וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוחמד יבוא אל ההר?

9.1.2012 / 15:00

אלישע לוי ומכבי חיפה לא ידעו כיצד לטפח את הכישרון של מוחמד גדיר: חוסר הבנה לנפשו הרגישה וסטיגמה בעייתית הולידו יותר פיצוצים, אבל הערב הוא חוזר מול סכנין. יש סיכוי לשינוי?

לפני יותר משנתיים אירחה מכבי חיפה את בית"ר ירושלים למשחק ליגה וניצחה 1:2. המצטיין במשחק היה מוחמד גדיר. לאחר המשחק אמר עידן טל על החלוץ: "תשמע, יש לחיפה יהלום ביד. הוא מטוס. הוא יוצא עם הפנים קדימה, אף שחקן בליגה לא יכול לעצור אותו. אם הוא לא יעבור פציעות, יענקל'ה ופיני זהבי יעשו עליו מכה יפה".

לגדיר באמת היה הכל - מהירות אדירה, טכניקה טובה, קור רוח מול השער והרבה מאוד רעב ומוטיבציה להגיע הכי רחוק שאפשר. הוא גם הוכיח את עצמו במאני טיים, כאשר כבש שערים מכריעים כמו זה מול זלצבורג בדרך לליגת האלופות. אלא שמכבי חיפה לא ידעה איך לשמור ולטפח את היהלום שלה: איך להעניק לו יותר דקות משחק, להבין את הנפש הרגישה שלו ולעזור לו לעבור את תהליך ההתבגרות. אחרי תקופת ייבוש ארוכה, מכבי חיפה תחזיר הערב מול סכנין (20.50, ערוץ 1) את גדיר לפעילות, בתקווה אחרונה להפוך את העלילה ולהחזיר לשירותיה את אחד הכישרונות הגדולים שצמחו אצלה. מה קרה שם בעצם והאם זה יכול להשתנות?

מוחמד גדיר שחקן מכבי חיפה. קובי אליהו
היה לו הכל - מהירות, טכניקה, קור רוח ומוטיבציה - אז מדוע הוא נלחם כעת על הקריירה שלו? מוחמד גדיר/קובי אליהו

לא מוכן להיות שחקן ספסל

"מדהים איך שאלישע הימר על שני הילדים האלה שיובילו את מכבי חיפה בצ'מפיונס ויותר מדהים כמה הם עמדו בזה בכבוד ויוצרים עתיד גדול למועדון. לא הרבה היו הולכים לתהליך כזה, זה יכול לרסק קריירה של מאמן".

את דברי ההערכה האלה ידעו לומר אנשי מכבי חיפה לפני כשנתיים, כשהם מתכוונים בעיקר לשני שחקנים – אייל גולסה ומוחמד גדיר. גולסה זה סיפור בפני עצמו, אבל גדיר נראה בגיל צעיר לא פחות מוכשר והרבה יותר קטלני. כמו שחקן שקשה לעצור אותו. אלא ששני השחקנים זכו לטיפול אחר. גולסה קיבל הרבה יותר דקות בידיעה ברורה שהוא העוגן העתידי של הקבוצה, בעוד שגדיר עבר מסדרת חינוך אחת לאחרת, והתקשה לקבל את הסטטוס השונה.

נג'ואן גרייב, למשל, מאשים את מכבי חיפה באי הבנת נפש השחקן: "גדיר פרץ מהר מדי ויכול להיות שהוא לא בסדר בהתנהלות שלו, אבל מעל לכל יש כאן החלטה של שחקן. יש שחקנים, כמו שאני הייתי, שלא מסוגלים לשבת על הספסל ורוצים לדעת שהמאמן מאמין בהם באופן מוחלט וייתן להם לשחק בכל משחק. יכול להיות שבמכבי חיפה זה לא ככה והוא צריך להחליט אם הוא רוצה להתמודד עם זה. יכול להיות שהוא מרגיש שהוא רוצה להיות בקבוצה אחרת כדי לשחק קבוע. שחקן שמרגיש שהוא חייב לשחק קבוע לא יכול להיות בסיטואציה של גדיר. זה השלב שהוא צריך לקבל החלטות ולא לשנות החלטה בגלל משחק אחד או שניים שהוא בהרכב"

זאהי ארמלי, לעומת זאת, רואה את הדברים מעט אחרת: "גדיר הוא כישרון בלתי רגיל, אבל המהירות בה עלה לכותרות פגעה בו. הוא נכנס בבום למכבי חיפה ולקח את זה אולי למקום לא נכון. הוא שחקן שונה מאלו שאלישע לוי התמודד איתם עד היום. כנראה שמוחמד קצת קיבל מהמנטאליות הישראלית של "מגיע לי יותר" וזה גרם לו אולי לתת פחות או לרצות פחות, והמאמן לא אוהב את זה ורוצה ללמד אותו לחשוב אחרת. הוא היה על גג העולם ועכשיו זה סיפור חדש עבורו שהוא צריך לקחת בשתי ידיים. זאת קריירה קצרה של פלוס מינוס עשר שנים והזדמנויות לא תמיד חוזרות. כבר הערב מול סכנין הוא צריך להתייחס לזה כהזדמנות שלא בטוח שתחזור ולהילחם על הקריירה שלו ולא לוותר".

עידן ורד שחקן מכבי חיפה חוגג עם אייל גולסה. אדריאן הרבשטיין
בעוד גדיר עובר מסדרת חינוך אחת לאחרת, הוא קיבל דקות בידיעה ברורה שהוא עוגן. אייל גולסה/אדריאן הרבשטיין

הפנית גב למחלקת הנוער

באחד מאימוני מכבי חיפה חולקו הגופיות וגדיר לא שולב באחד המשחקונים. גדיר ירד עם מספר שחקנים לשבת בצד וזרק הערה מצחיקה לאחד מחבריו. גיורגי דרסיליה, שלא שמע את דבריו, אמר לסובבים אותו: "הוא רק בוכה, ככה הוא לא יגיע לשום מקום עם הגישה הזאת".

גדיר לא בכה ולא הביע שום מרמור באותה נקודה, אבל נראה שהסטיגמה שדבקה בו כאחד כזה גרמה לאלישע להתייחס אליו כמו עוד צעיר. גדיר לא רצה שיתייחסו אליו כצעיר, אבל זכה ליחס אחיד שהוליד יותר מרמור. "שלא יבלבלו את המח, גדיר הביע אי שביעות רצון כמו שהרבה שחקנים הביעו מבלי לומר שמות", אומר שחקן במכבי חיפה. "אבל עם גדיר לאלישע היה קל להראות כח ואולי גם זה כבר היה ממקום של אגו עבורו. הגיוני שעידן ורד חלש והשחקן היחיד שיכול לתת לו תחרות בימין ולהוות אפילו חילוף לגיטימי לא מתלבש? זה פוגע. לורד לא הייתה תחרות וזה מחליש את הקבוצה כולה. אלישע יודע טוב מאוד שהשחקנים שממורמרים על דקות המשחק שלהם מרגישים רע עם זה, אבל הוא לא יכול לא להלביש את כולם. אז הוא נפל על גדיר כי אולי ממנו הוא ציפה ליותר אחרי הקרדיט שנתן לו לפני שנתיים".

כל זה היה אמור להסתיים במעבר לבני סכנין בינואר ופרידה כואבת, אבל המצוקה במכבי חיפה, כמו גם האכזבה מעידן ורד, גרמה למאמן לשנות כיוון ברגע האחרון. גם גדיר נענה ליד המושטת. במידה רבה, ייתכן מאוד שמדובר בסוג של חזרה בתשובה. בטיפול שלה בגדיר, מכבי חיפה הראתה גם כיצד פנתה השנה לכישרונות מחוץ למערכת במקום לאלו שגדלו אצלה. במקום להביא מחוץ למכבי חיפה את העוגנים הוותיקים שיתנו לגדיר את השקט לגדול כמו עם צעירים סטייל ליאור רפאלוב, יעקב שחר הביא השנה עוד מתואמי גדיר מכל קצוות הארץ, רובם לא באמת מסוגלים לסחוב. לגדיר, מנגד, יש רזומה של שערים מכריעים, בנוסף לכישרון נתון. אבל כמו שארמלי האגדי אמר – היום לגדיר ולמכבי חיפה יש הזדמנות חד פעמית לפתוח דף חדש, והקשר חייב "להתייחס למשחק הערב כאל הזדמנות שלא בטוח שתחזור".

שחקן מכבי חיפה ליאור רפאלוב. ברני ארדוב
הוא קיבל את התמיכה מהוותיקים, בעוד גדיר קיבל שחקנים שלא מסוגלים לסחוב קבוצה. ליאור רפאלוב/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully