להבין כיצד השתייך למילאן הגדולה. "אני חושב שזה השחקן הגרוע ביותר שאי פעם שיחק אצלנו... האם עכשיו הוא הגנן במתקן האימונים של מילאן?", התבטא אחד האוהדים בפורום הקבוצה, וזו, תאמינו או לא, התבטאות עדינה ביחס לדעה הכללית.

בקיץ 2010 הושאל איקנדה לפוגיבונסי, קבוצה חצי מקצוענית המייצגת עיירה קטנה בטוסקנה ומשחקת בליגה הרביעית בטיבה בארץ המגף. גם כאן החוויה הייתה קצרה. אחרי תשע הופעות ושער אחד בפנדל חזר איקנדה למילאן ומיד הושאל לאקסטרמדורה מהליגה השלישית בספרד. בעיות ויזה מנעו ממנו לשחק בחודש הראשון, אך גם כשהעניין הסתדר הקשר לא הותיר חותם. היו לו שמונה הופעות ושני שערים ובסיום העונה, קבוצתו ירדה ליגה מהמקום הלפני אחרון. איקנדה שוב חזר למילאן, אך הפעם חוזהו הותר, הוא הפך לשחקן חופשי והמשיך להרפתקה כושלת בהונגריה.

בשבוע שעבר פורסמו ציטוטים של איקנדה באתר ניגרי בהם סיפר בהתלהבות: "אם מילאן יורו לי לחזור, אעשה זאת ואם לא, אחפש אופציות אחרות. העדיפות שלי היא לעבוד קשה כדי שאוכל לשחק בקבוצות גדולות כמו ארסנל וברצלונה ובעזרת האל, החלום יהפוך למציאות בקרוב. אני מרוצה בהונגריה וחשוב לי שאני משחק בקביעות עבור במועדון שלי וכבשתי ארבעה שערים". המציאות, כאמור, שונה לחלוטין.

- יו"ר בית"ר ירושלים איציק קורנפיין אחרי משחק הניצחון מול הפועל עכו. ברני ארדוב
קיבל המלצה והלך עליה. קורנפיין/ברני ארדוב

בשבת האחרונה הגיע איקנדה לאצטדיון טדי למשחקה של בית"ר ירושלים מול אשדוד לבוש בחליפה מבריקה בצבע לבן-ברונזה עם מספר שרשראות לגופו ופוזה של סופרסטאר. אחד העיתונאים שראה את השחקן אמר בחצי צחוק: "הוא לבוש כמו סרסור, הולכת להיות לבית"ר חוויה איתו. כמה זמן ייקח עד שהוא נעלם ולא חוזר מחופשה?". הדברים הללו מתקשרים לציטוטים הדמיוניים של השחקן על ההצלחה בהונגריה ומספרים בעצם את סיפורו של השחקן.

לצעירים אפריקאיים, במיוחד כאלה שמגיל קטן סומנו כהבטחות גדולות, יש תדמית רעה מאוד. המקרה של איקנדה נראה על פניו אפילו קיצוני יותר. הצניחה החופשית בשנתיים האחרונות אמורה להדליק נורה אדומה. כישרון, גם בלתי רגיל, לא תמיד מספיק להצלחה של כדורגלן, במיוחד כזה שלא עושה הכל כדי לממש אותו, לא מבין אילו שינויים הוא צריך לעשות בכדי לקדם את הקריירה, ומתייחס לעצמו כאל כוכב בגיל צעיר למרות שברזומה שלו אין קבלות.

איקנדה הגיע בשבוע שעבר להתרשמות בסכנין, אך מהר מאוד קיבל רגליים קרות. הוא לא אהב את התנאים במגרש האימונים, את המגרש הבעייתי, את המים החמים שלא היו בסיום האימון וביקש לברוח. באחת השיחות של יו"ר בית"ר איציק קורנפיין עם סוכן השחקנים משה הר אדיר בנוגע לערן לוי עלה שמו של הקשר וקורנפיין החל לפעול בעניין. טלפונים נעשו לשחקנים בסכנין ולאנשים בצוות המקצועי והתשובה שנתקבלה הייתה: "חתיכת שחקן, אבל צריך ליטוש והרבה עבודה מנטאלית כדי שיהיה משמעותי". קורנפיין הלך על זה. במשא ומתן מהיר סיכם את תנאיו של הקשר כבר בסוף השבוע וביום שלישי כבר חתם רשמית על החוזה.

מאמן נבחרת הנוער אלי אוחנה מחובק עם מאמן נבחרת הונגריה אישטוואן פישונט. יותם רונן
"לא עושה טוב לשחקן להימכר למילאן בגיל צעיר". פישונט/יותם רונן

מי שמצפה מאיקנדה להפוך לדבר הבא בטדי, יצטרך כנראה להתאזר בסבלנות, כמו שמסביר כוכב העבר ההונגרי אישטוואן פישונט: "בסך הכל הוא שחקן צעיר מאוד שעזב את הבית עוד כילד. לא עושה טוב לשחקן להימכר למילאן בגיל צעיר וגם הוא עצמו מפתח ציפיות ורוצה להגיע הכי גבוה שאפשר. מכאן לרדת לליגות פחות טובות באירופה, במגרשים קשים ובלי הרבה קהל זה לא נעים. יש לו כדורגל, אך כמו הרבה שחקנים מאפריקה הוא הגיע כילד ולא בדיוק מוצא את עצמו. גם בהונבד נראה היה שהוא כל הזמן לא רוצה להיות כאן והיו סביבו בעיות משמעת ודיברו על זה שבמועדון ישחררו אותו בינואר כבר מתחילת העונה.

"שחקנים כאלה צריכים את המקום שיחבק אותם ויעזור להם לעבור תהליך התאקלמות לא קל", ממשיך פישונט. "בבית"ר בה שיחקתי היה את זה, אבל אני לא יודע איך זה היום. הכדורגל בימינו פחות משפחתי ויותר מקצועני בכל העולם. מבחינת פוטנציאל, לאיקנדה יש הרבה דברים טובים כמו טכניקה ומשחק חכם, אבל יש מימד טקטי חזק מאוד היום באירופה שצריך לדעת להיות חלק ממנו. הוא עדיין בשלב של ילד שצריך לראות אם יבשיל להיות שחקן מוביל. הוא לא בשלב שהוא יכול להוביל מועדון כמו בית"ר".

מעבר לבעיות התדמית והתפיסה העצמית, בבית"ר הבינו מהר מאוד שמדובר בשחקן עם תפקיד לא מוגדר. באקסטרמדורה, למשל, טענו כי העמדה האהובה עליו היא בצד הימני של הקישור, אך הוא מסוגל לשחק גם בצד שמאל או מאחורי החלוץ. גם בסכנין ובית"ר לא הבינו בדיוק מה תפקידו של הניגרי: אחד השחקנים בסכנין אמר: "רואים שיש לו כדורגל, בעיקר עם הכדור. הוא משחק עם כוח ורוצה להראות מה הוא יודע. בעיקר זה בא לידי ביטוי בשטח קטן ופחות בשטח גדול. הוא שחקן קישור הגנתי, אבל עצלן מדי בשביל מה שצריך היום ואולי יכול להיות טוב יותר כקשר קדמי. נראה שיש לו כדורגל, אבל קשה היה לראות איך זה ישתלב במערך".

גם שחקני בית"ר התקשו להעריך כיצד יתרום איקנדה למערך. שחקן אחד סיפר: "נראה שהוא יכול לשחק קשר אחורי או רק 50:50, אין לו מהירות לחלק הקדמי". שחקן אחר אמר: "לא נראה לי שהוא יכול לשחק קשר אחורי כי אין לו את התנועה והאגרסיביות. הוא גם משחק קצת בהליכה וכאלה יכולים לשחק רק בקישור הקדמי". בכל מקרה, המסקנה הראשונית של נעים כי ייקח לשחקן לא מעט זמן להתאקלם לקבוצה ולשיטת המשחק שלו ולכן הוא לא בונה על איקנדה להרכב במשחקים הקרובים.

הרמוני איקנדה חתם בבית"ר ירושלים

צפו בבית"ר גוברת 0:1 על אשדוד

צפו בשער של איקנדה במדי אקסטרמדורה

תגובתו של איקנדה: "בהונבד זייפו את החוזה שלי"

הרמוני איקנדה הגיב לכתבה ולמה שעבר בעונה האחרונה בהונבד ההונגרית, ובאמצעות סוכנו משה הר אדיר הוא מסר את התגובה הבאה:

"מה שההונגרים מספרים הוא שקר וכזב. עברתי בהשאלה מכריסטינה האיטלקית להונבד עד תום העונה כשהקבוצה ההונגרית לוקחת עליה את החוזה שלי בסך 6,500 יורו לחודש. בהונגריה נתברר לי כי עשו שם חוזה אחר לגמרי על סך 1,500 יורו לחודש עם חתימה מזויפת שלי. התייעצתי עם עורך דין ולאחר מכן אמרתי להם שאני יודע שהחוזה מזוייף ואיימתי להתלונן במשטרה כי היה לי ביד את החוזה המקורי. כשהונבד שמעו את זה, המנהל האיטלקי של המועדון הבין זאת והוא נתן לו שחררור מהקבוצה ונשאר חוב של 22 אלף דולר אותם אני תובע מהמועדון בין החוזה שלי לחוזה המזוייף, כשהתביעה תגיע בימים הקרובים לפיפ"א. כל מה שהם עשו זה מעשה תרמית ואתם תראו את זה אחרי שאגיש את התביעה לפיפ"א. הייתי מושאל אליהם לשנה אחת והם זייפו חוזה לשנתיים בסכומים אחרים לגמרי. ברגע שהבנתי שרימו אותי ואיימתי להתלונן במשטרה\ הם דיברו על בעיות משמעת. מי יכול לשחק במועדון שמרמים אותו ומזייפים לו את החוזה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully