וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תבנו על גירוש

24.1.2012 / 13:00

האם מחאת אוהדי הפועל תל אביב נגד אלי טביב תוביל לתוצאה המיוחלת מבחינתם? תקדימי העבר מראים: גם אם השינוי יגיע לבסוף, הוא כנראה לא יבוא כל כך מהר

אוהדי הפועל תל אביב מוחים נגד הבעלים אלי טביב. ברני ארדוב
הדרך לפרידה עוד ארוכה. אוהדי הפועל תל אביב מוחים/ברני ארדוב

אוהדי מכבי תל אביב נגד לוני הרציקוביץ'

השנה: 2003 עד 2006

הרקע: עשור ללא תוצאות, סילוקו של אבי נמני מהקבוצה

המהלך: לאחר עונת הדאבל של 96' לקח לוני הרציקוביץ' בעלות בלעדית על המועדון, וכמהלך ראשון מינה את אברהם גרנט כמאמן במקום דרור קשטן. לאחר שנים נטולות הישגים כמעט הגיעה האליפות המקרית של 2002/3, שמיד אחריה שלח ניר קלינגר את אבי נמני וטל בנין מהקבוצה. עבור האוהדים זה היה הקש ששבר את גב הגמל והם דרשו מהרציקוביץ' שיעזוב את המועדון. בעונת 2004/5 הגיעה המחאה לשיא, כשהאוהדים החלו להחרים משחקים ולבשו חולצות שחורות כמחאה. עונה לאחר מכן הוחזר נמני לקבוצה במהלך שכונן פיוס זמני בין הרציקוביץ' לאוהדים, אבל התפרקות פרויקט הגלקטיקוס החזירה את קולות המחאה ליציעים.

התוצאה: הצלחה חלקית. בסופו של דבר הרציקוביץ' אכן מכר ב-2008 את הקבוצה, לא מעט בשל הלחצים שהופעלו עליו מהיציעים, אבל מכבי תל אביב עדיין לא הצליחה להשתקם ולחזור למסלול התארים. עם זאת, זו עדיין נחשבת לאחת ממחאות האוהדים הזכורות והמוצלחות ביותר בכדורגל הישראלי, כשבאותו הקשר יש לציין גם את מחאת אוהדי הפועל באר שבע שהוציאה החוצה, לאחר מאבק ארוך ומר, את אלי זינו.

אוהדי מכבי תל אביב מניפים שלטי מחאה נגד לוני הרציקוביץ'. עמי שומן
שנים בלי הישגים ובלי דרך גרמו להם לצאת למחאה שנמשכה חמש שנים. אוהדי מכבי תל אביב נגד הרציקוביץ'/עמי שומן

אוהדי מנצ'סטר יונייטד נגד מלקולם גלייזר

השנה: 2003 עד היום

הרקע: מורת רוח מהזיהוי האמריקאי-קפיטליסטי של הקבוצה וחובות אדירים שצברה הקבוצה

המהלך: ב-2003, כהמשך ישיר לזכיית טמפה ביי באקנירס, קבוצת הפוטבול שבבעלותם, בסופרבול, רכשו בני משפחת גלייזר בראשות האב מלקולם את מרבית המניות במנצ'סטר יונייטד. ב-2005 הם השלימו את המונופול בקבוצה, כשהחזיקו ב-98 אחוזים מהמניות. ההשתלטות, שנחשבה אלימה וסימנה את שיא הקפיטליזם בעיני אוהדי יונייטד, הביאה להקמת קבוצת אוהדים נפרדת, FC United, שהחלה את דרכה בליגת החובבים. בינתיים, בגלל המשבר הכלכלי בארצות הברית, גלייזר לקח הלוואות שלא יכול היה להחזיר ובשל כך עלו מחירי הכרטיסים ומוצרי המועדון, מה שהביא לגל של מחאות נוספות, חלקן אלימות. יונייטד נמצאת עדיין בחובות כבדים.

התוצאה: בעיקר ויראלית. המשבר רחוק מסיומו ומשפחת גלייזר לא זזה מכסאה. קמפיין בשם "אוהבים את יונייטד, שונאים את גלייזר" הצמיח קבוצה בשם "האבירים האדומים" שיזמה מהלך של רכישת הקבוצה. המו"מ לא צלח, ונכון להיום הקבוצה עדיין בבעלות האמריקאית האיתנה. עם זאת, באנגליה קמו לאורך השנים האחרונות קבוצות מחאה רבות נגד הבעלות האמריקאית, מלידס עד ניוקאסל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אוהדי מנצ'סטר יונייטד מניפים כרזה נגד הבעלים מלקולם גלייזר. רויטרס
בינתיים זה לא ממש עוזר להם. אוהדי מנצ'סטר יונייטד נגד גלייזר/רויטרס

אוהדי ליברפול נגד טום היקס וג'ורג' ג'ילט

השנה: 2007 עד 2010

הרקע: רכישה חסרת בסיס ומסכת שקרים שנחשפה עם קניית הקבוצה

המהלך: בניגוד למחאת אוהדי מנצ'סטר יונייטד, הבעיה של אוהדי ליברפול לא הייתה אידיאולוגית - הם פשוט הבינו שהרוכשים החדשים הם שרלטנים שהבשורות בפיהם חסרות בסיס. כשהשניים קנו את ליברפול ב-2007 הם הבטיחו ריצה בצמרת ואיצטדיון חדש, אבל לצ'ק הזה לא היה כיסוי עוד לפני שהוא נכתב. היקס וג'ילט הפכו בן לילה לשני האנשים השנואים ביותר באנגליה והיו חשופים למפגני סלידה קיצוניים. העובדה שעסקיו של היקס הסתבכו בארצות הברית והוא אולץ להיפרד מקבוצת הבייסבול טקסס ריינג'רס, לאחר שהכניס גם אותה לחובות עצומים, לא עזרה.

התוצאה: אולי מחאת האוהדים המוצלחת ביותר. הנושים הם שהפעילו לחץ על היקס וג'ילט והשניים אולצו, אמנם, למכור את הקבוצה ולא מכרו אותה מרצונם - אבל כל זה נבע מהלחץ הציבורי שנוצר בעקבות מחאות האוהדים. ב-2010, שלוש שנים בלבד לאחר שרכשו את המועדון, נפרדו ממנו היקס וג'ילט ואת מקומם תפסה קבוצת "פנוויי ספורטס גרופ" בראשות ג'ון הנרי, בעלי קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס. שוב רוכשים אמריקאים, אבל הפעם לאוהדי ליברפול אין בעיות. בינתיים, לפחות.

אוהדי ליברפול מניפים שלט מחאה נגד טום היקס ג'ורג' ג'ילט. Clive Brunskill, GettyImages
כל השקרים נחשפו כמעט מיד. אוהדי ליברפול מוחים נגד היקס וג'ילט/GettyImages, Clive Brunskill

אוהדי לוס אנג'לס דודג'רס נגד משפחת מקורט

השנה: 2011 עד היום

הרקע: סכסוך משפחתי בין פרנק מקורט לרעייתו ג'יימי

המהלך: גירושין הם עסק מלוכלך, ולפעמים, כך מסתבר, הם יכולים להשפיע על קבוצה שלמה. משפחת מקורט רכשה את הדודג'רס, מספינות הדגל של ליגת הבייסבול האמריקאית, ב-2004, והקפיד להעלות מדי שנה את מחירי הכרטיסים בלי הישגים ממשיים על המגרש. ב-2009 הכריזו פרנק וג'יימי כי הם נפרדים לאחר 30 שנות נישואין, ומיד לאחר מכן הודיע הבעל כי הוא מפטר את הרעיה מתפקידה כנשיאה. ג'יימי לא ויתרה והלכה לבית המשפט, בטענה שהיא הבעלים של הקבוצה. בסופו של דבר, הגיעו הצדדים להסכם פשרה על סכום של כ-130 מיליון דולר. מאותו רגע הפסיק פרנק לעמוד בהתחייבויותיו כלפי הקבוצה והיא הידרדרה כלכלית עד כדי פשיטת רגל. מחאת האוהדים הייתה זעומה, רק כמה מאות הפגינו על מצב הקבוצה, כמות זעומה במיוחד, אולם בספורט האמריקאי מחאות אוהדים נגד הקבוצה אינן שכיחות, וההפגנה יצרה תהודה.

התוצאה: לא מבריקה. מחאת האוהדים הגיעה בשלב שבו ה-MLB כבר השתלטה על הדודג'רס וכפתה על מקורט למכור את הקבוצה. נכון להיום, היא עדיין בבעלותו, אבל לפחות פעילות האוהדים יצרה תהודה בציבור האמריקאי.

בעלי לוס אנג'לס דודג'רס פרנק מקורט עם רעייתו ג'יימי מקורט. Nick Wass, AP
מסתבר שגירושין יכולים לפרק גם קבוצה. פרנק וג'יימי מקורט/AP, Nick Wass

אוהדי הפועל תל אביב נגד אלי טביב

השנה: 2008 עד היום

הרקע: משבר מקצועי וניהולי במועדון, חוסר אהדה אישית

המהלך: טביב הגיע מהפועל כפר סבא כשותף עסקי של מוני הראל, אולם השניים מיהרו להסתכסך עד שהגיעו לנתק מוחלט והחלו בהליך "במבי", שפירושו מכירת הקבוצה לצד שיציע הצעה גבוהה יותר. ההיסטוריה ארוכת השנים של טביב בכפר סבא ויחסיו העגומים עם אוהדיה, שטענו שרוקן את הקבוצה מנכסיה, חלחלה גם ליושבי היציעים בבלומפילד, שטענו כי האינטרסים שמאחוריהם עומד טביב לא עולים בקנה אחד עם אלה של הקבוצה. לאחר שטביב השלים את הליך הרכישה ביולי 2011, נדמה היה כי תושג רגיעה ביחסים בינו לבין האוהדים האדומים, אולם האשליה הזו נמשכה ימים ספורים בלבד. הקרע בין הצדדים רק העמיק והגיע לשיאו ביום ראשון שעבר, עם היוודע דבר התפטרותם של כל חברי ההנהלה. המחאה עלתה שלב והגיעה לשיאה עם צמיגים שרופים במתחם חודורוב, שלטים וחולצות הקוראים לבעלים לעזוב.

התוצאה: קשה עדיין לדעת כיצד יגיב טביב להסלמה. בשלב זה הוא לא מעוניין לעזוב את הקבוצה, כשהעובדה שהוא שוהה במרבית הזמן במיאמי

אלי טביב אחד הבעלים של הפועל תל אביב. קובי אליהו
לא יוצא משערי מתחם חודורוב כל כך מהר. אלי טביב/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully