וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללכת על ביצים

ארנון בן דרור

12.1.2012 / 11:00

ביצה עתידנית ומיוחדת שעזרה לנובאק דג'וקוביץ' בפיתוח הגופני לפני אליפות ארה"ב הוציאה המון שדים מהארון של עולם הטניס והעלתה חשש ודיון שמדובר בעצם בחומרים אסורים, מה שגרם לטניסאי מספר 1 לגמגם. וואלה! ספורט מתכוונת לאליפות אוסטרליה

היה זה ימים ספורים לפני אליפות ארה"ב הפתוחה האחרונה, כשמדור הספורט של ה"וול סטריט ז'ורנל" פרסם מעל דפי העיתון דיווח משונה במיוחד. נובאק דג'וקוביץ', נכתב שם, משתמש במכשיר דמוי ביצת ענק כדי לשפר את ביצועיו על מגרש הטניס. מיד עם דבר הפרסום, קדחת של שמועות החלה לרחוש סביב והעלתה מיד את הביצה החדשנית לכותרות.

אותה ביצה, או קפסולה, שמיוצרת ע"י חברה מקליפורניה בשם CVAC, מדמה שהייה בגובה רב ומסייעת לשפר את יכולת ספיגת החמצן של הגוף ולהחלים מפציעות, כך התברר. לפי החברה, הביצה העתידנית הזאת מגדילה את מספר כדוריות הדם האדומות, מסירה חומצה לקטית, מסייעת להחלמת השרירים, משפרת את כושר ספיגת החמצן של הגוף ולמעשה מטיבה את היכולת האירובית של המשתמש. כל מה שצריך זה רק לשבת בתוך המכשיר 20 דקות בלבד, שלוש פעמים בשבוע (שימוש בטלפון הנייד בתוך הקפסולה מותר, אגב).

כ-20 ביצים בלבד יוצרו עד היום ע"י החברה, חלקן עדיין בבעלותה ומושכרות לפי ביקוש, וחלקן נמכרו - כאשר כל יחידה שווה לא פחות מ-75,000$. מנכ"ל CVAC, אלן רוזקובסקי, אומר שלשהייה בתוך הקפסולה השפעה דומה לאימון אינטנסיבי. הוא אף טוען כי הטכנולוגיה הזו עשויה להיות יעילה פי שניים בלסייע לגוף לספוג חמצן מאשר שימוש בחומרים אסורים. ואם נכון הדבר – נשאלת השאלה: האם ראוי שהביצה תהיה חוקית? ואם לא – כיצד אוכפים את האיסור על שימוש בה? שהרי ישיבה בתוך המכשיר לא משאירה שום עקבות.

דגו'קוביץ', גילתה הכתבה, שהה בימים שלפני אליפות ארה"ב האחרונה באחוזה של ידיד עשיר, מאמן טניס בשם גורדון אוילינג ה-III, שם כבר ניסה בעבר את המכשיר הייחודי. ניסה ואהב. אוילינג, הידוע כחלוץ טכנולוגי בשדה הטניס, מחזיק את הביצה בביתו לצד פיתוחים אחרים, שכוללים בין השאר תוכנות טכנולוגיות מתקדמות המנטרות את גלי המוח של הטניסאי באמצעות אלקטרודות, ומסייעות לנתח את תגובותיו על המגרש. מעין חוות ניסויי ספורט.

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי לפני פתיחת משחק בטורניר גמר הסבב בלונדון. רויטרס
תחת ענן של ספק? דג'וקוביץ'/רויטרס

***

הסרבי לעולם לא שיתף את התקשורת בשימוש שעשה במכשיר החדשני, אך משנשאל על כך במפתיע ע"י עיתונאי ה"וול סטריט ג'ורנל" באירוע יח"צני שקדם לאליפות ארה"ב האחרונה, הוא הודה בשימוש. "אני חושב שזה מאוד עוזר", הוא אמר. "לא עם השרירים, אלא יותר בהתאוששות מאימון מפרך. זה משהו כמו חללית, טכנולוגיה מאוד מעניינת".

לא בטוח שהסרבי העריך נכונה את תוצאות הלוואי של אותה התבטאות. היו מי שהרחיקו עד כדי לקרוא לו רמאי. כמה ימים אחר כך, כנדרש שוב לנושא, דג'וקוביץ' כבר נשמע מסויג יותר. "כל מה שאני יכול להגיד זה שהשתמשתי בזה פעמיים בשנה שעברה ולא השתמשתי בזה מאז. אני יודע שמדובר בטכנולוגיה מאוד מעניינת, אבל אני לא יודע מה ההשפעה של זה", הוא אמר.

וכששוב נשאל על כך ע"י אחד העיתונאים בזמן אליפות ארה"ב עצמה, דג'וקוביץ' כבר היה הרבה פחות סבלני. "תראה, אני הולך לחזור על זה בפעם האחרונה", הבהיר לעיתונאי. "אין לזה שום השפעה על ההצלחה שלי". כרוניקה של רטוריקה נסוגה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מדובר בטכנולוגיה מאוד מעניינת". הביצה של CVAC/מערכת וואלה!, צילום מסך

***

הסרבי התנסה, כנראה, לראשונה במכשיר לפני אליפות ארה"ב של שנת 2010, באחוזתו של אוילינג, כאמור. מי שהתאמן יחד איתו באותה תקופה היה טניסאי העבר האמריקאי וינסנט ספדה, שסיפר על הפגישה הראשונה שלו עצמו עם המכשיר וגם על בעל הבית.

"אוילינג אוהב לחקור את העתיד של הגבול האתלטי, ויש לו את האמצעים לעשות זאת", הסביר ספדה, וסיפר כיצד דג'וקוביץ' "ניסה להתגבר על כמה מהבעיות שהיו לו, כמו יכולת הנשימה והאלרגיות, וללא ספק – משהו שם התחבר". עוד אמר הטניסאי האמריקאי כי הוא עצמו לא העז להשתמש במכשיר, כי הוא, לדבריו, אינו חולק עם הסרבי את אותה "מנטליות הרפתקנית", בכל מה שקשור לניסיונות טכנולוגיים.
אם דג'וקוביץ' המשיך להשתמש מאז בביצה או אם לאו - את זה כנראה לא נוכל לדעת. אולם התגובה המתגוננת שלו וניסיונותיו לנער את חוצנו מכל מה שקשור במכונה, מעידים יותר מכל על היותה שנויה במחלוקת.

כבר בשנת 2006 קבעה הוועדה העולמית נגד סמים בספורט כי השימוש ב"אוהלי חמצן" מהסוג הזה "משפר את היכולת ומפר את רוח הספורט". אך עם זאת, היא לא כללה אותם ברשימת החומרים והשיטות האסורים לשימוש, עד שבדיקות ומחקרים נוספים יבוצעו. רבים היו רוצים לראות אותה מחוץ לחוק.

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. Clive Brunskill, GettyImages
נזהר מאוד בהתבטאויות פומביות בנושא. דג'וקוביץ'/GettyImages, Clive Brunskill

***

ובינתיים, דג'וקוביץ' לא לבד. מנכ"ל חברת CVAC, אלן רוזקובסקי, טוען כי שורה ארוכה של ספורטאים התמכרו לטכנולוגיה החדישה ומשתמשים כיום בביצה באופן תדיר. הם מבקשים מאנשי החברה שלא לחשוף את שמם "כי הם מרגישים שזה נותן להם יתרון תחרותי", לדבריו. מאמן האגרוף האמריקאי הבכיר בוב אנדרסון ורוכב המוטוקרוס איוון טדסקו הם בין הדמויות שכבר העידו כי ניסו את המכשיר ומאמינים ביעילותו. אפילו אקסל רוז, הסולן האגדי של "גאנז אנד רוזס", מחזיק אחת בביתו, תאמינו או לא.

מנגד, ישנם רבים אשר כופרים בהשפעה של המכונה ופוטרים את דבריהם של ראשי CVAV כדרושים הוכחה. ד"ר לייט ז'זראווי, ראש המחלקה לרפואת ספורט במרכז הרפואי "לנגון" של אוניברסיטת ניו-יורק (NYU), איננו ביניהם. הוא דווקא טוען כי בעוד שהשפעות הביצה של CVAC אינן ברורות, ההיגיון שמאחוריה מתאים במדויק למחקרים השונים שנעשו בתחום.
ד"ר ז'זראווי מסביר כי "אמנם 20 דקות של ישיבה נשמע כמו זמן קצר, אבל כל לחץ יאפשר שינויים מסוימים. צריך לערוך עוד מחקרים כדי לאשש חלק מהשינויים בכדוריות הדם האדומות, אבל יש גם שינויים אניזמטיים שלא קל למדוד".

"הקפסולה אולי גם יוצרת אפקט פלסבו", הוא ממשיך, "כמו במקרים ידועים אחרים של שיטות אימונים של ספורטאים, שמספקות להם את הביטחון הנוסף הדרוש להם כדי להצטיין בזמן התחרות". בשורה התחתונה מבהיר ד"ר ז'זראווי, "השפעות המכשיר הן לבסוף כנראה ברובן פסיכולוגיות, עם שיפור קל בכושר הגופני. יחד עם זאת, ברמה המקצוענית הזו, בה מתחרים ספורטאים מוכשרים בצורה יוצאת דופן, כל שיפור קל שכזה יכול להוות הבדל משמעותי".

בתקופה הקרובה אמורה הוועדה העולמית נגד סמים בספורט להגיע להחלטה באשר לחוקיותה של "ביצת הלחץ". עד שהארגון יגבש את מסקנותיו בנושא ויפרסם את החלטתו, דג'וקוביץ' ראשי להמשיך להתנסות במכשיר אם רק ירצה גם לקראת אליפות אוסטרליה הפתוחה שתיפתח עלינו לטובה בשבוע הבא, בתקווה שנראה ממנו את אותן הצגות כמו בארה"ב. אולם בכל מה שקשור להתבטאויותיו הפומביות בנושא, יש להניח שהוא כבר למד שעליו ללכת על ביצים.

טניס בוואלה! ספורט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully