וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגייבור בלי תחתית: מה עובר על נוסא איגייבור

28.12.2011 / 14:46

נוסא איגייבור מצטרף לרשימה השחורה והארוכה של זרים שמתקשים להצליח בהפועל תל אביב. האם זו רק אשמתו?

בקיץ האחרון, במסגרת המגעים בין הפועל תל אביב לנוסא איגייבור, עלתה על הפרק הצעה לקביעת סעיף שחרור שיעמוד על כחמישה מיליון יורו - פי שישה מהמחיר ששילמו האדומים ללילסטרום הנורבגית. אלא שאלי טביב חשב אחרת. הוא האמין שיום אחד אפשר יהיה לקבל תמורת הקשר הצעה חלומית בסכום גבוה הרבה יותר. הרי איגייבור הוא קפטן נבחרת ניגריה הצעירה, שחקן עם פוטנציאל ענק שכיכב בנורבגיה וכבר עורר לא מעט עניין ולפיכך, הבעלים ראה בו פקטור משמעותי להצלחה המקצועית של המועדון בטווח הקצר והכלכלית בטווח הארוך. בסופו של דבר, חוזהו של איגייבור נחתם ללא הסעיף וכלל לא בטוח שמדובר בהחלטה הנכונה.

הסיפור הזה בא להמחיש כמה תקוות יש בהפועל תל אביב מהיהלום הניגרי שהובא מנורבגיה תמורת כסף גדול. גם איגייבור עצמו התעקש להגיע לישראל כי ראה באדומים קרש קפיצה. הבעיה היא שבמקום לעזור אחד לשני, שני הצדדים נמצאים כבר תקופה ארוכה במסלול התנגשות. במועדון מתייחסים לכל פעולה של השחקן בחשדנות ולא מוכנים לבוא לקראתו. איגייבור, מנגד, חש מתוסכל, פגוע ומרגיש שמתנכלים אליו. התוצאה באה היטב לידי ביטוי על המגרש. הניגרי לא פוגע ולא מספק את הסחורה במיוחד בכל הקשור למספרים. אלא שאיגייבור לא לבד ובסיפור שלו יש פן בעייתי יותר ממנו אפשר ללמוד כיצד הפועל תל אביב יורה לעצמה ברגל שוב ושוב בכל הקשור ליחס לשחקניה.

אלי טביב בעלי הפועל תל אביב (שמאל) עם נוסא איגייבור. נמרוד סונדרס
הבעלים ראה בו פקטור משמעותי להצלחה המקצועית של המועדון בטווח הקצר והכלכלית בטווח הארוך. איגייבור וטביב/נמרוד סונדרס

איגייבור היה השם החם שהעסיק את אנשי הפועל תל אביב בקיץ. כבר בשלב מוקדם של ההכנות קיבל הסקאוט יעקב הלל לידיו קלטות והתלהב. הלל טס בחודש יולי לנורבגיה לראות את השחקן בפעולה ולמרות שזה שיחק רק 28 דקות ב-1:3 של לילסטרום על אוד גרנלנד, הסקאוט העביר רשמים חיוביים. מספר שבועות לאחר מכן יצא גם היו"ר דורון אוסידון לנורבגיה לסגור את העסקה מול לילסטרום. המחיר הגבוה מעט הרתיע את האדומים, אבל האמונה בפוטנציאל של השחקן וגילו הצעיר הטו את הכף. הנורבגים דרשו מיליון יורו (סכום שרוזנבורג הייתה מוכנה לשלם), אבל התפשרו על 780 אלף ותוספת של 70 אלף יורו אם הפועל תעלה לליגת האלופות במשך תקופת החוזה.

הקשר עצמו התעקש להגיע לישראל. וינסנט אניימה היה זה שהמליץ לו על המעבר ואמר לו שמהפועל תל אביב הוא יוכל להתקדם במהרה לליגות בכירות. איגייבור השתכנע וננעל. רוזנבורג הציעה לו חוזה גדול יותר, אבל הוא לא היה מוכן לשמוע על נורבגיה. קייבו וסנט אטיין הביעו עניין, גם גנט ניסתה לטרפד את החתימה ברגע האחרון, אבל הקשר התעקש ללבוש אדום גם במחיר של התפשרות כלכלית. הוא חתם על חוזה לארבע שנים כאשר בעונה הראשונה הוא ישתכר כ-150 אלף יורו נטו ובכל עונה יזכה לתוספת של עשרת אלפים יורו. לפי דרישתו, הוא אמור לקבל מחצית משכרו עד חודש ספטמבר ואת היתרה במשך שאר העונה. כאן התחילו הבעיות.

ערב המשחק הביתי מול הפועל חיפה (0:0), גילה השחקן כי הפועל תל אביב לא עמדה בהסכם ולא העבירה את מלוא הסכום כנדרש. הניגרי נעלב, טען שהוא חולה וביקש לא ליטול חלק במשחק. בקבוצה בדקו את השחקן והגיעו למסקנה ש"אין לו כלום". איגייבור לא שיחק באותו משחק ולמחרת נדהם לגלות כי גורמים במועדון טענו כי הוא התחזה. הסדק במערכת היחסים החל להתרחב. הפיצוץ הבלתי נמנע הגיע על רקע בקשת השחקן לצאת לאליפות אפריקה לנבחרות צעירות במרוקו. איגייבור התחנן והשתמש גם בתקשורת כדי לנסות להשפיע על ההחלטה. טביב שמע, ביקש לחשוב ומיד סירב. איגייבור ניסה שוב: "אשחק נגד מכבי תל אביב ומכבי חיפה ואז אצא למשחק אחד במקום המשחק חסר החשיבות ברומניה", אמר לבעלים בשיחת טלפון. "תן לי לצאת למרוקו לכמה ימים להיות עם החברים". טביב לא הניד עפעף.

"איגייבור ילד טוב, אבל לא פראייר. הוא לוקח את הדברים קשה", מספר אחד ממקורביו. "הוא לא עושה את עצמו והוא לא בקטע של שביתות. תבין, הוא שמח מאוד להגיע לפה והתחיל את העונה טוב, אבל הוא מרגיש שעושים הכל כדי להיכנס בו. שיגע אותו שאמרו שהוא התחזה לחולה, לא נתנו לו לצאת לניתוח ולא לנבחרת. הוא מרגיש שהם לא רוצים שהוא יצליח ומבואס שכל הזמן מלכלכים עליו בתקשורת. הוא כועס ורואים שהוא לא מרוכז".

נוסא איגייבור שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
"מרגיש שלא רוצים שהוא יצליח ומבואס שמלכלכים עליו בתקשורת". איגייבור/ברני ארדוב

הפרנויה של הפועל תל אביב לגבי איגייבור לא מנותקת מהמציאות. למעשה, הקשר סיים את דרכו בלילסטרום בגלל פרשה דומה שאירעה כחודש לפני המעבר לישראל. הוא החמיץ אימון על דעת עצמו ולאחר מכן ביקש לא ליטול חלק במשחק ליגה של הקבוצה, ככל הנראה כדי לשמור כוחות למשחק הנבחרת הצעירה שחל מספר ימים לאחר מכן. כשחזר, פתח איגייבור במתקפה חזיתית נגד המאמן הנינג ברג וטען: "אמרתי לו שאני צריך מנוחה. הוא לא מקשיב ולא מכבד שחקנים". המאמן לא נשאר חייב וענה: "נוסא חייב לציית לחוקים כמו כל אחד אחר". ומכאן הדרך לפרידה הייתה קצרה מאוד.

האדומים הכירו היטב את הפרשה מנורבגיה, אבל היחס החשדני שלהם כלפי השחקן הביא להידרדרות מערכת היחסים. בשבוע האחרון התלונן איגייבור על פציעה, אך כשהגיע לאימון הוא טופל בקרח בלבד. הניגרי סירב בתוקף לשחק מול בני יהודה עם זריקה והתעקש לעבור בדיקת MRI, שגילתה חשש לקרע בשריר. איגייבור הצטווה לנוח שבועיים עד שלושה ולמקורביו סיפר כי הוא חש הקלה. בעוד האדומים מיהרו לחשוב כי מקור הפציעה הוא "סינדרום חג המולד" ורצונו של השחקן לצאת לחופשה, הרי שבעצם הפציעה השחקן "הוכיח" כי הוא אינו משקר. "זו הקריירה שלי. איזו סיבה יש לי להתחזות לפצוע?", אמר השחקן לחבריו לקבוצה לאחר שגילה את תוצאות הבדיקה.

במובן מסוים, הפציעה באה לאיגייבור בזמן טוב. שימו לב לנתון הבא: החל מחודש מרץ, מועד פתיחת העונה בנורבגיה, איגייבור רשם 17 הופעות ליגה במדי לילסטרום ועוד אחת בגביע. לזה יש להוסיף 14 הופעות במדי האדומים בליגת העל, שבע במסגרת האירופית ועוד אחת בגביע הטוטו. בסך הכל, כאשר העונה עוד לא הגיעה למחצית הדרך, רשם הניגרי כבר 40 הופעות ואם לוקחים בחשבון שאימוני טרום העונה בנורבגיה נפתחו בינואר, הרי שהוא כמעט לא נח בשנה האחרונה. הקשר סובל מעייפות, עומס ומכאן גם באו הבקשות למנוחה. "הוא בסך הכל רצה שבוע לאסוף את עצמו", אומרים בסביבתו. בהפועל תל אביב העדיפו שלא להתחשב.

כל הנתונים הללו גורמים לכך שהניגרי מתקשה לשחזר את היכולת המצופה ממנו. אם בנורבגיה הוא הספיק לכבוש רק העונה שמונה שערים, בארץ מאזנו מאכזב ועומד על שער ושני בישולים. הוא נראה עייף לא מרוכז ולא מספיק משפיע על המשחק. זאת, למרות שבישראל איגייבור משחק לרוב בתפקיד האהוב עליו במרכז ולא באגף. במסגרת העימותים עם ברג, תקף הקשר בעבר: "אמרתי הרבה פעמים שאני לא שחקן אגף. אני קשר התקפי. כשמשתמשים בי באגף לא נוח לי ואני לא מרוצה. עכשיו אני מעביר מסר ברור למאמן ונראה איך הוא יגיב לזה". דרור קשטן אפילו שינה את שיטת המשחק כדי לאפשר לאיגייבור יותר חופש פעולה, אבל בינתיים הוא לא מקבל ממנו את התפוקה המצופה.

אלי טביב בעלי הפועל תל אביב. קובי אליהו
החשיבה העסקית שלו נפגעת מיחס המערכת לשחקנים. טביב/קובי אליהו

בשורה התחתונה, שני הצדדים לא מרוצים כרגע מהשידוך. הפועל תל אביב בנתה על איגייבור כמחליף לגילי ורמוט ולא מקבלת מה שרצתה בעוד השחקן עצמו הולך ומתמרמר בעקבות התחושה שלא מתחשבים בו. הקשר הגיע לארץ על תקן כוכב בנורבגיה עם ציפייה לפרוץ ולהתקדם והתאכזב. מהמתקן, ההתנהלות של המועדון וההתעסקות הבלתי פוסקת סביבו בתקשורת מצד גורמים עלומי שם. שחקנים בהפועל תל אביב מספרים כי איגייבור נחשב לאחד האהובים בחדר ההלבשה: "ילד טוב ומצחיק", כהגדרתם, אך בפועל הוא קרוב יותר לשחקנים הזרים ובמיוחד לאפולה אדל, שמסיע אותו לאימונים, ובשיחות סגורות אמר הניגרי כי הוא חושד שחלק מהישראלים קשורים בהדלפות נגדו.

הבעיה האמיתית היא שאיגייבור הוא רק סיפור מייצג ליחס של הפועל תל אביב לשחקנים בעידן טביב. מריו פצ'אלקה, טיפוס שקט ולא בעייתי, חש מיאוס מהדרך בה טיפל המועדון בפציעה הטורדנית בגבו (ממנה סבל גם בסלובקיה) עד שהחליט על דעת עצמו לצאת לטיפולים במולדתו ללא אישור. גם מירקו אורמוש, שכבר קיבל הודעה שהוא לא בתוכניות, פתאום עשוי למצוא עצמו בהרכב למשחק מול בית"ר ירושלים. ולא שכחנו את השחקנים הישראלים. שי אבוטבול, סלים טועמה ומהראן לאלה נקלעו לעימותים על רקע מחלוקות כספיות. כל אלה פוגעים בסופו של דבר בהצלחה המקצועית של הקבוצה.

טביב דיבר לא אחת בראיונות שהעניק לאחרונה על "שחקנים ממורמרים שמדליקים את השאר". ההערכה היא כי הבעלים רוצה לנקות בהדרגתיות את הקבוצה מחוזים שלא נחתמו בתקופתו. בנוסף, הרציונאל של הבעלים כלכלי נטו. למשל, השיקול שלו האם לחזק את הקבוצה בינואר קשור באופן ישיר להערכת הסיכויים לזכות באליפות. טביב חושב עסקית. הוא רוצה את מענקי ההעפלה לליגת האלופות ורוצה להחזיק שחקנים עם פוטנציאל לרווח. זו גם הסיבה שהוא יצא למלחמה בקיץ בנוגע לשחרורם של איתי שכטר וערן זהבי. טוטו תמוז חווה את אותה סיטואציה בימים אלה. בהקשר הזה, עסקת איגייבור התאימה מאוד לטביב שכן הוא ראה בה רווח פוטנציאלי, אבל גם כאן המחשבה העסקית הנכונה עלולה להיפגע מההתנהלות הלא נכונה של המערכת כלפי השחקנים.

גילי ורמוט, הפועל תל אביב. ברני ארדוב
איגייבור לא נכנס לנעליים שלו. ורמוט/ברני ארדוב

מי שמזלזל ביכולות והפוטנציאל של הניגרי, צריך לשים לב לנתון הבא. למרות הבעיות המשמעתיות העימותים, לילסטרום פשוט קרסה ללא איגייבור. הקבוצה לא ניצחה ב-11 משחקי הליגה האחרונים אחרי עזיבתו (שיא מועדון שלילי), צברה שלוש נקודות בלבד, הבקיעה ארבעה שערים וצנחה מהמקום החמישי ל-13. למרות ששיחק רק שני שלישים מהעונה, איגייבור סיים שני בטבלת המצטיינים המצטברת. "נוסא היה טוב ואנתוני אוג'ה היה טוב וברור שכמו כולם, אנחנו מרגישים בחסרונם של שני השחקנים שכבשו הכי הרבה שערים", אמר המאמן הזמני פטר בלסביק שהחליף את ברג המפוטר. "איבדנו שני שחקני מפתח והייתה לנו נפילה איומה". הוסיף הקפטן סטינאר פדרסן.

בסביבתו של איגייבור מודים כי "לא מדובר באותו שחקן מנורבגיה", אבל גם טוענים שאם תחושותיו לא ישתפרו עד תום העונה, פרידה עשויה להיות בלתי נמנעת. שאלה נוספת היא: כמה קרדיט מקצועי ימשיך לקבל השחקן מקשטן? בן לוז מנסה לענות: "איגייבור הראה שיש לו כדורגל, אבל לא הראה את זה מספיק. ההבדל בין הפועל של השנה לשנים הקודמות נעוץ בשחקנים שבין הקישור האחורי להתקפה. יש להם חלוצים מצוינים, אבל הם לא מצאו מחליפים לזהבי, ורמוט ושכטר שהיה יורד לאחור לקבל את הכדורים. השיפור הגיע כשאלרואי כהן נכנס לכושר. שחקן זר צריך סבלנות וזמן להתאקלם, אבל ביכולת הזו הוא לא יקבל את הקרדיט מקשטן לאורך זמן. הוא יצטרך להביא יותר תוצרת אחרת מישהו אחר יקבל את הקרדיט במקומו".

עוד בהפועל תל אביב:

20:50, ערוץ 1: בית"ר ירושלים - הפועל תל אביב

מריו פצ'אלקה ייקנס בשל הנסיעה לסלובקיה

רימון הלם הושלך לעבר ביתו של אלי טביב

אוהדי הפועל תל אביב יוצאים נגד אלי טביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully