וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנצח הגדול: אלי גוטמן

15.12.2011 / 15:00

מדוע מאמן הנבחרת הבא הוא הגיבור בסיכום קמפיין הליגה האירופית, איך הפועל תל אביב התעלתה על מכבי חיפה ופליטת הפה שהפילה את איוניר

המספרים

להפועל תל אביב יש הזדמנות לנצח הערב את לגיה ורשה (20.00, ספורט1) ולהיות הקבוצה הישראלית הבכירה במפעל בפרמטר הקובע ביותר - נקודות. אם תעשה זאת היא תסיים עם שבע נקודות, כמות שלא תספיק לעלות לשלב הבא. הפועל תל אביב איבדה את הסיכוי לאחר שלושת ההפסדים בסיבוב הראשון. בסך הכל, הפועל תל אביב צברה עד כה ארבע נקודות מ-15 אפשריות עם ניצחון אחד, תיקו ושלושה הפסדים. מכבי חיפה צברה שש נקודות מתוך 18 אפשריות עם שני ניצחונות וארבעה הפסדים ומכבי תל אביב סיימה עם שתי בלבד – שתי תוצאות תיקו וארבעה הפסדים.

בסך הכל, הקבוצות הישראלית בליגה האירופית צברו 12 נקודות מתוך 51 אפשריות, פחות מ-24 אחוזי הצלחה. הסך הכל של שלוש הגדולות הוא שלושה ניצחונות, שלוש תוצאות תיקו ו-11 הפסדים. אולי הפועל תל אביב תתקן הערב את המספרים העגומים.

עידן ורד שחקן מכבי חיפה עם יניב קטן. קובי אליהו
ככה הם נראו בכל שלושת המשחקים האחרונים בקמפיין. יניב קטן ועידן ורד אחרי ההפסד לשאלקה/קובי אליהו

נרשם בפנקס של הסקאוטים: תמוז

טוטו תמוז יכול להשלים קמפיין מוצלח מאוד, כאשר עד עתה מאזנו עומד על ארבעה שערים במפעל, כולל צמד מאוד משמעותי באיינדהובן. מעבר לשערים, תמוז ידע להיות דומיננטי, היה מאוד פעיל בחלק הקדמי ואיים הרבה מאוד על השער כאילו מדובר במשחק ליגה רגיל גם במשחקים בהם הקבוצה.

תמוז דופק כבר שנה וחצי כרטיס בליגת העל וצפוי לעזוב לאירופה בינואר הקרוב או בתום העונה. נראה השערים בזירה האירופית, שכל כך היו חסרים לו, יתנו עוד פוש לנסיונות שלו לצאת לליגה בכירה. "הוא כבר לא שייך לכאן", אומר יוסי מזרחי על החלוץ, "הוא עשה התקדמות אדירה בשנתיים האחרונות וגם השנה מוכיח את זה גם ברמות גבוהות של אירופה. מבחינת כישרון הוא תמיד היה גולר בלתי רגיל, רק היה צריך לעצב את הראש והאישיות בדרך להיות החלוץ שהוא היום".

טוטו תמוז שחקן הפועל תל אביב (ימין) כובש מול איינדהובן. רויטרס
השתמש בזירה כמקפצה לאירופה. תמוז מכניע את איינדהובן/רויטרס

ויתר על המפעל, הלכה המשרה: איוניר

כשמוטי איוניר אמר כי "את הדברים שאנחנו עושים השנה היינו אמורים לעשות בשנה הבאה", זה נשמע משפט מאוד אופטימי ומשביע רצון לגבי התיפקוד של מכבי תל אביב בפתיחת העונה. בפועל, איוניר אפילו לא הגיע לפגרת ינואר, וחלק לא מבוטל מכך ניתן להסביר בהתייחסות הלא מספיק רצינית של מכבי תל אביב לליגה האירופית. איוניר ראה את אירופה כבונוס, בעוד בחיפה והפועל תל אביב הסתכלו על ההצלחה כחובה. הגישה הזאת גרמה למכבי תל אביב לבוא לא מספיק מוכנה ולקבל תבוסות משפילות שפירקו לה את ההגנה, את הביטחון ולאורך הדרך גם את הקבוצה.

אחד משחקני מכבי תל אביב סיכם היטב את המצב, כשאמר: "עדיף היה שבעונה הזאת לא היינו בכלל מתמודדים באירופה. זאת קבוצה בבנייה עם הרבה צעירים שקיבלו קרדיט על חשבון ותיקים, והדבר האחרון שהיינו צריכים הוא שני מפעלים. מעבר לביטחון שהלך לאיבוד, פיזית שחקנים לא עמדו על הרגליים בגלל המעברים וזה כדור שלג שהידרדר והוביל למה שהוביל לפיטורים של איוניר".

מוטי איוניר מאמן מכבי תל אביב. קובי אליהו
הוויתור על אירופה התברר כגזרה שלא יכול היה לעמוד בה. מוטי איוניר/קובי אליהו

הקאמבק: הפועל תל אביב

אפשר להעריך שהאדומים לא יפסידו הערב ללגיה ורשה בבלומפילד. אם יש משהו שהפועל תל אביב ראויה להערכה במפעל, זו היכולת שלה לשמור על מתח גבוה גם לאחר שהבינה שסיכוייה לעלות אפסיים. לאחר שלושה הפסדים קבוצות ישראליות בדרך כלל מוותרות, אבל הפועל תל אביב חזרה מאיינדהובן עם 3:3 (לאחר שהובילה 1:3) כשהיא רחוקה שלוש דקות מניצחון, גברה על ראפיד בוקרשט בחוץ וכאמור, צפויה להשלים קאמבק די מרשים הערב מול לגיה ורשה בבלומפילד. כמובן שגם ברמת המועדון, הניקוד שצברה יעזור לה מאוד בעתיד.

נוסא איגייבור שחקן הפועל תל אביב (שמאל) חוגג עם עומר דמארי. AP
עזרה לנו, עזרה לעצמה. הפועל תל אביב חוגגת בבוקרשט/AP

קשה להאמין ש...

לפני שנתיים היו מי שזלזלו במפעל. כשהפועל תל אביב של אלי גוטמן פרחה בליגה האירופית, רבים לא העריכו את גודל ההישג ודיברו על כך שזאת רמה נמוכה יחסית ושונה לגמרי מהצ'מפיונס ליג. אז נכון, ליגת האלופות עדיין ברמה גבוהה יותר, אבל כשרואים את הקבוצות הישראליות השנה, חלקן בבתים קלים יותר מזה שבו שיחקה הפועל תל אביב, אפשר להעריך עוד יותר את ההישגים והתרומה לכדורגל הישראלי.

דגלאס דה סילבה מסביר: "אתם לא יודעים איזו הערכה יש להפועל תל אביב באוסטריה ובכלל באירופה, אני נתקל באנשים שההישגים האלה לא נעלמו להם מהעיניים. אני רואה כמה קשה לקבוצות הישראליות השנה וזה גורם לי להעריך הרבה יותר את כל מה שעשינו, הרבה בזכות גוטמן, שחיבר חבורה של ילדים טובים למכונה חזקה עם הרבה לב ונשמה, כזו שהאמינה שהיא יכולה לנצח כל קבוצה בכל מקום".

דגלאס דה סילבה שחקן הפועל תל אביב מול גונזאלו זראטה שחקן רד בול זלצבורג. רויטרס
באוסטריה מבינים את הכוח של הפועל תל אביב. דה סילבה בימים שלו כאדום מול זלצבורג/רויטרס

כואב הלב ש...

זאת תהיה המציאות שלנו בשנים הקרובות. מי שמאוכזב ממה שראה השנה מהישראליות בליגה האירופית צריך לחשוש יותר מהעתיד ובכלל, מסיכויי ההעפלה לשלב הבתים. גל נוסף של שחקנים משמעותיים יברח מהכדורגל הישראלי עד הקיץ, וקשה לראות כרגע באופק שחקנים שלוקחים את המושכות במקום העוזבים. הרמה של הישראליות בליגה האירופית היא, נכון לשנים הקרובות, המציאות שלנו, שבה כל שחקן שקצת פורח עושה את הקפיצה מעבר לים ומשאיר חור שלוקח תקופה לא קצרה למלא.

דודו דהאן חושב דווקא אחרת: " זאת לא המציאות. עם ניהול נכון במצב החדש וקבוצות שמלאות בצעירים, יש כאן מספיק שחקנים להישגים יפים כמו של הפועל תל אביב, הישגים שקידמו את הכדורגל והכדורגלן הישראלי ופתחו לו את הדלת בהרבה מאוד מקומות. זה מתחיל בסבלנות, בנייה נכונה ובחירת זרים נכונה, לא כמו שקרה השנה, כשכמעט כל הגדולות נפלו איתם".

שחקני מכבי תל אביב עגומים אחרי ספיגת שער. ברני ארדוב
לא התרגלתם עדיין? ככה זה ייראה בשנים הקרובות אצלנו/ברני ארדוב

המשחק שנרצה לשכוח

סטוק סיטי – מכבי תל אביב (0:3). הפערים בין קבוצה אנגלית לקבוצה ישראלית, בכירה ככל שתהיה, לא חדשים, אך מה שקרה בסטוק נגמר ב-0:3 רק כי האנגלים החליטו להוריד את הרגל מהגז לאחר 30 דקות, וככל הנראה התרכזו כבר במשחק הליגה הבא. שלושת השערים בחצי שעה הגיעו בקלות, כאילו אין יריבה על המגרש, ונראה היה שלו סטוק הייתה צריכה כמות כפולה של שערים היא הייתה עומדת במשימה בנקל. תוסיפו לזה את בעיטת הנעל המפורסמת של יואב זיו, הגערות של עטר בקאנוטה וכל מה שליווה את מכבי תל אביב העונה, ותקבלו את אחד המשחקים המרכזיים בדרך לקריסה.

יואב זיו שחקן מכבי תל אביב (שמאל) אחרי שזרק נעל במשחק מול סטוק סיטי. רויטרס
הנעל היא רק הדובדבן על קצפת מקולקלת. יואב זיו/רויטרס

ההשלכות על הליגה

מכבי תל אביב התפרקה, מכבי חיפה בשלבי התפרקות, הפועל תל אביב מינפה את עצמה. ברור לכל כי מכבי תל אביב ומכבי חיפה סבלו מבעיות ללא קשר לאירופה, אך אין ספק שההשתתפות במפעל רק החמירה ודרדרה את מצבן. מכבי חיפה נוצחה שלוש פעמים לאחר השתתפות בליגה האירופית, כולל ההשפלה הכי גדולה בעידן אלישע לוי, 3:0 בבית לקריית שמונה. הפסדים כמו אלה בבוקרשט ובלרנקה רק ביטאו את המשך ההידרדרות, הבעיות הגדולות בהגנה והפערים בין חלקי הקבוצה מהפסד להפסד גרמו לשחקנים לאבד את טיפת הביטחון שעוד נותרה להם.

מכבי תל אביב החלה את ההתפרקות עם ה-5:1 בבשיקטאש, שם איבד גיא חיימוב את הקרדיט כשוער ראשון, ניבאלדו את הקרדיט כבלם והקבוצה כולה את האנרגיות של פתיחת העונה. יחד עם המשחק בסטוק שבא לאחריו, הקריסה הפיזית ואיבוד הנקודות בליגה, מכבי תל אביב נכנסה לסחרור שלא יצאה ממנו עד היום.

הפועל תל אביב? בדיוק להיפך. הקבוצה החלה להתאושש תוך כדי תנועה בליגה, אך את הביטחון והחיבור קיבלה בזכות התוצאות וצורת המשחק באיינדהובן וראפיד בוקרשט, שהחזירו לה את הכח והאמונה של השנים האחרונות.

ולדימיר דבאלישווילי שחקן מכבי חיפה (אמצע) עם מרלון דה חסוס. אדריאן הרבשטיין
הכאוס התחיל באירופה, השאלה איפה יסתיים. שחקני מכבי חיפה/אדריאן הרבשטיין
  • עוד באותו נושא:
  • עידן ורד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully