וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע החתימה מכבי חיפה שחקן שהתעלל בכלבים?

28.11.2011 / 16:28

קינטל וודס ארגן בעבר קרבות כלבים. "תנו לחיות לחיות": "מזועזעים". הקבוצה: "ריצה עונשו, מגיעה לו הזדמנות"

לפני שלושה שבועות חתם קינטל וודס, שחקן NBA לשעבר, במכבי חיפה, שתפגוש הערב את מכבי תל אביב (19:35, 5+ לייב). זהו משחק מסקרן מבחינה מקצועית, והעניין סביב העימות הזה מסייע להעלאת תהיות באשר להגעתו של וודס, ולא בשל יכולתו על המגרש, אלא משום שבעבר הורשע בארגון קרבות כלבים בביתו וסולק בשל כך מפורטלנד בלייזרס.

וודס, גארד-פורוורד בן 30, ארגן את הקרבות בביתו בתחילת שנות ה-2000 וב-2004 הורשע ונפסקו לו 80 שעות עבודות שירות וקנס של 10 אלפים דולר, תרומה לארגון לזכויות בעלי החיים. מיד כשעלו החשדות החליט בעלי פורטלנד פול אלן להשעות את השחקן ומאוחר יותר לנפותו.

קרבות כלבים אינם חוקיים בעולם המערבי, ובכלל זה ארצות הברית וישראל, בשל אכזריותם. במסגרת הקרבות הללו כלבים נלחמים עד מוות, וכהכנה לקרבות אף מורעבים ועוברים עינויים איומים. המקרה המפורסם ביותר של קרבות כלבים בספורט האמריקאי הוא זה של כוכב הפוטבול מייקל ויק, שהורשע ב-2007 בארגון קרבות בחווה בווירג'יניה ונידון למאסר של שנתיים. לאחר ששוחרר, הצטרף ויק לפילדלפיה איגלס, לקול מחאות רבות של תומכי זכויות בבעלי החיים.

בעמותת "תנו לחיות לחיות" הרימו גבה בנוגע להחלטה של בעלי מכבי חיפה ג'ף רוזן לצרף את וודס, ששיחק לאחר שנופה מפורטלנד במיאמי ובבוסטון ומאוחר יותר ביוון, באיטליה ובפולין, לפני שהגיע לישראל. בעמותה מתקשים לקבל מציאות במסגרתה עבריין שהורשע בהתעללות חמורה כל כך בבעלי חיים רשאי לשחק בליגה בישראל, והם מתכוונים לפנות לשרת החינוך, התרבות והספורט לימור לבנת, בדרישה לאסור על עבריינים שהורשעו בעבירות של התעללות בבעלי חיים לקבל כרטיסי שחקן בליגות בישראל, וכמובן למנוע מוודס את האפשרות לשחק בקבוצה ישראלית.

דוברת "תנו לחיות לחיות" אתי אלטמן אמרה הבוקר לוואלה! ספורט: "אני מזועזעת מכך שמכבי חיפה צירפה לשורותיה עבריין שהורשע בארגון קרבות כלבים. למה בארץ אנחנו לוקחים את אלה שאחרים מוקיעים מתוכם? הרי פורטלנד השעתה אותו ברגע שנודע על מעשיו. לצערנו, תופעת האלימות והתעללות בבעלי חיים בישראל היא חזון נפרץ, ובמיוחד במגרשי הספורט חשוב שתהיה אמירה חד משמעית נגדה. לכן, אנו לא נשלים עם מצב במסגרתו מאפשרים למתעללים בבעלי חיים להפוך לגיבורי תרבות ולשחק באין מפריע בליגות הישראליות. למשחקי מכבי חיפה מגיעים לא מעט בני נוער שמעודדים את השחקנים. הקבוצה אמורה להקנות ערכים נכונים. איזה מסר היא מעבירה בצירוף שחקן כזה? זה מביש ומזעזע, אני זוכרת את הפרשה הזאת עוד מאז שהתפוצצה בארצות הברית ועשתה רעש. רוזן צריך לעשות חושבים, הוא פוגע ברגשותיהם של כל אוהבי בעלי החיים בישראל, שנלחמים בכל יום על זכויותיהם וכבודם של בעלי החיים. אנו מקווים כי רוזן יודיע על ביטול החתמתו של וודס, ובכך יבהיר באופן חד משמעי, במעשים ולא בדיבורים, שמכבי חיפה מוקיעה מעשים מחרידים שכאלו, של התעללות בבעלי חיים חסרי ישע".

תגובות מכבי חיפה, איגוד הכדורסל ומנהלת הליגה

שי שני, יו"ר איגוד הכדורסל, אמר בתגובה: " ברמה האישית, נושא של כבוד לבעלי חיים וצער בעלי חיים מאוד קרוב ללבי ואני גם פעיל בתחום הזה. אין דרך חוקית למנוע החתמת שחקן כזה או אחר, שלדבריך הורשע בעבירה שאיננה מתחום הספורט ולמנוע ממנו לשחק בארץ. בעניין של הרשעות פליליות שאינן מתחום הספורט, זו החלטה לפי תפישת העולם של הקבוצה. זה עניין ציבורי ולא תקנוני".

ממועדון הכדורסל מכבי חיפה נמסר: מכבי חיפה מנהלת פעילות למען הקהילה הענפה, על בסיס שבועי. ילדים מוגבלים מתארחים בקביעות במשחקינו, ואנו מופיעים בבתי ספר בהדרכות ובהרצאות, בשכונות מצוקה ובבתי חולים. חבל שתרומה שכזו לקהילה אינה זוכה ולו לעשירית מהכיסוי בעניין אליו אנו נדרשים כעת.

ראשית, נזכיר כי ניו יורק ניקס מהליגה הטובה בעולם, אולימפיאקוס הגדולה ואלופת פולין פרוקום פעלו כמו מכבי חיפה בעניינו של וודס והחתימו אותו אצלן לאחר שהורשע ושילם חובו לחברה. בכך איננו הראשונים, ואף קלענו לדעת גדולים מאיתנו.

מי שעובד עם בני נוער, ודאי מודע לשטויות שחלקם (כולל מבוגרים יותר) עושים בצעירותם. זה חלק מתהליך ההתבגרות. ברור שיש הפרדה בין מעשי משובה לבין עבירות על החוק, כולל עבירות מוסר ופשע אלמנטריות. אחד הדברים שלמדנו בשנתיים האחרונות משיחות אישיות עם שחקני הכדורסל שמגיעים לכאן, זה שלחלק לא קטן מהם יש "חבילה על הגב" (גדלו בשכונות פשע, אב שיכור, סמים ועוד). הכדורסל עבורם היה קרש הצלה. פתאום הסתבר שיש משהו שהם מוכשרים בו ויכולים להצליח בו. חלקם מוכשרים מאד והצליחו לעבור ממצב של חוסר כל לעושר גדול כתוצאה מההצלחה שלהם בכדורסל. לא כל אחד יודע מה לעשות עם העושר היחסי הזה שנופל עליו בגיל צעיר (תחילת שנות העשרים), על אחת כמה כשהעושר הזה בא לאחר שנים של עוני, מצוקה וחיים קשים (יש גם הרבה מבוגרים שלא יודעים להתמודד נכון מול מצבים כאלו). חלקם עושים טעויות ושגיאות, לעתים קשות, כמו זו של וודס בשנת 2004, לפני 7 שנים, עם קרבות הכלבים. בהקשר זה יש לציין, אגב, כי אביו של וודס נרצח בילדותו של השחקן.

כתוצאה מפעילותו וודס הושעה מקבוצתו, עמד למשפט, הורשע, ריצה עונשו, ובסופו של דבר התנצל והתחרט בפומבי ותרם כספים ללמען כלבים. מאז, הוא לא חזר לסורו באותו עניין. הוא התבגר, הקים משפחה, שיחק במספר קבוצות כדורסל מפוארות והצטיין בהן. במקום שבעלי תשובה עומדים – גם צדיקים גדולים לא יוכלו להם. אחרי שריצה עונשו, התחרט והשתקם – לא מגיעה לו עוד הזדמנות להתערות בחברה?

גם בחברה הנאורה שלנו, לא כל ארגון מוכן להעסיק אצלו אסיר משוקם, ומי שכן מוכן לעשות את זה צריך לזכות בהערכה כפולה ומכופלת. אלה הם החלקים האמיצים בחברה שלנו, והלוואי וירבו. כך צריך לראות את הדברים. אפשר לראות את הצד החיובי בכך שמכבי חיפה איננה חוששת לצרף לשורותיה שחקנים מוכשרים אבל בעייתיים עם רקע של עבר קשה – מה שמצריך התמודדות יומיומית כמעט עם הבעיות שהם מייצרים, דבר שלא כל גוף מוכן להקריב ולעשות. מכבי חיפה לא חוששת להתמודד עם שחקן בעל עבר פלילי שריצה את עונשו והשתקם (עם כל הסיכונים הכרוכים בכך) – זה מודל נכון לבני נוער.

מייקל ויק הורשע אף הוא בארגון קרבות כלבים ובגין מעשים חמורים פי כמה מאלו שיוחסו לקינטל וודס, חוזהו בוטל, הוא נכנס לכלא לשנתיים כמעט ולאחר שחרורו חזר לשחק פוטבול. כיום הוא שוב מככב בפילדלפיה איגלס, והעם האמריקאי סלח לו.

יו"ר מנהלת הליגה אבנר קופל הגיב לאחר מכן: "לא היו מצויים בידי הפרטים המפורטים בתגובת מועדון מכבי חיפה, ואף הודעתי ומסרתי על כך לעיתונאית שדיברה איתי. מסרתי לה שאבדוק ואתעדכן ואף לא קישרתי הענין לשחקן המדובר כי הוא הגיע כבר לפני מספר שבועות. לאור התגובה הברורה והמפורטת של המועדון, אני מאמץ את ההסבר ומקבל את שיקולי המועדון מבלי כמובן להתייחס לעניין עצמו שעליו אין חולק שהוא ראוי לגנאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully